Moet dit even kwijt about ik & mijn haflinger ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Moet dit even kwijt about ik & mijn haflinger ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:02

Het mag wel ietsjes minder hoor.
Ik heb dat topic gelezen. Echter mijn reactie is algemeen bedoeld,temeer omdat jij hierboven meldt dat ander voer dit probleem niet oplost.
Nee,misschien niet nee. Maar het kan wel mééhelpen.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:08

Sorry dacht dat je dat niet had gedaan en volgens mij (is ook maar mijn mening i know Clown ) vind je daar wel een deel vd verklaring in terug hoor. Het kan natuurlijk dat hij door het voer wat hyperder is, maar ik denk niet dat door minder te voeren, hij ineens gaat stoppen met lastig doen tijdens het rijden.
En G_Forever ik denk echt wel dat je veel van je paardje houdt hoor en er veel voor doet, en goed dat je het komt vragen ipv hem maar direct te verkopen, maar ik denk dat je mss wat meer proffesionele hulp nodig hebt hierbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:23

Je hebt ook gelijk hoor,ander/minder voer zal niet alles oplossen. Maar dat was ook wat ik bedoelde,het kan misschien wel net een tikkeltje schelen in pittigheid..

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:48

Bedankt voor de tips en alles echt waar! Lachen
Ik wil nog even verder met deze pony, ik wil hem graag alle rust van de wereld geven moet alleennog zien hoe ik dit ga aanpakken, idd als ik hem zou verkopen vertel ik er duidelijk bij dat het geen beginnerspony is, dat ie een consenquente en ervaren ruiter nodig heeft etc etc. Tong uitsteken
Maar ik wil daar nu nog niet aandenken! Knipoog

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:56

Ok fantastisch Haha!
Wens je nog veel succes met hem en hopen dat hij wat kalmeert Ach gut

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:50

HA ---> RT-P

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:25

Voor een meisje van 14 moet ik wel zeggen dat je er goed mee bezig bent joh! Ja

En dat dat arme beestje op 1,5 jarige leeftijd al is ingereden is vreselijk maar kun jij
niets aan doen. Dat 5 keer per week rijden vind ik voor deze omstandigheden wel
veel te veel ja. Ik ben absoluut niet iemand die hier heel veel vanaf weet maar ik zou
meegaan met wat er boven mij gezegd is: laat deze pony lekker even uitrazen en
lekker jong zijn op een weiland. Dat zal hem zeker goed doen. Daarna rustig beginnen
met een instructrice erbij en het komt vast goed, want volgens mij ben je supergek
op je pony

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:34

Biebabeloeba schreef:
Mensen lees aub ook het topic 'Rijk ik teveel' v dezelfde auteur op zondag geplaatst.
Jier komen al vele antwoorden aan bod voor het teveel rijden, want op en 4,5jarig 5x per week rijden, zeker als die op zijn 1,5 !!!! is ingereden, is echt wel teveel hoor. Ik denk echt dat het probleem eruit voortkomt dat hij even mentale rust nodig heeft, hij heeft nog geen jeugd gehad he. Dus probeer hem eens gewoon een half jaar op een weiland te plaatsen of in de opfok ofzo,waar hij enkel contact heeft met paardjes en nergens anders aan moet denken. Denk echt dat dit je al veel verder gaat helpen hoor.
Ik merk dat je veel van je pony houdt en er veel voor (wilt) doen, maar geloof mij dan aub, dat hij eerst mentale rust nodig heeft.
Professionele begeleiding met een instructrice gaat dit probleem niet oplossen, want het is echt niet rijtechnisch bepaald, hij is te jong ingereden, wordt nog steeds heel vaak gereden en hij heeft nooit een jeugd gehad, nou dan zou ik ook wel opstandig worden na een tijd. Geef hem gewoon een half jaar weilandrust (liefst 24/7), zie dan of hij al klaar is (als hij nog niet ok is, laat je hem daar maar langer staan, zal hem enkel helpen en deugd doen) en dan kun je les gaan nemen. Hij gaat heus niet opnieuw zadelmak gemaakt moeten worden hoor, hoeveel mensen zie je niet die hun paard inrijden en dan een paar maand rust geven en hem dan opnieuw oppakken zonder problemen.

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat! Als dit dier zo'n verleden heeft moet dat eerst eens uit zijn kop. Daarnaast zou ik ( omdat je deze winter toch nog even door moet voor ze op het land kunnen) wat meer gaan longeren, spelen, wandelen enz. om de verstandhouding tussen jullie weer een beetje recht te trekken.

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:34

Heeft hij niet ergens pijn ofso? Zadel misschien eens laten nakijken!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:26

Nee, zadel en alles is goed, volgende probleem Tong uitsteken aan de longeerlijn is menneer erg hyper, hy vind de zweep erg eng, ik sla er (byna) nooit echt mee ik houd hem gewoon achter hem aan, en dan vliegt ie constants weg, begint te piepen, re rennen bokken en dreigen enzo :S, en kan alleen in de zomer longeren omdat er dan alleen plek is.. Zonder zweep doet ie zowat niks dus dat is ook weer zowat! Tong uitsteken
Wat een gedoe zon ammateurtje als baasje en zon eigenwijze pony Tong uitsteken

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:56

Ik sluit me volledig aanbij Biebabeloeda en Aerdenhout.

Laat het beestje eerst weer lekker paard zijn. Hij heeft dit nooit mogen zijn en heeft te snel "volwassen" moeten worden. Ga lekker wandelen, spelen, poetsen, zo veel mogelijk buiten enz.

Je geeft zelf aan dat je hem graag alle rust wil geven die hij nodig heeft, super! Maar hou er wel rekening mee dat dit niet 2 weken is. Naast het paard kan je ook heel veel leren. Het is jammer dat je dan een tijd niet kunt rijden, maar ik denk dat je het uiteindelijk allemaal terug krijgt zodra hij er klaar voor is.

Even rust en tijd geven en dan (in het voorjaar/ de zomer) helemaal opnieuw beginnen. Gewoon doen alsof hij nog nooit een zadel heeft gezien.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:01

Hoi,

Kijk eens op www.geloofinjepaard.nl.
Misschien geeft je dat wat vertrouwen en ik heb nog wat plaats vrij voor lessen, als je in de buurt woont.

Groetjes, Sara

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:23

hoi, ik heb met mijn paardje bijna in precies de zelfde omstandigheden gezeten...hij is ook te vroeg in gereden, 1 jaartje later dan de jouwe, iedereen zij waarom doe je hem niet weg? wat moet je met zo'n knol? toen kwam ik op een soort van 'paardenverluisteraar' zij is een soort van tolk tussen paard en mens, zo kun je hem vragen waarom die zo doet enz. heb ik ook gedaan en nu weet ik waar zijn gedrag vandaan komt. Knipoog

dus ik zou zeggen: niet verkopen!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 20:23

Dankjullie, ga zeker op de site kijken!
Saral: waar kom je vandaan?

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:28

ten eerste nooit opgeven. Knipoog

en ik zou wat meer gaan grondwerken,
zie het als allemaal losse probleempjes die je moet oplossen anders lijkt het alsof het nooit meer goed komt.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:40

Met een ouder paard kom je ook op een punt waar hij je gaat uitproberen.
Ik denk zelf ook dat je je paard eventjes wat rust moet gunnen zoals al door iemand anders gezegt is.
Verder zou ik grondwerk gaan doen, dit versterkt het vertrouwen en de band met je paard.
Ik weet niet in welke provincie je woont maar ik weet ook nog wel een hele goeie met "probleempaarden".(en dan heb ik het over een rustig eerlijk persoon die alles op basis van vertrouwen doet)

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:35

Hoi,ik zou idd is wat grondwerk gaan doen en misschien western les gaan nemen,mijn haf deed precies hetzelfde en die heb ik pas met 3,5 jaar ingereden.Ik ben op advies van iemand les gaan nemem bij barry en je moet haar nu is weer zien heb er zelfs al een wedstrijd mee gereden.gaat echt super buiten ritten zal ik met haar niet kunnen maken dat is niet vertrouwd maar voor de rest is ze heel rustig en braaf geworden. Barry geeft ook lessen aan mensen die engels rijden. groetjesss

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:04

Je hebt een erg jong dier waar al veel te veel meegedaan is.
Er is dus iets misgegaan of gaat nog steeds mis,daardoor heeft je dier zich niet goed ontwikkelt,kunnen jullie niet samen groeien en zal het uiteindelijk mis gaan.
Ben je gek op dit dier dan kun je twee dingen doen.

1.Stal je haf zo dat ie naar buiten kan met soortgenoten,dus dagelijks,en voer zeer sober.
Dat betekent geen brok maar enkel ruwvoer.
Controleer door een deskundige,passing zadel en rest harnechement.
Laat een tandarts komen om het gebit te controleren.
Is dat alles in orde dan zet je het rijden op een laag pitje,rij twee keer in de week een half uur
onder begeleiding van een goede instructrise.
De andere dagen ga je wandelen,poetsen,knuffelen,misschien met hulp van een deskundige grondwerk.
En ga je vooral op een rijtje zetten wat er niet goed gaat,of juist wel en koppel je dat weer terug.
Bedenk dan weer hoe dit op te lossen.
Mijn ervaring is door rust in te bouwen,ervaren mensen mee te laten kijken,vooral sober te voeren
en je dier uit te laten lopen met soortgenoten het allemaal goed komt.
Kun je het bovenstaande niet bieden,je bent immers gek op je dier,kies dan voor 2.

2.Verkoop je dier aan iemand die bovenstaande punten wel kan geven en dat zou het mooiste zijn, beschikt over ervaring.

Blijf je doorgaan zoals het nu gaat,krijgt je dier het stempel van eigenwijs,rot,en noem maar op terwijl je dat door de juiste inzichten nu nog kunt cancellen.
Heel veel succes ermee,en echt pak je het anders aan dan krijg je net als ik een gouden pony Haha!

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:33

manda Onderwerp bericht: Re: Moet dit even kwijt about ik & mijn haflinger ..Geplaatst: 29-12-08 23:57

Woonplaats: Puttershoek Ga eens na waar dit gedrag vandaan komt.
Ligt het zadel wel goed? Heeft hij nergens pijn? Wat voer je? Hoe vaak komt hij buiten? Hoeveel gerichte beweging krijgt hij?
Wanneer je daar problemen hebt kun je vaak al een hoop vervelend gedrag oplossen.

Ga mee met het commentaar hierboven..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:31

--> YRT

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:52

als je zelf eerlijk zegt dat je een beetje een beginner bent zou ik hem verkopen.
want ze komen nog een keer in de pubertijd.
en als na 1 val je vertrouwen al is beschadigt betwijfel ik of het goed is om hem te houden.
want hij is jong en ik verzeker je dat je vaker gaat vallen tenzij je een super zit heb

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:47

Niet elk paard pubert en zeker niet elk paard pubert hetzelfde. Misschien gaat hij gewoon traag lopen of een beetje hangen. Je weet het niet...

Geef hem gewoon de tijd. Gaat het na een tijd rust nog niet goed, dan kan je hem altijd nog verkopen. paar maanden rust kan heeeeeeel veel verschil uit maken!! pak hem in het voorjaar weer rustig erbij, ga met hem wandelen en af en toe rijden. Behandel hem naar zijn leeftijd: jong dus.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:01

Ik vind het wel super dat je er alles aan wilt doen en dat je het probleem herkent.
Dan ben je al op ruim de helft... super.

Veel mensen denken dat Haflinger leuke kinderpony's zijn maar er zit een flinke kop op helaas.

En als je pony te jong is ingereden dan zou ik idd hem nu een half jaartje het land op gooien want Halfingers zijn pas een eind volwassen als ze rond de 7 zijn.
Het blijven lang pubers en kleine drammerige kids.
Ik zou idd grondwerk wat vaker op het programma zetten ipv veel rijden.

Je moet het zo zien.. jij vind het ook niet leuk als mensen op jou leeftijd van 7 vraagt of je de hele dag op kantoor wil werken.. daar ben je nog niet aan toe daar ben je te jong voor, geestelijk en lichamelijk.
Als ze het aan je vragen als je een jaartje of 15 bent is dat een andere zaak.. dan ben je verder in je ontwikkeling en zo moet je het ook zien bij paarden.
Helaas zijn er genoeg mensen die al heel snel met hun paard willen gaan klooien en dus krijg je op latere leeftijd problemen.

Die van mij is pas op 4,5 zadelmak gemaakt en op ruim 5,5 doorgereden en getraint.

Als ik in jou schoenen zou staan zou ik lekker bij de basis beginnen...grondwerk, beetje longeren en lekker buitenspelen.

En zoek er professionele hulp bij zoals BBreedveld al aangaf maar bedenk wel dat je een goede hulp vraag.. en niet jan de beunhaas...

Zag ook dat je al met hem sprong... vind ik persoonlijk vrij jong. Die benen zijn nog niet eens volgroeit..
Die van mij mocht niet voor zijn 7e springen... gewoon om die benen goed te houden.

Je bent ook op zoek naar een nieuwe Haf???? Leuk maar bedenk wat ik hierboven vermeld heb.... je zal met een haf altijd sterk in je schoenen moeten staan en heel consequent moeten zijn anders kan je je nieuwe straks ook weer verkopen omdat hij over je heen loopt.
Bezin eer je begin.....

Succes.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:17

mijn pony zat ook in de pubertijd, je moet echt zorgen dat je niet bbang wordt en gewoon hem doorpakt hoor , als je dat niet meer dufd dan moet je hem verkopen , dat is moeilijk maar wel de waarheid !. . :(:)

xx

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 20:50

z0rr0 schreef:
als je zelf eerlijk zegt dat je een beetje een beginner bent zou ik hem verkopen.
want ze komen nog een keer in de pubertijd.
en als na 1 val je vertrouwen al is beschadigt betwijfel ik of het goed is om hem te houden.
want hij is jong en ik verzeker je dat je vaker gaat vallen tenzij je een super zit heb

Ik val niet zo heel gauw meer tegenwoordig, begin er steeds meer aan te wennen. Mijn vertrouwen is niet door 1 val beschadigt, ik zal zeggen door een stuk of 7 x flink vallen, dat menneer ook echt letterlijk in een fixe rengalop overal naartoe en zelfs tegenaan vloog, en bokte alsof zn leven er vanaf hing ;( dat ik echt zoiets had van "men, wat doe ik nu weer fout :(:) "
Heb er gewoon echt een trauma aan over gehouden, mogen jullie best weten

Edit: ik wil graag voor 200% volhouden met hem, alleen omdat ik niet zonder hem zou kunnen, en ik het eeuwig rot zal vinden dat mn lieve ponytje van me gewonnen heeft..