Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Qimm schreef:Irkoontje:
Ik draag mijn bp ook alleen met cross(lessen). Maar hij beschermt de onderrug ook. Tenzij je je billen bij de onderrug telt natuurlijk
[ [url=m/5F4xHX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor 'gewoon' vallen vraag ik me af of het heel veel meerwaarde heeft. Ik draag hem dan ook met het oog op de mogelijk om ín een (cross)hindernis te belanden
_AnnelotD schreef:Hee allemaal,
ik ben vast niet de enige die een cap hartstikke vervelend vind, zeker nu de zomer er weer aankomt! Dat ding is zoooooo warm![]()
Heb daarom een paar vragen voor jullie:
1: rijden jullie altijd met cap?
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
![]()
![]()
Zonnetje81 schreef:Thuis op mijn vertrouwde pony in de wei rij ik zonder cap. Er is geen omheining in de buurt waar ik tegenaan kan vallen. Ga ik op buitenrit of rij ik in een binnenbak dan wel met cap.
Dom? Nee het is gewoon een risico afweging.
Vorig jaar een domme situatie met opstappen gehad. Toen lag mijn been in puin. Dus had geen cap bij geholpen. Laatste keer dat ik van een paard viel was op een jong beest in een binnenbak met cap.
Heb ik een nieuw beest dan wel met cap tot ik een inschatting kan maken. Soms rij ik met cap als ik ineens denk van het is wel guur weer en mezelf ineens onzeker voel.
Verder moet iedereen het zelf weten. We fietsen ook zonder helm.
Na mijn ongelukje overweeg ik op advies van mijn beste vriendin om veiligheids beugels te kopen. Nu kwam ik snel uit de beugels maar misschien heeft ze gelijk.
prugelpiet schreef:Zonnetje81 schreef:Thuis op mijn vertrouwde pony in de wei rij ik zonder cap. Er is geen omheining in de buurt waar ik tegenaan kan vallen. Ga ik op buitenrit of rij ik in een binnenbak dan wel met cap.
Dom? Nee het is gewoon een risico afweging.
Vorig jaar een domme situatie met opstappen gehad. Toen lag mijn been in puin. Dus had geen cap bij geholpen. Laatste keer dat ik van een paard viel was op een jong beest in een binnenbak met cap.
Heb ik een nieuw beest dan wel met cap tot ik een inschatting kan maken. Soms rij ik met cap als ik ineens denk van het is wel guur weer en mezelf ineens onzeker voel.
Verder moet iedereen het zelf weten. We fietsen ook zonder helm.
Na mijn ongelukje overweeg ik op advies van mijn beste vriendin om veiligheids beugels te kopen. Nu kwam ik snel uit de beugels maar misschien heeft ze gelijk.
Was het maar zo'n feest dat er altijd een omheining is die je opvalt. Had me heel wat pijntjes gescheeld
miss_lizje schreef:bello2005 schreef:ik rij nooit met cap.
en niet om de reden dat die te warm is, maar omdat die van mij niet meer safe genoeg is en een nieuwe kopen vind ik weg gegooid geld.
plus dat ik toch geen vreemde paarden meer ga rijden en alleen die van mij.
Wanneer je een cap kopen weggegooid geld vind heb je naar mijn mening geen reet in de paardensport te zoeken, een cap kan je al vanaf 50 euro kopen. Ga dan lekker dammen of zo, is nog goedkoper!
Ik vraag mij trouwens ook af waar de mensen zonder cap dan rijden (waarschijnlijk eigen terrein?). Bijna alle accommodaties bij mij in de buurt hebben een cap verplichting op het terrein. Buiten rijden zonder cap moet je dan lekker zelf weten, maar op het terrein heb je maar naar de regels te gedragen.
Supervixen schreef:bello2005 schreef:ik rij nooit met cap.
en niet om de reden dat die te warm is, maar omdat die van mij niet meer safe genoeg is en een nieuwe kopen vind ik weg gegooid geld.
plus dat ik toch geen vreemde paarden meer ga rijden en alleen die van mij.
Ja en die van jou schrikt nooit, struikelt nooit en zal je altijd opvangen als je valt.
Succes met uitleggen aan je familie dat een cap weggegooid geld is als je met hersenletsel in het ziekenhuis ligt.
Als je dan tenminste nog kunt praten.
maximuss schreef:Iedereen die hier pleit voor de keuzevrijheid van een 14-jarige: wisselen jullie even gegevens uit met TS zodat jullie het kunnen verantwoorden aan haar ouders als zij de gevolgen mogen dragen na een ongeval. Die mensen zullen dan ongetwijfeld heel blij zijn dat jullie hun puber op haar "keuzevrijheid" gewezen hebben!!!!
Phoeboe schreef:Vroeger reed ik wel is zonder cap tot t moment dat mijn stiefvader zei 'jij mag een nieuwe cap uitzoeken als je beloofd dat je hem altijd opdoet'. Vanaf dat moment nooit meer zonder cap gereden. En eigenlijk ook gewoon dom dat ik dat ooit wel deed
bello2005 schreef:dat voordeel heb ik danik zal nooit op een accomodatie staan.
het gaat niet om goedkoop. het is toch mijn eigen verantwoording of ik wel of niet met cap rij ?
Aco schreef:bello2005 schreef:dat voordeel heb ik danik zal nooit op een accomodatie staan.
het gaat niet om goedkoop. het is toch mijn eigen verantwoording of ik wel of niet met cap rij ?
Dat is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid, daar heb je volledig gelijk in! En iedereen is vrij van deze keuze. Als jij al de risico's overwogen hebt en ook nagedacht hebt over de mogelijk gevolgen, en je neemt alsnog de keuze om zonder cap te rijden (en je bent +18, voordat sommige jonge bokkers dit lezen), dan is dat jouw volste recht.
Maar mag ik vragen waarom? Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat als je valt, je een hele poos uitvalt qua werk, je jezelf niet kan aankleden en daarbij dus hulp nodig hebt, zo ook met eten...
Weegt dit dan op tegen het niet rijden met cap voor jou?
Ik zeg het nogmaals, is gewoon uit nieuwsgierigheid. Want persoonlijk kan ik me daar echt geen beeld van vormen dat iemand dit echt over heeft om toch maar zonder cap te rijden. Terwijl de gevolgen gewoon ook erg zijn voor heel je omgeving. Want zij zullen je moeten komen helpen vermoed ik.
bello2005 schreef:dat voordeel heb ik danik zal nooit op een accomodatie staan.
Janine1990 schreef:bello2005 schreef:dat voordeel heb ik danik zal nooit op een accomodatie staan.
Maar hoe zie jij dat dan áls er wel een keer wat gebeurt? En jouw leven (laten we het niet hopen) in handen van een ander zijn verantwoordelijkheid valt? Hoe sta je daar nu tegenover?
bello2005 schreef:alsof een cap er voor zorgt dat je geen hersenschudding kunt krijgen. genoeg dodelijke ongevallen MET cap dragenmaximuss schreef:Iedereen die hier pleit voor de keuzevrijheid van een 14-jarige: wisselen jullie even gegevens uit met TS zodat jullie het kunnen verantwoorden aan haar ouders als zij de gevolgen mogen dragen na een ongeval. Die mensen zullen dan ongetwijfeld heel blij zijn dat jullie hun puber op haar "keuzevrijheid" gewezen hebben!!!!
is dat niet ook een beetje opvoeding ?Phoeboe schreef:Vroeger reed ik wel is zonder cap tot t moment dat mijn stiefvader zei 'jij mag een nieuwe cap uitzoeken als je beloofd dat je hem altijd opdoet'. Vanaf dat moment nooit meer zonder cap gereden. En eigenlijk ook gewoon dom dat ik dat ooit wel deed
en DIT bedoel ik..
opvoeding..
heel mooi dat ik dit stukje nu zie staan
bello2005 schreef:als ik bij alles wat ik doe zo moet denken kan ik beter de trein pakken.
ik denk er misschien te ligt over maar zoals ik ook al aan gaf ik rijd alleen nog mijn eige vertrouwde pony
Janine1990 schreef:Ik heb een hele lichte hersenschudding gehad, dankzij mijn cap. Bedenk jij in zo'n geval dan niet: "Wat was de schade zonder hersenschudding?" Ik denk namelijk dat de schade dan een stuk groter was dan mijn Lana del Rey lip en lichte hersenschudding.
Wat betreft opvoeding, wat bedoel je daarmee? Dat de ouders van TS in gebreke zijn geweest betreffende de opvoeding? Niet elk kind is natuurlijk hetzelfde... Er zijn er altijd binnen een gezien die de grenzen meer opzoeken dan anderen...
Janine1990 schreef:bello2005 schreef:als ik bij alles wat ik doe zo moet denken kan ik beter de trein pakken.
ik denk er misschien te ligt over maar zoals ik ook al aan gaf ik rijd alleen nog mijn eige vertrouwde pony
Nee, ik denk daar ook niet over na. Maar het is zeker een van de redenen dat ik een cap draag. Naast dat ik zelf niet zonder zou willen.
Maar ik stel je de vraag 'wat als?', of wil je daar misschien liever niet over nadenken? Omdat je dan nogal veel tegenspraak krijgt in dit topic?
bello2005 schreef:Janine1990 schreef:Ik heb een hele lichte hersenschudding gehad, dankzij mijn cap. Bedenk jij in zo'n geval dan niet: "Wat was de schade zonder hersenschudding?" Ik denk namelijk dat de schade dan een stuk groter was dan mijn Lana del Rey lip en lichte hersenschudding.
Wat betreft opvoeding, wat bedoel je daarmee? Dat de ouders van TS in gebreke zijn geweest betreffende de opvoeding? Niet elk kind is natuurlijk hetzelfde... Er zijn er altijd binnen een gezien die de grenzen meer opzoeken dan anderen...
dat ouders of een ouder, weldegelijk hier concequent in moet zijn dat hun kind cap moet dragen.
zo niet dan niet meer paard rijden en verkoop pony ( bij eigen pony)
veel ouders kijken er niet naar om , maar wel janken als wat gebeurd
LET OP ik zeg niet dat alle ouders fout zijn he. maar veel ouders kijken echt niet naar hun kind om