Zelf paard inrijden. :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:49

Lijkt me sterk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:49

Het is niet verstandig nee. 3 jaar rijervaring op een manege (ook met moeilijke pony's) is niet genoeg om zelf een paard zadelmak te maken en in te rijden. Hier heb je veel meer ervaring voor nodig, niet alleen in het rijden maar ook in de verzorging en omgang.
Even een voorbeeld: Ik ben 21, heb al 6 jaar zelf een pony gehad en verzorgd en ik rijd in totaal 10 jaar. Toch ben ik nog niet ervaren genoeg om zelf een paard zadelmak te maken.
Jij bent nog veel jonger én veel onervarener. Doe het dus niet!

SportHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:49

Evt. ga ik het nog doen onder begeleiding van iemand met vééél ervaring omdat ik ook geholpen heb op de manege.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:51

Je zult veel sneller "op je bakkes" gaan, het zal allemaal veel langer duren voor je iets bereikt omdat je zelf ook nog onwijs veel moet leren(lees jaren ipv maanden bij een ouder, geleerder paard), het zal je bloed, zweet en tranen kosten, je zult je pijn doen, je paard zal je uitproberen, je zult geen ponywedstrijden kunnen meerrijden en direct tussen de "strengere" paarden moeten starten, je zult heel veel tijd nodig hebben, heel veel lessen en heel veel begeleiding(betere dan de gemiddelde manegelesgever) en nog meer doorzettingsvermogen,...

Maar ik heb het als 12-jarige ook gedaan (paard was toen op 3 jaar 1.58 en is er uiteindelijk 1.73 geworden). We zijn vaak gevallen, ik heb gejankt, ik heb getierd, ik heb fouten gemaakt,gevloekt, dingen gemist, ik heb heel vaak geluk gehad...ik heb enorm veel geleerd, een enorme band met mijn paard, we kennen elkaar door en door, maar ik heb een paard uit de duizenden...met een ander paard had het heel anders kunnen gegaan zijn.

Ik verklaar mijn ouders nu 11 jaar later echt voor gek dat ze hem gekozen hebben(omdat er toch heel veel risico's aan vast zitten), maar ben ze eeuwig dankbaar! Maar mijn eigen dochter zou toch echt een ouder paardje krijgen.

Wat zegt de eigenaresse zelf?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:51

niet doen, je bent te jong, je hebt te weinig ervaring, en manege paarden goed kunnen rijden, wil niet zeggen dat je ook echt goed kan rijden want dat is echt heel anders. daarnaast is hij heel lang hengst geweest en nog niet zo lang ruin, ook niet echt ideaal.

kortom, nee niet doen, en ik vind het raar van je ouders dat ze je er toestemming voor geven ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:52

Rare manege dan als ze zulke jonge kinderen pony's laten inrijden :=

Ik zou het ook niet doen, ik snap heel goed dat het een droom van je is, maar je bent nog zo jong !

Doe eerst lekker veel ervaring op op "lastige" manegepony's en evt verzorgpony's en paarden, maar voor nu zou ik je droom nog even laten voor wat ie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:53

Offtopic, Wizewo, heb je dat beest Pokon gegeven, dat hij zo'n groeispurt maakte? :+

Mee eens, het is niet vergelijkbaar met een manegepaard..... ik vind het maar een gevaarlijke onderneming.

Bellarose

Ik ben net 16, en heb op mn 15e 2 paarden ingereden, en ik zeg je, het is 10x moeilijker dan het lijkt. Het zozeer ervoor zorgen dat het paard je op zijn rug laat zitten is nog niet eens het grootste probleem, daarna komt het pas. Zorgen dat het paard niet overal van schrikt, en het doorrijden is het grootste probleem.

Ik denk dat je het wel kan, mits je echt iemand met verstand erbij hebt om je te helpen. En mits je zeker weet dat je ermee doorgaat en volhoud. Niet na 2x een bokje het opgeven, dan gaat het helemaal fout. Zorg dat je je goed inleest en doe NOOIT dingen in je eentje.
Klinkt alsof ik je een klein kindje vind, niet de bedoeling, maar wees gewoon voorzichtig voor het welijn van jou en je paardje.

Succes! En wees niet bang om mensen om hulp te vragen, daar is bokt voor :)

Rodo_

je bent best tegen de meningen van mensen die antwoord op jou vraag geven.. voor wat open je nog een topic dan?
Idd zoals hier boven werd gezegt al rijd ieman ZZ dat betekend nog niet dat hij jonge paarden kan inrijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:54

SportHorsess schreef:
Evt. ga ik het nog doen onder begeleiding van iemand met vééél ervaring omdat ik ook geholpen heb op de manege.

Met veeel hulp van een ervaren iemand zou je wel kunnen helpen, maar koop het paard alsjeblieft niet. Straks is hij ingereden en wil je er zelf mee aan de slag en dan begint hij te puberen omdat jij te onervaren bent. Geloof me alsjeblieft, ik heb dit al zo vaak gezien met mensen die dachten dat ze het al aan konden.
Je kan ook niet steeds hulp vragen, daar zijn ook (behoorlijke) kosten aan verbonden, op een gegeven moment moet je het toch zelf gaan doen. Als je zelf nog zo jong bent is een ervaren paard of pony veel fijner. Dan kan je eerst wennen aan het hebben van een eigen paard, er komt veel meer op je af dan je nu nog denkt. Als dat goed gaat en je bent wat ouder en ervarener zou je er eens over kunnen gaan denken, maar op dit moment echt nog niet.

SportHorsess

Re: Zelf paard inrijden. :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:57

oke bednakt

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:57

iedereen die een paard alleens heeft beleerd wist er toen ook niet veel vanaf, dat leer je pas op het moment dat je het gaat doen onder begeleiding van een persoon die wel weet hoe het moet (proffesional).
Maar ik vind je nog erg jong om een paard te beleren. Ik zou als je het ooit wil doen nog even een paar jaar wachten. Je kan nog zo goed rijden maar meid je bent nog een kind. GA eerst nog langer paard rijden en kijk eens mee met iemand die een paard aan het beleren is (is ook al heel leerzaam). Laat dit paard over aan iemand die het al vaker heeft gedaan en wat ouder is.
wat wel kan:
Laat een ander het hangen over het paard, 1e keren erop doen wanneer hij weet wat het is om een ruiter te dragen dus zadelmak is, zou jij wel onder begeleiding erop kunnen zitten. Maar eerlijk vind ik je nog te jong .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:07

Dát is waar Diesel, maar het druist tegen alles in om een paard te beleren als je slechts een paar jaar manege-ervaring hebt, lijkt me dat iedereen wat wel kan bedenken ;)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:09

Sul, heb een pb gestuurd. Anders gaat het inderdaad wel erg off topic.

Wat je ook kunt doen en grotendeels ook bij mij gebeurd is, is dat je vaak helpt en het allerprilste begin laat doen, dat je steeds meer gaat helpen en vervolgens laat kijken of het lukt of het klikt en daarna pas beslist of je hem dan ook echt koopt. Maar dan moet je heel eerlijk zijn voor jezelf en goed luisteren naar de mensen die het echt weten. Het is namelijk wel een hele grote beslissing, met veel consequenties, die je lang nog niet allemaal zelf ziet.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:24

Alles behalve verstandig. Ik reed al van jongs afaan paarden door en beleerden er ook aardig wat maar ik ben er mee opgegroeit en heb altijd bergeleiding gehad van mijn moeder

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:25

edit het waren pony's sorry..

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:28

pony en paard is ook al een heel verschil...

Jasmijnntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:37

Nee dat lijkt mij niet verstandig, ik denk dat je op die leeftijd nog niet in kan schatten hoe een paard gaat reageren met inrijden, soms kan het ook gevaarlijk zijn als het paard in paniek raakt.

Maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe groot jij bent en hoe groot is het paard. Toch zal ik uitkijken want zoals je zelf zegt, : er is niks mee gedaan. Vind ik dat je echt meer nodig heb dan 3 jaar manege ervaring.

En wie is die hulp dan ?

Als je het toch gaat doen, succes !

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:41

SportHorsess schreef:
C_arola schreef:
Heeft de eigenaresse ervaring met het zadelmak maken en doorrijden van paarden? Zo nee, dan zou ik een professional inhuren om ervoor te zorgen dat het dier op een goede en verantwoorde manier ingereden en doorgereden word.

Ja de eigenaares heeft ervaring in het doorrijden van paarden.
Typfout ik ben 160

maar waarom doet de eigenaresse het zelf niet dan?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:44

niet aan beginnen, een blijvend foutje heb je zo gemaakt!
een keer het zadel niet goed erop leggen waardoor het paard schrikt en het zadel eraf valt, kan al voor een hoop narigheid zorgen!

p.s: als ik je leeftijd inschat en de hoogte van het paard zou ik het al helemaal niet doen!
zou het dan gewoon door de eigenaar laten doen, omdat ik al las dat diegene ervaring had in het beleren!
en net als marrlinde al zei, een paard kan je niet vergelijken met een pony! bij sommige paarden word je echt het zadel uitgekwakt door de manier van lopen, laat staan als je het niet bent gewend een paard gaat bokken o.i.d

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:53

En misschien ga je zelf wel ineens in de mond hangen omdat het paard ergens van schrikt en opzij springt en jij je op de een of andere manier probeert vast te houden. En dan zijn de rapen misschien wel gaar, of jij ligt er af of het paard heeft een trauma opgelopen van het rukken in zijn mond. Worden jullie er dan samen wel beter van?? Ik denk het echt niet. En drie jaar manegeles-ervaring is echt te weinig om een paardje in te gaan rijden.
Ik zou het echt overlaten aan professionals en daarna besluiten of je het paard eventueel wil kopen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:55

Diane65 schreef:
En misschien ga je zelf wel ineens in de mond hangen omdat het paard ergens van schrikt en opzij springt en jij je op de een of andere manier probeert vast te houden. En dan zijn de rapen misschien wel gaar, of jij ligt er af of het paard heeft een trauma opgelopen van het rukken in zijn mond. Worden jullie er dan samen wel beter van?? Ik denk het echt niet. En drie jaar manegeles-ervaring is echt te weinig om een paardje in te gaan rijden.
Ik zou het echt overlaten aan professionals en daarna besluiten of je het paard eventueel wil kopen.

inderdaad!
en misschien pakt het paard minder uit dan verwacht, ben jij even blij dat je hem dan nog niet hebt gekocht!

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:59

Toen ik 11 was en net na 3 jaar van de manege afkwam mocht ik van mijn ouders eindelijk na zolang zeuren een pony. Op de manege was ik echt een 'waaghals' (of tenminste dat leek het omdat die pony's en paarden gewoon niets uithaalden :P). Maargoed welsh pony van 3 jaar oud --> ik inrijden. Geloof me.. Ik zou het nooit doen, na een paar dagen bleek gewoon dat ik nog niet de ervaring had die ik dacht te hebben. Op een manege stap je naar binnen om een lesje te rijden maar je weet niet wat er allemaal bij komt kijken. Na 11 dagen moest ik haar verkopen, dat nog met een pony.. Dat wil jij toch niet met een paard nog wel meemaken?

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:04

Idd. Een p[ony is nog wel wat anders als een paard. Een pony is vaak nog wel te houden. Maar jij heb bijna geen ervaring en dan moet je echt geen paard beleren.

ECHT NIET AAN BEGINNEN.

Het kan ook heeel erg fout gaan. En heb jij het er voor over om in het ziekenhuis te liggen....

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:11

Ik zou er niet aan beginnen. Je bent idd nog erg jong en manegepaarden (en pony's) zijn toch heel wat anders als een groen paard.