[YRT][centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? Deel 7

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:07

alleen denk niet dat je teveel nog moet groeien :P

biesbas

Re: [YRT][centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:06

Sorry, maar je lijkt mij op dit plaatje te groot.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:50

Vanaf die (vage en uit een vreemde hoek genomen) foto zeg ik: te groot/zwaar. miss betere foto?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:51

van voren toont altijd groter ;)
eefje past.

Priincessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:15

Afbeelding
Op mijn zwarte shet, Omera.

Afbeelding
Op mijn bruine shet, Jesse.

Beide pony's zijn rond 1.07.
Ik ben 1.56 en 40 kg.

Kan dit nog ? :)

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:16

Ik denk dat het nog net kan, al is het plaatje niet mooi meer.
Als je iets groeit kan het denk ik niet meer. ;)

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:17

Ik vind je te groot. ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:29

_Denise_ schreef:
Ik houd me altijd aan dit rijtje:

Citaat:
een shet kan maximaal 20 procent van zijn eigen gewicht dragen uitgaande van dat de shet gezond gewicht heeft, goede conditie is en verder ook geheel gezond is..
dus bij een shet met met overgewicht moet je het gewicht van het maximale gewicht afhalen om het in evenwicht te houden, dus als je shet 10 kilo te zwaar is moet er 10 kilo van het gewicht van de ruiter af..

en bij een shet met onder gewicht het zelfde anders ga je dubbelop rekenen, en sleept de pony dus dubbel overgewicht mee, en dat is natuurlijk helemaal uit den boze.

dus gemiddeld is dat:
tot 85 a 90 cm 25 kilo
89 tot 95 cm 30 kilo
95 tot 100 cm 35 kilo
100 tot 105 cm 40 kilo
105 tot 110 cm 40 tot 45 kilo
en 110 cm en groter 50 kilo hoewel dit meestal niet geheel shet meer is en is 50 dus niet aan te raden..

Vind dit aan de milde kant genomen, maar 40/50 kilo voor zo'n kleintje is IMO echt teveel. :)

ff tabel erbij gepakt van eerder in dit topic.
te zwaar ben je (nog) niet.
maar je moet echt niet meer gaan groeien, dan wordt je echt te groot.
nu past net nog.

edit: heb net in je profiel gekeken.
de foto waar je op de bruine zit met een witte broek, daar ben je echt te groot voor die pony.
hoe groot is joska eigenlijk??
Laatst bijgewerkt door minikatje op 15-02-10 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Priincessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:32

Oke bedankt :)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 07:50

past nog wel !
Maar niet te veel groeien idd ;)

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 07:56

past nog wel maar niet meer groeien hoor :)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 07:59

Is het eigenlijk heel erg (voor de pony) als je te groot bent? Ik ben voor mijn pony ook te groot, dat weet ik. Rij er ook niet veel meer op, maar dit is meer door mijn pony.
Maar als je benen niet over de grond slepen, is het dan erg als je er nog op rijd? Ook al staat het niet meer mooi voor het plaatje? Zolang je recreatief rijd, lijkt het mij niet erg?? Of zie ik dit verkeerd?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 08:42

Firefly4 schreef:
Is het eigenlijk heel erg (voor de pony) als je te groot bent? Ik ben voor mijn pony ook te groot, dat weet ik. Rij er ook niet veel meer op, maar dit is meer door mijn pony.
Maar als je benen niet over de grond slepen, is het dan erg als je er nog op rijd? Ook al staat het niet meer mooi voor het plaatje? Zolang je recreatief rijd, lijkt het mij niet erg?? Of zie ik dit verkeerd?

heb je een foto???

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:02

te groot princessa, voor beiden. te zwaar denk ik net niet of net wel, tis op t randje.

Bij een te grote ruiter hebben zowel de ruiter als de pony meer last met hun balans, dat is onrustig en zwaar voor de rug van het dier omdat ie telkens zijn spieren ongelijk aan moet trekken om de balans te herstellen en het gewicht van de ruiter op te vangen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:06

@priincessa heb je een foto van de voorkant?
Het ligt er ook aan hoe en hoevaak je de pony rijd.. als je hem intensief rijd is het wel zwaar voor de pony, maar gewoon lichtjes afentoe een keer moet nog wel kunnen ;)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:06

Afbeelding
Afbeelding
Ik groei niet meer.
[Doeleind is gewoon recreatief, lol-met-je-knol]

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:14

Belady: 'k Vind je nog wel passen hoor. Het is niet zo'n smalle pony en jij weegt ook niet veel. Lol met je knol moet kunnen!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:33

minikatje schreef:
Firefly4 schreef:

heb je een foto???

Heb wel een foto, maar daar was ik zelf nog een stuk dikker, is vorig zomer gemaakt, vanaf die tijd eigenlijk niet meer gereden ivm HKO (die ze al 7jaar heeft) en een andere ziekte die ze heeft gehad. Ben in dat jaar aardig wat afgevallen, dus vind die foto niet zo leuk om te plaatsen :P
Maar dat is niet echt antwoord op mijn vraag... want buiten of ik het ben of iemand anders, is het erg dat iemand te groot is voor zijn/haar paard/pony?? Heb het niet over te zwaar, want je hebt ook lange en slanke mensen die erop zitten...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:39

als je te groot bent kun je je pony uit balans halen.
als je te zwaar bent dan belast je je pony tevel.
beide met vervelende consequenties.

maar sommige mensen vinden zichzelf te groot omdat anderen het zeggen, daarom vroeg ik om een foto.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:03

Firefly4 schreef:
Heb wel een foto, maar daar was ik zelf nog een stuk dikker, is vorig zomer gemaakt, vanaf die tijd eigenlijk niet meer gereden ivm HKO (die ze al 7jaar heeft) en een andere ziekte die ze heeft gehad. Ben in dat jaar aardig wat afgevallen, dus vind die foto niet zo leuk om te plaatsen :P
Maar dat is niet echt antwoord op mijn vraag... want buiten of ik het ben of iemand anders, is het erg dat iemand te groot is voor zijn/haar paard/pony?? Heb het niet over te zwaar, want je hebt ook lange en slanke mensen die erop zitten...

4 posts voor de jouwe geef ik daar antwoord op.... Misschien beter lezen voordat je zegt dat je geen antwoord krijgt op je vraag.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:07

@ Belady: past nog hoor ;), volgens mij weeg je niet veel, dus zal de pony er geen last van hebben

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:48

Bonita_Bon schreef:
Firefly4 schreef:

4 posts voor de jouwe geef ik daar antwoord op.... Misschien beter lezen voordat je zegt dat je geen antwoord krijgt op je vraag.

Ik gaf ook een reactie op de vraag of ik een foto heb :) Want dat is geen antwoord op mijn vraag...

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:54

minikatje schreef:
als je te groot bent kun je je pony uit balans halen.
als je te zwaar bent dan belast je je pony tevel.
beide met vervelende consequenties.

maar sommige mensen vinden zichzelf te groot omdat anderen het zeggen, daarom vroeg ik om een foto.

Zal eens kijken of ik nog een beetje recente foto heb dan ;)

>> Gevonden, is wel een redelijke oude foto, van jaartje terug.
Afbeelding

Ben in die tijd weer aardig wat afgevallen, was een periode dat ik absoluut niet goed in mijn vel zat.
Deze pony rij ik maar 1x in de week, heb haar al 10 jaar en elke keer als we stukje rijden vind zij het geweldig, weet dat het geen super combinatie is, maar zolang paardje het fijn vind, ga ik gewoon 1x in de week door met rijden op haar :P

Edit:
Ps. Let niet op de houding :P Is gewoon niet op goed moment genomen

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:43

Firefly4: Het ziet er niet mooi meer uit, maar ik denk dat het voor recreatief en wat rondhobbelen wel kan! Ik denk dat het paardje er geen last mee heeft, zeker omdat je maar 1x per week rijd.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:44

Belady schreef:
Firefly4: Het ziet er niet mooi meer uit, maar ik denk dat het voor recreatief en wat rondhobbelen wel kan! Ik denk dat het paardje er geen last mee heeft, zeker omdat je maar 1x per week rijd.

Mee eens, daarom ook ander paard erbij gekocht ;) ook omdat ik met mijn pony helaas niet veel maar kan rijden :)
TY voor je reactie