Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 01:26

juultje353 schreef:
QuirineH schreef:
Ik moet echt stoppen met de reacties op dit forum lezen, ik word er verdrietig van. Eraan te moeten denken dat de mijne overlijd :'(

Maar als ik nu lees dat ze er heel vriendelijk mee om gaan, vind ik slachten ook wel een keuze.
Ik vind het nu allebei kunnen, maar om het voor je hond te schotelen... Daar kan ik dan toch wel boos om worden, maar dat is mijn mening..

Juultje, ja wij voeren een heel paard aan onze honden (150honden) en dat scheelt ons 4/5 dagen hondenvoer!
Ik zie het meer als een stukje aan de natuur terug geven! Denk eens even na, wij hebben wilde mustangs lopen in onze vallei als die doodgaan worden ze ook opgegeten door coyotes en mountain lions.. is dat ook zielig?!?

Wat denk jij dat er met slachtafval of botten gebeurd? Jou hond of kat eet er iedere dag van. Ooit overna gedacht?
En daarbij zeg je nu dat je niet meer tegen het slachten bent.. Waarom zoude mensen dan wel het paard mogen eten maar de honden niet?!

Denk eerst even na voor dat je boos word over iets waar je totaal geen idee van hebt!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 01:41

Citaat:
Citaat:

Bah, ik ook hoor, ik word er super verdrietig van. (alleen heb ik dan weer geen eigen paard)

Voordat ik dit forum las was ik heel erg tegen slachten, maar ik had er dan ook een heel ander beeld bij..

Maar als ik nu lees dat ze er heel vriendelijk mee om gaan, vind ik slachten ook wel een keuze.
Ik vind het nu allebei kunnen, maar om het voor je hond te schotelen... Daar kan ik dan toch wel boos om worden, maar dat is mijn mening..

Ik denk en vind echt precies hetzelfde als jij! Slachten zou nu wel een goed optie zijn voor mij, maar ik zou nooit en dan ook nooit echt noooiitt, mijn eigen lieve paardje opeten of aan mijn hond geven. Dat zou ik echt niet kunnen, zou ik mezelf ook nooit vergeven..

Mijn paard is ook niet aan de honden gevoerd. Die is rustig ingeslapen en toen opgehaald door het destructiebedrijf. Als je weet wat er dan mee gebeurt, vind je de optie "aan de honden voeren" waarschijnlijk niet meer zo naar... Dood is dood. Een slachtpaard kan nog iets teruggeven, een paard dat is ingeslapen wordt hooguit nog een potje lijm.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:31

ThreeFingers schreef:
Woogy ik denk dat ze bij het inslapen eerst een spierverslapper enz spuiten en daarna de dodelijke injectie. En bij paarden zoals bv op de renbaan, krijgen gelijk een dodelijke injectie.

Klopt, maar das een heel verschil. Waarom moeten de dieren eigenlijk eerst een spier verslapper krijgen waardoor ze voornamelijk stress en angst krijgen??

maximebailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:40

Snoevie schreef:
maximebailey schreef:
Mijn verzorgpaard hebben we laten slachten. Omdat met inslapen je je paard eigenlijk vergiftigd en dan heeft hij/zij nog pijn voordat hij/zij overlijdt. En met slachten is het in 1 x over.

zo jammer dat je nu gewoon iets verteld wat niet klopt. Denk alsjeblieft na voor je onwaarheden neerzet.

Brainless legt het goed uit

Zo hebben ze het mij uitgelegd, sorry hoor......

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:40

QuirineH schreef:
Ik moet echt stoppen met de reacties op dit forum lezen, ik word er verdrietig van. Eraan te moeten denken dat de mijne overlijd :'(

[/quote]

Juultje, ja wij voeren een heel paard aan onze honden (150honden) en dat scheelt ons 4/5 dagen hondenvoer!
Ik zie het meer als een stukje aan de natuur terug geven! Denk eens even na, wij hebben wilde mustangs lopen in onze vallei als die doodgaan worden ze ook opgegeten door coyotes en mountain lions.. is dat ook zielig?!?

Wat denk jij dat er met slachtafval of botten gebeurd? Jou hond of kat eet er iedere dag van. Ooit overna gedacht?
En daarbij zeg je nu dat je niet meer tegen het slachten bent.. Waarom zoude mensen dan wel het paard mogen eten maar de honden niet?!

Denk eerst even na voor dat je boos word over iets waar je totaal geen idee van hebt![/quote]

idd, beter zo dat nog andere dieren er voeding aan hebben.
mijn honden eten ook veel vlees en ook paard.
Wat ik lastig vind in nederland, is dat het paardenvlees in nederland, overwegend afkomstig is van paarden die wel een heel slecht leven hebben gehad, dat maakt dat ik hier geen paardenvlees wil eten.
Wij eten ook eigen hanen, tot nu toe nog nooit eigen paard op.
En ik denk dat de kans groot is dat wij voor inslapen kiezen, dit ivm de rest van de groep.
ik heb het idee dat dit meer rust geeft.
het vechten tegen het inslapen is naar, maar dit gebeurd vaker niet als wel, en er word ook wel eens misgeschoten in een slachthuis, ook maar zelden.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:53

Woogy schreef:
ThreeFingers schreef:
Woogy ik denk dat ze bij het inslapen eerst een spierverslapper enz spuiten en daarna de dodelijke injectie. En bij paarden zoals bv op de renbaan, krijgen gelijk een dodelijke injectie.

Klopt, maar das een heel verschil. Waarom moeten de dieren eigenlijk eerst een spier verslapper krijgen waardoor ze voornamelijk stress en angst krijgen??

Omdat "wij" mensen dat graag zo willen....
De dodelijke injectie ineens vinden vele niet prettig (net als schieten) ook is die injectie niet pijn vrij (word gezegd).

Jolliegirl

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:12

Tevens heb ik in die vijf jaar nog nooit een misschot gezien...en zelf ook nooit misgeschoten...
Dat zal in een keurige slachterij dus wel meevallen...
In een massaslachterij...daar gaat wel eens wat fout...maar daar komen vrijwel nooit paarden naartoe..
En zo wel..krijgen die vaak andere aamdacht..en gaan die voorafgaande aan de slachtlijn.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:10

Ik heb me paard vanmorgen naar de slager gebracht. Ik heb het dier 12 jaar gehad. Ze is daar heel rustig en zonder stress geschoten. Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt en niet voor het inslapen. Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen verdriet van heb. Het is verschrikkelijk en doet onwijs veel zeer.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:13

angelpam schreef:
Ik heb me paard vanmorgen naar de slager gebracht. Ik heb het dier 12 jaar gehad. Ze is daar heel rustig en zonder stress geschoten. Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt en niet voor het inslapen. Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen verdriet van heb. Het is verschrikkelijk en doet onwijs veel zeer.

Heel veel sterkte. Dapper van je!

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:25

angelpam schreef:

Y;( sterkte! trots op je!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:41

Weet iemand iets van de kosten?
Wat kost inslapen en ophalen door de rendac?
En wat kost cremeren?

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:16

Nikass schreef:
En wat kost cremeren?

Cremeren zit rond de 1200 euro

Inslapen en redac verschilt. Als je het paard individueel wilt laten ophalen kost dat 250 euro exclusief inslapen en gewoon ophalen rond de 50 Euro exclusief inslapen en in slapen is per paard en per da verschillend

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:31

xSlvna schreef:
Ik zou mijn paard als het even ging zelf helemaal uit elkaar peuzelen, de benen nakijken, de nek, de ruggenwervels... Ik zal alleen jammer genoeg nooit de mogelijkheid hiervoor hebben.

Ik zie me al met een hakmes (of zo) en een scapel op de hof zitten met alles stukjes paard voor me. :+ Ik wil het ook écht, niet voor het paard of omdat ik graag bloed zie (zie ik namelijk niet) maar gewoon omdat ik het lichaam interessant vind.

Zo zijn de benen van mijn paard door Utrecht opgehaald na het slachten. Hij had slechte/kapotte knieën en die konden gebruikt worden voor de wetenschap.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:29

Nikass schreef:
En wat kost cremeren?

Voor het inslapen door de DA was ik €130,- kwijt. De Rendac koste me €30,- geloof ik. Staat op de site van Rendac.

Voor het slachten beide keren geld voor het vlees gekregen. €190 en €230 ongeveer.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:30

angelpam schreef:

Dappere beslissing! Heel veel sterkte....

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:28

Dank jullie wel het was ook niet makkelijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:01

xSlvna schreef:
Ik zou mijn paard als het even ging zelf helemaal uit elkaar peuzelen, de benen nakijken, de nek, de ruggenwervels... Ik zal alleen jammer genoeg nooit de mogelijkheid hiervoor hebben.

Ik zie me al met een hakmes (of zo) en een scapel op de hof zitten met alles stukjes paard voor me. :+ Ik wil het ook écht, niet voor het paard of omdat ik graag bloed zie (zie ik namelijk niet) maar gewoon omdat ik het lichaam interessant vind.

Bel slachterij Nijkerk op en je bent zeker welkom om een dagje te komen helpen ''peuzelen'' aan de paarden! :)
Als je er echt in geinteresseerd bent is dit heel leerzaam om eens te doen, afspraak maken en een dagje meekijken/helpen met de jongens daar.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:24

Nikass schreef:
En wat kost cremeren?

inslapen op de nette manier (zonder kans op gevecht met valium vooraf, dus 3 prikken) ongeveer 180-200euro. Als je een DA vind die er gelijk T61 in jast (en helaas zijn die er nog ;( ) dan ben je veel goedkoper uit.

individueel cremeren;
http://www.paardencrematoriumwesterhout ... matie.html

collectief (er worden dan honden of katten bijgelegegd)
http://www.paardencrematoriumwesterhout ... matie.html

En laat mij dan maar de overjarige penny zijn, maar slachten...never-nooit-niet. Toevallig dit weekend nog met mijn "boertje" die hier de wei maait, bemest etc. over gehad (hij is 73jaar en heeft melkvee en varkens gehad, hij heeft nu ook nog steeds een paard waar hij mee ment) en die zei mij dat er geen haar op zijn hoofd ooit een paard zou slachten, hij vind dat gewoon not-done.

De paarden die ik heb verloren zijn ouder geworden dan de leeftijd van meeste mensen die in dit topic zo voor slacht zijn (30) en ik heb bijna al mijn paarden van veulen af aan, misschien dat dat het verschil is.

Val niemand aan maar netjes inslapen + crematorium werkt voor mij dan toch het beste, en het is wat mij betreft elke cent waard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:25

Niet laten slachten of niet laten schieten Mist??
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 23-04-14 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:33

CharmingS schreef:

Denk eerst even na voor dat je boos word over iets waar je totaal geen idee van hebt!

Ja okee dat is wel waar.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:08

Jolliegirl schreef:

Geen van beide, want na het schieten zijn ze nog niet dood he ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:12

Mist schreef:
Jolliegirl schreef:

Geen van beide, want na het schieten zijn ze nog niet dood he ;)

Ik weet hoe het in z'n werk gaat.
Na het schieten zijn ze hersendood. ofterwijl , klinisch dood.
Het hart zal nog een minuut of 3/4 kloppen. Hierna is het paard officieel dood.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:19

Een paard is na het schieten hersendood, dit houdt in dat het hart nog wel klopt, maar ze ademen niet meer.
Als je niet verbloed, stopt het hart na enige tijd (door zuurstof tekort) automatisch met kloppen.
Het verbloeden is nodig zodat zoveel mogelijk bloed uit het vlees/lichaam is om te kunnen slachten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:23

jij legt het nog even wat uitgebreider uit :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:24

Jolliegirl schreef:
jij legt het nog even wat uitgebreider uit :+

Oeps zie nu dat je al antwoord had gegeven :o