Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:02

tjoppie schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Finetuning is ook bitloos mogelijk tjoppie. Een bit werkt over het algemeen scherper in dan een bitloos hoofdstel. De ruiter hoeft dus minder hulp te geven om scherper door te komen waardoor het lijkt alsof je kleinere hulpen geeft maar in feite zijn die hulpen dus alleen maar kleiner voor de ruiter. De kunst is in mijn ogen om bitloos met minimale hulpen goede dressuur te kunnen rijden :)

en dat is een hele beste instelling.

Ik heb je zien rijden, ik weet wat je doet. En wat mij betreft ben jij een van de weinige bitloze ruiters die slechts diens kunnen met bit bevestigd door bitloos te rijden.

en dat is helemaal OK

Bedankt! Maar ken ik jou dat je mij hebt zien rijden of bedoel je van foto's hier op bokt?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:03

tjoppie schreef:
Air schreef:

Ik zie hier geen mensen prediken dat hun paard beter lopt bitloos Tjoppie.... dus waar je dat vandaan haalt.

We vergeten altijd dat een paard zo gevoelig is dat het een vliegje op zn kont voelt.....

Whahaha Tjoppie.... als jij het niveau toetst door KNHS wedstrijden dan weet ik nu tegen wat voor persoon ik heb heb :')

Het heeft niks met kunnen te maken Tjoppie, het heeft met willen te maken. Ik zie en merk geen meerwaarde in een bit, dus ik gebruik geen bit.
Zo simpel kan het zijn, en dat heeft dan niks met rijkunst te maken. Waar je steeds op blijft hameren.

Weet je wat nou zo leuk is. Het is heerlijk als de onderwerpen waar je het over hebt in je voorbeelden zich zo gruwelijk gaan verdedigen dat ze zichzelf voor joker zetten.

Wie de schoen past trekke hem aan. Iedereen die hier nu zo agressief reageert weet eigenlijk wel dat ik het over hun heb. En weet je wat het leuke is, de bitloze ruiters welke serieus bezig zijn met hun paard die reageren zo heerlijk, zo oprecht en zo uitnodigend voor de discussie. HULDE aan die mensen!

En als men boos word om wat ik nu schrijf, bedenk dan dat als jij mijn posts persoonlijk aantrekt dat dan niet alleen de hele wereld denkt dat het over jou gaat, maar jij zelf ook! en dat je dus eigenlijk zelf wel weet dat het niet goed zit :)

Nee hoor Tjoppie, ik voel mij niet persoonlijk aangesproken, o.a. om de simpele reden dat paard niet lekkerder loopt bitloos dan met bit.
Ik kan nou eenmaal niet tegen liegende mensen, mensen die zich niet ergens in verdiept hebben maar er wel over weten te oordelen.
En mensen die een bit nodig hebben om hun paard dingen voor hun te laten doen. Want dat is geen rijkunst.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:03

Ik ben absoluut voor bitloos.
Veel hoofdstellen ed ook geprobeerd om te kijken wat het fijnste was. :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:06

hoe kom jij erbij dat ik me er niet in verdiept heb? Ik reed 20 jaar geleden al bitloos, en zag er toen de meerwaarde al van in.

Misschien heb ik me er juist meer in verdiept dan jij?

Air, je moet eens van het idee afstappen dat bitloos vriendelijker is, want dat is het namelijk niet. Als jij goed met bit kan rijden dan heb je ook geen problemen bitloos. Wel kan je met een bit meer finetunen in de hogere oefeningen. dat is gewoon een vasstaand feit.

Ik vind het wel jammer dat je mij indirect voor leugenaar uitmaakt, dat maakt jou een wat minder leuke discussiepartner.

Arabesk

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:08

Ok Tjoppie wil dus alleen maar in discussie met mensen dit bitloos rijden én dressuur rijden op een niveau dat door de KNHS is getoetst.

Dan heb ik hier niets meer te zoeken :wave:. Vroegah toen ik nog met bit reed was ik kennelijk dus ook al geen serieuze ruiter, want ik heb nog nooit één wedstrijd gereden. Oja één endurance proefwedstrijd en dat was het dan _O-

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:10

precies arabesk, daar kan jij niet over meepraten want jij bent niet rijtechnisch correct met je paarden bezig.

Niks minder waard hoor, daar niet van alleen moet je dan niet mee willen praten of een oordeel hebben over de sport.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:12

tjoppie schreef:
hoe kom jij erbij dat ik me er niet in verdiept heb? Ik reed 20 jaar geleden al bitloos, en zag er toen de meerwaarde al van in.

Misschien heb ik me er juist meer in verdiept dan jij?

Air, je moet eens van het idee afstappen dat bitloos vriendelijker is, want dat is het namelijk niet. Als jij goed met bit kan rijden dan heb je ook geen problemen bitloos. Wel kan je met een bit meer finetunen in de hogere oefeningen. dat is gewoon een vasstaand feit.

Ik vind het wel jammer dat je mij indirect voor leugenaar uitmaakt, dat maakt jou een wat minder leuke discussiepartner.

Ik ben niet degene die alle mensen over 1 kam scheert en daarmee aan het liegen is. :)

Het is altijd heel leuk als iets finetunen wordt genoemdt, terwijl er met iets scherpers wordt ingewerkt. Dat heeft niks met finetunen van het paard te maken, alleen maar met finetunen voor het oog.
Daadwerkelijk finetunen is steeds minder nodig hebben.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:17

tjoppie schreef:
precies arabesk, daar kan jij niet over meepraten want jij bent niet rijtechnisch correct met je paarden bezig.

Niks minder waard hoor, daar niet van alleen moet je dan niet mee willen praten of een oordeel hebben over de sport.

Hoezo ben je niet rijtechnisch correct bezig met paarden als je geen wedstrijden rijdt?
Ik ken heel veel mensen die geen dressuurwedstrijden rijden maar ze werken ook gewoon aan een goed recht gericht paard die zijn rug goed gebruikt.

Nouja het zal wel.. :+

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:19

Air. Een bitloos hoofdstel werkt scherper in dan een bit. Ik snap niet zo goed wat je nou aan het verdedigen bent.

steeds minder nodig hebben uit zich dat in de hulpen niet in de optoming.

Arabesk

tjoppie schreef:

Ik heb pas nog gefilmd bij een CH, ik geloof niet dat ik dát echt rijtechnisch correct vond, maar ja laat ik daar maar niet over doorgaan :x

Jouw manier van discussieren gaat nergens over, dus ik stop er mee. Niemand hier neemt jou echt heel erg serieus geloof ik. :+

daNiielle_

tjoppie schreef:
Air. Een bitloos hoofdstel werkt scherper in dan een bit. Ik snap niet zo goed wat je nou aan het verdedigen bent.

Daar zie ik graag een bewijs van, in de vorm van een objectief onderzoek of iets. :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:20

Lepeltje schreef:
tjoppie schreef:

Hoezo ben je niet rijtechnisch correct bezig met paarden als je geen wedstrijden rijdt?
Ik ken heel veel mensen die geen dressuurwedstrijden rijden maar ze werken ook gewoon aan een goed recht gericht paard die zijn rug goed gebruikt.

Nouja het zal wel.. :+

Ik heb een tijd terug een filmpje gezien over een gang bij een van jouw paarden die blijkbaar gewoon kreupel liep. Daaruit blijkt dat jij niet technisch bezig ben met jouw paarden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:21

tjoppie schreef:
Air. Een bitloos hoofdstel werkt scherper in dan een bit.

:')

En de mensen die zonder hoofdstel rijden dan, zoals HC

Afbeelding
Afbeelding

Dat is dan zeker zo'n slechte ruiter dat ie niet eens met hoofdstel kan rijden _O-

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:21

daNiielle_ schreef:
tjoppie schreef:

Daar zie ik graag een bewijs van, in de vorm van een objectief onderzoek of iets. :)

Die zijn er al genoeg.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:22

Arabesk schreef:
tjoppie schreef:
Air. Een bitloos hoofdstel werkt scherper in dan een bit.

:')

En de mensen die zonder hoofdstel rijden dan, zoals HC

Afbeelding
Afbeelding

Dat is dan zeker zo'n slechte ruiter dat ie niet eens met hoofdstel kan rijden _O-

Als jij vind dat het paard daar technisch OK loopt, dan rust ik mijn zaak

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:22

tjoppie schreef:
Die zijn er al genoeg.

Gezien ik zo vriendelijk ben geweest om het KNHS bericht op te zoeken, ben jij dan ook vast zo aardig om zo'n onderzoek even op te zoeken?
Jij geeft aan dat die er genoeg zijn, ik heb er nog niet 1 gezien waar de conclusie uit kwam dat bitloos scherper is dan een bit. :)

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:23

@Tjoppie, dus eigenlijk zeg je gewoon dat je alleen veel verstand hebt en goed kan rijden als je wedstrijden rijd met bit. Dat is dan jou mening maar je leert juist heel veel van bitloosrijden misschien wel op een andere manier maar je doet veel meer met je benen en bitloos geeft het paard ook wat meer vrijheid. Ik zeg niet dat het zonder meer beter is maar je bent gewoon heel anders bezig bitloos dan met bit, maar dat betekend niet dat jij er dan meer verstand van hebt omdat jij wedstrijden rijd

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:23

Arabesk schreef:
Jouw manier van discussieren gaat nergens over, dus ik stop er mee. Niemand hier neemt jou echt heel erg serieus geloof ik. :+

Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die zich aangesproken voelen en daarop nogal agressief reageren ja

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:24

daNiielle_ schreef:
tjoppie schreef:
Die zijn er al genoeg.

Gezien ik zo vriendelijk ben geweest om het KNHS bericht op te zoeken, ben jij dan ook vast zo aardig om zo'n onderzoek even op te zoeken?
Jij geeft aan dat die er genoeg zijn, ik heb er nog niet 1 gezien waar de conclusie uit kwam dat bitloos scherper is dan een bit. :)

Zeg maar wanneer jij kan. en dan mag je het in den lijve ondervinden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:25

daNiielle_ schreef:
tjoppie schreef:
Die zijn er al genoeg.

Ja ik ben hier ook heel benieuwd naar :-)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:25

tjoppie schreef:
Ik heb een tijd terug een filmpje gezien over een gang bij een van jouw paarden die blijkbaar gewoon kreupel liep. Daaruit blijkt dat jij niet technisch bezig ben met jouw paarden

Huh? Een filmpje van mijn paard of die van arabesk? Ik kan me niet herinneren dat er hier een filmpje op stond?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:26

Tjoppie: Je staat constant met je mening klaar, maar zodra er om nadere informatie gevraagt wordt, begin je ergens anders over.

Wacht nog steeds op de uitleg waar je het bit precies bij nodig hebt, in de keertwending of appuyementen.

Hoezo, wanneer ik kan?
Dus jij kan thuis meten met sensoren etc. ? Dan kom ik er aan.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:27

bellamy97 schreef:
@Tjoppie, dus eigenlijk zeg je gewoon dat je alleen veel verstand hebt en goed kan rijden als je wedstrijden rijd met bit. Dat is dan jou mening maar je leert juist heel veel van bitloosrijden misschien wel op een andere manier maar je doet veel meer met je benen en bitloos geeft het paard ook wat meer vrijheid. Ik zeg niet dat het zonder meer beter is maar je bent gewoon heel anders bezig bitloos dan met bit, maar dat betekend niet dat jij er dan meer verstand van hebt omdat jij wedstrijden rijd

Nee dat zeg ik niet. Ik zeg wel dat bitloos OK is, ik rij zelf bitloos en geef bitloos les ik zeg alleen dat bitloos zijn beperkingen heeft in het hogere werk en een goed maskeermiddel is voor de slechtere ruiter

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:28

Lepeltje schreef:
tjoppie schreef:

Huh? Een filmpje van mijn paard of die van arabesk? Ik kan me niet herinneren dat er hier een filmpje op stond?

Sorrei van Arabesk

Arabesk

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:29

Nou leg eens uit waarom bitloos scherper is dan met een bit? En laat eens wat onderzoeken zien?