[centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Re: [centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:11

SOET schreef:
Citaat:
nou mensen, overdrijven is ook een vak!
het is notabene een dartmoor!
voor recreatie kan dat meisje voor mijn gevoel echt nog wel op die pony rijden!
ben ik het idd mee eens.

Maar mensen, ik snap jullie heel erg goed! Lachen geloof me ! alletwee de "partij'en" maar stel je voor. Je krijgt geen pony van je ouders, het mag niet. je krijgt aanbod om een super pony te verzorgen, maar je bent mss iets wat te groot maar niet te zwaar. En je krijgt aanbod om een iets wat grotere pony te verzorgen, waar het totaal NIET mee klikt! wat kies je ? Ik heb ook in de situatie gestaan (alleen zocht ik al heel lang achter een vz pony en toen mocht ik plots m'n lievelingsponytje berijden) en idd ik was mss wat te groot/ben. maar zeker niet te zwaar. je ziet zo op de foto's dat die dartmoor er plezier in heeft! dat is al iets, beter een iets te grote ruiter die goed rijd en de pony plezier en beweging geeft dan een klein "gepast" ruitertje die de mond van de dartmoor helemaal kapot trekt telkens maar stampt in de buik en prikt met de onodige sporen. vind ik dan. En in sommige dorpen enzo is het idd echt moeilijk om een ander verzorgertje te zoeken. Yinari ik heef je hier idd ook wel gelijk. maar niet alle pony's zijn zoals de jouwe, ik heb dr ook eentje zitten. (vz) met kleintjes en "grote" mensen geprobeert en met grotere mensen gaat het beter in de omgang. die kleine valt ze aan, wil ze omver lopen enzo. als hij dan wat meer respect heeft voor de grotere en de kleinere dan gaat het nogaltijd beter met die grotere omdat ze die dan (volgens ons) meer als een leiders figuur zien. En ik denk dat het als eigenaar van een pony moeilijk is om een kleintje je hele vertrouwen te schenken: ja jij mag m'n pony verzorgen , je mag zadelen, naar buiten gaan, in de weide rijden, springen, als je maar de hindernissen terug plaats enzo. Waarom bieden eigenaars hun paardje aan als vz pony? omdat zij te weinig tijd hebben dus meestal kunnen ze er ook niet bij zijn, kunnen geen les geven, en ik denk niet dat je zomaar vlug een lesgever vind die een pony die alleen de basis kan, met een "te" grote ruiter (volgens jullie dan) die het beestje nog maar pas verzorgt en die dan nog eens in een weide rijd , les wil geven. Lachen en dan nog voor een redelijke prijs!

snap je. Stel je eens voro in allebei de situatie's en je kan voro het karretje , maar wat als er geen karretje is ? en wat als je er niet aan kan geraken en zeker ook gene mag kopen ? wat als vrijeids dressuur je nu niets intreseert en longeren tja, dat doe je wel af en toe maar je wilt het niet altijd doen... en dan vrij springen als je geen hindernissen hebt?

Een mss onwaarschijnlijke situatie, maar stel maar.
Ik begrijp jullie allemaal wel. Maar denk hier gewoon even over na...

Dat heb ik gedaan.

Ik heb letterlijk in die situatie gezeten. Het gaat om de shetlander en de haflinger in mijn profiel.
Ik kon op allebei rijden. Maar met die haflinger klikt het totaal niet, ik heb geen lol als ik met hem bezig ben. Die shet is weer in mijn ogen een schatje, daar kan ik dan ook alles mee en daar heb ik een enorme klik én band mee.
Ik heb daar alleen NOOIT op gereden. Ik heb tot twee maanden geleden, zo'n drie jaar lang niet gereden en ik miste het rijden verschrikkelijk. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om op die shetlander te gaan rijden. Ik was toen ik daar begon ong. 1.65m en 45 kilo ofzo (Weet het niet precies, maar iets in die trant). En ik heb dus nooit op haar gereden. Alleen een paar keer opgezeten om te kijken wat ze deed. Verder heb ik ALLE rijtechnische situatie door de kinderen zelf laten oplossen. Ik heb ze begeleid en vertelt wat ze moesten doen, als mevrouw besloot dat bij mij stil staan leuker is dan over de hindernis heen springen. En dat is altijd goedgekomen. Nu na drie jaar miste ik het rijden zo erg, dat ik heb zitten rekenen en afspraken met mijn ouders heb gemaakt en mijn eigen pony heb gekocht. Ik groei niet meer en hij kan nog veel meer gewicht dragen dan ik nu weeg, dus hem zal ik nooit om doe reden hoeven verkopen.

Dus ik blijf erbij: Ik vind het egoistisch om door te rijden op zo'n pony. Dan denk je alleen aan je zelf. En dat wordt teveel gedaan, naar mijn mening. Mensen geven alleen nog maar om zichzelf, lijkt wel, alles en iedereen moet maar wijken voor hún plezier.
En ik vind nou juist zo leuk aan met paarden werken, dat zij reflecteren wat jíj fout doet: niet het paard, maar jij. Maar helaas krijgt het paard dan 8 van de 10 keer toch overal de schuld van (Ik zie het overal om me heen), want ik als persoon ben toch geweldig en alwetend?!

Eerst aan de pony denken en dan kom jij pas. Zo ga je om met een paard, niet andersom!

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:43

http://www.mijnalbum.nl/Foto=D3DAAY8M
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KYSDC6YI

Wat vinden jullie van deze?

Mijn fjordje is 1.42m en ik ben 1.58m en weeg ong. 65kg.

Ik heb niet het idee dat hij moeite heeft met mijn gewicht, hij is lekker voorwaarts zonder loperig te worden.

Aan de andere kant heb ik er denk ik meer moeite mee dus we proberen er wel een paar kilootjes af te krijgen.

Groetjes!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 00:22

dat kan toch gewoon ruim, lijkt me toch wel vrij logisch?
je bent echt niet te zwaar voor de fjord, no way.
(dat je over je gewicht twijfelt ofzo zou me niet eens opgevallen zijn, je noemt het nu zelf, dus naja. maar is mi niet nodig.)

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 00:33

Nee ik ben idd niet te zwaar. Maar ik heb het dan ook meer over de beperkingen van mijn gewicht. Vroeger woog ik een kilo of 5 minder(met de jaren ook wat kilos bij) en ik merk dat ik wat moeite krijg met sommige dingen. Het gaat allemaal wat moeizamer en ik hoop dat ik met wat meer beweging de conditie wat kan verbeteren. Slapen

Ik heb de indruk dat er soms wat in de weg zit.
Mijn paardje is nu 6 en ik wil er nog lang plezier aan beleven.
Voorlopig wordt hij 4x per week bereden en gaat hij zo veel mogelijk in de wei.
ong om de 2 weken heb ik springles en 2x in de maand wedstrijd. 1x jumping en 1x dressuur.

Hij krijgt onderhand ook meer bespiering en de vetkwabbetjes zijn er ook bijna af.

Na mijn paardje nu ikke nog hé Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 00:37

ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken om je paard.
en voor jezelf, als jij je beter voelt met een paar kilo minder, moet je er gewoon werk van maken, dat is goed voor je zelfvertrouwen.
het is echt niet onmogelijk, probeer maar eens, geen suiker meer (dus zwarte koffie, geen vla, en ga maar door), en geen vet meer, dus roerbakken in water, geen sju, geen boter op brood,enz.
heel simpel, en zo kom je al snel op je natuurlijke gewicht, dat automatisch ook bij je past.

xx

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 00:45

Thanks voor de tips!

Ben wel een bourgondisch type dus wordt ff op de tanden bijten.
Ik drink nu ook al meer water dan fris en zal ook eerder een broodje gezond halen dan mac.( heb nogal wisselende werkuren en ik ben niet vaak thuis)

Maar ik ben al meer aan het bewegen en gewicht is nog hetzelfde maar spieren ipv vet.

Enne.. zo erg zit ik er ook niet mee in hoor, voel me nog steeds goed in mijn vel.
wou gewoon even jullie mening aangezien de meeste nogal lang en mager zijn, hier even meer kort maar geblokter. Haha!

Ik krijg over het algemeen ( op wedstrijd dan) wel goede commentaar over de combinatie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:18

kalaio schreef:
Thanks voor de tips!

Ben wel een bourgondisch type dus wordt ff op de tanden bijten.
Ik drink nu ook al meer water dan fris en zal ook eerder een broodje gezond halen dan mac.( heb nogal wisselende werkuren en ik ben niet vaak thuis)

Maar ik ben al meer aan het bewegen en gewicht is nog hetzelfde maar spieren ipv vet.

Enne.. zo erg zit ik er ook niet mee in hoor, voel me nog steeds goed in mijn vel.
wou gewoon even jullie mening aangezien de meeste nogal lang en mager zijn, hier even meer kort maar geblokter. Haha!

Ik krijg over het algemeen ( op wedstrijd dan) wel goede commentaar over de combinatie.

Het ziet er ook netjes uit.
Wanneer je zwaarder word, moet je wel opletten dat je zadel niet te klein wordt,
want dat is wel slecht voor je paardje
Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:21

idd spoekie. Jij bent een paarden-"meisje" en niet een "meisje" met paarden.....

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:56

karoliena schreef:
Ik heb ook niks gezegd over haar gewicht het ging mij om haar lengte.

Ik snap niet dat rijden zo belangrijk is voor sommige mensen zeg.

karoliena schreef:
Nee dat snap ik dus niet, ik zou niet op een pony gaan rijden als ik te groot zou zijn ook al zou ik dan niet kunnen rijden omdat ik geen andere heb dat is namelijk behoorlijk egoistisch en je hoeft dan toch neit met de verzorgpony te stoppen als je niet meer kan rijden

superwoman schreef:
Ik heb die van mij ook gekocht om te rijden, maar als het niet gaat, dan niet. Het zijn mijn kindjes en hun gezondheid gaat voor mijn plezier.

@ Karoliena: sorry hoor, maar ik ben dus echt niet iemand die zich alleen maar bezig houd met rijden. Als je conclusies over me wilt trekken, zal je me eerst moeten kennen.

Ik ga ook niet stoppen met het verzorgen van Paddington, dat heb ik niet eens gezegd! Ik hou van hem, en ik ben niet egoïstisch. Ik doe me best voor hem, z'n eigenaar enz. Ik zoek nog steeds iemand anders om hem te rijden, maar ze komen niet bepaald uit de lucht vallen.

@ Superwoman: Zo denk ik er ook over.

Ik heb geen karretje, dus kan hem niet voor de kar zetten , wat ik trouwens wel heel graag zou willen. Ik wandel supervaak met hem, maar mijn conditie is niet zo goed, en dan raakt hij ook echt geen energie kwijt. Ik weet niet hoe het komt, maar hij word ook niet gauw moe, hij zweet niet snel, dus ik weet echt niet meer wat ik moet doen. De een zegt dat het kan, de ander van niet. Het enige waar hij z'n energie goed kwijt kan is met rijden. Vrijspringen.. ik heb geen bak tot mijn bezit hier. Ik kan wel met hem aan de hand springen, maar dan doet hij er minder z'n best voor. Ik kan vrijheids dressuur met hem doen maar raakt hij daardoor z'n energie kwijt? Het is nu winter, en hij zit nog meer vol met energie.. Als jullie denken dat wandelen genoeg is voor hem heb je het mis.. Zelfs al loop ik elke dag met hem 3 uur, is hij nog niet moe. Iemand tips? Ik sta open.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:59

Dat was ook niet zozeer richting jou bedoeld meer naar de persoon die steeds roept hier dat een pony toch gereden moet worden.

Daarnaast is het natuurlijk goed dat je op zoek gaat naar een passend iemand maar tot die tijd door rijden als je te groot bent zie ik niet als een oplossing

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:04

karoliena schreef:
Dat was ook niet zozeer richting jou bedoeld meer naar de persoon die steeds roept hier dat een pony toch gereden moet worden.

Daarnaast is het natuurlijk goed dat je op zoek gaat naar een passend iemand maar tot die tijd door rijden als je te groot bent zie ik niet als een oplossing

Okee Knipoog dan is het goed.
Ik ben al vanaf dat ik hem doe op zoek naar een passend iemand, maar ze zijn zo moeilijk te vinden. Ik zoek ook iemand die van hem houd, hem begrijpt en hem aankan kwa energie en schrikachtigheid. Iemand die hem niet gelijk met de zweep geeft, want daar is hij zo vreselijk bang voor. Hier in mijn buurt zijn er zoveel meiden die rijden, maar het meeste is een groot penny gat. De serieuzere paarden-meisjes zijn rond mijn leeftijd en ouder. (hier iig dan Knipoog )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:08

ja, ik weet het! Ik heb grote paarden en teveel. Toch is het niet makkelijk
om goede mensen te krijgen. Nu vraag ik er wel een vergoeding voor, want ik ben geen openbare sponser Haha!
En merk, dat als er voor betaald moet worden ze zich beter aan de afspraken houden.
Maar voor de ruitertjes die jij zoekt is dat geen oplossing. Balen ook dat je gelijk ook nog met de ouders zit, want die weten het ook weer beter Rolleyes
Ik heb nu 2 lieve meiden, dus met een beetje mazzel vind jij ook een goeie Knipoog

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:11

superwoman schreef:
ja, ik weet het! Ik heb grote paarden en teveel. Toch is het niet makkelijk
om goede mensen te krijgen. Nu vraag ik er wel een vergoeding voor, want ik ben geen openbare sponser Haha!
En merk, dat als er voor betaald moet worden ze zich beter aan de afspraken houden.
Maar voor de ruitertjes die jij zoekt is dat geen oplossing. Balen ook dat je gelijk ook nog met de ouders zit, want die weten het ook weer beter Rolleyes
Ik heb nu 2 lieve meiden, dus met een beetje mazzel vind jij ook een goeie Knipoog

Ja maar het duurt zo vreselijk lang Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:12

Vaak hoe jonger ze nog zijn hoe meer ze nog van je aannmeen, hihi. Anders moet je vaak inderdaad de pubertijd overslaan en wat ouder zoeken

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:16

karoliena schreef:
Vaak hoe jonger ze nog zijn hoe meer ze nog van je aannmeen, hihi. Anders moet je vaak inderdaad de pubertijd overslaan en wat ouder zoeken

Ja maar dan worden ze wéér te groot Clown
Ik had eerst een klein meisje, maar die viel dr af toen die in draf ging.. ze kon dus helemaal niet rijden, terwijl ze had gezegd dat ze al een eigen pony had gehad, maar die was verkocht omdat hij te sloom voor dr was. Dat geloofde ik al niet maargoed ik hoopte dat het zo was, en dat ze kon rijden. Maar dat kon ze niet, en ze was ook nog eens ongelofelijk eigenwijs, wist alles beter, en daar kon ik dus helemaal niet tegen. Ook deed ze niet lief tegen Paddy, en ze wou dan alleen maar rijden, niet de rest van de verzorging. Nou ik had het al gelijk gehad met haar, en toen ze dr af was gevallen zij ook met mij en Paddy Tong uitsteken ze zou nooooooit meer op hem zitten zei ze...

viewtopic.php?f=75&t=689164
dat topic hou ik maar even in de gaten.. kan ik ook nog wat aan hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:20

Poppetjes_ schreef:
Ja maar het duurt zo vreselijk lang Knipoog

ik weet het! Vóór deze 2 heeft het me bloed zweet en tranen gekost en mag weer overnieuw beginnen, want heb weer een verzorgster nodig. Ik heb al van die stomme dingen mee gemaakt, pff, hopelijk gaatr het nu gelijk goed Rolleyes

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:48

superwoman schreef:
idd spoekie. Jij bent een paarden-"meisje" en niet een "meisje" met paarden.....

Bedankt voor dit enorme compliment Haha!

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:23

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:47

idd, ik vind dat ook niet kunnen. Als zij naar rechts gaat hangen moet de pony erg z'n best doen om zich staande (in balans) te houden.
Veel mensen denken dat pony's sterk zijn en moeten het wel an kunnen.... ik vind dat onzin en niet eerlijk tegenover de pony.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:55

trouwens, je hebt lange meiden die er dan met hun bovenlichaam bovenuit steken, maar je hebt ook lange meiden bij wie de lengte in de benen zit.
in dat laatste geval kan ik me niet indenken dat het erg is voor de pony.
kinderen (tenminste, bij het paardrijden gehandicapten) moeten ook eerst een jaar of 6 zijn, dan krijgen ze meer lengte in hun benen, en werkt de zwaartekracht beter zegmaar, omdat de benen langs de pony afhangen als tegen balans voor het lichaam.

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 06:56

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:04

Marigold schreef:
trouwens, je hebt lange meiden die er dan met hun bovenlichaam bovenuit steken, maar je hebt ook lange meiden bij wie de lengte in de benen zit.
in dat laatste geval kan ik me niet indenken dat het erg is voor de pony.
kinderen (tenminste, bij het paardrijden gehandicapten) moeten ook eerst een jaar of 6 zijn, dan krijgen ze meer lengte in hun benen, en werkt de zwaartekracht beter zegmaar, omdat de benen langs de pony afhangen als tegen balans voor het lichaam.

idd. je moet kijken naar het algemene plaatje, daarom kun je alleen spreken van richtlijnen vind ik.

Wanneer je lang bent voor de pony, maar ver onder het maximale te dragen gewicht zit (ver onder de 15 of 20 Ziek
Of wanneer je iets boven het maximale gewicht zit, maar er goed op past. Die kunnen van mij allebei.
Maar wanneer je lang bent én in de buurt zit van het max gewicht, heeft de pony het gewoon zwaar.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:06

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:17

arabian_girl .. moet nog wel kunnen vooral omdat het meisje totaal niet te zwaar is .. de lengte zit wel op het randje vind ik Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:31

ik ben het met je eens smurffie