Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:35

1: rijden jullie altijd met cap?
Ja. Altijd. Een goede cap zit niet warm.
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
Dom. Ook een 300% betrouwbaar paard kan struikelen.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Absoluut niet. Zonder cap stijg ik niet op.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:43

Ik rijd dressuurmatig op redelijk hoog niveau (ZZlicht) met mijn doodbrave 13 jarige Fries. Ik heb hem al 9 jaar en ik ben nog nooit van hem af gevallen, en toch heb ik altijd mijn cap op.

Ik zie het als een onderdeel van mijn outfit, en denk er niet eens over na eigelijk.

Anoniem

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:55

Phoeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:05

Vroeger reed ik wel is zonder cap tot t moment dat mijn stiefvader zei 'jij mag een nieuwe cap uitzoeken als je beloofd dat je hem altijd opdoet'. Vanaf dat moment nooit meer zonder cap gereden. En eigenlijk ook gewoon dom dat ik dat ooit wel deed :')

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:34

Qimm schreef:
Irkoontje:

Ik draag mijn bp ook alleen met cross(lessen). Maar hij beschermt de onderrug ook. Tenzij je je billen bij de onderrug telt natuurlijk :+

[ [url=m/5F4xHX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor 'gewoon' vallen vraag ik me af of het heel veel meerwaarde heeft. Ik draag hem dan ook met het oog op de mogelijk om ín een (cross)hindernis te belanden

Dat zou voor mij ook de enige reden zijn om m te dragen. En ik heb inderdaad de neiging om te vallen op t stuk net onder de bodyprotector, dus onderrug/kont/heup. Geloof best wel dat het daarvoor nut heeft hoor, alleen lijkt me een beetje zitten als het vest dat we op t werk moeten dragen, alleen dan wat minder zwaar, en daardoor wordt je bewegingsvrijheid behoorlijk beperkt.

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:45

_AnnelotD schreef:
Hee allemaal,

ik ben vast niet de enige die een cap hartstikke vervelend vind, zeker nu de zomer er weer aankomt! Dat ding is zoooooo warm :P

Heb daarom een paar vragen voor jullie:

*\o/* *\o/* /3

1. Ja, altijd.
2. Gevaarlijk, maar iedereen moet doen waar hij zich fijn bij voelt.
3. Soms zou ik het wel fijn vinden, maar omdat de risico voor gaan houd ik mijn cap altijd op.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:54

Thuis op mijn vertrouwde pony in de wei rij ik zonder cap. Er is geen omheining in de buurt waar ik tegenaan kan vallen. Ga ik op buitenrit of rij ik in een binnenbak dan wel met cap.

Dom? Nee het is gewoon een risico afweging.

Vorig jaar een domme situatie met opstappen gehad. Toen lag mijn been in puin. Dus had geen cap bij geholpen. Laatste keer dat ik van een paard viel was op een jong beest in een binnenbak met cap.

Heb ik een nieuw beest dan wel met cap tot ik een inschatting kan maken. Soms rij ik met cap als ik ineens denk van het is wel guur weer en mezelf ineens onzeker voel.

Verder moet iedereen het zelf weten. We fietsen ook zonder helm.

Na mijn ongelukje overweeg ik op advies van mijn beste vriendin om veiligheids beugels te kopen. Nu kwam ik snel uit de beugels maar misschien heeft ze gelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:59

O ja inderdaad helemaal vergeten te zeggen, ik heb idd ook veiligheidsbeugels. Om dat ik een westernzadel heb, kwam ik uit bij deze http://www.smartrider.net/ Moesten wel van de andere kant van de wereld komen, maar dan heb je ook wat ;)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:00

Ja, zeker!
Heb maar 1 hoofd en daar hoef je maar 1x verkeerd mee te vallen.

Moet iemand helemaal zelf weten, maar het is een onnodig risico.

Nee, heb het idee dat ik iets mis als ik dat doe.

En voor de zomer, koop een goede cap die goed past en lekker zit.
Er is zoveel op de markt dat er voor iedereen wel iets te vinden is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:19

Ja, ik rij altijd met een cap en dat is maar goed ook, want dankzij een cap is mijn hoofd heel gebleven en de cap was doormidden.

Heel dom en onverantwoordelijk! Helaas, ongelukken zien gebeuren en of iemand gekend die een ernstige ongeluk had dat beter af was gelopen als ie een cap op had gehad.

Nee! Dan mis ik echt iets.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:46

Ts komt volgens mij niet meer terug. Ze heeft een paar mensen gelezen die zeggen dat het prima kan zonder helm dus de rest die het onverstandig vinden hoeft ze niet meer te lezen. Ach ja zo werkt blijkbaar het puber brein alleen lezen wat in je eigen straatje past.
Ben nog steeds benieuwd hoe je ouders hier in staan.
En misschien moet je eens vragen of je een dagje mag meelopen op een revalidatie afdeling voor niet aangeboren hersenletsel

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:36

Zonnetje81 schreef:
Thuis op mijn vertrouwde pony in de wei rij ik zonder cap. Er is geen omheining in de buurt waar ik tegenaan kan vallen. Ga ik op buitenrit of rij ik in een binnenbak dan wel met cap.

Vorig jaar een domme situatie met opstappen gehad. Toen lag mijn been in puin. Dus had geen cap bij geholpen. Laatste keer dat ik van een paard viel was op een jong beest in een binnenbak met cap.

Heb ik een nieuw beest dan wel met cap tot ik een inschatting kan maken. Soms rij ik met cap als ik ineens denk van het is wel guur weer en mezelf ineens onzeker voel.

Na mijn ongelukje overweeg ik op advies van mijn beste vriendin om veiligheids beugels te kopen. Nu kwam ik snel uit de beugels maar misschien heeft ze gelijk.

Was het maar zo'n feest dat er altijd een omheining is die je opvalt. Had me heel wat pijntjes gescheeld %)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:48

prugelpiet schreef:
Zonnetje81 schreef:

Was het maar zo'n feest dat er altijd een omheining is die je opvalt. Had me heel wat pijntjes gescheeld %)

Er staat wel een omheining maar niet dat ik er langs rij zoals in de bak. Bedoel je dat je paard eruit peerde? Ik heb in ieder geval geen houten afzetting waar je op klapt.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:37

miss_lizje schreef:
bello2005 schreef:
ik rij nooit met cap.
en niet om de reden dat die te warm is, maar omdat die van mij niet meer safe genoeg is en een nieuwe kopen vind ik weg gegooid geld.
plus dat ik toch geen vreemde paarden meer ga rijden en alleen die van mij.

Wanneer je een cap kopen weggegooid geld vind heb je naar mijn mening geen reet in de paardensport te zoeken, een cap kan je al vanaf 50 euro kopen. Ga dan lekker dammen of zo, is nog goedkoper!

Ik vraag mij trouwens ook af waar de mensen zonder cap dan rijden (waarschijnlijk eigen terrein?). Bijna alle accommodaties bij mij in de buurt hebben een cap verplichting op het terrein. Buiten rijden zonder cap moet je dan lekker zelf weten, maar op het terrein heb je maar naar de regels te gedragen.

dat voordeel heb ik dan ;) ik zal nooit op een accomodatie staan.
het gaat niet om goedkoop. het is toch mijn eigen verantwoording of ik wel of niet met cap rij ?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:46

Supervixen schreef:
bello2005 schreef:
ik rij nooit met cap.
en niet om de reden dat die te warm is, maar omdat die van mij niet meer safe genoeg is en een nieuwe kopen vind ik weg gegooid geld.
plus dat ik toch geen vreemde paarden meer ga rijden en alleen die van mij.

Ja en die van jou schrikt nooit, struikelt nooit en zal je altijd opvangen als je valt.

Succes met uitleggen aan je familie dat een cap weggegooid geld is als je met hersenletsel in het ziekenhuis ligt.
Als je dan tenminste nog kunt praten.

alsof een cap er voor zorgt dat je geen hersenschudding kunt krijgen. genoeg dodelijke ongevallen MET cap dragen

maximuss schreef:
Iedereen die hier pleit voor de keuzevrijheid van een 14-jarige: wisselen jullie even gegevens uit met TS zodat jullie het kunnen verantwoorden aan haar ouders als zij de gevolgen mogen dragen na een ongeval. Die mensen zullen dan ongetwijfeld heel blij zijn dat jullie hun puber op haar "keuzevrijheid" gewezen hebben!!!!

is dat niet ook een beetje opvoeding ?

Phoeboe schreef:
Vroeger reed ik wel is zonder cap tot t moment dat mijn stiefvader zei 'jij mag een nieuwe cap uitzoeken als je beloofd dat je hem altijd opdoet'. Vanaf dat moment nooit meer zonder cap gereden. En eigenlijk ook gewoon dom dat ik dat ooit wel deed :')

en DIT bedoel ik..
opvoeding..

heel mooi dat ik dit stukje nu zie staan

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:48

bello2005 schreef:
het gaat niet om goedkoop. het is toch mijn eigen verantwoording of ik wel of niet met cap rij ?

Dat is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid, daar heb je volledig gelijk in! En iedereen is vrij van deze keuze. Als jij al de risico's overwogen hebt en ook nagedacht hebt over de mogelijk gevolgen, en je neemt alsnog de keuze om zonder cap te rijden (en je bent +18, voordat sommige jonge bokkers dit lezen), dan is dat jouw volste recht.
Maar mag ik vragen waarom? Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat als je valt, je een hele poos uitvalt qua werk, je jezelf niet kan aankleden en daarbij dus hulp nodig hebt, zo ook met eten...
Weegt dit dan op tegen het niet rijden met cap voor jou?

Ik zeg het nogmaals, is gewoon uit nieuwsgierigheid. Want persoonlijk kan ik me daar echt geen beeld van vormen dat iemand dit echt over heeft om toch maar zonder cap te rijden. Terwijl de gevolgen gewoon ook erg zijn voor heel je omgeving. Want zij zullen je moeten komen helpen vermoed ik.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:57

Aco schreef:
bello2005 schreef:

Dat is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid, daar heb je volledig gelijk in! En iedereen is vrij van deze keuze. Als jij al de risico's overwogen hebt en ook nagedacht hebt over de mogelijk gevolgen, en je neemt alsnog de keuze om zonder cap te rijden (en je bent +18, voordat sommige jonge bokkers dit lezen), dan is dat jouw volste recht.
Maar mag ik vragen waarom? Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat als je valt, je een hele poos uitvalt qua werk, je jezelf niet kan aankleden en daarbij dus hulp nodig hebt, zo ook met eten...
Weegt dit dan op tegen het niet rijden met cap voor jou?

Ik zeg het nogmaals, is gewoon uit nieuwsgierigheid. Want persoonlijk kan ik me daar echt geen beeld van vormen dat iemand dit echt over heeft om toch maar zonder cap te rijden. Terwijl de gevolgen gewoon ook erg zijn voor heel je omgeving. Want zij zullen je moeten komen helpen vermoed ik.

zoals ik hier boven ook al had vermeld, een cap geeft jouw geen garantie dat je helemaal ongedeerd blijft. ja het kan ik veel gevallen wel zo zijn. maar er zijn genoeg dodelijke ongevallen met mensen die wel de cap droegen

ja mijn pony schrikt ook wel is, maar vlucht niet springt alleen beetje op zij
en ja struikelt wel eens maar dat is omdat hij dan niet oplet. ( dus moet die gewoon goed voorwaards zijn)
en ja mijn pony doet ook wel is 'raar' als we langs merries komen of een groep paarden in de wei.. mijn pony is hengst

maar ach mijn pony en ik zijn 1 vertrouwen hebben we in elkaar.

en ja nogmaals er kan zeker wat gebeuren. maar ik zie dat niet zo slecht in

en tuurlijk raad ik iedereen aan onder de 18 een cap te dragen. daarboven moet diegene het zelf weten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:01

bello2005 schreef:

Maar hoe zie jij dat dan áls er wel een keer wat gebeurt? En jouw leven (laten we het niet hopen) in handen van een ander zijn verantwoordelijkheid valt? Hoe sta je daar nu tegenover?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:04

Het is hoofdzaak om je boordcomputer goed te beschermen, je hebt nog geen reserve onderdelen dus wees verstandig zet um op!

vraag het eens aan iemand met niet aangeborenhersenletsel hoe vervelend het is, dan wordt die warme cap vanzelf je beste vriend!

Ik heb altijd er mee gereden. mijn Dochter ook vanaf dat ze 2 was, zelfs met het verzorgen heeft ze hem op! *\o/*
En ook met mennen en horseboarden evenals de bodyprotector en scate beschermmiddelen,je doet jezelf te kort als je nalatig bent.Ooit komt dat besef, hopelijk voor het stadium blijvend letsel! ;)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:04

Janine1990 schreef:
bello2005 schreef:

Maar hoe zie jij dat dan áls er wel een keer wat gebeurt? En jouw leven (laten we het niet hopen) in handen van een ander zijn verantwoordelijkheid valt? Hoe sta je daar nu tegenover?

als ik bij alles wat ik doe zo moet denken kan ik beter de trein pakken.
ik denk er misschien te ligt over maar zoals ik ook al aan gaf ik rijd alleen nog mijn eige vertrouwde pony

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:06

bello2005 schreef:
alsof een cap er voor zorgt dat je geen hersenschudding kunt krijgen. genoeg dodelijke ongevallen MET cap dragen

maximuss schreef:
Iedereen die hier pleit voor de keuzevrijheid van een 14-jarige: wisselen jullie even gegevens uit met TS zodat jullie het kunnen verantwoorden aan haar ouders als zij de gevolgen mogen dragen na een ongeval. Die mensen zullen dan ongetwijfeld heel blij zijn dat jullie hun puber op haar "keuzevrijheid" gewezen hebben!!!!

is dat niet ook een beetje opvoeding ?

Phoeboe schreef:

en DIT bedoel ik..
opvoeding..

heel mooi dat ik dit stukje nu zie staan

Ik heb een hele lichte hersenschudding gehad, dankzij mijn cap. Bedenk jij in zo'n geval dan niet: "Wat was de schade zonder hersenschudding?" Ik denk namelijk dat de schade dan een stuk groter was dan mijn Lana del Rey lip en lichte hersenschudding.

Wat betreft opvoeding, wat bedoel je daarmee? Dat de ouders van TS in gebreke zijn geweest betreffende de opvoeding? Niet elk kind is natuurlijk hetzelfde... Er zijn er altijd binnen een gezien die de grenzen meer opzoeken dan anderen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:07

bello2005 schreef:
ik denk er misschien te ligt over maar zoals ik ook al aan gaf ik rijd alleen nog mijn eige vertrouwde pony

Nee, ik denk daar ook niet over na. Maar het is zeker een van de redenen dat ik een cap draag. Naast dat ik zelf niet zonder zou willen.
Maar ik stel je de vraag 'wat als?', of wil je daar misschien liever niet over nadenken? Omdat je dan nogal veel tegenspraak krijgt in dit topic?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:10

Janine1990 schreef:
Ik heb een hele lichte hersenschudding gehad, dankzij mijn cap. Bedenk jij in zo'n geval dan niet: "Wat was de schade zonder hersenschudding?" Ik denk namelijk dat de schade dan een stuk groter was dan mijn Lana del Rey lip en lichte hersenschudding.

Wat betreft opvoeding, wat bedoel je daarmee? Dat de ouders van TS in gebreke zijn geweest betreffende de opvoeding? Niet elk kind is natuurlijk hetzelfde... Er zijn er altijd binnen een gezien die de grenzen meer opzoeken dan anderen...

dat ouders of een ouder, weldegelijk hier concequent in moet zijn dat hun kind cap moet dragen.
zo niet dan niet meer paard rijden en verkoop pony ( bij eigen pony)
veel ouders kijken er niet naar om , maar wel janken als wat gebeurd

LET OP ik zeg niet dat alle ouders fout zijn he. maar veel ouders kijken echt niet naar hun kind om

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:11

Janine1990 schreef:
bello2005 schreef:

Nee, ik denk daar ook niet over na. Maar het is zeker een van de redenen dat ik een cap draag. Naast dat ik zelf niet zonder zou willen.
Maar ik stel je de vraag 'wat als?', of wil je daar misschien liever niet over nadenken? Omdat je dan nogal veel tegenspraak krijgt in dit topic?

de tegenspraak kan ik tegen. ik heb mijn mening en daar kan niemand iets aan veranderen

ja wat als. weet je ik zie dat dan wel. ja misschien zeg ik dan wel had ik maar. maar ik blijf er bij een cap geeft jouw ook geen garantie dat je in leven blijft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:14

bello2005 schreef:
Janine1990 schreef:

dat ouders of een ouder, weldegelijk hier concequent in moet zijn dat hun kind cap moet dragen.
zo niet dan niet meer paard rijden en verkoop pony ( bij eigen pony)
veel ouders kijken er niet naar om , maar wel janken als wat gebeurd

LET OP ik zeg niet dat alle ouders fout zijn he. maar veel ouders kijken echt niet naar hun kind om

Nee, dan begrijp ik je opmerking hoor :) Ben het daarin wel met je eens hoor. Veel ouders verwachten nog steeds dat een paard een ding is, net als een fiets ofzo.
Maar ik denk dat kids tegenwoordig meer beïnvloed worden dan door alleen ouders, vriendinnetjes etc. Social media levert ook een flinke bijdrage. En met name in de puberteit zullen ouders niet meer elke keer mee gaan. Er vanuit gaande dat het paard niet thuis staat.

Een topic als deze is voor kinderen zoals TS natuurlijk geweldig, eindelijk bevestiging dat het heus niet zo erg is om zonder cap te rijden. En welke 14-jarige luistert er nu naar zijn ouders? Ik heb voor 800 euro aan caps in huis liggen, maar heb ook een periode gekend dat ik mijn cap echt niet op zette :n