Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Lola25 schreef:Dankjulliewel!
Ik heb hier nog een foto, ik kijk vreselijk, dus daarome ven dat over mijn hoofdxD
En let niet op mijn zit![]()
[ Afbeelding ]
jillhorses schreef:Bambolina schreef:41 kilo op een shetje? uhhhh, nee... of het moet wel een hele flinke zijn..
Shetters kunnen wel 50kg dragen hoor:-)
PsymaliPKA schreef:Die rekensommetjes om het maximale gewicht uit te rekenen zijn heel leuk, maar kloppen vaker niet dan wel.
Ten eerste is de bouw van het paard een vele belangrijkere factor, want ik durf op mijn smalle volbloedarabier van 1.64 lang niet iedereen te zetten, omdat bij hem de ruggegraat er veel meer op ligt dan bij onze Welsh van 1.45. Hier zou ik ook mijn moeder van 70 kilo (1.62 m) nog op durven zetten.
Shetjes zijn qua bouw een van de sterkste paardenrassen. Zij kunnen zelfs tot 100 kilo dragen als ze +1 meter zijn, maar dan is het wel wat schadelijker. Tot 50 kilo kan een shetje van +1 meter makkelijk dragen. Wat je er dan mee doet is het tweede punt.
Als je wilt springen, dan moet het paard ook jouw gewicht mee opvangen als hij neerkomt. Hier is een zwaar persoon dus niet zo gewenst, dat zou een grotere kans op blessures kunnen geven.
Bij dressuur is gewicht iets minder belangrijk, omdat je hier in balans moet zitten en evenveel gewicht op de voorhand en achterhand, of meer gewicht op de achterhand moet hebben. De achterhand is de motor van het paard, dus is veel sterker en kan meer gewicht dragen en opvangen.
Bij een buitenritje is het gewicht ook minder van belang, maar als je echt endurance rijdt, dan is een zwaar persoon ook niet geschikt voor een fijn gebouwd paard. Het paard moet immers dit gewicht een hele tijd met zich meedragen. Ze kiezen ook niet voor niets hele lichte zadels en licht harnachement om maar zo min mogelijk gewicht mee te hoeven nemen.
Ik vind lengte veel minder van belang, behalve als je echt met je voeten bijna aan de grond komt of een heel klein kindje op een dik trekpaard waarbij ze in de split moet zitten. Dat laatste is vooral niet goed voor het kindje
Maar als je echt veel te groot of veel te klein bent kun je het paard gewoon niet goed rijden.
PsymaliPKA schreef:Bij een buitenritje is het gewicht ook minder van belang, maar als je echt endurance rijdt, dan is een zwaar persoon ook niet geschikt voor een fijn gebouwd paard. Het paard moet immers dit gewicht een hele tijd met zich meedragen. Ze kiezen ook niet voor niets hele lichte zadels en licht harnachement om maar zo min mogelijk gewicht mee te hoeven nemen.
Annemiek80 schreef:PsymaliPKA schreef:Bij een buitenritje is het gewicht ook minder van belang, maar als je echt endurance rijdt, dan is een zwaar persoon ook niet geschikt voor een fijn gebouwd paard. Het paard moet immers dit gewicht een hele tijd met zich meedragen. Ze kiezen ook niet voor niets hele lichte zadels en licht harnachement om maar zo min mogelijk gewicht mee te hoeven nemen.
Ben ik het niet helemaal mee eens, een buitenritje bij de recreatieruiter houdt nl ook vaak in met losse/lange teugel rijden en niet nageeflijk.
Een nageeflijk paard kan meer dragen.
Mijn paardje (stokmaat 1.65-1.66 zoiets)durft nog wel eens haar rug lekker weg te drukken en met een giraffenek rond te lopen en te koekeloeren als ik een lekker stapritje aan het maken ben (vooral als ze haast heeft lmao, madame kan snelwandelen). Prima... maar niet de hele tijd lol. Ze hoeft echt niet in de krul te lopen, maar wel over haar rug. Bij haar is het ook vrij duidelijk te merken want ik zit zo 10cm hoger of lager (cm's zijn wat overdreven) als ze wel of niet over haar rug heenloopt, dan voel je echt dat ze uit 3 stukken bestaat, een voorhand, een achterkant... en je zit dan ergens op het midden. Loopt ze wel lekker over haar rug dan heb ik ook gelijk een paard wat wel uit 1 stuk bestaat.
Ik werk dan ook wel dressuurmatig als ik een buitenritje maak, lang leve de lol en we zien wel waar we uitkomen is er niet bij. Ook trouwens omdat ik mijn paardje een beetje bij de les moet houden/op mij moet letten anders neemt ze zelf het tempo (en leiding) wel over
Nu gaat ze er echt niet dood aan als ze een keer met een zwaardere/zware ruiter rond moet sjouwen, ik zou het alleen niet met grote regelmaat doen maar eens een keertje hier en daar omdat iemand vraagt een keer op mijn paard te mogen rijden is prima (kan ik ook eens zien hoe mijn paard zich onder een ruiter beweegt, dat zie je nu eenmaal niet als je er zelf opzit)
Verder is mijn paard echt een loper/vluchter, dus als iets te zwaar voor haar is zou je dat dus juist niet merken in het tempo, ze zal juist eerder sneller gaan om haar balans te houden dan langzamer.
(aangezien sommigen hier nog wel eens durven te zeggen dat pony nog altijd lekker kan galopperen)
jillhorses schreef:__Astrid schreef:Laatste vind ik qua lengte nog wel kunnen, maar denk ietsje te zwaar...
Huh ik volg het even nie meer 41kg kan zelfs een shetlander dragen dus waarom deze pony niet die groter is
jillhorses schreef:Bambolina schreef:41 kilo op een shetje? uhhhh, nee... of het moet wel een hele flinke zijn..
Shetters kunnen wel 50kg dragen hoor:-)