Zijn er paarden die..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:21

NesxNas schreef:
MarlindeRooz schreef:
Zo denken mensen ja, maar paarden geven echt niks om modder hoor. :P
En tot de knieën in de modder hoeft niet, kwestie van goede bodem creeëren.

Waar een wil is is een weg.

Maar als er geen wil is, komt er ook geen weg.

Nee en dat snap ik dus niet, dat mensen gewoon domweg geen "wil" hebben om hun paard weidegang te bieden.[/quote]

Ik zie dat jij niet in de juiste regio woont om te kunnen oordelen over de situatie in de Randstad....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:22

Lianne86 schreef:
Hebben jullie door dat jullie allemaal een mening hebben maar dat die mening niet bij elk paard past? Persoonlijk ben ik voor 24/7 buiten, maar mijn paard wil dat echt niet, die is blij als ie na een dagje buiten weer naar zijn warme droge stalletje mag... (Hij is ook niet happy als ie er heel de dag in staat ;))

Maar je kijkt toch wat je paard wilt/kan?!

Daar zou ik dan ook tevreden mee zijn. :)

24/7 op weide is niet altijd alles nee. Maar mij maakt niemand wijs dat je een paard blij maakt met 20/7 op stal.

ThePast03

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele berichten verwijderd. Hierbij nogmaals het dringende verzoek om met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 21:22

MarlindeRooz schreef:
joelleollie schreef:

Nou sorry, maar iedereen in dit topic laat zijn paard toch een paar uur buiten? dus wat is het probleem. :')

Ja maar een paar uur buiten, een paar uur is 2 uur.
Nou, neem nou een uur rijden, uur tutten.

Alsnog 20 uur in de stal, dat is gewoon te veel.

1 uur rijden, 1 uur tutten, 2 a 3 buiten spelen met vriendjes. dat is toch de middenweg volgens jullie?

vuurneon

In het noorden heb je het probleem net zo goed; je kan nog de ruimte hebben, maar als je op ellendige grondsoort zit ga je daar echt niet de paarden op zetten :n

20/7 op stal zou voor mij, met een gezond paard, ook een no go zijn. Toen ik wel paard 's nachts op stal had, stond mijn pony minimaal 8 uur buiten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-01-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:23

Nens77 schreef:
Ik zie dat jij niet in de juiste regio woont om te kunnen oordelen over de situatie in de Randstad....

Maar ik zou dan gewoon geen paard nemen, en er zijn hier (en in het andere topic) ook meerder mensen die zeggen wel weidegang te hebben in de randstad. Die zitten dan gewoon wat langer in de auto.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-01-14 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige opmerking verwijderd.

ElineS

naomi_g1998 schreef:
dyoka schreef:

Daar heeft ze nu al 3 keer opgereageerd en deze opmerking lijkt me ook niet van belang. Dit is niet wat Marlinde bedoelt...

Niet goed en uitgebreid. Het is namelijk wel mogelijk en als in een stalletje zitten zielig is en we het toch hebben over de basisbehoefte van een paard vind ik dit er wel bij horen.

Dat is een heel ander discussiepunt. Als je het wil hebben over paarden in gevangenschap moet je een ander topic openen. Dat heeft met op stal staan of in de wei/paddock niet van doen.

Het is een beetje dat onzin argument dat zo vaak word aangehaald en die nooit iets toevoegt aan een discussie "Ja, maar die hebben het net zo erg of erger, want die shets hebben hun vrijheid toch ook niet! Daarmee praat ik mijn manier goed, want als die van jullie het ook niet zo goed hebben, dan is dat van mij ook prima" Ehh, zo werkt de wereld niet.

Cassidy

Nens77 schreef:

Daar ga ik in mee.

MarlindeRooz

joelleollie schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja maar een paar uur buiten, een paar uur is 2 uur.
Nou, neem nou een uur rijden, uur tutten.

Alsnog 20 uur in de stal, dat is gewoon te veel.

1 uur rijden, 1 uur tutten, 2 a 3 buiten spelen met vriendjes. dat is toch de middenweg volgens jullie?

Nee, dat is niet de middenweg imo.

De middenweg is van 8 tot 6 op weide en s'nachts op stal. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:24

Ik ben van mening dat een paard naast beweging van rijden en tutten minimaal 4 uur moet kunnen struinen in een paddock, bak.

Nens77

vuurneon schreef:
joelleollie schreef:
Hier in mijn omgeving zie ik alleen maar modder weides, en geen mooie loopstallen.

Oei, dat pakken ze niet goed aan en zonde van de wei :o
Het is niet nodig om de wei stuk te laten lopen. Zijn meerdere mogelijkheden om paard lekker buiten te houden, zonder wei.

Moet de eigenaar van het land dat wel willen....
Veelal gebruiken ze de weilanden ook voor hooi en/of kuilgras van eigen land of om te verkopen.
Dat betekend dus (wanneer ze weides om zeep helpen voor paddocks) het missen van inkomsten.
Ook in de zomerperiode want er zijn er hier in de regio veel die zomerweides aanbieden voor de mensen met 'stal'paarden

Cassidy

vuurneon schreef:
In het noorden heb je het probleem net zo goed; je kan nog de ruimte hebben, maar als je op ellendige grondsoort zit ga je daar echt niet de paarden op zetten :n

In de polder met vette en natte klei ook niet. Al vinden buitenstaanders dat het wel moet kunnen. Een schuiver in de natte klei en hebt blessures te pakken. Het zuigt en je paard glibbert alle kanten uit.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 21:25

MarlindeRooz schreef:
joelleollie schreef:

Maar met die wei van ons mogen ze niet op de wei, en dat is bij heel veel stallen net zo.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:25

Nens77 schreef:
Veelal gebruiken ze de weilanden ook voor hooi en/of kuilgras van eigen land of om te verkopen.
Dat betekend dus (wanneer ze weides om zeep helpen voor paddocks) het missen van inkomsten.
Ook in de zomerperiode want er zijn er hier in de regio veel die zomerweides aanbieden voor de mensen met 'stal'paarden

Inderdaad. En om dan met z'n allen naar stallen te verhuizen waar mijn paard het net zo goed heeft als nu, vind ik niet nodig.

ElineS

dyoka schreef:
Maar jullie zien een soort ideaalbeeld voor je. Elk paard loopt buiten in een perfect onderhouden en gedraineerde paddock/wei. Mijn pony krijgt alle liefde en zorg die hij nodig heeft, maar het gáát niet om hem nu uren per dag buiten te zetten. En dan kan je wel heel leuk zeggen dat ik 'maar geen paard moet nemen' maar dan komen we precíés op wat Cassidy zei: je hebt je leven niet in de hand. Moet ik mijn pony nu maar weg doen omdat hij 2/3 maanden minder buitenkomt, maar wel heel gelukkig, vrolijk, blij, gezond en actief is?

Je hebt je leven niet in de hand? Nee, dat klopt, maar je hebt wel in de hand dat je een pony aanschaft en je hebt ook in de hand hoe die gehuisvest word.

_Bloem_

De paarden bij ons op stal staan meestal vanaf mei tot en met september 24/7 buiten ( ligt aan de nacht temperaturen) en daarna sluiten we de helft van de wei af en komen de paarden van 9 tot 16 uur buiten en daarna op stal. Het weer maakt niet uit, we zoeken gewoon een goede deken bij het weer uit.

MarlindeRooz

Cassidy schreef:
Nens77 schreef:

Daar ga ik in mee.

En mijn oplossing voor het "mijn paard staat 20 uur op stal want ik woon in de randstad" - excuus is: Neem dan gewoon geen paard, of kom er eerlijk voor uit dat het puur eigenbelang is.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-01-14 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onrespectvolle opmerking verwijderd.

Punz

Weet je..
Ik heb vanaf mijn ci 11de pony's, paarden.
Ben vanaf mijn ci 17de/18de financieel verantwoordelijk voor mijn destijds pony, ( nu pony's)geweest.
Heb zonder financiele ondersteuning gestudeerd... en naast mijn studie jaren op de taxi gereden om het allemaal te kunnen betalen ( studie, kamer, pony)....geen partner die daarbij kon ondersteunen... gewoon zélf gedaan..

En weet je;
Mijn pony heeft nóóit de hele winter binnen hoeven staan... Gewoon: sochtends naar buiten, s avonds naar binnen.. En ja... soms moet je dan echt zoeken naar een stalling waar dat kan.. en moet je consessies doen ( minder luxe staan bijvoorbeeld... of inderdaad langer op de pensionstal aanwezig zodat je dier in buitenbak/paddock/stapmolen komt).. Maar als je een paard hebt, heb je een verantwoordelijkheid, en die verantwoordelijkheid strekt zich wat mij betreft uit naar óók zorgen voor voldoende (vrije!) beweging, zomer én winter..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:26

Nens77 schreef:

Ook als je niet in de randstad woont heb je recht op een mening. Ook in de randstad zijn er mogelijkheden, misschien op langer termijn. Ik ken jouw situatie natuurlijk vanuit het andere topic, en ik denk dat jouw paard er al een stuk op vooruit is dan wat hij eerst had.
Ik zie echt het nut niet van iemands profiel door te lichten om te beslissen of iemand 'recht' heeft op een mening.

Ils_e

(ik houd mn hart vast vast).. Maar mijn paard staat in de winter binnen..
Het land is bij ons te slecht om alle paarden dagelijks naar buiten te gooien.
Maar daarin tegen zorg ik er elke dag voor dat hij buiten komt in de paddock. Hoe nat het ook is!
daarnaast ben ik er na mijn werk ook altijd om te rijden.(binnenbak) dus 24/7 staat hij zeker niet binnen. En is zeker 2x p dag buiten.
Graag zou ik ook wel willen dat 't beestje een paar uur in de paddock komt, maar daar is in de buurt geen mogelijkheid voor. Qua geld en reistijd. Het is voor mij geen optie om na het werk een uur langer in de auto te zitten. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om hem dichtbij te hebben zodat als er iets is of gebeurd ik er meteen kan zijn!
Maar om nou te zeggen 'neem geen paard want dit is verwaarlozing'? sorry, maar je weet niet hoe deze paarden er in die omstandig heden in staan!
en iedereen heeft verder het beste met zijn paard voor! Dus laat iedereen in z'n waarde, en respecteer ieder's mening! :)
Laatst bijgewerkt door Ils_e op 01-01-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Nens77 schreef:

Ik snap dat :j maar je wei kapot laten lopen is helemaal funest :=

Dus dan kun je beter nog paddocks aanleggen dan alles maar laten stuklopen.

ElineS

joelleollie schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar met die wei van ons mogen ze niet op de wei, en dat is bij heel veel stallen net zo.

Had je geen paard moeten nemen. Als je er niet juist voor kan zorgen, moet je niet zo'n dier nemen. Dan is het gewoon egoïstisch en gaat het om je eigenbelang. Jij wil een paard en dat ze in de randstad niet goed gestald kunnen worden, ach, neem je genoegen met minder... En dat vind ik niet kunnen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:27

Ik woon in de Randstad, en er zijn weinig stallen die voldoen aan de eisen voor mijn paard :')

Dus ik zet hem niet in de Randstad neer omdat ik a. 3x zo veel kwijt ben, of b. niet de tijd heb om alles zelf te doen dan en ik het niet zo maar aan iemand toe kan vertrouwen en c. ik sta nu op de voor mij en mijn paard perfecte stal...

En ja, zandgrond is veel fijner dan kleigrond, dus ik snap dat je deels afhankelijk bent van dingen die je niet zelf kunt regelen ;)

En ja, ik zie dat het in de Randstad lastiger is, maar ik zeg ook heel eerlijk... Er zijn echt wel opties als je zoekt en wat concessies maakt :) En 24/7 is dan geen noodzaak voor mij, maar 24/7 op stal vind ik persoonlijk niets (voor geen een paard), ze zijn echt stijver dan!

dyoka

Punz schreef:
Weet je..
Ik heb vanaf mijn ci 11de pony's, paarden.
Ben vanaf mijn ci 17de/18de financieel verantwoordelijk voor mijn destijds pony, ( nu pony's)geweest.
Heb zonder financiele ondersteuning gestudeerd... en naast mijn studie jaren op de taxi gereden om het allemaal te kunnen betalen ( studie, kamer, pony)....geen partner die daarbij kon ondersteunen... gewoon zélf gedaan..

En weet je;
Mijn pony heeft nóóit de hele winter binnen hoeven staan... Gewoon: sochtends naar buiten, s avonds naar binnen.. En ja... soms moet je dan echt zoeken naar een stalling waar dat kan.. en moet je consessies doen ( minder luxe staan bijvoorbeeld... of inderdaad langer op de pensionstal aanwezig zodat je dier in buitenbak/paddock/stapmolen komt).. Maar als je een paard hebt, heb je een verantwoordelijkheid, en die verantwoordelijkheid strekt zich wat mij betreft uit naar óók zorgen voor voldoende (vrije!) beweging, zomer én winter..

Ja maar jouw pony heeft blijkbaar meer weidegang nodig dan de mijne.

Cassidy

MarlindeRooz schreef:
Nens77 schreef:

Maar ik zou dan gewoon geen paard nemen, en er zijn hier (en in het andere topic) ook meerder mensen die zeggen wel weidegang te hebben in de randstad. Die zitten dan gewoon wat langer in de auto.

Dat is een keuze die ze maken. Ze hebben een auto tot hun beschikking en de reistijd ervoor over, die in de winter helaas vele malen langer is dan in de zomer. En dergelijke scenario's lukken ook alleen maar als er eigen vervoer is. Niet alle stallen zijn met OV te bereiken, en een dag heeft maar 24 uur, waarvan je een gedeelte kwijt bent aan werk, reizen woon-werk, en aan slapen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-01-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt