[Centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony2?-Max 2 fotos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Re: [Centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony2?-Max 2 fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:35

Ja, dat weet ik, ik heb het ook over de lengte.. Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:36

Te groot ben je toch nooit, oke voor het plaatje, maar niet voor het comfort van de pony....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:39

@ MarlinH: Kan nèt, maar zonder zadel kan sowieo niet meer. Maar ze zal zeer binnenkort wel moeten stoppen. Rot voor haar, maar het is niet anders...
Sim0ne schreef:
Debortje_ schreef:
Ik neem aan dat een fjord meer kan houden dan een shetlander?
Een shetlander kan 2x zijn eigen gewicht dragen.

haha, denk na! Dan zou ik mijn auto op de rug van mijn shet kunnen zetten, denk niet dattie dat leuk vind...

En 90 kilo op een fjord teveel, helemaal mee eens, maar zeg dat maar eens op het fjordenforum, daar lopen een paar forse dames rond...

Dat was ik niet van plan eerlijk gezegd, wat moet ik nou op een Fjordenforum...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:41

Sim0ne schreef:
Te groot ben je toch nooit, oke voor het plaatje, maar niet voor het comfort van de pony....

Dat ben ik niet met je eens hoor! Knipoog

yamcha: Oke Lachen

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:44

Sim0ne schreef:

Ik ben het ook niet met je eens. Je paard kan toch ook uit balans raken omdat je er zoveel boven uit torent? En wat dacht je met springen? Ookal springt het paard zelf er goed over heen dan haal je met je voet de balk eraf.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:49

Nelleke1: Dat kan echt niet meer. Zowel met zadel niet meer als zonder zadel niet meer. Zou er niet meer op durven stappen als ik zo'n lengte had

Ogrop

@domirenza: Pas nog hoor, maar ik zou wel even je zadel bekijken, hij past niet voor jou, en ook niet voor de pony. Hij past zeker niet voor jou, En ivm die ingezaktek rug, dat is zever. het past gewoon niet. Beetje schandalig ook van dat zadel zonder kussens.
@Nelleke1: Sorry je bent echt te groot...
@sofiaa: Staat netjes! Leuke combo zijn jullie.
@marlinH: Kan nog wel hoor Ja Zoals je zelf zegt, zou het echt niet leuk voor haar zijn.
@Sim0ne: Als een ruiter te groot is, dan zorg de ruiter ervoor dat de pony niet meer op eigen benen kan lopen, en dus geen balans meer heeft. Grote speelt dus zeker een rol.

Sim0ne

Volgens mij had niemand het over springen. En ook niet over de balans van de ruiter, dat is een kwestie van kunnen rijden of niet.

sofiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:50

Edit, sky is 1.30 =P

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:50

Sim0ne schreef:
Volgens mij had niemand het over springen. En ook niet over de balans van de ruiter, dat is een kwestie van kunnen rijden of niet.

IMO praat je niet van rijden, als een pony/paard niet op eigen benen staat, en geen balans heeft.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:52

Sim0ne schreef:

Ik had het ook niet over het balans van een ruiter, maar over het balans van het PAARD.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:53

Je zit toch alleen met je kont op je paard, als jij dan goed met de bewegingen meegaat, heeft de pony als het goed is nergens last van. Ik heb zelf een ijslander. Die is heel klein (1.37, ik ben 1.78 en weeg 70 kilo), en iedere volwassene die daarop rijd is dus te groot, ik steek er een heel stuk onderuit met mijn benen. En mijn pony kan prima in balans en op eigen benen rijden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:55

Nou op mijn grootste shet van 99 cm komt echt geen ruiter die rond de 145 cm of groter is hoor, daar heeft hij echt last van ook al weegt het ruitertje niks

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:56

Sim0ne schreef:
Je zit toch alleen met je kont op je paard, als jij dan goed met de bewegingen meegaat, heeft de pony als het goed is nergens last van. Ik heb zelf een ijslander. Die is heel klein (1.37, ik ben 1.78 en weeg 70 kilo), en iedere volwassene die daarop rijd is dus te groot, ik steek er een heel stuk onderuit met mijn benen. En mijn pony kan prima in balans en op eigen benen rijden.

Een ijslander is iets hélemaal anders.

Als ik je zo hoor, lijkt het mij niet dat je verstand hebt over het gene die je praat. (sorry als ik het bot zeg.) Een persoon die z'n bovenlichaam zo ver uitsteekt (als bij bv nelleke) zorgt er voor dat die pony noooooit zijn balans kan vinden, en zal hebben. Ook zorgt ze er voor dat hij niet op eigen benen loopt, en als het ware steunt op Nelleke (om een vb. te geven.) Dus het bovenlichaam speelt wel degelijk een rol.

De vergelijking met een ijslander slaat nergens op, ijslanders zijn totaal andere type's in vergelijking met de doorsnee paarden. En die worden meestal gereden door volwassenen.

Nelleke zit de pony zeker niet in de weg qua gewicht, maar wél met haar lengte!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:57

Ja, maar leg dan goed uit waarom niet, alleen het woord balans in de strijd gooien maakt het voor mij niet duidelijker... Ik snap niet waarom het voor een ijslander niet uit zou maken, en voor andere paarden wel.

sofiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:59

Waar gaat dit nu over?
Dit is toch een springtopic ..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:00

Hier zijn tig topic's over op bokt. Ga even zoeken. Imo een beetje tijdverlies om het hier (voor de zoveelste keer) uit te leggen, blader even terug, zoek op google, of zoek op bokt. Lachen

@Sofiaa: hier word bepaald als een persoon te groot is of niet. Niets te maken met een spring topic dus. Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:01

Soet schreef:
Sim0ne schreef:

Een ijslander is iets hélemaal anders.

Als ik je zo hoor, lijkt het mij niet dat je verstand hebt over het gene die je praat. (sorry als ik het bot zeg.) Een persoon die z'n bovenlichaam zo ver uitsteekt (als bij bv nelleke) zorgt er voor dat die pony noooooit zijn balans kan vinden, en zal hebben. Ook zorgt ze er voor dat hij niet op eigen benen loopt, en als het ware steunt op Nelleke (om een vb. te geven.) Dus het bovenlichaam speelt wel degelijk een rol.

De vergelijking met een ijslander slaat nergens op, ijslanders zijn totaal andere type's in vergelijking met de doorsnee paarden. En die worden meestal gereden door volwassenen.

Nelleke zit de pony zeker niet in de weg qua gewicht, maar wél met haar lengte!

Nogmaals leg dan duidelijk uit waarom en gooi het niet alleen op het woord balans, dat zegt niks.
Mijns inziens kan je lengte alleen invloed hebben als je verkeerd zit. Op eigen benen lopen heeft echt niks met lengte te maken. En als jij vind van wel, leg dan uit waarom, dan verander ik misschien van mening. En om nou te gaan zeggen dat ik er geen verstand van heb, alleen omdat jij het niet duidelijk uit kan leggen lijkt mee een beetje overdreven... Ik rij al 19 jaar paard en denk dat ik wel redelijk kan beoordelen of een paard er last van heeft (en in welke mate) als ik op zijn rug zit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:02

lengte maakt weldegelijk uit!
niet zozeer de wat je eronderuit komt..
kijk dat natuurlijk ook wel .. te lang stoot je tegen zijn of haar benen aan wat ze weer uit balans haalt..
maar vooral boven heb je een hefboomeffect..
als de ruiter te lang is moet de pony (of paard) niet alleen zichzelf in evenwicht houden (wat ze dus altijd al doen) maar moet ook nog eens ervoor zorgen dat ie rechtop zijn benen kan blijven..
probeer zelf maar eens met iets heeeeeel zwaars op je shouders te lopen .. ga je ook wankelen Knipoog dat heeft een paard of pony ook Knipoog
of probeer met iets heel langs op je schouders te lopen .. wedde dat je het niet lang stil kan houden? en dan ook nog eens versnellen .. succes ermee Knipoog

denk je in wat je paar moet doen Knipoog en oordeel dan of hij het aankan of niet Knipoog
Laatst bijgewerkt door smurffie op 06-07-07 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:03

En een ijslander is helemaal niks anders dan een normaal paard, ze zijn alleen wat sterker. IJslanders zijn over het algemeen zeer smal, dus balans is juist extra belangrijk bij hen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:04

smurffie schreef:
een ijslander is inderdaad iets heel anders..
en lengte maakt weldegelijk uit!
niet zozeer de wat je eronderuit komt..
kijk dat natuurlijk ook wel .. te lang stoot je tegen zijn of haar benen aan wat ze weer uit balans haalt..
maar vooral boven heb je een hefboomeffect..
als de ruiter te lang is moet de pony (of paard) niet alleen zichzelf in evenwicht houden (wat ze dus altijd al doen) maar moet ook nog eens ervoor zorgen dat ie rechtop zijn benen kan blijven..
probeer zelf maar eens met iets heeeeeel zwaars op je shouders te lopen .. ga je ook wankelen Knipoog dat heeft een paard of pony ook Knipoog
of probeer met iets heel langs op je schouders te lopen .. wedde dat je het niet lang stil kan houden? en dan ook nog eens versnellen .. succes ermee Knipoog

denk je in wat je paar moet doen Knipoog en oordeel dan of hij het aankan of niet Knipoog

Dankje, dat is nou een duidelijke uitleg! Maar een zware tas is wel wat anders dan een mens dat zelf ook meebeweegt, maar ik ben het met je eens na je voorbeel dat het wel invloed kan hebben...

sofiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:05

Soet schreef:
Hier zijn tig topic's over op bokt. Ga even zoeken. Imo een beetje tijdverlies om het hier (voor de zoveelste keer) uit te leggen, blader even terug, zoek op google, of zoek op bokt. Lachen

@Sofiaa: hier word bepaald als een persoon te groot is of niet. Niets te maken met een spring topic dus. Lachen

Ohh haha ik bedoelde Geen =P
Was de g vergeten. Foutje!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:05

dan zet je een kind op je schouders Knipoog die beweegt ook mee Knipoog
ik had overgens een klein stukje weg gehaalt..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:06

Trouwens dat gewichtvoorbeeld
Met iets zwaars op je rug ga je inderdaad wankelen. Maar dit is wel minder het geval met iets lichts dat heel lang is... Dus te lang is sowieso minder erg dan te zwaar in mijn ogen...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:07

En toch snap ik niet dat een heel smalle ijslander daar dan geen last van heeft. Of misschien rijden er meestal alleen kundige ruiters op ijslanders Tong uitsteken