[centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: [centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:25

Hoezo is het niet eerlijk om niet meer te rijden dan, dat is toch onzin voor eht paard maakt het echt geen verschil of je rijd of bijvoorbeeld lekker gaat wandelen of wat dan ook, er zijn zoveel dingen die je kan doen emt een pony behalve rijden dat het rijden echt geen noodzaak is, neit om ze gezond te houden en ook niet om ze in conditie te houden

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:26

omdat je met rijden een paard veel meer beweging geeft dan met wandelen!
en de meeste paarden hebben duidelijk plezier aan rijden, als je gaat wandelen is dat wel leuk voor ze want ze krijgen lekker aandacht, maar hun energie word niet benut.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:29

Dna kan je toch andere dingen gaan doen, je gata toch neit blijven rijden terwijl je weet dat het dus misschien schadelijk voor de pony is alleen omdat je eht zielig vind als je niet meer gaat rijden! Goh wat zijn mijn paarden zielig zeg, ze worden neit gereden maar je moest eens weten hoe hard die werken alleen al zonder te rijden. iemand die te groot en/of te zwaar is zou zich eens moeten gaan verdiepen in alle leuke dingen die je kan doen om je pony beweging te geven en aandacht zonder dat je hoeft te rijden.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:56

maar in haar geval vind ik het nog makkelijk kunnen, ze is niet zo zwaar dat het echt schadelijk is

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:01

Ik heb ook niks gezegd over haar gewicht het ging mij om haar lengte.

Ik snap enit dat rijden zo belangrijk is voor sommige mensen zeg.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:04

karoliena schreef:
Ik heb ook niks gezegd over haar gewicht het ging mij om haar lengte.

Ik snap enit dat rijden zo belangrijk is voor sommige mensen zeg.

ik heb mijn pony gekocht omdat ik wil rijden,voor mij is het rijden erg belangrijk! Haha!
als het mij niet om het rijden was ,zou ik ook geen pony kopen maar naar de kinderboerdrij gaan Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:08

Ja goed maar als je dan dus te groot word moet je dus gewoon je pony verkopen, lijkt mij logisch als rijden je prioriteit is.

Maar het is zeker niet eerlijk als je te groot bent om dan maar te blijven rijden allen omdat je dat zelf zo belangrijk vind natuurlijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:19

Ik heb die van mij ook gekocht om te rijden, maar als het niet gaat, dan niet. Het zijn mijn kindjes en hun gezondheid gaat voor mijn plezier.

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:23

karoliena schreef:
Ja goed maar als je dan dus te groot word moet je dus gewoon je pony verkopen, lijkt mij logisch als rijden je prioriteit is.

Maar het is zeker niet eerlijk als je te groot bent om dan maar te blijven rijden allen omdat je dat zelf zo belangrijk vind natuurlijk

Vind ik ook. Ik snap wel dat wanneer het je verzorgpony is, je weinig zeggenschap hebt over het verkopen maar dan moet je zelf eerlijk genoeg zijn om in het belang van je pony te kiezen. Je kan genoeg leuke dingen doen (behalve rijden) om leuk met je pony aan het werk te gaan!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:24

Inderdaad dat bedoel ik

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:28

fanny_loverr schreef:
omdat je met rijden een paard veel meer beweging geeft dan met wandelen!
en de meeste paarden hebben duidelijk plezier aan rijden, als je gaat wandelen is dat wel leuk voor ze want ze krijgen lekker aandacht, maar hun energie word niet benut.

Je kan toch longeren (met of zonder bijzet), voor een karretje zetten, vrij springen, vrijheids dressuur, een klein kindje lesgeven (al lijken alle kleine ponys tegenwoordig wel te lastig vooe kleinere kinderen Knipoog )

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:40

LaDar schreef:
Je kan toch longeren (met of zonder bijzet), voor een karretje zetten, vrij springen, vrijheids dressuur, een klein kindje lesgeven (al lijken alle kleine ponys tegenwoordig wel te lastig vooe kleinere kinderen Knipoog )

Ja da's wonderlijk hè! Die van mij doet het eerlijk gezegd juist veel liever met kleintjes. Is ie veel braver bij dan bij mij! Daar is onlangs ook een topic over geopend, over dat paarden vaak supervoorzichtig zijn met kinderen. Dus ook al denk je dat het met jou pony niet kan omdat hij toch écht de wildste pony in dit land is: Probeer het eens!

Sorry, moest er even uit Bloos

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:50

Yinari schreef:
LaDar schreef:

Ja da's wonderlijk hè! Die van mij doet het eerlijk gezegd juist veel liever met kleintjes. Is ie veel braver bij dan bij mij! Daar is onlangs ook een topic over geopend, over dat paarden vaak supervoorzichtig zijn met kinderen. Dus ook al denk je dat het met jou pony niet kan omdat hij toch écht de wildste pony in dit land is: Probeer het eens!

Sorry, moest er even uit Bloos

Maar sowieso.. Hoe heb jij geleerd een bok uit te zitten? Door op een paard te gaan zitten, die een bok geeft.
Kinderen zijn niet van suiker. Toen ik 4 jaar was, reed ik ook al op shetlanders rond. Ik sprong, reed zonder zadel. Kortom deed alles wat mijn grote zussen ook deden. Toen ik 8/9 was reed ik op een springmanege, daar werd het springen ook algauw 80 centimeter of hoger en daar reed ik ook weleens op een pony die fris was in de winter, dus niet bepaald lief was. Maar dat ging allemaal goed, puur omdat er iemand bij was, die zei wat ik moest doen.
Ik geloof bijna niet dat als iemand ermee rond kan rijden die te groot is, dat de pony dan zó gevaarlijk is dat een kind het niet zou kunnen leren. Zo hebben wij het immers ook geleerd.
Dus ik vind dat een beetje een smoesje eerlijk gezegd.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:52

Juist!! Oké, we vonden het vroeger ook spannend, maar toch evengoed leuk!! We doen er gewoon een capje op en gáán. En iedereen valt toch weleens van zijn paard? Maar oké, volgens mij gaan we nu wel erg offtopic

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:57

Citaat:
nou mensen, overdrijven is ook een vak!
het is notabene een dartmoor!
voor recreatie kan dat meisje voor mijn gevoel echt nog wel op die pony rijden!
ben ik het idd mee eens.

Maar mensen, ik snap jullie heel erg goed! Lachen geloof me ! alletwee de "partij'en" maar stel je voor. Je krijgt geen pony van je ouders, het mag niet. je krijgt aanbod om een super pony te verzorgen, maar je bent mss iets wat te groot maar niet te zwaar. En je krijgt aanbod om een iets wat grotere pony te verzorgen, waar het totaal NIET mee klikt! wat kies je ? Ik heb ook in de situatie gestaan (alleen zocht ik al heel lang achter een vz pony en toen mocht ik plots m'n lievelingsponytje berijden) en idd ik was mss wat te groot/ben. maar zeker niet te zwaar. je ziet zo op de foto's dat die dartmoor er plezier in heeft! dat is al iets, beter een iets te grote ruiter die goed rijd en de pony plezier en beweging geeft dan een klein "gepast" ruitertje die de mond van de dartmoor helemaal kapot trekt telkens maar stampt in de buik en prikt met de onodige sporen. vind ik dan. En in sommige dorpen enzo is het idd echt moeilijk om een ander verzorgertje te zoeken. Yinari ik heef je hier idd ook wel gelijk. maar niet alle pony's zijn zoals de jouwe, ik heb dr ook eentje zitten. (vz) met kleintjes en "grote" mensen geprobeert en met grotere mensen gaat het beter in de omgang. die kleine valt ze aan, wil ze omver lopen enzo. als hij dan wat meer respect heeft voor de grotere en de kleinere dan gaat het nogaltijd beter met die grotere omdat ze die dan (volgens ons) meer als een leiders figuur zien. En ik denk dat het als eigenaar van een pony moeilijk is om een kleintje je hele vertrouwen te schenken: ja jij mag m'n pony verzorgen , je mag zadelen, naar buiten gaan, in de weide rijden, springen, als je maar de hindernissen terug plaats enzo. Waarom bieden eigenaars hun paardje aan als vz pony? omdat zij te weinig tijd hebben dus meestal kunnen ze er ook niet bij zijn, kunnen geen les geven, en ik denk niet dat je zomaar vlug een lesgever vind die een pony die alleen de basis kan, met een "te" grote ruiter (volgens jullie dan) die het beestje nog maar pas verzorgt en die dan nog eens in een weide rijd , les wil geven. Lachen en dan nog voor een redelijke prijs!

snap je. Stel je eens voro in allebei de situatie's en je kan voro het karretje , maar wat als er geen karretje is ? en wat als je er niet aan kan geraken en zeker ook gene mag kopen ? wat als vrijeids dressuur je nu niets intreseert en longeren tja, dat doe je wel af en toe maar je wilt het niet altijd doen... en dan vrij springen als je geen hindernissen hebt?

Een mss onwaarschijnlijke situatie, maar stel maar.
Ik begrijp jullie allemaal wel. Maar denk hier gewoon even over na...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:15

Nee dat snap ik dus niet, ik zou neit op een pony gaan rijden als ik te groot zou zijn ook al zou ik dan niet kunnen rijden omdat ik geen andere heb dat is namelijk behoorlijk egoistisch en je hoeft dan toch neit met de verzorgpony te stoppen als je niet meer kan rijden

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:19

tja, volgens mij stel jij jou een super groote ruiter voor die op een heel erg klein ponybeestje zit...

Dus voor jou beter een bijrijdstertje die je niet echt kan vertrouwen, je ponybeestje kapot maakt door zo hard in de mond te trekken etc... ?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:30

Dat is toch een rare redenatie. Niemand neemt een bijrijdster/verzorgster die niet goed met het paard omgaat lijkt mij, dus dat heeft er toch niks mee te maken dan

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:03

ik ga met SOET mee..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:32

Ik met karo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:32

Nogal egoistisch vind ik het! Misselijk

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:38

Ja en die opmerking slaat ook nergens op want het is neit zo dat je moet kiezen tussen een te groot iemand of iemand die niet kan rijden, dan zet je twee uiterste tegenover elkaar,

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:48

nja dat klopt wel, maar niet overal is er zoveel keuze tot een verzorgster hoor! en jullie doen precies alsof dat het zo wel is, en superwoman, egoistisch.. tja ik zou je wel eens willen laten zien wat egoistisch is Knipoog maar ik denk dat we maar beter on topic blijven! Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:53

Ja maar je bent als eigenaar toch niet verplicht om een verzorgster te nemen? Dus als je geen geschikt iemand vind dan neem je toch gewoon niemand? Ik snap echt je punt gewoon niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:55

Ik ook niet.

Als je zelf zo nodig moet rijden terwijl dat niet goed is voor de pony, vind ik dát egoistich.....

Ik snap jou echt niet.