1e dag met je nieuwe paard!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:26

Ik heb mijn paard eerst laten wennen aan de nieuwe omgeving en aan mij. Ik weet niet meer wanneer ik voor het eerst met haar ben wezen rijden.

araber

Re: 1e dag met je nieuwe paard!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:58

de vorige keer heb ik de eerste dag niks gedaan en de dag erna gewoon een lekker buitenrit gemaakt nergens geen probleem. Wel rustig trouwens 80% stap.

as donderdag komt mijn nieuwe crack en die gaat lekker de wei op en de dag erna mag ook hij eraan geloven lekker even zadels passen longeren en dan erop

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:01

TiaraBungy schreef:
Ik leaste (schrijf je dat zo?) mijn huidige paardje toen al een paar maanden. Ik ben dus de 1e dag met hem gaan springen, omdat ik dat nooit mocht! :+

En het gevoel? Het gevoel is niet te beschrijven.. :) :+:

zo herkenbaar! Ik heb per 01/01 mijn paard gekocht, die huurde ik daarvoor al. Het eerste dat ik gedaan heb was een rondje naar buiten want dat kon eerst ook niet (tenminste niet zonder van te voren af te spreken en dergelijk)

Gewoon lekker rustig aan doen die eerste dag, is al spannend genoeg :)

enne het gevoel, zit sinds januari op een roze wolk. Klinkt misschien wat overdreven maar ben nog steeds elke dag zoooo blij dat ik de stap genomen heb! Zou niet meer zonder hem willen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:47

eerste dag zelf haar stalletje klaargemaakt en haar opgewacht tot ze kwam, en alleen maar staan aaien en verliefd kijken :D. De dag erop haar voor het eerst naar buiten bij de andere paarden gezet, en wat getut en over het erf gewandeld. En dat gevoel.. dat is niet te beschrijven :D

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:20

VSW-->PP

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:34

ik ben die dag heel lang op stal gebleven en wel 4 keer nog teruggegaan :+
kon het gewoon niet bevatten dat ze echt van mij is :D

rijden deed ik later pas, maar goed ze was ook nog niet zadelmak :+

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:52

Eerste dag met Cupido, heb ik niet zoveel met hem gedaan.
Had hem lekker in de paddock laten staan, tijdje erbij geweest en geloof ik ook even gepoetst.

Hij was vanaf moment 1 al lekker ontspannen toen hij bij ons aan kwam.
2de dag eerst even gelongeerd en daarna er op gegaan, wat was ik zenuwachtig!
Ging voor de eerste keer heel goed, dus ik was heel blij natuurlijk.

Tot op de dag van vandaag nog steeds erg blij met hem, al hebben we al een paar tegenslagen meegemaakt.

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:03

we gingen hem de eerste dag lekker ophalen en dan mocht hij wennen aan zijn nieuwe plekje
hij was ook nog maar 2 jaar dus hij moest alles nog leren.
het gevoel dat ik daarbij had was ongeloof dat ik eindelijk mijn eigen hafje had
nu een paar jaar later geloof ik soms nog niet. een onbeschrijfelijk gevoel :#

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:05

de eerste dag zat ik er gelijk op ( proefritje ) en kon de pony al en ze bleef op haar eigen plekje :j dus voor mij veranderde er niet zoveel :)

polly heb ik heel lang gehad en die kwam later weer terug die heb ik dan wel van uit haar traioler naar de stal gereden ( lees stukje gelopen naar de wei ).

en mn andere shet die heeft eerst een paar weken/maanden op de wei gestaan ( was toen 10 maanden oud :P )

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:08

Dat was voor mij afgelopen weekend! Eerst op stal gezet en bij laten komen (was gesedeerd voor de trailer) ze is 3 en heeft nog niets gezien buiten de wei waar ze opgegroeid is... alles was dus snuiven en kijken :) s' Avonds even een uurtje losgelaten in een hengstenpaddock. Die is hoog afgezet mocht ze in paniek raken in iedergeval geen reden om erover te springen nietwaar? De volgende dag wat meer dingen laten zien en eens een flinke poetsbeurt gegeven. En natuurlijk sta ik iedere avond te kwijlen voor de stal en wil eigenlijk niet naar huis...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:09

Ik moest de eerste dag meteen de hele dag werken ..
Paard heb ik op dezelfde stal laten staan, dus die ging gewoon met zijn eigen vriendjes zijn eigen wei in en 's avonds stond ie weer in zijn eigen stal, dusja hij heeft alleen aan mij hoeven wennen de dagen/weken erna :D

hobbelponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:11

Ik kreeg mijn pony in de avond. Ben de volgende dag meteen gaan rijden :o Ze ging bijna met me rollen :+

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:56

de eerste dag lekker overal aan de omgeving laten wennen en hem natuurlijk aan de hele buurt showen :P

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:04

Ik vond het echt geweldig toen... we gingen hem halen... en natuurlijk thuis showen op de manege 8-) :D
en effies los gooien en lekker wandelen/ grazen en volgens mij heeft ie zelfs op de wei gestaan toen die dag.

gewoon rustig aan gedaan... :o

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:07

Toen ik mijn paard kreeg wist ik nergens vanaf,
het was een 4 jarige hengst van mijn neef en ik was daar met mijn vader en mijn nicht vroeg of ik die even los wou gooien in de bak.
Zo gezegt zo gedaan. toen kwam mijn vader erbij staat en zei "wat vind je van die dan?"
Ik vond hem mooi natuurlijk zegt papa in 1 keer: HIJ IS VAN JOU!

Jammer genoeg werd ik de volgende dag geopereerd aan mijn enkel dus heb ik er 's avonds even op gezeten, gewoon even wennen.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:20

De eerste dag klom ik erop van de manege en ben zo naar huis gestapt, even wat in de wei gaan dollen :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:33

1e paard eerst een week laten wennen voordat ik er iets mee ging doen. Ook even los in de bak, zodat ie de bak kon verkennen.
Paard 2 een halve week stil laten staan en daarna wat licht longeerwerk gedaan.
Paard 3 eerste dag op stal gehouden en daarna 1,5 jaar t land in :P (ze was toen nog maar 1 jaar en paar maand)
Paard 4 heb ik overgenomen van andere pensionklant bij ons op stal, dus dat was simpel.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:10

PP > YRT

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:01

Gisteren was het mijn eerste dag. Het gevoel is niet te beschrijven. Zoi machtig en tegelijk zo indrukwekkend. EN soms het gevoel van: Ja en nu??? :P Ik vind het nog allemaal spannend en paard ook. Nu ben ik ook anderhalf jaar een shetje gewend en loop sinds gister dus met een Fries aan een touwtje... :D

Gisteren bij aankomst eerst in de paddock gelaten en later in zijn nieuwe box gezet. In de avond nog een keer paddock met makkelijke ruin erbij. Ging prima.
Vandaag geweest. Was van plan om te poetsen en misschien longeren, maar meneer vond de poetsplek dus doodeng! Kwam echt omhoog op een gegevens moment. Beetje gepoetst en hooi gegeven op de poetsplek. Toen op de wei. Werd nogal druk dus hetzelfde paard als gisteren staat er nu bij. Hij is nu rustig en gaat goed.

Het valt wat tegen dat ie zo bang was van de poetsplek. Bij die andere mensen was ie heel rustig enzo. In paddock en wei is hij op zijn gemak. Op het erf lopen dan wordt ie gespannen. Maar al loopt hij dan wel gespannen mee, hij loopt me niet omver. En HO is HO en dan staat ie stil. Dat is wel fijn. Dat heb ik wel even een paar keer extra gedaan vandaag en goed beloond. Hij zoekt toch wel al steun aan mij.

Ga denk ik volgende keer (morgen) in de box poetsen en die poetsplek opbouwen als ie wat meer gewend is aan de nieuwe omgeving. Ben van plan eerst eens te longeren en dan pas te rijden. Maar dat ligt er ook helemaal aan hou meneer zich gaat gedragen de komende dagen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:02

was al 3 jaar me verzorg pony dus rijden en heel veel foto's maken
met een buik vol vlinders van yeahh ze is van mij

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:05

Ik heb de hele dag op het land verliefd naar hem zitten kijken...... :+:
Doe ik nog steeds heel regelmatig, alleen nu is hij wat meer de baas in de kudde, heeft diepe vriendschappen met de andere paarden, is een stuk volwassener geworden en ik ken hem door-en-door. De liefde voor hem heeft zich verdiept, zullen we maar zeggen. :D

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:05

Terug op de wei gezet en dag later weer gekomen :D Ik ben op de stal blijven staan waar ik hem gekocht heb.

Adanka_PaulaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:09

Lekker laten ontspannen in de paddock en het beste gevoel ever !!

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:28

Het was s'avonds toen we thuis waren, want ze werd eerste gekeurd enzovoort.
Ik heb haar lekker hooi gegeven en aan de andere paarden laten wennen.
En de volgende dag hebben mijn instructeur en ik voor het eerst gereden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:30

Niets. In de wei gezet om te laten wennen. 's Avonds de stal in en de volgende dag op gereden thuis.