Is paardrijden wel een goede sport voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:54

_Undercover schreef:
Rhodos schreef:
Super dat je de fout bij jezelf zoekt!

Misschien moet je je afvragen of je het wel leuk vindt, als je er zo boos van wordt. Als je je frustraties en woede niet onder controle kan houden dan lijkt het me erg zinvol om te stoppen met rijden.

Dat is het nou juist, ik kán gewoon níét stoppen met rijden. Naja, het zou kunnen.
Misschien moet ik weer helemaal overnieuw beginnen, bijvoorbeeld door te borstelen en te longeren.
Rijden hoeft van mij niet perse. Ik vind het omgaan met paarden al heel leuk :D
Misschien is het idd beter als ik stop ...

Ja je bent dus besmet met het paardenvirus... De dokter kan daar niks aan doen vermoed ik, dus kun je beter een manier zoeken om zo goed mogelijk met paarden om te gaan.

Wat je zegt dat je doet (trekken aan de mond, boos worden) dat kan gewoon echt niet. Dat is gedrag wat je moet gaan vervangen door gedrag wat paardvriendelijk is en wat een paard goed begrijpt. Je kunt dat op verschillende manieren leren. Als je niemand hebt die je hier les in geeft of kan geven kun je heel goed beginnen met Parelli Natural Horsemanship. Dat is een heel logisch systeem, met veel uitleg, waardoor iedereen kan leren om goed met zijn of haard paard te communiceren. Het kost tijd en energie, maar als je echt paardverslaafd bent dan is dat in mijn ogen de enige optie.

Wat je wel kan doen is om te leren omgaan met je boosheid en frustratie. Kan ook weer op heel veel manieren, maar actief aan de slag gaan met dingen die je dwarszitten kan in ieder geval geen kwaad. Als je nog vragen wil stellen ofzo stuur maar even een PBtje.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 16:15

DaniBanani schreef:
Ergens anders las ik een tip hierover: elke keer als je die frustraties op voelt borrelen, afstappen en naast je paard gaan lopen tot je weer rustig bent. Dan zal je het paard minder snel pijn doen erdoor.

NH kan ook prima zonder begeleiding, hoor. Ik heb erg veel aan de tips en links die op bokt staan, daar haal ik heel veel informatie uit.

Haha, probeer het paard dan maar eens stil te krijgen vóór je afstapt .. _O-

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:21

Shattered schreef:
Zelfdiscipline, als je boos wordt afstappen en er naast lopen tot je weer afgekoeld bent.
Tijdens het paardrijden heb je zekere mate van discipline en respect nodig, het is aan jou of je er aan wil werken. Zonder zelfdiscipline kom je nergens, in geen enkele sport.

Ik wilde vroeger ook nog wel eens super pissig worden van mijn merrie die echt het bloed onder m'n nagels kan pulleken, en dan stapte ik inderdaad ook gewoon af en ging ik teruglopen. Dat werkte altijd prima, want boos zijn heeft voor beide geen zin en er is morgen weer een dag ;)

Super dat je gewoon verteld dat je ermee zit. Succes er mee

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:22

_Undercover schreef:
DaniBanani schreef:
Ergens anders las ik een tip hierover: elke keer als je die frustraties op voelt borrelen, afstappen en naast je paard gaan lopen tot je weer rustig bent. Dan zal je het paard minder snel pijn doen erdoor.

NH kan ook prima zonder begeleiding, hoor. Ik heb erg veel aan de tips en links die op bokt staan, daar haal ik heel veel informatie uit.

Haha, probeer het paard dan maar eens stil te krijgen vóór je afstapt .. _O-

ilk sprong er vroeger gewoon af. Mijn merrie is ook zo'n kaken-op-het-bit-en-rennen-maar paard :)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:27

ik heb niet de reacties van iedereen gelezen hier. Maar mijn eerste reactie was: wat ontzettend herkenbaar! ;)
Ik zie nu trouwens wel dat er al eerder iemand over NH heeft gesproken. Misschien cheesy, maar ik wil er ook over beginnen.
Toen ik begon met NH ging dat frustratie probleem langzaamaan weg. Natuurlijk heb ik ook nog weleens een slechte bui, maar zoals je dat hierboven beschrijft, heb ik gewoon nooit meer. Want met NH leer je jezelf en je paard zoveel beter begrijpen. En hierdoor krijg je veel meer geduld en liefde voor en met je paard. En je leert ontspannen. :Y)
Ik hoop dat je er wat aan hebt. succes!

Fira

Re: Is paardrijden wel een goede sport voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:23

Er zijn waarschijnlijk veel boeken over NH, welke zouden jullie mij aanraden?

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:54

Communicatie ? :P

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:59

Undercover... Respect dat je het zo op bokt durft te zeggen en dat je echt de fout bij jezelf zoekt. Mooi zo...

Ben je vaker gefrustreerd of is het enkel met paardrijden?

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:12

Het is niet alleen bij paardrijden nee,
ik raak gefrustreed als het niet wil lukken of als iets niet wilt zoals ik het wil.
Dus ik ben niet al te makkelijk ;)
Maarja .. voor mij is het ook geen pretje :n
Laatst bijgewerkt door Fira op 05-04-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:14

Waarom leg je de druk dan zo hoog? Ga gewoon op het dier zitten met als doel: nu ga ik eens heerlijk genieten, niets moet en alles mag :).

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:22

Tsja, dat heb ik wel geprobeerd. Maar ze rent gewoon. Lekker de versnelling erop en hopa! Nee, dat hou ik niet tegen ..
en dáárdoor raak ik gefrustreed .. ;(

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:26

Tjah de enige tip die ik je in dit geval kan geven is: zoek een goede instructeur die je de knepen van het vak kan leren zodat je deze drammerige pony kunt corrigeren :). Als je dat kunt zal het paardrijden vanzelf minder frustrerend zijn ;).

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:28

Maar, ik kan wel is wat foto's plaatsen van mn pony en ik .. (pas over een week haha :P ) dan kun je misschien een beetje zien dat het hélémaal niet ontspannen is, zelfs het verre van dat ..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:31

Maar een goede instructeur kan je helpen om de ontspanning te vinden :).

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:32

Ik heb ooit een s een lichtpuntje gezien van ontspanning. Maar die ben ik (helaas) meteen weer kwijt als ze versnelt :')
Ik heb ook een goede instructeur :D Daar niet van. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:36

En als je nou eens wel ontspannen gaat zitten, helemaal niet op het plaatje let, teugels wat langer en heerlijk ontspannen op je pony gaan zitten. Praat tegen haar. Elke stap die ze netjes zet, beloon je. Doe anders een bitloos, gewoon teugels aan de neusriem vastmaken, bitje er uit. Dan ga je allemaal figuren in stap maken, alleen met gewichtshulpen door alleen maar die kant te kijken waar je naar toe wilt en je teugels een beetje die kant op duwen, dus naar links, is naar links kijken en rechter teugel tegen hals aan leggen. Pony gaat naar links, dan doe je even met je vingers een friemeltje bij de manenkam en zeg je braaf, daarna alleen friemeltje geven bij elke stap die ze goed doet.

Prijs haar de hemel en doe even helemaal niets met presteren met je pony, alleen er op zitten en in stap allerlei figuren, kleine voltes. Je pony gaat glimmen van trots en gaat het leuk vinden wat voor JOUW te doen, paarden willen graag braaf zijn, graag geaccepteerd worden door hun sociale partner, paard of mens, maakt niet uit. Met stroop vangt men vliegen. Als je zo een paar keer gaat rijden, KAN je niet boos worden want je vraagt haar nl niets, jullie wandelen alleen ontspannen door de bak en zij kan niets fout doen, alleen een beetje sturen.

Je kan nl haar gaan oefenen om haar achterhand te gaan gebruiken op een losse teugel en dat alleen met aandacht van haar door veel belonen en contact met jouw, je beenhulp!!die wel heel belangrijk is en idd rustig gaan zitten. Dit is best heel erg leuk, een ontspannen paard gaat zelf nl ontspannen stappen en gaat dan ook mbv beenhulp zijn rug gebruiken. De rest komt er dan bij.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:06

PP > YRT

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:57

@ Russel, dat lijkt me een goed idee! :D
Even lekker niksen, beetje lol hebben met mn paard. Haha, ik heb er zin in ;)
Dankje, voor de tip(s) :Y)

ps. Omdat ik niet zo ervaren ben, heb ik geen idee hóé ik een paard zijn achterhand kan laten gebruiken .. :o
Maarja, iedereen zijn eerste keer toch?

Groetjes Emma.

Kavena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:11

Oke ik heb misschien ook wel een tip,

ps: Dit is absoluut niet lu*llig bedoelt

Er zijn ook wel eens van die cursussen voor mensen die willen paardrijden met ADHD 'niet dat jij dat hebt ofzow'
Maar omdat mensen met ADHD ook snel boos worden (hoeft niet altijd, ik heb er geen verstand van hoor)
geven ze daar op een hele goede manier les en leren ze je ook om minder snel boos te worden. En dat je ontspannender kunt zitten op een paard.

'ik hoop dat dit duidelijk is? zo niet mag je me altijd vragen stellen.
Je kunt ook op http://www.marktplaats.nl kijken en dan zoeken op paardrijden ADHD ofzowiets.

Groetjes

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 09:49

@ DjamielLover: Haha, ik begrijp wat je bedoeld ;)
Maar eerst moet ik verder zien te gaan op m'n eigen benen, dat best lastig gaat worden ;)
Ook heb ik iemand gevraagd die me eventueel kan helpen met Natural Horsemanship. Dus even kijken hoe dat verloopt :)

Kavena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:13

Oke, Nou ik wens je succes ermee :D

Groetjes.

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:59

Ik woon wel vlak bij je, maar ik kan je niet echt helpen. Volgend jaar woon ik ook in Amersfoort. :P

Maar even ontopic, is het een braaf paard? Dus die het gewoon netjes doet, en niet vervelend is?

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 18:37

Ze is wel braaf ja, maar erg voorwaarts en rent snel.
Als je bijvoorbeeld op de lange zijden draaft gaat ze sneller.
(leuk hoor zo'n versnelling :') ) ze zou nooit bokken ofzo.
(niet dat ik weet dan ..)
Ik heb soms nog het gevoel dat ze zegmaar onderuitglijd in galop (balans?)
Maar verder een supertoppony :D

Succes met de verhuizing trouwens :Y)

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:28

pff.. zo als je het schrijft.. lijk je best wel een tiran voor je pony.
dat is tog niet elke dag zo?, maargoed ik vind het goed dat je het wel ziet! wand dan is het ook op te lossen.. :(:)
is een 2e sport niks ? "vechtsport ofzo" .. of ga voor het rijden een half uurtje hardlopen..
ik weet natuurlijk niet hoe jullie band is! , maar ik zou beginnen bij het begin, weer even er voor zorgen dat je pony weer meer vertrouwen in je krijgt

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 18:51

Als ik een goede conditie had zou ik el een uurtje willen hardlopen,
misschien eigenlijk wel een heel goed idee! :))

Evn offtopic; heeft iemand nog meer maniere om het paard bij je te houden?
Ikzelf ga naar naar achteren zitten en dieper in het zadel zitten.
Kleine ophouding met de teugels, maar hie luisterd ze niet naar, iemand suggesties?

Groetjes ;)