[centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poppetjes_

Re: [centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:11

superwoman schreef:
Marigold schreef:
trouwens, je hebt lange meiden die er dan met hun bovenlichaam bovenuit steken, maar je hebt ook lange meiden bij wie de lengte in de benen zit.
in dat laatste geval kan ik me niet indenken dat het erg is voor de pony.
kinderen (tenminste, bij het paardrijden gehandicapten) moeten ook eerst een jaar of 6 zijn, dan krijgen ze meer lengte in hun benen, en werkt de zwaartekracht beter zegmaar, omdat de benen langs de pony afhangen als tegen balans voor het lichaam.

idd. je moet kijken naar het algemene plaatje, daarom kun je alleen spreken van richtlijnen vind ik.

Wanneer je lang bent voor de pony, maar ver onder het maximale te dragen gewicht zit (ver onder de 15 of 20 Ziek
Of wanneer je iets boven het maximale gewicht zit, maar er goed op past. Die kunnen van mij allebei.
Maar wanneer je lang bent én in de buurt zit van het max gewicht, heeft de pony het gewoon zwaar.

Ja oke, mara ik ben niet te zwaar voor Paddington Knipoog de DA heeft het zelf gezegd, en ik denk dat hij dat wel weet?
Qua langheid ben ik dan te groot maar toen ik hem net reed niet. Ik vind het gewoon jammer dat ik zo snel groei.

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:15

Poppetjes schreef:
viewtopic.php?f=101&t=685666&p=20479335#p20479335 uit dit topic.. op de 6e & 7e foto zit een meisje met een gele jas op een dartmoor. (Het zijn allemaal Dartmoors) zij komt toch ook ver boven dr pony uit? Verward

LaDar schreef:
Ja inderdaad maar hoe vind die die combinatie er zelf uitzien dan?

Huh wat bedoel je? Verward Ik begrijp de zin niet helemaal Knipoog

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:22

Ik ben het inderdaad met je eens dat er een langere ruiter op die pony zit. Maar die ruiter is naar mijn idee ook te groot. Hoe vind jij die combinatie eruit zien? ben je het met me eens of vind je het er nog goed uitzien?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:40

Poppetjes_ schreef:
[Ja oke, mara ik ben niet te zwaar voor Paddington Knipoog de DA heeft het zelf gezegd, en ik denk dat hij dat wel weet?
Qua langheid ben ik dan te groot maar toen ik hem net reed niet. Ik vind het gewoon jammer dat ik zo snel groei.

Jij luistert nu naar 1 D.A. Deze kán gelijk hebben, maar het is en blijft ook maar een mens. Dus geloof niet zómaar alles. (niet alleen over dit onderwerp)
Ik en meerdere met mij hebben het aan onze d.A gevraagd en vele zeiden 15 tot 20%
Ook in een paardenblad kwamen deze cijfers naar voren, dus ik heb daar vertrouwen in.

Jij zit nog onder de 20% maar bent wel (te) lang en je kunt begrijpen dat je lengte niet gemakkelijk is voor de pony.
Wanneer je dan ook nog tegen de 20% aan zit weet je dat je zwaar werk vraagt.

Zoals ik al eerder zei, geloof ik dat jij doet wat het beste is voor die pony. wij zien maar 2 foto's en jij kent 'm.
Dat hij nooit kreupel is etc ,Wanneer z'n beenstand of wat dan ook anders is, moet je oppassen of wanneer hij geen zeurpiet is,oet je ook extra oppassen etc. Voel 'm regelmatig na en kijk of er verandering qua gevoelligheid komt. (rug en benen)
Wel vind ik dat je alle info moet hebben voor je kunt beslissen wanneer je wilt/moet stoppen... , vandaar mijn bijdrage Knipoog
Je MOET wel een max neerzetten voor jezelf. Dat is erg belangrijk, want voor je het weet ben je weer een stukje langer en zwaarder..... Wanneer ga je stoppen?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:21

superwoman schreef:
Jij luistert nu naar 1 D.A. Deze kán gelijk hebben, maar het is en blijft ook maar een mens. Dus geloof niet zómaar alles. (niet alleen over dit onderwerp)
Ik en meerdere met mij hebben het aan onze d.A gevraagd en vele zeiden 15 tot 20%
Ook in een paardenblad kwamen deze cijfers naar voren, dus ik heb daar vertrouwen in.

Jij zit nog onder de 20% maar bent wel (te) lang en je kunt begrijpen dat je lengte niet gemakkelijk is voor de pony.
Wanneer je dan ook nog tegen de 20% aan zit weet je dat je zwaar werk vraagt.

Zoals ik al eerder zei, geloof ik dat jij doet wat het beste is voor die pony. wij zien maar 2 foto's en jij kent 'm.
Dat hij nooit kreupel is etc ,Wanneer z'n beenstand of wat dan ook anders is, moet je oppassen of wanneer hij geen zeurpiet is,oet je ook extra oppassen etc. Voel 'm regelmatig na en kijk of er verandering qua gevoelligheid komt. (rug en benen)
Wel vind ik dat je alle info moet hebben voor je kunt beslissen wanneer je wilt/moet stoppen... , vandaar mijn bijdrage Knipoog
Je MOET wel een max neerzetten voor jezelf. Dat is erg belangrijk, want voor je het weet ben je weer een stukje langer en zwaarder..... Wanneer ga je stoppen?

En hier sta ik volledig achter Knipoog

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:55

Ik heb nu contact met een meisje voor ireen, van 1.50m lang, en ze weegt 45 kg. Zou dat kunnen, of is dat al te zwaar? De pony is 1.15m hoog, vrij smal gebouwd. Max gewicht van de 20% grens ligt op 50kg.... Wel is ze al 21 inmiddels, en heeft ze een paar maanden geleden een schroef in haar achterhoef gekregen, waar een infectie bij kwam, en haar koot flink opgezet is geweest, en deze niet meer net zo dun is geworden als hij was (1cm meer in omtrek), maar dit heeft niets te maken met nog een infectie ed in het been. Ze is verder gezond.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:02

Ik denk dat dat wel moet kunnen hoor. Probeer het eens. Leg het meisje van tevoren uit waarom je twijfelt en dat je het daarom graag even wilt bekijken. Je kunt vast wel aan je pony zien of het goed gaat. Op de lange termijn denk ik dat haar lengte en gewicht geen problemen kunnen veroorzaken (je hebt een hele kleine gevonden Lachen )

piaelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:34

piaelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:35

ben btw ook al een bijrijdertje aant zoeken..
en rijd er ongeveer 1 keer in de week ander halve week op

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:37

te groot volgens mij, maar voor bosrit enzo dan weer niet (mijn mening) zeker niet slecht bedoelt, wel een leuk beestje trouwens

piaelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:43

ja...rijd ook alleen een beetje buitenritjes,dat was ons laatste wedstrijdje....
En ben ook van plan hem voor de kar te zetten

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:41

Mijn nichtje rijdt op mijn shetlander, maar ik weet nou niet echt of ze te groot is. Want mijn shetlander is echt mini mini namelyk 83 cm Tong uitsteken!. Ze rijdt er 1x in de week of 1x in de 2 weken op Knipoog!
(Hier waren haar beugels trouwens springmaat)

Afbeelding

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:42

Past prima hoor! Lachen
Shet kan haar makkelijk hebben en het algehele plaatje staat mooi.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:17

@LynnGiirl
deze stond er toch pas ook al op?dezelfde foto?
@myrtheJ
volgens mij kan dat wel hoor. je kan misschien haar een keertje erop laten en dan kijken hoe de pony loopt.of ze het niet te zwaar vind.

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:29

LaDar schreef:
Ik ben het inderdaad met je eens dat er een langere ruiter op die pony zit. Maar die ruiter is naar mijn idee ook te groot. Hoe vind jij die combinatie eruit zien? ben je het met me eens of vind je het er nog goed uitzien?

Ja haar vind ik ook te groot Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:53

piaelfje schreef:
http://img361.imageshack.us/my.php?imag ... 034ey2.jpg
hej ik weet dat het een slechte foto van veraf is,maar kon even zo gauw geen betere vinden
sorry Bloos

Ik denk van deze foto, dat je idd te groot bent. Volgens mij komt je iig bovenlichaam er ver bovenuit, waardoor
het balans van de pony erg snel (bijna niet voelbaar)verstoord wordt.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:58

Even tussendoor. Ik heb ook ergens gelezen van die % grenzen. Pony's kunnen over het algemeen wel wat meer hebben en dan mag je van de 20% uitgaan neem ik aan. En bij paarden is het 15 %?
Het gaat vnl eigenlijk om een kleine welsch C die hier op stal staat. Ik vind het erg moeilijk om te bepalen wie ik vind dat daar nog wel en niet op kan rijden Knipoog.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:01

iele paarden en pony's 15%
Zwaardere paarden en pony's 20 % (ouderwetse shet, belg/shire, sommige gelderse of groningers)

welsch is meestal niet zo sterk, zou 15 % aanhouden..

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:08

myrtheJ schreef:
Ik heb nu contact met een meisje voor ireen, van 1.50m lang, en ze weegt 45 kg. Zou dat kunnen, of is dat al te zwaar? De pony is 1.15m hoog, vrij smal gebouwd. Max gewicht van de 20% grens ligt op 50kg.... Wel is ze al 21 inmiddels, en heeft ze een paar maanden geleden een schroef in haar achterhoef gekregen, waar een infectie bij kwam, en haar koot flink opgezet is geweest, en deze niet meer net zo dun is geworden als hij was (1cm meer in omtrek), maar dit heeft niets te maken met nog een infectie ed in het been. Ze is verder gezond.

heey
ik ben zelf ook 1.50 en rij op een pony van +/- 1.30 misschien dat je even in mijn profiel kan kijken en hopelijk dat dat je kan helpen inschatten of het nog lukt
ik denk dat het nog wel past

piaelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:59

bedankt voor de reacties

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:57

Ik rijd met mijn 1.60m ook op een welshje van 1.30, daarvan weet ik hoe dat het staat & past Knipoog

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:04

Goed nieuws!

Ik heb iemand gevonden die Paddington kan gaan rijden.
Ze is een vriendin van me, en ik was er zelf eigenlijk nooit opgekomen om haar te vragen, maar aangezien ze al eens eerder op Paddington gereden heeft, dacht ik er opeens aan.

Ik zal na volgend weekend wel foto's plaatsen!
kijken wat jullie ervan vinden.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:09

kan idd makkelijk denk ik ook Lachen leuke combi

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:42

LynnGiirl schreef:
Mijn nichtje rijdt op mijn shetlander, maar ik weet nou niet echt of ze te groot is. Want mijn shetlander is echt mini mini namelyk 83 cm Tong uitsteken!. Ze rijdt er 1x in de week of 1x in de 2 weken op Knipoog!
(Hier waren haar beugels trouwens springmaat)

Afbeelding

ik vind haar helemaal niet te groot... maar het sjabrak wel! hij verzuipt er in

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:53

[/quote] ik vind haar helemaal niet te groot... maar het sjabrak wel! hij verzuipt er in[/quote]

Hmm anders past het zadel dr niet onder Knipoog! .
Maar kijk, ik dacht niet dat het slecht was voor een paard als het dekje te groot was,
als dat wel zo is isz dat mij fout, sorry dn Lachen_
Tjaa het ziet er denk ik alleen niet szo mooi uit Tong uitsteken!
Ik vind het wel sgattig , Lachen!