wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:15

ponylove1 schreef:
Batlow schreef:
@ponylove, omdat hij zo verwend is geweest moet hij sporen? Je moet op de grond én onder de man gewoon consequent zijn. Niet door middel van hulpmiddeltjes want dan kan je het zelf gewoon niet. Smijt die dingen weg en weest consequent voor je paard

ik ben consequent maar hij is gewoon heel eigenwijs, ik kan ook wel goed een pony rijden want met m'n andere pony heb ik z1 gereden en dat zonder sporen, maar deze is het gewoon nodig

Je bent 15 jaar en hebt Z1 gereden en dat zonder sporen.
Filmpje graag?

Browniee

Re: wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:23

REAGEER NOU NIET OP HAAR DAT WIL ZE! Ze wil er een reltopic van maken!

Mandolinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:26

ponylove1 schreef:
Een paard moet wel voor je willen werken.
Met sporen of zonder sporen.
Als je een paard moet schoppen met lange sporen omdat hij anders staakt, betekent het dat er ergens iets goed fout zit.
Je kunt hem wel met dwang iets laten doen, door flink te schoppen, maar je kan er vanuit gaan dat een paard dit niet altijd zal pikken.
Je krijgt terug van je paard, wat je er zelf 'instopt'.

kom op zeg een paard is geen voorwerp maar een dier!!! -:(-
als je zo met je paard doorgaat dan krijg je vroeg of laat een schop :D

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:36

-.- laat haar nou gaan!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:41

Als sporen gebruikt worden om hulpen te verfijnen in de hogere klassen, kan ik mer er nog iets bij voorstelle.
Maar sporen gebruiken om een paard naar voren te porren vind ik zelf belachelijk.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:15

Brownie, ik word meer gek van jouw dan van haar ;p

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:18

PuurxNatuur schreef:

Ja echt he

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:18

Als we allemaal op haar blijven reageren krijgt ze wat ze wil, een reltopic, en reltopics worden gesloten en das zonde van dit topic

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:53

dankjewel voor alle reacties!!
ik ga dit zeker meenemen, ik moet straks weer rijden dus ik ben benieuwd.
United is een dochter van Cabochon, maar zij heeft echt de luie kant getroffen nu ze eenmaal weer begonnen is met rijden.

Ze is nu 11 (?), is zadelmak gemaakt en ingereden van haar derde tot dat ze 5 was, daarna is er bijna niks meer mee gedaan, af en toe rijden.
in het begin was ze dus heel opstandig en ging ze bokken, gelukkig doet ze dat nu (bijna) niet meer.

ik ga dus niet beginnen aan sporen.. waar ik echter wel mee wil beginnen is met een dressuur zadel te proberen, aangezien dit het enige is wat ik met haar doe.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:53

Browniee schreef:
Als we allemaal op haar blijven reageren krijgt ze wat ze wil, een reltopic, en reltopics worden gesloten en das zonde van dit topic

Dat heb je nu echt al 10 x gezegd ;) 1x is ook wel genoeg ja.

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:55

jamiroquai schreef:
Als sporen gebruikt worden om hulpen te verfijnen in de hogere klassen, kan ik mer er nog iets bij voorstelle.
Maar sporen gebruiken om een paard naar voren te porren vind ik zelf belachelijk.

daarom vraag ik naar ervaringen en kennis hier, ik zal nooit zomaar iets 'toevoegen' aan mijn eigen hulpen zonder eerst naar kennis en meningen e.d. te vragen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:55

PuurxNatuur schreef:
Browniee schreef:

Dat heb je nu echt al 10 x gezegd ;) 1x is ook wel genoeg ja.

Blijkbaar niet ;)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:27

Juist door jouw gepraat willen bokkers door gaan ;) Als een mod waarschuwt weten ze het ook wel, dat is niet jouw taak ;)
Laatst bijgewerkt door PuurxNatuur op 20-05-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:34

PuurxNatuur schreef:
Juist door jouw gebabbel willen bokkers door gaan ;) Als een mod waarschuwt weten ze het ook wel, dat is niet jouw taak ;)

Ik hoop dat je nu heel heel blij bent :j kan hier nog langer over doorgaan maar kan beter weer ontopic gaan

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:37

PuurxNatuur schreef:
Juist door jouw gebabbel willen bokkers door gaan ;) Als een mod waarschuwt weten ze het ook wel, dat is niet jouw taak ;)

Nou zeg, wat respectloos. Dat jij dat zegt, zegt meer over jouw.

Sorry moest dat even kwijt, nu weer ontopic.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:49

Sorry, dat klonk respectloos, heb het even gewijzigd :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:51

Mandolinexx schreef:
ponylove1 schreef:
Een paard moet wel voor je willen werken.
Met sporen of zonder sporen.
Als je een paard moet schoppen met lange sporen omdat hij anders staakt, betekent het dat er ergens iets goed fout zit.
Je kunt hem wel met dwang iets laten doen, door flink te schoppen, maar je kan er vanuit gaan dat een paard dit niet altijd zal pikken.
Je krijgt terug van je paard, wat je er zelf 'instopt'.

kom op zeg een paard is geen voorwerp maar een dier!!! -:(-
als je zo met je paard doorgaat dan krijg je vroeg of laat een schop :D

Dat heb je verkeerd gequote, bovenstaande was mijn stukje. :)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:57

ponylove1 schreef:
ik rij altijd met lange sporen met wieltjes, ik schop hem er ook dikwijls mee, maar als ik dat niet doe vind hij het springen nog moeilijk, overigens spring ik in de b en b dressuur

verder alles goed met jou?? :( paard schoppen met sporen...
ze zouden sporen niet aan zulke mensen moeten verkopen....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:50

Akhal_Teke schreef:
In Duitsland krijgen ruiters juist sporen aan om de beenligging te verbeteren. Je wordt dan nml gedwongen om je hakken naar beneden te houden en zo dus niet in je paard te prikken. Ik ben het niet per definitie eens met deze methode maar ik zie in Nederland wel erg veel mensen met hun hakken aansporen ipv met hun kuiten. Zelden kom ik een recreatieruiter tegen die netjes zijn/haar hakken laag houdt, erg jammer.

Hakken laag is een optie. Je tenen naar binnen draaien een andere. :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:52

Greek schreef:
PuurxNatuur schreef:
Ook al worden ze goed gebruikt, geen enkel paard vind een stuk ijzer in de buik fijn.

Vindt een paard een bit wel fijn...?
Zo kun je natuurlijk wel even door gaan...

Of een zweep.. of een zadel... of een halster... of een mens op zijn rug die continu zijn hakken er in zit te schoppen.

:')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:53

PuurxNatuur schreef:
Greek schreef:

Vindt een paard een bit wel fijn...?
Zo kun je natuurlijk wel even door gaan...

nee, maar daarom rijd ik ook bitloos :)

zie anders alleen maar foto's van pony's met bit in op je profiel -O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:56

Japeloup schreef:
Akhal_Teke schreef:
In Duitsland krijgen ruiters juist sporen aan om de beenligging te verbeteren. Je wordt dan nml gedwongen om je hakken naar beneden te houden en zo dus niet in je paard te prikken. Ik ben het niet per definitie eens met deze methode maar ik zie in Nederland wel erg veel mensen met hun hakken aansporen ipv met hun kuiten. Zelden kom ik een recreatieruiter tegen die netjes zijn/haar hakken laag houdt, erg jammer.

Het is misschien niet de manier, maar kan wel werken. Zeker als je dan een ruiter ook nog op een paard zet die SUPER aan het been is. Dus dat bij het minste gewiebel van de kuit of maar een aai met een spoor het paard vooruit vliegt. Of het op dat moment fijn en eerlijk voor DAT paard is, is de vraag, maar een ruiter leert zo wel benen stil te houden en goed te voelen. In de hoop dat het er dan gelijk goed ingebakken zit dat je je benen stil moet houden. Hopelijk hebben er dan een hele hoop paarden daarna lol van dat leer moment.
Dus wat ik zeg, het is misschien niet fijn en eerlijk tegen over dat "leer" paard, maar wel effectief.

Persoonlijk rij ik wel met een spoor om mijn enkel, maar gebruiken is weer een ander verhaal. Prikken doe ik nooit, eerder aaien of kietelen.

Ik denk dat er flink wat mensen af zullen haken in de manegeles als je zulke paarden aanschaft.

Of ze zijn na een jaar niet zo fel meer op het been :D

Mandolinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:58

PuurxNatuur schreef:

heb je het nou over mij?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:02

Ebony170511 schreef:
ponylove1 schreef:

ik ben consequent maar hij is gewoon heel eigenwijs, ik kan ook wel goed een pony rijden want met m'n andere pony heb ik z1 gereden en dat zonder sporen, maar deze is het gewoon nodig

Je bent 15 jaar en hebt Z1 gereden en dat zonder sporen.
Filmpje graag?

Volgens mij zijn sporen toch verplicht vanaf M? := Of is dat veranderd?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:23

RusselNuwell schreef:
jensvl schreef:
Aangezien een paard altijd zoekt naar het moment van wegvallen van druk, en altijd met zo weinig mogelijk druk door het leven wil, vind ik het onnodig om te corrigeren met een tikje met de zweep. Corrigeren moet zo weinig mogelijk gebeuren. Door het paard (zeker in het begin) meer tijd te geven, geef je leiding in plaats van correctie. Het feit dat je moet corrigeren is eigenlijk omdat je geen goede leiding hebt gegeven. Probeer altijd zo weinig mogelijk correctie te gebruiken.

Paard in kwestie reageert niet consequent meer op druk. Dat betekent dat er gewenning van de druk moet zijn geweest in het verleden. Als er gewenning is opgetreden, moet je zorgen dat het paard toch weer attent word voor die kleine druk. Het paard maak je niet attent door hem de tijd te geven, maar door hem te corrigeren omdat hij niet attent is op de hulpen.
De reden dat ik dan ook praat met vergroten van de hulp, is omdat je bij het voorwaarts rijden alleen maar een neergaande spiraal bereikt met sporen. Paard reageert niet consequent op druk, dus meer druk toevoeren, paard gaat wennen aan de grotere hoeveelheid druk, dus reageert hier ook niet meer op als gewenst, dus langere of scherper inwerkende sporen.

Wat mij tot nu toe opviel is dat een correctie niet nodig is. Het is in het begin bij het attent maken eigenlijk zelfs niet wenselijk. Omdat het paard zoekt naar het moment waarop de druk wegvalt heeft hij geen correctie nodig, want hij wil zelf zo licht mogelijk gereden worden. Het is zeker niet fout om te corrigeren, maar als het niet moet, dan kan je het beter niet doen vind ik. Wanneer ik wel een lichte correctie gebruik, is als het paard een hele tijd licht is, en een halve minuut later niet meer, want dan is hij gewoon afgeleid, of aan het testen. Maar zoals ik al zei, het kan geen kwaad om het te doen, het is enkel beter om het niet te doen.