Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Reneee_ schreef:Ik word altijd zo ontzettend misselijk van dit soort verhalen en gedichten.
Altijd krijgen de buren de schuld en vervolgens krijgt de consument de schuld en hebben we weer dezelfde discussie van ouds af aan, waar de "voorstanders" niet willen luisteren en de "tegenstanders" niet willen luisteren.
Ik weet nog dat ik ooit eens aan mijn vader gevraagd heb waarom de varkens bij ons niet naar buiten gingen?
Ik kreeg het antwoord dat dit teveel geld ging kosten.
En zo komen we altijd weer op het woord geld uit. De consument wil/kan niet meer betalen, de boer kan niet meer verdienen om zo te kunnen innoveren.
Wat mensen vaak vergeten is dat er nog een heel rijtje tussen de boer en de consument zit. De supermarkten, de leveranciers, de handelaren etc. Zodra het varken naar het slachthuis gaat wordt het daar echt niet alvast netjes ingepakt met een stikkertje erop, daar zit nog een heel rijtje tussen.
Daarbij wordt varkensvoer steeds duurder (al is de prijs van de biggen tegenwoordig wel gunstig en de verkoop van de varkens ook) en supermarkten willen maar X euro betalen voor het vlees want ja die willen ook winst maken. Zo worden de kosten steeds hoger en de inkomsten steeds minder, dan zitten we ook nog eens met een crisis waardoor veel consumenten wel meer willen betalen maar hier gewoon de mogelijkheid niet toe hebben.
Uiteindelijk heeft er niemand schuld, iedereen probeert z'n hoofd boven water te houden en ja daar worden de varkens het dupe van. Ontzettend triest, maar zodra je naar andere landen kijkt (oostblok, afrika, azië) dan vind ik dat de varkens hier het eerlijk gezegd nog niet zo slecht hebben.
Paardjes45 schreef:En toch vind ik, dat varkens vrij rond moeten lopen in de wei en een veel grotere stal moeten hebben.
xSlvna schreef:sflj schreef:Onzin
Onzin? Leg uit, waarom zitten de varkens (vaak) in gesloten stallen?
EskeGirl schreef:Paardjes45 schreef:En toch vind ik, dat varkens vrij rond moeten lopen in de wei en een veel grotere stal moeten hebben.
Als de consument daar voor zou willen betalen, maar ja, het moet altijd maar zo goedkoop mogelijk...
En als je een varken wil zien met die luxe moet je naar de kinderboerderij.
EskeGirl schreef:Ziet er prima uit, denk ik zo.
Mag ik vragen waarom er in de meeste stallen geen stro op de grond ligt, of zaagsel?
En hoe krijgen de varkens te eten, kunnen ze wroeten of uit een trog?
Hebben ze speeltjes/vermaak?
Ben gewoon nieuwsgierig hier naar, heb geen veroordeling tov het houden van varkens/varkensboeren.
Paardjes45 schreef:En toch vind ik, dat varkens vrij rond moeten lopen in de wei en een veel grotere stal moeten hebben.
Suzan_v_h schreef:EskeGirl schreef:Ziet er prima uit, denk ik zo.
Mag ik vragen waarom er in de meeste stallen geen stro op de grond ligt, of zaagsel?
En hoe krijgen de varkens te eten, kunnen ze wroeten of uit een trog?
Hebben ze speeltjes/vermaak?
Ben gewoon nieuwsgierig hier naar, heb geen veroordeling tov het houden van varkens/varkensboeren.
Bedankt! Leuk een positief antwoord al te krijgen dat het er prima uitziet zo.
Stro en zaagsel is erg duur, het vlees moet dan duurder worden. Dat is niet haalbaar voor de boer én de consument. Ook komt er dan veel in de put terecht waardoor je verstoppingen krijgt als je mest gaat uitrijden.
Ze krijgen voer uit troggen (in de kraamstal niet daar hangt een grote bak). De vleesvarkens krijgen brijvoer en de zeugen droogvoer (korrel). Ze kunnen dus wroeten.
Ze hebben overal speeltjes. De zeugen in de kraamstal hebben een bal aan een ketting of een PVC pijp onder de voerbak. De biggen hebben een bal en een ketting, die kan jeook zien op de foto. De vleesvarkens hebben een bal. Hier heb ik geen foto van want ik kom bijna nooit bij de vleesvarkens.
sflj schreef:Ziet er nog steeds afschuwelijk uit!
Zelfs niet een beetje stro om op te liggen?!
Om maar te zwijgen van de buitenlucht, -licht en grond om in te wroeten!
Voelen deze 'dieren' ooit de zon op hun huid?!
Verschrikkelijk!! Ik wil dat niet eten!