Wel of geen sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Re: Wel of geen sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:31

Ligt eraan.
Ik rijd western, en dan zie je ze toch wel vaak. Zelf gebruik ik ze ook.
@xPINOLOVERx: Als de sporen juist gebruikt, doen ze geen pijn. Het maakt alleen het paard gevoeliger op je hulpen, ipv ze vooruit te schoppen (hier bedoel ik niemand mee hoor:))
Veel mensen denken dat Westernsporen zielig zijn 'omdat er van die scherpe kartels aan zitten'. Dat is niet zo. Het zijn botte karteltjes. Bij de Westernsport prik je ze ook niet in de buik, maar je rolt het wieltje eroverheen.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:00

Je kunt best met sporen gaan rijden maar dan moet je er wel goed mee op gaan, misschien keertje mee beginnen als je les hebt. Diegene kan jou erop wijzen of het goed gaat of juist niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:46

Ik gebruik geen ijzer op mn paarden, dus ook geen sporen. Vind t niet nodig. Kan mn paard prima rijden zonder!
Ik vind t ook belachelijk dat t vanaf m geloof ik verplicht is!
Maar als je er goed me eom kan gaan, stabiele beenligging heb en zo vind ik t ook geen ramp als iemand ze wel gebruikt....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 02:53

Ik rij soms met sporen, afhankelijk van wat we gaan doen en hoe madam haar pet staat.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:28

het ligt eraan waarvoor je je sporen gebruikt.. als het is om je paard meer voorwaards te krijgen ben je niet goed bezig. Als je ze gebruikt om je hulpen te verfijnen bij bepaalde oefeningen dan snap ik het wel.... Mits je ze inderdaad niet elke sec. in je paard propt!!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:31

Het zoveeelste topic over het wel of niet dragen van sporen. Iedereen heeft er een andere mening over. Het is ook verschillend van paard tot paard en van ruiter tot ruiter. En nog belangrijker het is afhankelijk van de ruiter.
Ik ben er van overtuigd dat als een paard dat al jaren met sporen getraind wordt, maar nog steeds perfect luistert zonder sporen, op een juiste manier met sporen getraind wordt. Maar als je een paard hebt dat zonder sporen niet meer functioneerd ben je fout bezig.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:25

Ik denk hetzelfde als de meesten;
enkel sporen als je je benen stil kan houden & er niet constant in zit te porren om je paardje vooruit te krijgen.
Dus ja enkel om te verfijnen ...

xPINOLOVERx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:34

verootjoo schreef:
xPINOLOVERx schreef:
IK vind het zielig, omdat ik het zelf niet leuk zou vinden om een scherp ding in mijn maag zou hebben, evenals geschop. Dat is mijn mening & ik doe het liever niet omdat mijn paard zonder geschop & sporen vooruit en zijwaarts is te krijgen, en ik ben niet zo'n fan van al die hulpmiddelen, ik vind het niet nodig. Meningen verschillen;) .

Die dingen komen bij lange na niet in zn maag hoor :+
Hoogstens een beetje in zn buikspieren.

maar goed, ik rij zonder sporen. Rij voornamelijk recreatief en vind sporen gewoon onzin zolang je nog niet ergens in het M rijdt ofzo :)

Zo letterlijk was het ook niet bedoeld:P.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:38

ik rij wel met spoortje heel inimini spoortje.
puur omdat me pony net iets lekkerder loopt.
net wat makkelijker opzij gaat met een lichte hulp.

wat ik wel vind is dat je je bene stil moet kunne houden
en wat ik ook zo pannekoekerig vind is die kinderen van 7 op wedstrijd met sporen zo groot als de eifeltoren zeg maar weet je.
die hele tijd hun paard porren en een schop geven als hij staakt dat je zelf echt het gevoel het van auwa terwijl jij niet de gene bent die de schop krijgt

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:20

Ik rijd m'n verzorgpaard meestal met sporen. :)
Ik vind dat hij er fijner mee loopt en op lichtere hulpen reageert.

Dat een ruiter met z'n sporen in de buik zou prikken valt meestal ook wel mee.
Als ik hem echt zou prikken zou ik m'n voet helemaal naar buiten moeten draaien. :+
Je moet er gewoon mee om kunnen gaan. :)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:51

Ik vind t geen probleem, mits je er goed mee omgaat.
Als je er niet mee kunt rijden en alsmaar je pony in de buik prikt moet je het niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:04

Aurelia schreef:
Als je er niet mee kunt rijden en alsmaar je pony in de buik prikt moet je het niet doen.

Ja maar als je mensen er op aan spreekt dat ze ermee in de buik prikken wordt t 9 van de 10 keer weggewuifd, want dan is t niet waar! Ken meerdere van dat soort mensen, die je foto's of in t echt, altijd die tenen naar buiten gedraaid, je ziet dat ze t paard onnodig raken met die rotdingen, en dan nogz eggen dat t niet waar is :+

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:08

Cinnepin schreef:
Aurelia schreef:

Ja maar als je mensen er op aan spreekt dat ze ermee in de buik prikken wordt t 9 van de 10 keer weggewuifd, want dan is t niet waar! Ken meerdere van dat soort mensen, die je foto's of in t echt, altijd die tenen naar buiten gedraaid, je ziet dat ze t paard onnodig raken met die rotdingen, en dan nogz eggen dat t niet waar is :+

Daar heb je gelijk in, ja.
K zie t ook maar vaak genoeg op foto's enzo.
Elke keer weer excuses verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:10

jah idd...en ik denk dat ze dondersgoed weten dat t wel zo is hoor maar dat ze t gewoon niet willen toegeven. Ook zie je zovaak mensen in de b al met sporen. Dan heb je ze eht niet nodig, dan dnek waarom?????

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:11

Ik rijd altijd zonder sporen.
Mijn paardje is erg gevoelig en denk dat ze met sporen echt door de bak raced. :+
Als ik ooit toch met sporen ga rijden zou ik ze in het begin toch alleen aandoen met les, heb nog nooit met die dingen gereden.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:12

Cinnepin schreef:
jah idd...en ik denk dat ze dondersgoed weten dat t wel zo is hoor maar dat ze t gewoon niet willen toegeven. Ook zie je zovaak mensen in de b al met sporen. Dan heb je ze eht niet nodig, dan dnek waarom?????

idd.
eigenwijze kinders zijn dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:14

Tja, ik rij liever met sporen om daar eenmalig een impulsje mee te moeten geven dan maar te moeten pompen en pompen bij sommige paarden met de kuiten, waarmee je ze nog dover voor het been maakt.
Maar ik denk dat ik nu ook onder de categorie eigenwijze kinders val? :+
Het is trouwens een misvatting dat mensen in de B niet met sporen zouden kunnen omgaan, een ruiter in de B kan best M zijn met andere paarden en tja, een jong paard start je niet in het M...
Ik ken genoeg ruiters die in de B correct met sporen rijden. Niks mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:16

oh dus als je niet met sporen rijd moet je pompen? wat een onzin!
Maar ik zou t zelf ook niet lekker vinden om in mn ribben gestoken te worden :P
Je hoeft een paard helemaal niet met dwang middelen te rijden!
Wat is er dan nog leuk aan te rijden? Ja ruiter geniet, maar paard ook? Nee denk t niet!
Of een paard moet t lekker vinden dat de ribben geperforeerd worden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:17

suleilitha schreef:
Tja, ik rij liever met sporen om daar eenmalig een impulsje mee te moeten geven dan maar te moeten pompen en pompen bij sommige paarden met de kuiten, waarmee je ze nog dover voor het been maakt.
Het is trouwens een misvatting dat mensen in de B niet met sporen zouden kunnen omgaan, een ruiter in de B kan best M zijn met andere paarden en tja, een jong paard start je niet in het M...

ja maar in de B rijd je nou niet echt oefeningen waarvoor je een hulp extra moet verfijnen :+
Waarom met sporen rijden als t prima zonder kan?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:19

suleilitha schreef:

Met eigenwijze kinders bedoel ik, die mensjes die alsmaar met die sporen in de buik van de pony prikken.
Niet om de aan te sporen of weet ik veel wat, maar gewoon er niet op letten en dan heel de tijd prikken.
Die erop aangesproken worden en dat ze zeggen dat het niet waar is en negeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:22

Beter een keer een impuls met een spoortje dan tien keer moeten drijven voor hetzelfde resultaat. Ook dat is verfijnen. Verfijnen van de hulpen, wel te verstaan.
Verder is het erg overtrokken dat je stelt dat men met sporen de ribben van het paard perforeert want dan vraag ik me af waar je je benen hebt liggen.
Ik rij alles met sporen, al jaren gedaan, zelfs jonge dieren worden met een spoortje ingereden. En ze zijn allemaal erg fijn aan het been. Had ik er op los zitten perforeren, dan waren ze stuk voor stuk ook voor de sporen murw geworden. Maar goed, er zit natuurlijk verschil in of je een paard dressuurmatig klaarmaakt voor de wedstrijdsport of dat je genoegen neemt met een paar keer in de week boscrossen en wat door de bak rondjes draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:24

Ik ben idd geen sport ruiter en wil van mijn paarden ook geen sportpaarden maken. ik maak liever plezier met ze!
Maar das voor iedereen verschillend, een paard met sporen inrijden vind ik helemaal overdreven!
En niet elk paard hoef je 10 keer ana te sporen hoor. Er zijn ook paarden die met lichte kuitdruk ( zonder punten ) reageren ;)

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:24

Normaliter ben ik ertegen, persoonlijk vind ik rijden zonder sporen gewoon vriendelijker omdat er toch velen ruiters zijn die niet op een verantwoorde manier hiermee omgaan. Sporen dragen dus alleen voor ervaren ruiters die precies weten waar ze mee bezig zijn en op de juiste manier worden ingezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:26

als ervaren ruiters weten wat ze doen en t paard niet onnodig prikken hoor je mij ook niet, maar helaas zie je zovaal dat mensen er niet mee om kunnen gaan, vooral met die tenen naar buiten gedraaid constant! Ik vind dat gewoon zielig voor t paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:28

Ach Cinnepin, met inrijden zal ik je dan ook nog even uitleggen, dit heeft vooral te maken met groene paarden die levensgevaarlijk uit hun stekkerdoos kunnen flippen als je er voor het eerst op zit. En dan met name de categorie die de lucht in vliegen van voren. Ik heb in die gevallen liever geen zweep in de hand maar draag liever sporen om ze een impuls naar voren te geven en voorwaarts te houden. Immers alles wat naar voren gaat, kan niet omhoog komen.
Verder moet het eerste jonge groene paard wat gelijk op lichte kuitdruk reageert als je er voor het eerst op zit, nog worden geboren, van nature lopen de meeste paarden juist tegen je beendruk in, omdat ze als het ware zoeken naar steun.
Zolang je weet waar je mee bezig bent, en de sporen alleen gebruikt op die momenten waar nodig, is er niks mis mee, mits je ook nog een voldoende stabiele beenligging hebt.