Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Malenka schreef:Nog een voorbeeld; veel friezen hebben een hele zwakke rug. Bovendien is de achterhand bij een fries vaak wat minder. En dit is nou juist een ras waarvan de meeste mensen zeggen dat je er wel prima op kunt als je zwaar bent. Want ja, 'kijk eens naar die benen!'... 'en ze zijn toch ook groot genoeg?'
ja, allemaal heel mooi dus. Maar door de bouw van een groot deel van de friezen is het dus een ras waar je over het algemeen van kunt zeggen dat je ze beter niet met een zware last op hun rug kunt zetten.
In tegenstelling tot veel ponyrassen... waar het dus juist niet op zou kunnen volgens velen?
Jongens, denk eens na!
Overigens vind ik de leeftijd van een paard ook een rol spelen. De rug is pas volledig uitgehard als een paard 6 jaar is.
Hier dien je rekening mee te houden. Een paard onder de 6 jaar mag dus niet dagelijks een uur door een zwaar persoon gereden worden. Sorry voor de mensen die zwaar zijn. Maar ga dan op zoek naar een paard waar je wel op kunt rijden zonder schade aan te richten.
o0onadiao0o schreef:maar ik rijd op jonge friesjes.. de meeste zijn rond de tussen de 1.55 m en de 1.65 m en ik weeg 75 kilo,, is dat dan te veel?
Citaat:maar ik rijd op jonge friesjes.. de meeste zijn rond de tussen de 1.55 m en de 1.65 m en ik weeg 75 kilo,, is dat dan te veel?
Marigold schreef:mistyca, ik kan je een welsh cob aanraden, super veelzijdige en mooie pony's waar je niet te groot voor wordt.
mistica schreef:ik wil graag een welsh kopen ik ben ong 1.50 lang en+/-60 kilo
hoe groot zou hij moeten zijn
mistica schreef:nou ik denk dat ik met mijn 20 jaar wel uitgegroeid ben bedankt voor de tips
mistica schreef:nou ik denk dat ik met mijn 20 jaar wel uitgegroeid ben bedankt voor de tips
LynnGiirl schreef:Mijn nichtje rijdt op mijn shetlander, maar ik weet nou niet echt of ze te groot is. Want mijn shetlander is echt mini mini namelyk 83 cm!. Ze rijdt er 1x in de week of 1x in de 2 weken op
!
(Hier waren haar beugels trouwens springmaat)
. 

nielsd schreef:Ik vind dat je absoluut veel te groot bent.
Maar leuk dat je er nu mee ment!
Ik denk nu dat ik niet meer op haar rij. Maar ik heb nu ook andere paarden friezen,fjorden,haflingers,tinker enzo kep nu ook een nieuwe berijster gevonden mijn nichtje
lOve_FjOrd schreef:okeIk denk nu dat ik niet meer op haar rij. Maar ik heb nu ook andere paarden friezen,fjorden,haflingers,tinker enzo kep nu ook een nieuwe berijster gevonden mijn nichtje
!