Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

_Denise_ schreef:Ik houd me altijd aan dit rijtje:Citaat:een shet kan maximaal 20 procent van zijn eigen gewicht dragen uitgaande van dat de shet gezond gewicht heeft, goede conditie is en verder ook geheel gezond is..
dus bij een shet met met overgewicht moet je het gewicht van het maximale gewicht afhalen om het in evenwicht te houden, dus als je shet 10 kilo te zwaar is moet er 10 kilo van het gewicht van de ruiter af..
en bij een shet met onder gewicht het zelfde anders ga je dubbelop rekenen, en sleept de pony dus dubbel overgewicht mee, en dat is natuurlijk helemaal uit den boze.
dus gemiddeld is dat:
tot 85 a 90 cm 25 kilo
89 tot 95 cm 30 kilo
95 tot 100 cm 35 kilo
100 tot 105 cm 40 kilo
105 tot 110 cm 40 tot 45 kilo
en 110 cm en groter 50 kilo hoewel dit meestal niet geheel shet meer is en is 50 dus niet aan te raden..
Vind dit aan de milde kant genomen, maar 40/50 kilo voor zo'n kleintje is IMO echt teveel.
Firefly4 schreef:Is het eigenlijk heel erg (voor de pony) als je te groot bent? Ik ben voor mijn pony ook te groot, dat weet ik. Rij er ook niet veel meer op, maar dit is meer door mijn pony.
Maar als je benen niet over de grond slepen, is het dan erg als je er nog op rijd? Ook al staat het niet meer mooi voor het plaatje? Zolang je recreatief rijd, lijkt het mij niet erg?? Of zie ik dit verkeerd?
minikatje schreef:Firefly4 schreef:Is het eigenlijk heel erg (voor de pony) als je te groot bent? Ik ben voor mijn pony ook te groot, dat weet ik. Rij er ook niet veel meer op, maar dit is meer door mijn pony.
Maar als je benen niet over de grond slepen, is het dan erg als je er nog op rijd? Ook al staat het niet meer mooi voor het plaatje? Zolang je recreatief rijd, lijkt het mij niet erg?? Of zie ik dit verkeerd?
heb je een foto???

Firefly4 schreef:Heb wel een foto, maar daar was ik zelf nog een stuk dikker, is vorig zomer gemaakt, vanaf die tijd eigenlijk niet meer gereden ivm HKO (die ze al 7jaar heeft) en een andere ziekte die ze heeft gehad. Ben in dat jaar aardig wat afgevallen, dus vind die foto niet zo leuk om te plaatsen
Maar dat is niet echt antwoord op mijn vraag... want buiten of ik het ben of iemand anders, is het erg dat iemand te groot is voor zijn/haar paard/pony?? Heb het niet over te zwaar, want je hebt ook lange en slanke mensen die erop zitten...
, volgens mij weeg je niet veel, dus zal de pony er geen last van hebben Bonita_Bon schreef:Firefly4 schreef:Heb wel een foto, maar daar was ik zelf nog een stuk dikker, is vorig zomer gemaakt, vanaf die tijd eigenlijk niet meer gereden ivm HKO (die ze al 7jaar heeft) en een andere ziekte die ze heeft gehad. Ben in dat jaar aardig wat afgevallen, dus vind die foto niet zo leuk om te plaatsen
Maar dat is niet echt antwoord op mijn vraag... want buiten of ik het ben of iemand anders, is het erg dat iemand te groot is voor zijn/haar paard/pony?? Heb het niet over te zwaar, want je hebt ook lange en slanke mensen die erop zitten...
4 posts voor de jouwe geef ik daar antwoord op.... Misschien beter lezen voordat je zegt dat je geen antwoord krijgt op je vraag.
Want dat is geen antwoord op mijn vraag... minikatje schreef:als je te groot bent kun je je pony uit balans halen.
als je te zwaar bent dan belast je je pony tevel.
beide met vervelende consequenties.
maar sommige mensen vinden zichzelf te groot omdat anderen het zeggen, daarom vroeg ik om een foto.

Is gewoon niet op goed moment genomen Belady schreef:Firefly4: Het ziet er niet mooi meer uit, maar ik denk dat het voor recreatief en wat rondhobbelen wel kan! Ik denk dat het paardje er geen last mee heeft, zeker omdat je maar 1x per week rijd.
ook omdat ik met mijn pony helaas niet veel maar kan rijden