Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:48

Ik word altijd zo ontzettend misselijk van dit soort verhalen en gedichten.

Altijd krijgen de buren de schuld en vervolgens krijgt de consument de schuld en hebben we weer dezelfde discussie van ouds af aan, waar de "voorstanders" niet willen luisteren en de "tegenstanders" niet willen luisteren.

Ik weet nog dat ik ooit eens aan mijn vader gevraagd heb waarom de varkens bij ons niet naar buiten gingen?
Ik kreeg het antwoord dat dit teveel geld ging kosten.
En zo komen we altijd weer op het woord geld uit. De consument wil/kan niet meer betalen, de boer kan niet meer verdienen om zo te kunnen innoveren.
Wat mensen vaak vergeten is dat er nog een heel rijtje tussen de boer en de consument zit. De supermarkten, de leveranciers, de handelaren etc. Zodra het varken naar het slachthuis gaat wordt het daar echt niet alvast netjes ingepakt met een stikkertje erop, daar zit nog een heel rijtje tussen.
Daarbij wordt varkensvoer steeds duurder (al is de prijs van de biggen tegenwoordig wel gunstig en de verkoop van de varkens ook) en supermarkten willen maar X euro betalen voor het vlees want ja die willen ook winst maken. Zo worden de kosten steeds hoger en de inkomsten steeds minder, dan zitten we ook nog eens met een crisis waardoor veel consumenten wel meer willen betalen maar hier gewoon de mogelijkheid niet toe hebben.

Uiteindelijk heeft er niemand schuld, iedereen probeert z'n hoofd boven water te houden en ja daar worden de varkens het dupe van. Ontzettend triest, maar zodra je naar andere landen kijkt (oostblok, afrika, azië) dan vind ik dat de varkens hier het eerlijk gezegd nog niet zo slecht hebben.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:56

44Myrthe44 schreef:
En daarom ben ik vegetarisch!

heel goed! Ik ook!! :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:32

Reneee_ schreef:
Ik word altijd zo ontzettend misselijk van dit soort verhalen en gedichten.

Altijd krijgen de buren de schuld en vervolgens krijgt de consument de schuld en hebben we weer dezelfde discussie van ouds af aan, waar de "voorstanders" niet willen luisteren en de "tegenstanders" niet willen luisteren.

Ik weet nog dat ik ooit eens aan mijn vader gevraagd heb waarom de varkens bij ons niet naar buiten gingen?
Ik kreeg het antwoord dat dit teveel geld ging kosten.
En zo komen we altijd weer op het woord geld uit. De consument wil/kan niet meer betalen, de boer kan niet meer verdienen om zo te kunnen innoveren.
Wat mensen vaak vergeten is dat er nog een heel rijtje tussen de boer en de consument zit. De supermarkten, de leveranciers, de handelaren etc. Zodra het varken naar het slachthuis gaat wordt het daar echt niet alvast netjes ingepakt met een stikkertje erop, daar zit nog een heel rijtje tussen.
Daarbij wordt varkensvoer steeds duurder (al is de prijs van de biggen tegenwoordig wel gunstig en de verkoop van de varkens ook) en supermarkten willen maar X euro betalen voor het vlees want ja die willen ook winst maken. Zo worden de kosten steeds hoger en de inkomsten steeds minder, dan zitten we ook nog eens met een crisis waardoor veel consumenten wel meer willen betalen maar hier gewoon de mogelijkheid niet toe hebben.

Uiteindelijk heeft er niemand schuld, iedereen probeert z'n hoofd boven water te houden en ja daar worden de varkens het dupe van. Ontzettend triest, maar zodra je naar andere landen kijkt (oostblok, afrika, azië) dan vind ik dat de varkens hier het eerlijk gezegd nog niet zo slecht hebben.

Het is natuurlijk wel zo dat de consument (deels) de prijs maakt :). Dus het is niet zo gek om de 'schuld' als eerste bij de consument te leggen.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:45

Verwoord precies waarom ik vegetarisch ben.

Espritfan

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:55

Hier wordt ik zo moe van

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:59

Espritfan schreef:
Hier wordt ik zo moe van

Daar word ik moe van...

Vertel. Waar word jij moe van?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:59

mazzeltje89 schreef:

De mens is onmogelijk is staat om vegetarisch te zijn...
Je bent vegetariër of je eet vegetarisch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:03

vuurneon schreef:
mazzeltje89 schreef:

De mens is onmogelijk is staat om vegetarisch te zijn...
Je bent vegetariër of je eet vegetarisch.

We kunnen echter wel in vegetatieve staat verkeren. Wat is de Nederlandse taal toch mooi :+:.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:04

Gelukkig de taal, want die staat is niet zo charmant haha :D

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:12

Heel mooi verwoord!
Voel me nu wel schuldig om het worstje dat ik zojuist gegeten heb.

Jammergenoeg is de werkelijkheid zo dat dit niet stopt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:15

Niet als iedereen denkt dat het niet stopt, inderdaad.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:48

tja de eeuwigdurende discussie. het enige wat mij stoort is dat als er zo'n gedichtje wordt gemaakt of reportages over boerderijen dat de schuld altijd bij de boer ligt, alsof de boer een beul is. het zou geen slecht idee zijn om de consument meer bewust te maken over hun eigen fouten i.p.v ze te laten geloven dat het bij de boeren ligt. dus ik zeg meer campagnes en gedichtjes die de consumenten laat nadenken wat ze willen. de meeste hier hebben al een redelijk slecht beeld over boerderijen, ze nemen soms klakkeloos over, dit zou de staat moeten stoppen. als de consument draait draait de boer mee, en als de boer niet beter wil doen zullen er weer betere wetten komen. een boer die niet volgens de wetten boert, houdt het niet lang vol.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:01

Voor de geïntresseerde mensen en om een aantal dingen duidelijk te maken hoe het er wél en niet aan toe gaat in de varkenshouderij.

Zeugenstal. Hier lopen de zeugen los van na het insemineren tot één week voor de kraamperiode. In één groep liggen 24 zeugen. Je kan duidelijk zien dat ze de rust opzoeken dus vrijwillig in de boxen liggen. (een zwangere vrouw zoekt ook der rust op toch?) Ook hebben ze veel daglicht en overdag staan er óók nog is rode lampen aan om de rust te houden. Rood licht zorgt voor rust. Dit zie zo u en dan ook in melkvee stallen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier een zeug met biggen die morgen worden gespeend. In het dichte vloertje zit vloerverwarming en dat heb je hetzelfde als de andere kant. De zeug ligt er lekker bij. Als de zeug zich niet goed of happy zou vullen (zeugen kunnen in een negatieve energie balans komen) dan zou ze niet op haar zij liggen en de biggen erbij laten.
Afbeelding

Dit is een hok in een biggenafdeling. Deze biggen zijn vorige week gespeend. De biggen zijn harstikke schoon (net als in het kraamhok). In de vloer zit ook vloerverwarming. Ook krijgen ze de 1e week na spenen 3x op een dag naast het brijvoer dat ze 3x op een dag krijgen ook nog een pap dat ze in de kraamstal ook bijgevoerd krijgen. Ze zien het harstikke fit uit. Ook zie ik geen verdwaalde stront op de roosters want dit doen ze zelf netjes in een hoek.
Afbeelding

Edit: Gisteren hadden we IKB controle en alles was prima in orde.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:03

En toch vind ik, dat varkens vrij rond moeten lopen in de wei en een veel grotere stal moeten hebben.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:06

Ziet er prima uit, denk ik zo.
Mag ik vragen waarom er in de meeste stallen geen stro op de grond ligt, of zaagsel?
En hoe krijgen de varkens te eten, kunnen ze wroeten of uit een trog?
Hebben ze speeltjes/vermaak?

Ben gewoon nieuwsgierig hier naar, heb geen veroordeling tov het houden van varkens/varkensboeren.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:06

Paardjes45 schreef:
En toch vind ik, dat varkens vrij rond moeten lopen in de wei en een veel grotere stal moeten hebben.

Ja maar dan heb je mega veel hectares grond nodig, en je hebt uitstoot van de ammoniak (niet goed voor het milieu en mensen vinden het stinken). En er moet veel geproduceerd worden door de vraag van de consument. Dat is niet haalbaar dus. Een tussenweg is, vind ik, de loslopende zeugen in de drachtperiode.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:07

Paardjes45 schreef:

Als de consument daar voor zou willen betalen, maar ja, het moet altijd maar zo goedkoop mogelijk...
En als je een varken wil zien met die luxe moet je naar de kinderboerderij :)).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:08

Ziet er nog steeds afschuwelijk uit!
Zelfs niet een beetje stro om op te liggen?!
Om maar te zwijgen van de buitenlucht, -licht en grond om in te wroeten!
Voelen deze 'dieren' ooit de zon op hun huid?!
Verschrikkelijk!! Ik wil dat niet eten!

xSlvna schreef:
sflj schreef:
Onzin

Onzin? Leg uit, waarom zitten de varkens (vaak) in gesloten stallen?

Het is onzin dat varkens verplicht in stallen gehouden moeten worden. Ik eet niet veel varkensvlees maar wanneer ik dat wel doe is dat alleen van dieren die een prettig leven, buiten, gehad hebben.
Kijk o.a. maar eens hoe ze dat bij Buitengewone varkens doen!
Iemand die vlees van opgehokte dieren eet, kán onmogelijk van dieren houden! Wanneer je van dieren houdt, wil je daar niet aan meewerken, lijkt mij.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:09

EskeGirl schreef:
Paardjes45 schreef:

Als de consument daar voor zou willen betalen, maar ja, het moet altijd maar zo goedkoop mogelijk...
En als je een varken wil zien met die luxe moet je naar de kinderboerderij :)).

Je kunt als boer er ook voor kiezen om landbouwer te worden! Hier wil je toch niet aan meewerken?!
Verschrikkelijk!

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:10

EskeGirl schreef:
Mag ik vragen waarom er in de meeste stallen geen stro op de grond ligt, of zaagsel?

Ben gewoon nieuwsgierig hier naar, heb geen veroordeling tov het houden van varkens/varkensboeren.

Bedankt! Leuk een positief antwoord al te krijgen dat het er prima uitziet zo.
Stro en zaagsel is erg duur, het vlees moet dan duurder worden. Dat is niet haalbaar voor de boer én de consument. Ook komt er dan veel in de put terecht waardoor je verstoppingen krijgt als je mest gaat uitrijden.
Ze krijgen voer uit troggen (in de kraamstal niet daar hangt een grote bak). De vleesvarkens krijgen brijvoer en de zeugen droogvoer (korrel). Ze kunnen dus wroeten.
Ze hebben overal speeltjes. De zeugen in de kraamstal hebben een bal aan een ketting of een PVC pijp onder de voerbak. De biggen hebben een bal en een ketting, die kan jeook zien op de foto. De vleesvarkens hebben een bal. Hier heb ik geen foto van want ik kom bijna nooit bij de vleesvarkens.

Eske_B

Ja, maar die boeren moeten ook hun boterham verdienen, boeren willen echt het beste voor hun dier, maar dat gaat niet altijd.

Suzan_v_h

Paardjes45 schreef:

En als je een varken wil zien met die luxe moet je naar de kinderboerderij :)).[/quote]
Je kunt als boer er ook voor kiezen om landbouwer te worden! Hier wil je toch niet aan meewerken?!
Verschrikkelijk![/quote]

En waar wil je het vlees dan vandaan halen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:11

Ik ken wel hobbyboeren die varkens gewoon buiten houden. Maar goed, die verdienen hun geld er niet mee, want dat kan niet op die manier.

Hoewel de varkens het prima hebben, ziet het er gewoon niet uit, al die tralies en dat dicht op elkaar gepropte. Ik denk dat men daar vooral over valt. Al vertekenen de foto's wel iets, het is over het algemeen namelijk erg licht in een varkensstal en dit doen de bovenste zeugenfoto's niet vermoeden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:12

Suzan_v_h schreef:
EskeGirl schreef:

Bedankt! Leuk een positief antwoord al te krijgen dat het er prima uitziet zo.
Stro en zaagsel is erg duur, het vlees moet dan duurder worden. Dat is niet haalbaar voor de boer én de consument. Ook komt er dan veel in de put terecht waardoor je verstoppingen krijgt als je mest gaat uitrijden.
Ze krijgen voer uit troggen (in de kraamstal niet daar hangt een grote bak). De vleesvarkens krijgen brijvoer en de zeugen droogvoer (korrel). Ze kunnen dus wroeten.
Ze hebben overal speeltjes. De zeugen in de kraamstal hebben een bal aan een ketting of een PVC pijp onder de voerbak. De biggen hebben een bal en een ketting, die kan jeook zien op de foto. De vleesvarkens hebben een bal. Hier heb ik geen foto van want ik kom bijna nooit bij de vleesvarkens.

Dankjewel voor je reactie :).
Ben altijd erg nieuwsgierig naar hoe en wat.
Ben ook al eens op een melkkoeienboerderij geweest die de dieren 's zomers gewoon op wei heeft, maar de stal zag er ook goed uit.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:14

sflj schreef:
Ziet er nog steeds afschuwelijk uit!
Zelfs niet een beetje stro om op te liggen?!
Om maar te zwijgen van de buitenlucht, -licht en grond om in te wroeten!
Voelen deze 'dieren' ooit de zon op hun huid?!
Verschrikkelijk!! Ik wil dat niet eten!

Zon vermijden varkens. Varkens kunnen niet zweten en dus koelen ze moeilijk af. Ze vermijden dus vaak de zon. Ik zie nooit een varken in de zon liggen als die de stal in schijnt. Ze krijgen ook gewoon verse buitenlucht... En grond ja sorry mar daar kunnen 90% van de boeren niet aan voldoen. maar daarga ik verder niet op in.