ongeluk met wielrenner

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:06

Weet ik maar het is een 80 weg met stippels zeg maar. Daar mogen auto's ook overheen als ze iets moeten passeren zeg maar.
Maakt ook niet uit, hetzelfde werkt ook op een weg zonder fietspad. Het ging om het idee. Als ik die prachtige omgeving zie op jouw profielfoto's durfde ik ook wel over de weg hoor :) Wat een genot moet dat zijn zeg, ik zit onder de rook van Schiphol! Daar moet je soms voor je eigen veiligheid de illegale weg pakken....

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 20:09

@sodeletuut
wow haha dat is best ernstig :P

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:10

felinehoi schreef:
DaphneR93 schreef:
Als ik op Google maps kijk zie ik een berm die breder is dan de weg zelf! De ondergrond ziet er perfect uit. Ook al zou mijn paard nog zo verkeersmak zijn, ik zou lekker in de berm rijden. Toch veel fijner op zo'n smalle weg?

En ja ik stoor me ook wel eens aan mensen die geen rekening met je houden. Gister kwam ik weer zo'n ATB'er op het ruiterpad tegen. Dan denk ik ook tjonge jonge jonge, hoeveel km fietspad en hoeveel km ruiterpad is er in NL???!!!!! Mag ik dan please gewoon de beschikking over het ruiterpad?? Maar om eerlijk te zijn is deze situatie niet goed overdacht van je. En dat heeft iedereen wel eens gehad, in de auto op de fiets of op het paard dat je denkt 'pff niet handig van me'' en op jouw leeftijd dacht ik ook veel ongenuanceerder over dingen hoor!

Maar houdt er de volgende keer rekening mee dat je paard, hoe braaf ook kan schrikken! En dat er medeweggebruikers zijn die hier niet op anticiperen! Want dat is wat er gebeurd is volgens mij.

ik weet dat er aan de andere kant een brede berm was maar ik rij liever aan de rechter kant
nooit gedacht dat er 5 sec later een ongeluk ging gebeuren
wij reden gewoon op de weg aan de rechter kant wat eigenlijk iedere ruiter die daar rijd doet
links staan ook vaak auto's tijdens wedstrijden die er nogal vaak zijn op de manege
mijn jonge paard moet ook leren aan de rechter kant te rijden als er een berm is aan de andere kant

Wanneer er een berm is, en er zijn andere weggebruikers (die waren er al, die groep fietsers) is het wel zo sociaal om dan daar te gaan rijden en zo min mogelijk anderen te hinderen, wanneer er geen geparkeerde auto's staan (Ik neem uit je stukje op dat die er nu niet stonden). Ik neem ook altijd de berm wanneer ik anders anderen eventueel hinder. En ZEKER als het een smalle weg is zoals je hebt vermeld, zo hinder je zo min mogelijk de andere weggebruikers en gebeuren er minder snel ongelukken.

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 20:10

DaphneR93 schreef:
Weet ik maar het is een 80 weg met stippels zeg maar. Daar mogen auto's ook overheen als ze iets moeten passeren zeg maar.
Maakt ook niet uit, hetzelfde werkt ook op een weg zonder fietspad. Het ging om het idee. Als ik die prachtige omgeving zie op jouw profielfoto's durfde ik ook wel over de weg hoor :) Wat een genot moet dat zijn zeg, ik zit onder de rook van Schiphol! Daar moet je soms voor je eigen veiligheid de illegale weg pakken....

in vergelijking met drenthe of (bij ons verderop) schiedam is het hier echt verschrikkelijk qua uitrij mogelijkheden haha
maar zoals jij verteld ben ik toch blij wat we hier hebben!

Nessie

Re: ongeluk met wielrenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:12

Maar het is achteraf wel makkelijker te zeggen, ik zou zeggen; rijdt volgende keer in die berm wanneer er geen auto's staan, zo hinder je het andere verkeer niet en kun je zelf ook veiliger rijden.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:14

felinehoi schreef:
DaphneR93 schreef:

in vergelijking met drenthe of (bij ons verderop) schiedam is het hier echt verschrikkelijk qua uitrij mogelijkheden haha
maar zoals jij verteld ben ik toch blij wat we hier hebben!

Daarom ben ik ook verhuist met haar, rij nu heerlijk zo het bos in!!

Je hebt trouwens echt een waanzinnig geweldige pony!!!! Keek net in je profiel, hij is echt heel knap. Misschien komen we ooit wel bij je in de buurt staan, mijn vriend woont daar :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:17

Brainless schreef:
@DaphneR93
Op een fietspad mag je als ruiter niet komen.

Maakt niet uit. De ruiter is niet aan de wet gebonden. Zweep mee en fietspad vrijmaken ~~}>

Het topic betreft; paard springt opzij tegen fietser aan; fietser over de grond. Goede illustratie van waarom de wetgever de ruiter van het fietspad geweerd heeft.

Overgens is de ts wel aansprakelijk voor alle schade tgv het opzij springen in de ot. . Niet erg ges of erg coulant van de wielrenners dat ze naam en adres niet gevraagd hebben voor de evt. rekening.
Wanneer het op het fietspad zou gebeuren heeft het nog meer gevolgen. Dan ligt er ook een strafbaar feit aan ten grondslag en is het verwijtbaar; schuld.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:17

felinehoi schreef:
Tendance schreef:
Waar reed je nou precies?
Ik zie namelijk overal voldoende ruimte om even in de berm stil te gaan staan. Wielrenners gaan namelijk niet door de berm!
En ga me nu niet zeggen de linker weg en dat je dan aan de rechterkant reed met het hek naast je, want dat is helemaal een domme actie, dan kan je paard geen kant op en voor hetzelfde geld liggen jullie in het hek.

ik snap jou echt niet hoor
je moet gewoon aan de rechterkant rijden in het verkeer
en wat dan nog dat er een hek staat
dat is voor afsluiting van die manege
ik vind het echt nergens op slaan wat je zeg
alsof je niet met je paard langs een hek mag rijden

Links is berm ZAT..
Als het naar omstandigheden veiliger is om links te rijden, zodat je paard de ruimte heeft om weg te schieten als er iets gebeurt, ga dan links rijden..

Ik zag ook ergens in een van je volgende posts staan dat je niet op ELK moment van de buitenrit op kan letten op een veilige situatie?
Lieve kind, ga dan ALSJEBLIEFT alleen nog maar bakwerk doen, want hoe gezellig een buitenrit ook kan zijn, ik kijk altijd om me heen of er geen (eventuele) onveilige situaties (kunnen) ontstaan..

JUIST op de weg moet je overal op bedacht zijn.. Wandelaars, fietsers, kleine kinderen die op je paard afgestormd komen om "paardje te aaien" tuuterende scooters, auto's die rakelings passeren, vrachtauto's met rammelende lading.. Van alles en nog wat.. En dan maakt het niet uit of die weg een meter breed is of 10 meter breed is, je moet er op bedacht zijn..

En rij je in het veld of in het bos: Hou rekening met loslopende honden, fietsers, wandelaars, koeien (die meerennen in de wei) tractoren enz enz enz.. Je moet je ogen overal hebben en situaties in kunnen schatten..

Buiten dat vind ik je erg onbeschoft tegenover de fietser en het is wel degelijk jouw schuld.. Je past je verhaal steeds zodanig aan dat het in jouw straatje past.. Behoorlijk asociaal..

En ja, ze kunnen af en toe vervelend zijn, als bij ons zomers de toeristen komen, dan komen bij ons ook kuddes en kuddes fietsers.. Wat je dan kan doen is een (of 2) zweep(jes) meenemen en die lekker breed naast je houden.. Dan heb je ook wat meer ruimte om uit te wijken..

En desnoods, als je een situatie echt niet in de haak vindt, dan ga je van je paard af en neem je hem een stukje aan de hand mee..
Maar in godsnaam, leer situaties in te schatten en ga dan pas de weg op!!

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 20:30

Citaat:
Ik zag ook ergens in een van je volgende posts staan dat je niet op ELK moment van de buitenrit op kan letten op een veilige situatie?
Lieve kind, ga dan ALSJEBLIEFT alleen nog maar bakwerk doen, want hoe gezellig een buitenrit ook kan zijn, ik kijk altijd om me heen of er geen (eventuele) onveilige situaties (kunnen) ontstaan..

JUIST op de weg moet je overal op bedacht zijn.. Wandelaars, fietsers, kleine kinderen die op je paard afgestormd komen om "paardje te aaien" tuuterende scooters, auto's die rakelings passeren, vrachtauto's met rammelende lading.. Van alles en nog wat.. En dan maakt het niet uit of die weg een meter breed is of 10 meter breed is, je moet er op bedacht zijn..

En rij je in het veld of in het bos: Hou rekening met loslopende honden, fietsers, wandelaars, koeien (die meerennen in de wei) tractoren enz enz enz.. Je moet je ogen overal hebben en situaties in kunnen schatten..

Buiten dat vind ik je erg onbeschoft tegenover de fietser en het is wel degelijk jouw schuld.. Je past je verhaal steeds zodanig aan dat het in jouw straatje past.. Behoorlijk asociaal..

ja tuurlijk schat ik in dat als er een mega vrachtwagen of wat jij dan ook opnoemt goed uitkijken of desnoods van mijn paard af te stappen
maar ik bedoelde dat als je gewoon aan het rijden ben je niet denkt o over 20 meter daar zou wel eens een ongeluk gebeuren, als je me begrijpt

derest ben ik het helemaal met je eens maar:

en je past je verhaal steeds zo aan?
ik vertel gewoon de details die mensen niet weten waardoor ze andere dingen gaan denken en of zeggen
en dat van dat mijn paard schrok en toen de wielrenner tegen ons opklapte is toch zeker echt gebeurt en er waren genoeg getuigen bij die het kunnen na vertellen, ik heb het alleen perongeluk verkeerd opgeschreven
foutje kan gebeuren en heb gezegd dat het me spijt
dat ik wil dat mensen niet zeggen dat het mijn schuld is , natuurlijk wil ik dat want dat was het ook niet
die wielrenner weet dat ook donders goed dat die fout zat anders had die er wel wat van gezegd of mijn gegevens gevraagd voor schade vergoeding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:31

Citaat:
ja tuurlijk schat ik in dat als er een mega vrachtwagen of wat jij dan ook opnoemt goed uitkijken of desnoods van mijn paard af te stappen
maar ik bedoelde dat als je gewoon aan het rijden ben je niet denkt o over 20 meter daar zou wel eens een ongeluk gebeuren, als je me begrijpt

Uhm.. Jawel.. Anticiperen noemen ze dat..

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 20:32

Citaat:
Je hebt trouwens echt een waanzinnig geweldige pony!!!! Keek net in je profiel, hij is echt heel knap. Misschien komen we ooit wel bij je in de buurt staan, mijn vriend woont daar :)

dankjewel :D
echt joh? woont die in maassluis of schiedam waar ik het over had?
schiedam kan je prachtig rijden omdat daar genoeg ruiterpaden zijn
hier in maassluis is het minder want je mag gewoon eigenlijk nergens rijden met je paard :(

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:34

Jij had alleen in 1e instantie niet op die plek, maar in de berm, horen te zijn. Hinderen van andere weggebruikers is namelijk ook niet handig om te doen, daarbij wek je inhaal-acties op.

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 20:34

nine1987 schreef:
Citaat:

Uhm.. Jawel.. Anticiperen noemen ze dat..

nou dan kan dat wel zo heten
maar ik weet wel zeker dat niet iedereen achter het kleinste dingetje een ongeluk zoekt
een buitenrit is voor het plezier en ga je niet overal de ernst in zien

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:38

Lees de voorpagina's van bokt eens even de laatste tijd.. Dan weet je wat ik bedoel..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:19

Als je een buitenrit als plezier beschouwt ben je niet capabel om buiten te rijden met een paard. Buitenrijden met een paard is constant, maar dan ook echt constant, opletten. Vooruit kijken, opzij kijken, achterom kijken. Situaties inschatten en van moment tot moment kijken wat de veiligste plek is om te rijden. Niet alleen de veiligste plek voor jezelf, maar ook zodanig dat je anderen niet hindert EN geen schade aanricht aan de omgeving. Als je de berm omploegt kan je trouwens ook een boete krijgen wegens vernieling. En als je even niet kan voorkomen dat iemand op je moet wachten duidelijk aangeven dat je diegene gezien hebt en een plek zoekt waar er veilig gepasseerd kan worden. In de praktijk ben je als ruiter een van de zwakste verkeersdeelnemers, juist omdat je op een levend wezen zit met een eigen agenda. En dat hoor je geen seconde te vergeten!

Een buitenrit is NIET de tijd om gezellig even bij te gaan beppen met je vriendinnen, dat doe je maar in de kantine of in de bak of op de poetsplaats. Een buitenrit is een serieuze zaak en ik vind het vrij schokkend dat zoveel mensen het als iets volledig ontspannends zien waarbij ze niet meer op hoeven te letten want ze zitten nou eenmaal op een dier dat kan schrikken en daar moet iedereen maar rekening mee houden...

Als je niet kan of wil opletten moet je niet gaan buitenrijden.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:27

mick75 schreef:
Als je een buitenrit als plezier beschouwt ben je niet capabel om buiten te rijden met een paard. Buitenrijden met een paard is constant, maar dan ook echt constant, opletten. Vooruit kijken, opzij kijken, achterom kijken. Situaties inschatten en van moment tot moment kijken wat de veiligste plek is om te rijden. Niet alleen de veiligste plek voor jezelf, maar ook zodanig dat je anderen niet hindert EN geen schade aanricht aan de omgeving. Als je de berm omploegt kan je trouwens ook een boete krijgen wegens vernieling. En als je even niet kan voorkomen dat iemand op je moet wachten duidelijk aangeven dat je diegene gezien hebt en een plek zoekt waar er veilig gepasseerd kan worden. In de praktijk ben je als ruiter een van de zwakste verkeersdeelnemers, juist omdat je op een levend wezen zit met een eigen agenda. En dat hoor je geen seconde te vergeten!

Een buitenrit is NIET de tijd om gezellig even bij te gaan beppen met je vriendinnen, dat doe je maar in de kantine of in de bak of op de poetsplaats. Een buitenrit is een serieuze zaak en ik vind het vrij schokkend dat zoveel mensen het als iets volledig ontspannends zien waarbij ze niet meer op hoeven te letten want ze zitten nou eenmaal op een dier dat kan schrikken en daar moet iedereen maar rekening mee houden...

Als je niet kan of wil opletten moet je niet gaan buitenrijden.

Jij maakt het wel heel erg zwaar. Ik ben het met alles eens wat je zegt, maar genieten mag echt wel hoor!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:28

mick, volgens mij zien wij dat verkeerd..

Maar TS, knoop dat aub in je oren.. er gebeuren de laatste tijd echt VEEL ongelukken met paarden..

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:45

Nessie schreef:
Maar het is achteraf wel makkelijker te zeggen, ik zou zeggen; rijdt volgende keer in die berm wanneer er geen auto's staan, zo hinder je het andere verkeer niet en kun je zelf ook veiliger rijden.

Ik hoop dat iedereen er even op deze manier over nadenkt.

Ik vind dat er op een aanvliegende manier op TS wordt gereageerd. En vervolgens krijgt TS nog reacties dat ze niet zo'n toon aan moet slaan in het topic. Ondanks dat de meeste niet op een normale manier duidelijk kunnen maken wat er volgens hun beter had gemoeten. Dat lijkt me een beetje pot verwijt de ketel.

Mensen, zulke dingen gebeuren. Ze had misschien links kunnen rijden, maar dat reed ze niet. Ze had in die situatie zeker niet ineens aan de linkerkant gaan zitten en had het ongeluk op dat moment niet kunnen voorkomen. Tenzij haar paard Pegasus heet, en ze die even op vliegstand kan zetten. :+ Jullie kunnen alleen TS de schuld geven, maar waar er twee zijn hebben er twee schuld, en nu lijkt het of alle schuld bij TS ligt. Niet helemaal eerlijk jongens.

Er zijn twee manieren om het te bekijken en dat is altijd zo met twee partijen. Samenvattend:

Manier 1 (en die is raar, want daar sta ik totaal niet achter, maar goed....):
TS had het ongeluk kunnen voorkomen door haar paard niet opzij te laten springen :?. Ze had naar de wielrenner kunnen schreeuwen niet in te halen (al denk ik persoonlijk dat hij daar geen reactie op had gegeven) of haar paard stil te zetten op het moment dat ze de wielrenner zag aankomen (ondanks het feit dat wielrenners soms retesnel zijn). Ze had de kat bij voorbaat moeten zien en al met luchtdruk pistool neer moeten schieten. :P

Ik ga niet praten over achteraf...??? Daarbij in sommige gemeentes mag je helemaal niet in de berm, mocht je dat wel doen dan word je flink bekeurd vanwege de hoefafdrukken.

Manier 2:
De wielrenner zag een grote groep met fietsers en aan de andere kant een paard, de ruimte was krap, maar ondanks dat besloot hij toch in te halen. Waar de ruimte al dan niet te krap was. Hij had beter even kunnen wachten en achter de groep fietsers moeten gaan rijden, of even moeten bellen naar de fietsers, zodat de fietsers meer achter elkaar waren gaan fietsen. Had er plots een auto of iets dergelijks de hoek om gekomen ipv paard dan was hij harstikke dood geweest en heeft hij mazzel gehad, dat het enkel een paard betrof.

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:12

sommige wielrenners denken echt dat de hele weg van hun is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:49

Je hoort in de berm of op de autoweg te rijden, niet op het fietspad en niet op de stoep.
Je hebt geluk dat de boswachter of de politie het niet heeft gezien, anders had je nog een dikke boete aan je broek ook.
Als de fietser gewond was geweest had jij dat uit jouw verzekering, dit geval die van ke ouders moeten betalen. En het is maar de vraag of de verzekering niet denkt, goh die meisjes waren verkeerstechnisch heel fout bezig waardoor dit voorkomen had kunnen worden. Dan mag je het uit je eigen zak betalen.

Ik begrijp niet wat jullie in het bos doen zonder begeleiding.

Ik reageer nu bot, omdat ruiters een slechte naam hebben/krijgen door dit soort dingen.

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 11:52

hoe kom jij er nou weer bij dat we in het bos waren?
we liepen langs een manege gewoon op een normale weg gewoon in een normale omgeving
ik hoef helemaal niks te betalen want die fietser weet zelf ook goed dat die zelf fout was
dus gaat die mij toch niet op laten draaien daarvoor?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:53

Pentax schreef:
Je hoort in de berm of op de autoweg te rijden, niet op het fietspad en niet op de stoep.
Je hebt geluk dat de boswachter of de politie het niet heeft gezien, anders had je nog een dikke boete aan je broek ook.
Als de fietser gewond was geweest had jij dat uit jouw verzekering, dit geval die van ke ouders moeten betalen. En het is maar de vraag of de verzekering niet denkt, goh die meisjes waren verkeerstechnisch heel fout bezig waardoor dit voorkomen had kunnen worden. Dan mag je het uit je eigen zak betalen.

Ik begrijp niet wat jullie in het bos doen zonder begeleiding.

Ik reageer nu bot, omdat ruiters een slechte naam hebben/krijgen door dit soort dingen.

Boswachter??
Het was niet in een bos.
Ook geen fietspad of stoep, zie foto eerder in het topic.
Jij hebt duidelijk niet goed gelezen.

Het enige wat de TS 'kwalijk' kan worden genomen, is dat ze uit de eerste emotie onverschillig tegenover de wielrenner stond.
En geen medelijden had, ook al was hij gewond geraakt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-08-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:53

camilla1998 schreef:
sommige wielrenners denken echt dat de hele weg van hun is.

En sommige ruiters ook.

Ik ken helaas verschillende die midden op de weg gaan rijden, omdat ze ervan uitgaan dat je als automobilist er te hard of te dichtbij langs zal gaan rijden.
Vaak dwingen ze je tot stapvoets terwijl de weg (en zeker de berm) breed genoeg is.

Laatst stond er 1 midden op een kruising de boel tot stoppen te krijgen met woeste armbewegingen, omdat er aan de andere kant van de kruising nog een klein meisje op een a-welshje zat die nog over moest steken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:54

felinehoi schreef:
hoe kom jij er nou weer bij dat we in het bos waren?
we liepen langs een manege gewoon op een normale weg gewoon in een normale omgeving
ik hoef helemaal niks te betalen want die fietser weet zelf ook goed dat die zelf fout was
dus gaat die mij toch niet op laten draaien daarvoor?

De wielrenner persoonlijk misschien niet... maar vast wel zijn (ziektekosten)verzekering.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:55

en we beginnen weer opnieuw! Ik haal ook mijn stipje weg :evaw: