Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sim0ne schreef:Debortje_ schreef:Ik neem aan dat een fjord meer kan houden dan een shetlander?
Een shetlander kan 2x zijn eigen gewicht dragen.
haha, denk na! Dan zou ik mijn auto op de rug van mijn shet kunnen zetten, denk niet dattie dat leuk vind...
En 90 kilo op een fjord teveel, helemaal mee eens, maar zeg dat maar eens op het fjordenforum, daar lopen een paar forse dames rond...
Sim0ne schreef:Te groot ben je toch nooit, oke voor het plaatje, maar niet voor het comfort van de pony....
Sim0ne schreef:Te groot ben je toch nooit, oke voor het plaatje, maar niet voor het comfort van de pony....
Sim0ne schreef:Volgens mij had niemand het over springen. En ook niet over de balans van de ruiter, dat is een kwestie van kunnen rijden of niet.
Sim0ne schreef:Volgens mij had niemand het over springen. En ook niet over de balans van de ruiter, dat is een kwestie van kunnen rijden of niet.
Sim0ne schreef:Je zit toch alleen met je kont op je paard, als jij dan goed met de bewegingen meegaat, heeft de pony als het goed is nergens last van. Ik heb zelf een ijslander. Die is heel klein (1.37, ik ben 1.78 en weeg 70 kilo), en iedere volwassene die daarop rijd is dus te groot, ik steek er een heel stuk onderuit met mijn benen. En mijn pony kan prima in balans en op eigen benen rijden.
Soet schreef:Sim0ne schreef:Je zit toch alleen met je kont op je paard, als jij dan goed met de bewegingen meegaat, heeft de pony als het goed is nergens last van. Ik heb zelf een ijslander. Die is heel klein (1.37, ik ben 1.78 en weeg 70 kilo), en iedere volwassene die daarop rijd is dus te groot, ik steek er een heel stuk onderuit met mijn benen. En mijn pony kan prima in balans en op eigen benen rijden.
Een ijslander is iets hélemaal anders.
Als ik je zo hoor, lijkt het mij niet dat je verstand hebt over het gene die je praat. (sorry als ik het bot zeg.) Een persoon die z'n bovenlichaam zo ver uitsteekt (als bij bv nelleke) zorgt er voor dat die pony noooooit zijn balans kan vinden, en zal hebben. Ook zorgt ze er voor dat hij niet op eigen benen loopt, en als het ware steunt op Nelleke (om een vb. te geven.) Dus het bovenlichaam speelt wel degelijk een rol.
De vergelijking met een ijslander slaat nergens op, ijslanders zijn totaal andere type's in vergelijking met de doorsnee paarden. En die worden meestal gereden door volwassenen.
Nelleke zit de pony zeker niet in de weg qua gewicht, maar wél met haar lengte!
smurffie schreef:een ijslander is inderdaad iets heel anders..
en lengte maakt weldegelijk uit!
niet zozeer de wat je eronderuit komt..
kijk dat natuurlijk ook wel .. te lang stoot je tegen zijn of haar benen aan wat ze weer uit balans haalt..
maar vooral boven heb je een hefboomeffect..
als de ruiter te lang is moet de pony (of paard) niet alleen zichzelf in evenwicht houden (wat ze dus altijd al doen) maar moet ook nog eens ervoor zorgen dat ie rechtop zijn benen kan blijven..
probeer zelf maar eens met iets heeeeeel zwaars op je shouders te lopen .. ga je ook wankelendat heeft een paard of pony ook
of probeer met iets heel langs op je schouders te lopen .. wedde dat je het niet lang stil kan houden? en dan ook nog eens versnellen .. succes ermee
denk je in wat je paar moet doenen oordeel dan of hij het aankan of niet
Soet schreef:Hier zijn tig topic's over op bokt. Ga even zoeken. Imo een beetje tijdverlies om het hier (voor de zoveelste keer) uit te leggen, blader even terug, zoek op google, of zoek op bokt.
@Sofiaa: hier word bepaald als een persoon te groot is of niet. Niets te maken met een spring topic dus.