ik heb een pony,, en nu? wat moet ik kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:26

Waarom dekens?
Paarden kunnen prima zonder hoor ;)
Zelf een zweetdeken in niet nodig..

Sporen?
ook niet echt noodzakelijk.
Zolang je geen wedstrijden rijdt en nog niet in de M zit vind ik dan.

Het lijstje:

Poetskist met inhoud
    Longeerlijn
    Et bitstukje
    Lngeerzweep
    Zadel
    Singel
    Dekje
    Hoofdstel+bit
    Halster+touw
    Zweetdekentje
    Leervet/zadelzeep etc.
    Ehbo spullen ( altijd op vooraad)
    Mesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:26

Aukelizzy schreef:
Wat dacht je van een goed boek? ;)

Je bedoelt toch wel een leerboek speciaal voor paarden?
Anders moet je maar paarden voor dummies lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:28

P_A_R_Love schreef:
Waarom dekens?

Sporen?

Het lijstje:

Poetskist met inhoud
    Longeerlijn
    Et bitstukje
    Lngeerzweep
    Zadel
    Singel
    Dekje
    Hoofdstel+bit
    Halster+touw
    Zweetdekentje
    Leervet/zadelzeep etc.
    Mesje

Ik heb geen zin om s´winters urenlang uit te stappen, omdat ik zweetdeken nodig heb.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:31

love_western schreef:
Aukelizzy schreef:

ze bedoeld vast geen harry potter nee :roll:
& een longeerzweep heb je in het begin echt wel nodig bij het longeren.
en anders is het altijd makkelijk om bij de hand te hebben!

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:32

love_western schreef:
P_A_R_Love schreef:
Waarom dekens?

Sporen?

Het lijstje:

Poetskist met inhoud
    Longeerlijn
    Et bitstukje
    Lngeerzweep
    Zadel
    Singel
    Dekje
    Hoofdstel+bit
    Halster+touw
    Zweetdekentje
    Leervet/zadelzeep etc.
    Mesje

Ik heb geen zin om s´winters urenlang uit te stappen, omdat ik zweetdeken nodig heb.

Urenlang?
Nee hoor hoeft ook niet als je paard maar weer goed op adem is ;)

moonfish13

Re: ik heb een pony,, en nu? wat moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:33

Laat ik zo zeggen zelfs als je je paard dekenloos houd dat even een zweetdekentje geen overbodige luxe is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:35

P_A_R_Love schreef:
love_western schreef:

Urenlang?

Jah lekker dan, is ie nog zeiknat ook. Daar kunnen ze goed ziek van worden.
En dan nog even een emmer met lekker koudwater. En tada!! Paard heeft koliek ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:36

moonfish13 schreef:
Laat ik zo zeggen zelfs als je je paard dekenloos houd dat even een zweetdekentje geen overbodige luxe is.

Ik denk juist als je je paard dekenloos houdt dat het dan inderdaad geen overbodige luxe is.
Of je moet heel rustig rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:37

mootjah schreef:
love_western schreef:

Heb nog nooit een longeerzweep gebruikt. Door het correcte manier met longeertouw om te gaan kom je al heel ver ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:39

Een zweetdeken is ook overbodig luxe..
Heeft het zelfde effect als alle anderen dekens,Alleen deze neemt vocht op..

Citaat:
Zweetdekens
Zelf heb ik bij mijn paard Jack een tijdje een wollen zweetdeken gebruikt als hij bezweet was. Het werkte fantastisch, de deken zelf bleef nagenoeg droog, en aan de buitenkant van de deken ontstonden er allemaal kleine pareltjes vocht. Zo stond ik daar een keer geboeid naar te kijken, me af te vragen hoe dit werkte... tot ineens de absurde waarheid tot me doordrong... HOE werkt zo'n deken? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch high-tech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Nou, gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?

De keer daarop heb ik de zweetdeken weggelaten, en nauwlettend in de gaten gehouden wat er gebeurde... Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als mijn paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mij, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is. Niet dus...
Mensen en paarden zijn op dit gebied dus absoluut niet vergelijkbaar

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:41

love_western schreef:
Aukelizzy schreef:

Uiteraard een paardenboek ja. :+

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:42

x_Marr schreef:
moonfish13 schreef:

Ik denk juist als je je paard dekenloos houdt dat het dan inderdaad geen overbodige luxe is.

Waarom zou je een paard die zonder deken staat dan rustig moeten rijden ? :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:46

P_A_R_Love schreef:
x_Marr schreef:

Waarom zou je een paard die zonder deken staat dan rustig moeten rijden ? :z

Lijkt mij vrij logisch. Want het paard heeft dan een wintervacht. En als het paard dan zweet heb je hem niet 1 2 3 droog ;)

P_A_R_Love

Re: ik heb een pony,, en nu? wat moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:47

Jaa en ?
Dat drooge maakt niks uit hoor..
Zolang die maar op adem is ;)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:48

Citaat:
Heb nog nooit een longeerzweep gebruikt. Door het correcte manier met longeertouw om te gaan kom je al heel ver ;)

toch is het altijd handig als je er een hebt!!
stel je hebt een longeerbak kan je je paard gewoon zonder touw longeren, alleen met zweep als verlengstuk van je arm. let btw even op je spelfouten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:50

love_western schreef:
P_A_R_Love schreef:

Urenlang?

:')

Droom verder..
Een paard is geen mens lieve schat ;) Hoe kom je erbij dat als een paard zeiknat is ziek kan worden?
En ja wij zetten de pony's nat en wel hup in de wei, nog nooit een zieke gehad ;)
Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:50

mootjah schreef:
Citaat:

toch is het altijd handig als je er een hebt!!
stel je hebt een longeerbak kan je je paard gewoon zonder touw longeren, alleen met zweep als verlengstuk van je arm. let btw even op je spelfouten

Uhm dan gebruik ik alsnog geen longeerzweep ;) maar welke spelfouten bedoel je?

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:52

saskiakefie schreef:
love_western schreef:

Urenlang?

Droom verder..
Een paard is geen mens lieve schat ;) Hoe kom je erbij dat als een paard zeiknat is ziek kan worden?
En ja wij zetten de pony's nat en wel hup in de wei, nog nooit een zieke gehad ;)
Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht![/quote]
:D

Anoniem

saskiakefie schreef:
love_western schreef:

Droom verder..

Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Dat vind ik wel knap. Als ik het doe, worden mijn paarden dus wel ziek. En ik ken meer mensen die daar last van hebben.
En ja! Ik stap mijn paarden goed uit.

Susanne

love_western schreef:
Mas schreef:
Ik zie een longeerlijn in je lijstje staan, maar nog geen longeerzweep. Die is ook handig bij het longeren voor het geven van aanwijzingen etc :j

Longeerzweep?? Die heb je niet nodig ;)

Die heb je zeker wel nodig, je geeft er hulpen mee.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:54

nou dan doe jij het zonder. maar meerendeel van de paardenmensen longeert met zweep. dat jij het zonder kan betekend niet dat de TS per defenitie geen zweep nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:54

Jelleee schreef:
love_western schreef:
Longeerzweep?? Die heb je niet nodig ;)

Die heb je zeker wel nodig, je geeft er hulpen mee.

Door het correcte gebruik van de longeertouw, heb je geen longeerzweep nodig ;)
En je stem gebruiken helpt ook ;)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:55

Als je alles zo goed weet.. waarom koop je dan zelf geen spullen..?

en waarom koop je anders ubberhoud een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:55

mootjah schreef:
nou dan doe jij het zonder. maar meerendeel van de paardenmensen longeert met zweep. dat jij het zonder kan betekend niet dat de TS per defenitie geen zweep nodig heeft.

Alle paardenmensen die ik ken, gebruiken geen longeerzweep ;)
Maar dat kan ook wel komen, dat die mensen allemaal western rijden ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-09 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:56

pummer12 schreef:
Als je alles zo goed weet.. waarom koop je dan zelf geen spullen..?

en waarom koop je anders ubberhoud een paard?

heb je het tegen mij??? Ik ben niet de ts he ;)