Wie rijd er met sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wie rijd er met sporen?

Ja, ik rij met sporen
294 (62%)
Nee, ik rij niet met sporen
173 (37%)

Totaal aantal stemmen: 467

Loje

Re: Wie rijd er met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:03

ik rij met kleine knopspoortjes op malle. Hij reageert niet zo goed (tis een manegepony) en tis wel fijn met wijken enzow. Ik gebruik ook lievr 1 x mn sporen dan dat k em 10 tikken met me zweep geef. Hij word er meestal wel wakker van Tong uitsteken En me bene hange best laag dus ik gebruik ze alleen als ik ze nodig heb.
Als je pony der beter door reageert en je er gewoon goed mee kan rijden vind ik het niet zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:33

ik rijd op mijn welshje af en toe met sporen. vooral met de moeilijkere oefeningen keertwending e.d. vond ik het makkelijk (mede doordat ik te groot ben Knipoog )

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 23:00

Ik rij met een staafspoor van 2 cm lang ofzo (of hoe het dan ook heet) ik rij er altijd mee, ik gebruik sporen en geen zweep, dat is niet nodig.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:18

ik rij met sporen, vink wel handig om je paard af em toe een beetje attent te maken. en als ik een zweep vastheb (al gebruik ik hem niet) dan gaatie bokken Clown

[edit] ik rij Z2 en kan mn paard niet eens aanraken met mn zweep Bloos

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:51

IK rij B - L1 ong... ik rijd met sporen omdat ze dan iets beter luistert... ik rijd ook met een zweep voor correcties... ik heb hele kleine stompe (zijkanten zijn rond) spoortjes

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:53

Annepan schreef:

Citaat:
Omdat ze niet aan het been is en buiten heel onrustig

Dan zou ik maar heel snel stoppen met sporen rijden als ik jou was!
Jij hebt duidelijk niet begrepen waar sporen voor zijn. In elk geval niet voor wat jij hierboven zegt.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:19

Ik rij soms met sporen, niet altijd.
Ligt net aan het paard.
Als ik dan met sporen rijd, rijd ik met kleine knobsporen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:02

Sporen gebruiken omdat je paard anders niet aan het been is? Lekker is dat, paarden zijn heel gevoelig, wij maken ze ongevoelig en dan geven we het paard de schuld en pakken we sporen. Timo is ook niet snel en zo afgestompt als weet ik geweest, maar heb niet eens gedacht aan sporen, eerst moet hetzonder kunnen en als ik dan op wedstrijd kleinere fijnere hulpen wil kunnen geven zodat het lijkt alsof het vanzelf gaat, misschien, maar vaak is een kleine verandering in beenligging al genoeg en hoef je hem niet eens aan te raken. Dan zie je vervolgens een ander erop rijden en die zit maar te schoppen etc. Timo's motto: Als je schopt kun je niet rijden= voor mij lekker relaxen.

edit: als een instuctie mij sporen aanrijd om dat hij af en toe niet naar het been luisterd (moeilijke oefening, ene paard gaat rennen andere luistert niet meer naar hulpen)ga ik direct op zoek naar een andere instructie

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:24

Ik rijd met spoortjes.. niet grote.. je moet se ook niet elke pas gebruiken.. ik gebruik se aleen als hij niet op mn kuiten reageerd..

loveramona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:02

lailapri schreef:
Sporen gebruiken omdat je paard anders niet aan het been is? Lekker is dat, paarden zijn heel gevoelig, wij maken ze ongevoelig en dan geven we het paard de schuld en pakken we sporen. Timo is ook niet snel en zo afgestompt als weet ik geweest, maar heb niet eens gedacht aan sporen, eerst moet hetzonder kunnen en als ik dan op wedstrijd kleinere fijnere hulpen wil kunnen geven zodat het lijkt alsof het vanzelf gaat, misschien, maar vaak is een kleine verandering in beenligging al genoeg en hoef je hem niet eens aan te raken. Dan zie je vervolgens een ander erop rijden en die zit maar te schoppen etc. Timo's motto: Als je schopt kun je niet rijden= voor mij lekker relaxen.

edit: als een instuctie mij sporen aanrijd om dat hij af en toe niet naar het been luisterd (moeilijke oefening, ene paard gaat rennen andere luistert niet meer naar hulpen)ga ik direct op zoek naar een andere instructie

nee, dat is niet de bedoeling van sporen, maar je kan het wel gebruiken om je pony iets actiever te maken
maar sporen worden gebruikt voor stelling en verder niet echt iets Knipoog

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:07

ik rij met hele kleine knop en ik rij met spoor in plaats van zweep maar met buiten rijden gebruik ik ze ook niet

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:29

waarom hebben jullie sporen nodig voor stelling? ik heb daar een goede instructie voor nodig, die mij problemen oplost ipv die van het paard. Ik ben nu toevallig net met ijn pony van 29 bezig stelling aan te leren, gaat heel goed, alleen ik heb heel wat oefeningen op de grond moeten doen daarvoor (zodat me zit beter wordt) en ja het werkt, ineens bied ze nagevelijkheid aan (spelen is dus eigenlijk bij een poyy die in orde is niet nodig, want deze pony doet het zelfs, lees: versleten doorgezakt en nooit gedaan in haar leven) Het is misschien allemaal nog minimaal, maar wat moet ik anders verwachten van een versleten pony. Dit zou zelfs allemaal met mijn shet kunnen al ben ik daar alleen iets te groot voor. Het gewicht gaat nog wel, maar het is voor haar zo moeilijk met mijn lengte om in evenwicht te blijven, iedere beweging die ik verkeerd maak is storend, maar bij haar alleen maar extra.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:44

ik weet er niks van hoor, maar is het wel goed om met een paard van 29 jaar nog te rijden? Bij ons op stal staat een paard van 27 en daar rijden we al niet meer op. Grtz. (sorry voor off-topic reactie!)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:53

horse_girl schreef:
ik weet er niks van hoor, maar is het wel goed om met een paard van 29 jaar nog te rijden? Bij ons op stal staat een paard van 27 en daar rijden we al niet meer op. Grtz. (sorry voor off-topic reactie!)

dat hangt helemaal van het paard af sommige paarden zijn met 29 fitter dan ze ooit geweest zijn ...
tuurlijk moet je iets meer op de spieren letten en je werk wel wat aanpassen maar je kan er nog gewoon mee rijden hoor als het paardje het nog aankan...

Ik rij sinds kort met spoortjes.. puur omdat ze nog niet echt geweldig op mijn been reageert en ik zo haar net even wat attenter kan maken op mijn been wat ze goed op pakt... met een zweepje bijtikken word ze namelijk erg heet van en dan zit er bijna geen rem meer op ... dus dan maar een klein knopspoortje om ik hoop ze straks weer gewoon weer af te kunnen laten...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:07

Nou super fit, ze is nu weer even wat minder dus heeft ze vandaag 3 kwartier met een beginner gewandelt. Als ze minder is rijdt ik gewoon niet, maar doen we andere dingen (wandelen, vd, longeren, rondje met de kar rustig aan, enz)
Ze is al oud, maar in haar hoofd net een veulen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:25

In dat geval, ze ziet er goed uit en hartstikke leuk dat je dat nog allemaal met haar kan doen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:28

behalve haar rug, en dat ze wat kort loopt door het hoefbevangen zijn geweest, en soms snel hijgt door bronchitus Tong uitsteken Maar daar heb ik allemaal oefeningen of mediceinen voor, en zolang ze het nog leuk vind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:37

horse_girl schreef:

Ik weet wel zeker dat dat nog gewoon kan. Mijn pony van 26 zit ook nog barstensvol energie en laatst op buitenrit hield hij uit zichzelf een renpaard die op halve snelheid galoppeerde bij, ik heb geen eens been hoeven geven! Ik laat hem altijd het tempo bepalen en zorg dat als ik merk dat hij er genoeg van heeft dat ik het ook laat en hem niet ergens toe dwing. Een vriendin van mij heeft een paard van 35 waar ze ook nog gewoon op kan rijden. Je moet weliswaar wat voorzichtiger zijn maar zolang de pony het aankan is er niets mis mee.

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:01

ik rij op alle2 m'n paarden met sporen
op m'n Tinker rij ik dan ook nog met zweep zodat het net wat beter lukt die oefeningen te oefenen voor de M2 terwijl ik helemaal niks met die zweep doet en het er alleen maar bij houdt :S geak paard 8) maar ik ga proberen hem zonder zweep te rijden en met kleine sporen van 1 1/2 cm nu rij ik met 2 1/2 cm

op mijn KWPN-er rijd ik met sporen van 2 1/2 cm net om hem iets scherper te maken en de oefeningen wat fijner gaat. Maar wel zonder zweep rijdt ik. Dat vind ik fijner want als je in de M terecht komt moet ik de zweep weer afleren. Terwijl het nu toch geen nut heeft bij hem met de zweep hij gaat er alleen maar harder van :S

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:26

ik snap dus echt niet waarom mensen denken dat je pony vlotter er van gaat lopen.
Naja ik snap die pony's wel,maar ze zijn dr niet echt bepaald voor bedoeld.
het is om de hulpen te verfijnen , en alles net even wat soepeler kan laten gaan.

groetjes

Riaanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:28

ik rijd altijd met sporen.
ook pony die gevoelig zijn met been.
maar ik weet wel hoe ik er mee moet omgaan ,
dus er gebeurdd niks ;)

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:46

Ik rij ok met sporen, de kleinste dopjes die er zijn..
Voor net even wat meer verfijning vd hulpen en om het af en toe net wat actiever te laten lopen!

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:50

jha ik rijd ook met sporen, en niet om haar vooruit te schoppen.
ze is super actief voor mijn hulpen, ik heb ze om om het verfijnen van de hulpen & reageert er daarom net iets feller en actiefer op.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:15

Ik rijd zonder sporen want ik krijg alle pony's zonder sporen ook vooruit dus waarom zou ik het nodig hebben :=

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:25

ik rijd met sporen
niet om mijn pony vooruit te schoppen
niet om te sturen enz..
maar om zijn achterhand eronder te krijgen en hem zo van achter naar voren te rijden als dat lukt krijg ik hem ook aan de teugel oftwel nagevelijk :D