[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:30

Hoe langer, hoe makkelijker je naast het zwaartepunt gaat zitten en hoe eerder dus je je pony uit balans haalt. Al zou ik in jouw vergelijking liever de ruiter van 1,70 hebben, vind 20kg meer belastend dan 10cm.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 00:39

gerpiegorp schreef:
Een oprechte vraag: stel, je bent te groot, maar qua gewicht kan het nog wel.. Is het dan, naast dat je je pony wat uit balans brengt, belastend? (Bv voor de rug of zo).

Voorbeeld:
Iemand van 1.70 op een pony van 1.40 en 50 kilo of iemand van 1.60 en 70 kilo..

Ik vraag het me toch altijd af :) (het gaat niet over mezelf hoor :o)

70 kilo op 1.60 zou op zich geen enkel probleem zijn, mits je het niet hebt over een iel paardje en een gezet volrond persoon

kilo's kunnen ook in spier liggen en dat is een veel minder groot issue dan in vet.. nu zal 70 kilo en 1.60m geen spier schoon aan de haak zijn.. als ik 72 weeg doe ik soms helaas, gelukkig dan wel weer snel omlaag, dan denken mensen nog steeds dat ik geen overgewicht heb, maar gewoon stevig gebouwd.. Op mijn twaalfde was ik 1.63m en 62 kg, uitgegroeid dus met boezem en al erop en eraan.. maar zwaar afgetraind.. Gewicht zegt op zich weinig.. waar lengte dat helaas wel sneller doet..

lengte kun je alleen opvangen door een hele hele goede zit, onafhankelijk en met iedere beweging meegaand. En helaas, dat zijn er maar weinig.. want als je zo'n ruiter bent, dan plak je meestal niet aan te kleine ponies, maar rijd je al gauw sportpaarden bij voor iemand ;).

je kunt het simpel voor jezelf uitproberen..

wat is makkelijker rondjes lopen.. met een rugzak van 20 kilo op je rug (dat is best zwaar).. Of met een lichtgewicht alluminium ladder van 6 meter..

Rechtuit gaat nog wel.. rugzak is wat zwaar en ladder beweegt ietsjes op iedere pas die je zet..
Maar dan de bocht.. de rugzak lijkt dan iets zwaarder, maar de ladder zwengt uit en brengt je uit je evenwicht..

hoe dichter het gewicht bij je eigen zwaartepunt ligt, hoe makkelijk je eronder in evenwicht blijft..
Een lange ladder kun je niet zonder disbalans door de bocht krijgen, een zware rugzak nog wel, al zul je er flink onder kreunen...

en als het beiden lijkt te lukken, probeer het dan eens in een gestrekte draf ;)

korte beentjes als die iets los gaan van het paard heeft een paard niet heel veel last van.. Maar als die lange stelten onder je gaan zwieren, dat is wel lastig ;).. Gewicht dat op je rug schuift, is zwaar irritant, maar goed te corrigeren in balans..

bij gewicht moet je je vooral zorgen maken over de rug en spieren van je paard.. Bij lengte om de balans van je paard.

Het is dus niet goed vergelijkbaar, beter iemand kunt hebben die te lang is, of iemand die te zwaar is..
beter gewoon beide niet. Ik kan niet uit de voeten met een lange wiebelende ladder, maar een schuivende zware rugzak wil ik ook niet..

---------

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:32

Ik volg dit topic regelmatig even, omdat ik zelf graag op pony's rijd en merk toch dat het soms echt lastig is om te bepalen of iemand nou te groot is of niet. En zie ook dat meningen soms verdeeld zijn.
Denk ook dat het uitmaakt hoe iemand rijd.

Hieronder 2 foto's van een goede bekende ponyruiter. Ik heb dit meisje een paar keer zien rijden en als ze binnenkomt in de ring vind ik dat het opvalt dat ze te groot is. Met name haar bovenlijf. Maar als ik dan vervolgens naar haar proef kijk, kan ik er erg van genieten en ziet het er allemaal zo mooi en in harmonie uit. Is iemand dan te groot of niet?
Vind het best lastig beoordelen soms. Ben benieuwd naar jullie meningen.
*foto's verwijderd wegens niet toegestaan*
Laatst bijgewerkt door Muronia op 18-10-15 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:34

Ik vind haar te groot, maar ik denk dat je geen toestemming hebt van haar om deze foto's te plaatsen of wel?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:44

SindyKaya schreef:
Ik vind haar te groot, maar ik denk dat je geen toestemming hebt van haar om deze foto's te plaatsen of wel?

Ze staan gewoon op internet als je haar naam intoetst. Dus dan zijn ze toch gewoon openbaar?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:50

Jawel, maar ik zou het persoonlijk niet leuk vinden als ik mijzelf in dit topic terug vind.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:55

SindyKaya schreef:
Jawel, maar ik zou het persoonlijk niet leuk vinden als ik mijzelf in dit topic terug vind.

Ja enerzijds wel, maar anderzijds zijn het openbare foto's. Daarnaast geef ik haar juist ook grote complimenten over haar rijden, want vind het zo'n mooie ruiter om naar te kijken.
Ik heb ze voor de netheid even in een link gezet, zodat het minder opvalt.
Maar ben meer gewoon benieuwd naar jullie meningen als een ruiter wat groot is maar zo netjes rijd, of iemand dan ook echt te groot is?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:59

_tarja_ schreef:
SindyKaya schreef:

Ze staan gewoon op internet als je haar naam intoetst. Dus dan zijn ze toch gewoon openbaar?

Zie regels in de OP:
- Alleen foto's plaatsen waar jij zelf op te zien bent,
of duidelijke toestemming van de eigenaar!!

Is niet omdat de foto's op het internet staan dat je dit dan ook op deze manier hoort neer te zetten, dit gaat om 'ben IK..' niet om 'is ZE..'

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:04

wat vinden jullie van gewicht? ik ben de voorbije jaren (dat ik dus niet reed) een hoop kilo'tjes bijgekomen. ik kon niet sporten door problemen met mijn knieën en alles wat ik eet word in vet omgezet. Nu wil ik mijn paard weer rustig gaan doorrijden, hij is een slanke KWPN'er van 1.63. Ik ben 1.70 en weeg (helaas) 90 kg. vinden jullie dat nog passen?
Op deze foto woog ik ongeveer 70 kg (is 2/3 jaar geleden) en was mijn paard iets slanker dna hij nu is (achterhand is nu gespierder en er zit iets meer vet aan).

Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:07

Tja ik vind 90 kilo eigenlijk te zwaar... Ik zou toch proberen af te vallen. :o

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:08

MarlindeRooz schreef:
Tja ik vind 90 kilo eigenlijk te zwaar... Ik zou toch proberen af te vallen. :o

probeer ik wel, ik eet enkel fruit als tussendoortjes, van vlees enkel kip etc. Maar lcihaamsbeweging zoals lopen etc lukt gewoon niet met mijn knieën. Ik wilde gewoon wat licht recreatief werk oppakken dus niets intensief, maar ik twijfel dus idd over dat gewicht.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:22

Ik vind 90kg persoonlijk ook echt te zwaar... zeker voor een paard van 1,63

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:08

Zoe : Helaas vind ook ik je te zwaar voor een paard van 1.63 m. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:16

Moderatoropmerking:
Ik heb weer foto's moeten verwijderen omdat deze van derden zijn en er geen toestemming voor is gevraagd. Hierbij het verzoek om even de regels van het topic doornemen voordat je hier foto's plaatst. Zoals al werd aangehaald is het alleen toegestaan om foto's te plaatsen waar je zelf op te zien bent of waarvoor nadrukkelijk toestemming is gegeven door de eigenaar.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:59

90 kg vind ik te zwaar, voor elk paard

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:53

niet dat ik het niet met jullie eens ben, maar enkele weken geleden vonden jullie mij op deze pony van 1.30 m wel passen, ik had toen hetzelfde gewicht. Hoe beslissen jullie dat dan?
Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:55

Afbeelding
Afbeelding

nu ben ik heel benieuwd wat jullie van dit beeld vinden

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:19

empty,

je lijkt wat zwaar (maar ben ik ook), je pony lijkt gewoon goed in z'n spieren te zitten en je goed te kunnen kunnen dragen..

wel lijk je niet (meer) helemaal lekker in je zadel te passen? bij foto twee lijk je helemaal voorop het zadel te 'zitten' (wat voorover in verlichte zit, dus dat vertekent. maar in deze hoek lijk je achter ook zo'n beetje tegen de achterkant van het zadel te zitten.. kan vertekenen hoor, en natuurlijk niet helemaal het antwoord op je vraag.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:24

pony :')

als ik fatsoenlijk recht in mn zadel zit kan ik mn hand er makkelijk achter passen. is ook een 18 inch, maar op de eerste foto schoot hij wat harder weg en mn balans was wat weg.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:47

Ik vind het bij beide niet storend.
Gewicht hoeft geen belemmering te zijn lijkt mij
De ene pony is de ander niet
Heeft de pony er last van dan merk je dat zeker aan het loopwerk van zoon beest.
Het ene persoon is ook fitter of sterker dan de ander dus ik vind t gewoon een moeilijke kwestie

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:55

EmptyWords schreef:
pony :')

als ik fatsoenlijk recht in mn zadel zit kan ik mn hand er makkelijk achter passen. is ook een 18 inch, maar op de eerste foto schoot hij wat harder weg en mn balans was wat weg.

lollol, ben jij dan zo lang ook nog eens?
ik vind m pony lijken zo :D..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:14

Hij is 1,68. Ik ben 1,74 ofzo

elinmarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maten blijven nog een verassing XD

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:40

Past

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:31

past..
op de eerste twee foto's zit je wel behoorlijk te kort..
dit zie je ook terug in de pony voor mijn gevoel. Die twee foto's storen me wat, waardoor ik daar het gevoel heb dat er iets niet passend is..

de laatste foto straalt veel meer rust uit (juiste lengte, je zit natuurlijk ook stil, waardoor de pony zich ook onder je ontspant).