[centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaDar

Re: [centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 07:00

Tuurlijk spelen zaken als leeftijd, bouw, conditie en bespiering van het paard/ de pony een grote rol! Ik denk echter dat wanneer je op 'safe' wil spelen je best uit kan gaan van maximaal 15% (iele ponys en dravers zelfs 12%, geloof ik) Ik weet niet wie 'dat fabeltje' zoals het hierboven genoemd wordt in de wereld heeft geholpen maar dat heb ik altijd gehoord. Ik zeg ook niet dat je niet mag/kan rijden als je daar boven zit qua gewicht, alleen dat volgens mij het risico dan toeneemt voor je paard/pony.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:13

LaDar schreef:
Tuurlijk spelen zaken als leeftijd, bouw, conditie en bespiering van het paard/ de pony een grote rol! Ik denk echter dat wanneer je op 'safe' wil spelen je best uit kan gaan van maximaal 15% (iele ponys en dravers zelfs 12%, geloof ik) Ik weet niet wie 'dat fabeltje' zoals het hierboven genoemd wordt in de wereld heeft geholpen maar dat heb ik altijd gehoord. Ik zeg ook niet dat je niet mag/kan rijden als je daar boven zit qua gewicht, alleen dat volgens mij het risico dan toeneemt voor je paard/pony.

de draver in mijn profiel is eerst 6,5 jaar van mijn vriendin geweest,en als ik van deze berekening uitgaat, dan is hij dus al die jaren mishandelt Clown
hij was 161cm en woog denk ik 475kg en mijn vriendin woog in die tijd rond de 95kg en heeft er 6,5 jaar op rondgehobbelt en hij heeft nooit laten merken dat het moeilijk te dragen was.

hij had eigenlijk nog geen 60kg mogen dragen.
en de laatste 1,5jr bij mij ,ik 80/85kg en een zadel van 17kg.

en dan zit er op de meeste paarden/pony`s mensen met een te hoog gewicht
en daarom geloof ik niet in deze berekening

vroeger werd daar alzo niet naar gekeken,dan zaten ze vaak nog met 2 man te paard.
maar als mensen zich wel aan deze berekening houden is dat alleen maar gunstig voor het paard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:50

Yinari schreef:
Ik ben prima in staat om te lezen. Blijkbaar heb ik je verkeerd begrepen. Sorry hoor, ik dacht jullie even een beetje te dimmen maar dat was dus niet nodig. Je hoeft niet meteen zo kattig te doen

Als je goed had gelezen had je begrepen dat dat niet nodig was geweest. Sorry voor de kattige opmerking, maar is nogal een gevoelig onderwerp Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:02

mirgino schreef:
de draver in mijn profiel is eerst 6,5 jaar van mijn vriendin geweest,en als ik van deze berekening uitgaat, dan is hij dus al die jaren mishandelt Clown
hij was 161cm en woog denk ik 475kg en mijn vriendin woog in die tijd rond de 95kg en heeft er 6,5 jaar op rondgehobbelt en hij heeft nooit laten merken dat het moeilijk te dragen was.

hij had eigenlijk nog geen 60kg mogen dragen.
en de laatste 1,5jr bij mij ,ik 80/85kg en een zadel van 17kg.

en dan zit er op de meeste paarden/pony`s mensen met een te hoog gewicht
en daarom geloof ik niet in deze berekening

vroeger werd daar alzo niet naar gekeken,dan zaten ze vaak nog met 2 man te paard.
maar als mensen zich wel aan deze berekening houden is dat alleen maar gunstig voor het paard Haha!

Ik vind dat je het nu overdrijft!
Mishandeling is en groot woord! Dat niemand hier in z'n reactie schrijft.
Wat ze echter vroeger deden is niet altijd goed, dus die vergelijking vind ik bull sh*t!

Het is een feit dat overbelasting slecht is. Dat het risico van blessures omhoog gaat!

Ik ben van de 15 % overtuigd als richtlijn. Een goed getraind paard kan meer aan en een paard wat
een slechte conditie heeft minder. Nattuurlijk kan een te dik paard ok minder aan, omdat de gewrichten al veel
te voorduren hebben. Kijk naar te zware mensen die vaak gewrichtsproblemen hebben....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:25

jij vind dat ik overdrijf ,maar ik meen dat toch wel serieus
mijn vriendin maakte lange tochten op hem,en dan is het verschil erg groot!
of je deze berekening aan houd of dat er zo`n 100 kg in totaal opzit.

dus mijn mening is dan als je een paard 6,5 jaar lang met een veel te hoog gewicht rijd dat dan dat paard toch mishandelt is
niet mishandelt in de omgang qwa slaan of zo maar wel voor zijn rug ,door jarenlang teveel belast te zijn.

en verder ben ik het wel met je eens. Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:39

Even een domme opmerking van mij.. Maar zal een paard van 161cm niet meer dan 475kg wegen? Aangezien een shetje van een meter al over rond de 200 kg zit.

Sowieso vind ik ook dat je paard niks laat merken, niet een goede opmerking. Want als we zo gaan beginnen zou ik dus ook nog op mijn verzorgshet kunnen rijden. Ik ben 1.72cm en weeg 54 kilo. Ik ben er een aantal jaar geleden (toen was ik wel kleiner en ietsje lichter zo'n 51 kg) een paar keer op gaan zitten, nog geen 10 minuten. Puur om te kijken wat ze doet als iemand erop gaat zitten. Maar ik kon dus met haar in een langzaam drafje, harder, alles kon. Stilstaan vond ze ook geen probleem, ze ging wel eten o.i.d. en dat 'rijden' ging dan gewoon met halster en halstertouw. Mij maak je echt niet wijs, dat ik op die pony zou kunnen rijden. Maar die liet dus ook helemaal niks merken, omdat die nou eenmaal door het vuur voor mij ging en nog steeds gaat.

Ik vind persoonlijk trouwens dat de gewichten van de paarden laag genomen worden. Een shire rond de 700 kg? Die komt dar volgens mij toch wel boven. Mijn luxe gebouwde fjordenpony van 1.43m ongeveer zal tussen de 400 en 500 kilo komen, schat ik zo. En die is niks te dik. Eeen paard zal algauw 600 kilo of meer wegen. En belgen en Shires kun je denk ik wel schatten rond de 900/1000 kilo ergens.

Bij de pony's die ik ken, kwam die regel ongeveer precies uit met de grens die wij namen en de grens die de pony liet merken. Smalle c-pony (maar wel compact, dus wel een stevige rug) vonden wij max 60 kilo, iemand van 65 kilo is erop gaan zitten en toen zag je toch wel dat hij het er niet mee eens was (Hij wilde bij haar alleen maar hard gaan).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:42

als ik dat lijstje van de berekeningen lees denk ik dat er 15 kilo bij elk uiterste gewicht opkan, dat je dan redelijk zit.
voor kwpn weet ik dat niet zeker, een beetje man weegt toch al 80 kilo.
en sommige pony's zijn ook veel breder dan andere, ik denk dat korte benen en sterke rug meer kan houden dan lange benen en tenger paardje, en of die beide pony's zoveel verschillen in gewicht weet ik niet.
je leest wel steeds meer over arthrose, wat dus wel door overbelasting kan komen (en daar merk je niks van tot de pijn ineens komt, heb het zelf ook, als mens).
kwam arthrose 'vroeger' net zoveel voor? (10,20 jaar geleden)
of is het vermeerderd?

/edit, spoekie heeft wel een punt, kloppen de genoemde gewichten wel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:45

Omdat het niet volledig goed is onderzocht, kun je niet van mishandeling spreken, vind ik.
Wel vind ik dat de risico's verhogen door veel belasting (wat overbelasting kán zijn, maar nooit volledig is onderzocht.)

Het zou mijn keuze niet zijn. Als ik zwaar wordt, door wat voor reden dan ook, ga ik niet meer op mijn paarden rijden.

(Mijn vroegere pony van 1.50 heb ik bijna een jaar stil gezet, omdat hij licht onregelmatig liep. Ik wist hoe hij moest lopen en van daaruit zag ik het. De meeste zagen het niet. Bij de kliniek was het toen nogal mis gegaan.
Hij had iemand bewusteloos getrapt en de apperatuur ook. Volgens de D.A was er klinisch weinig/niks te zien.
Mijn gevoel gaf anders aan. Ik heb toen besloten om 'm een lange periode op rust te zeten. iig heel de zomer en een periode voor de zomer. Daarna liep hij weer goed. Mijn belang is mijn paard, nu mijn paarden, niet het rijden)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:06

Ik geloof ook in die regel aangezien mijn goedgetrainde mini dta nog neit eens haalde! Die gaf met mnder gewicht al aan dat het neit meer ging.

Daarnaast 400 kilo voor een paard van 160 cm lijkt me ook neit kloppen. Mn twenter shet van een meter die dus nog ielig is weegt al 200 kilo

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:17

karoliena schreef:
Ik geloof ook in die regel aangezien mijn goedgetrainde mini dta nog neit eens haalde! Die gaf met mnder gewicht al aan dat het neit meer ging.

Daarnaast 400 kilo voor een paard van 160 cm lijkt me ook neit kloppen. Mn twenter shet van een meter die dus nog ielig is weegt al 200 kilo

400 kg is erg weinig voor een paard van 160 Clown ik had 475 kg neergezet als het over dat paard gaat Haha!

mijn stevige appaloosa van 150cm weegt ong 400 kg
en de draver waar ik het over had was 575kg en geen 475kg ,foutje met intoetsen Clown
maar het blijft 69 kg wat hij had mogen dragen.
er heeft dus altijd veel te veel gewicht op gezeten.

en spoekie@
ik heb altijd shets gereden tot mijn 12 jaar en ik woog ook rond de 50 kg toender tijd en dat konden ze makkelijk hebben hoor. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:22

voor mijn pony's gaat die regel dus prima op de oudste haalt het dus niet eens als hij goed getraind is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:11

Het is een richtlijn en sommige paarden die altijd meer gedragen hebben en nog steeds nergens last van hebben, daar ben ik alleen maar blij mee!

Maar zelf zou ik het mezelf nooit vergeven als ik het risico zou nemen en mijn paard daar de dupe van zou worden.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:26

mirgino schreef:
en spoekie@
ik heb altijd shets gereden tot mijn 12 jaar en ik woog ook rond de 50 kg toender tijd en dat konden ze makkelijk hebben hoor. Knipoog

Vind ik toch vrij bijzonder eerlijk gezegd. De shet waar ik het dus over heb, liet niks merken. Wat je wel kon merken, was dat ze veel sneller begon te hijgen bij mij en dus sneller moe was. Want net na die periode heeft er ook een meisje van 9 een paar keer opgereden en die kon zo een uur, bijna aan 1 stuk door draven en galopperen, rondrijden en dan was de pony ongeveer even moe als na een kwartiertje met mij.
Dus echt makkelijk kon ze het niet hebben. Ze was btw toen een shet van 14/15, goedgetraind (werd elke dag gelongeerd en veel mee gewandeld en aan de hand springen e.d.) en mooi op gewicht. Maar daaraan merkte ik dus dat ik te veel voor haar was. Daarom is het maar bij die paar keer gebleven, om te checken wat ze deed in bepaalde situaties. Maar dat zijn dus die kleine dingen die veel kinderen van 12 niet zien, en ik ben blij dat het mij wel is opgevallen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:42

mijn vader had een ponyclub en daar liepen deze pony`s in mee
vooral de weekenden en vakanties.
en deze pony`s waren al aardig op leeftijd en liepen veel uurtjes per dag
er werd geen les gegeven maar kon de pony per half uur of langer huren en buiten ermee rijden
het was in een vakantie dorp.
we hadden ook fjorden en haflingers en alles ging mee op strandrit en de kleintjes liepen vaak vooraan Haha!
nooit gemerkt dat het teveel voor ze was,en ze zijn alle 3 in de 40 jr geworden

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:06

Citaat:
Ik vind persoonlijk trouwens dat de gewichten van de paarden laag genomen worden. Een shire rond de 700 kg? Die komt dar volgens mij toch wel boven. Mijn luxe gebouwde fjordenpony van 1.43m ongeveer zal tussen de 400 en 500 kilo komen, schat ik zo. En die is niks te dik. Eeen paard zal algauw 600 kilo of meer wegen. En belgen en Shires kun je denk ik wel schatten rond de 900/1000 kilo ergens.

Ik heb dit in de praktijk bekeken door eerst paarden op gewicht te schatten en ze daarna echt te wegen.
Je staat er van te kijken hoor.
De gemiddelde fries (1.60/1.65)zit op de 500 kilo namelijk.
Een kwpn'er(1.65/1.70) op de 530/560 kilo ongeveer.
Gemiddelde new forrest (1.45) zit op de 400 kilo.
Een belg is meestal niet zo hoog... gewicht zal denk ik tussen de 600/700 kilo zitten.
Een shire is minimaal 1.80m hoog. Ik schat dat die bij de 750 kilo beginnen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:08

Jeetje heo kan het dat die shetten dan zo veel wegen, zonder overgewicht te hebben

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:27

mirgino schreef:
er werd geen les gegeven maar kon de pony per half uur of langer huren en buiten ermee rijden
we hadden ook fjorden en haflingers en alles ging mee op strandrit en de kleintjes liepen vaak vooraan Haha!

Nooit echt op gelet ook, of wel?

Paarden werken graag en zullen niet snel opgeven of latebn zien dat ze er moeite mee hebben.
Het zijn immers prooidieren. De zwakste wordt opgegeten in de natuur, dat instinkt doet het nog prima.
Wanneer de pijn ondragelijk is, zullen ze het pas gaan aangeven.

Naar mijn idee krijgen paarden in vergelijking tot vroeger steeds meer blessures, wat zeker heeft te maken met het fokbeleid.
Zwakkere paarden, moet je voorzichtiger behandelen...

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:24

Het zal altijd een kwestie zijn om per keer, per paard/ruiter te bekijken.
Een richtlijn is fijn want dan heb je een hou vast, een idee hoe je een paard/pony kan behandelen.

Of die richtlijn klopt.. Elk onderzoek kan hierover twisten. Bij mensen gebruiken we de arbo wet, allemaal richtlijnen voortgekomen uit onderzoek. Mensen vinden zelfs ook dat sommige (eigen)normen te streng zijn.

Een kort moment van een zwaar gewicht, hoeft geen probleem te zijn. Lang ook niet maar neemt wel meer risico's met zich mee.
Je zit tenslotte bovenop een wervel.

Maar nu weer een leuke foto met de bekende vraag vindt ik veel leuker... !

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:35

superwoman schreef:
mirgino schreef:

Nooit echt op gelet ook, of wel?

Paarden werken graag en zullen niet snel opgeven of latebn zien dat ze er moeite mee hebben.
Het zijn immers prooidieren. De zwakste wordt opgegeten in de natuur, dat instinkt doet het nog prima.
Wanneer de pijn ondragelijk is, zullen ze het pas gaan aangeven.

Naar mijn idee krijgen paarden in vergelijking tot vroeger steeds meer blessures, wat zeker heeft te maken met het fokbeleid.
Zwakkere paarden, moet je voorzichtiger behandelen...

nee nooit op gelet.
ik was 9 jaar mijn zus 11 jaar toen wij de pony`s overnamen van de camping waar ze al jaren verhuurt werden.
mijn ouders geen verstand van paarden en we hebben alles aangenomen wat ons door de boeren verteld is.
we wisten bv geeneens wat ze in de winter moesten eten,maar alles is goed gekomen mijn ouders zijn heel erg goed geholpen door de boeren in de buurt
dus eigenlijk wisten we niet beter.
en dit is wel in 1975,mischien toch een wat andere tijd dan nu
er reden bij ons ook gewoon volwassenen op de fjorden en New Forest pony`s

en ik blijf zeggen die beesten hadden nooit wat,er werd alleen in de weekenden en schoolvakanties volop gereden [verhuurt] en de andere dagen stonden ze op de wei Knipoog
nooit nooit ziek of kreupel of koliek of wat dan ook gehad in de 7 jaar dat we de ponyclub hadden Haha!
mischien omdat ze sober gehouden werden -loopstallen-altijd buiten liepen,mijn vader voerde 1x per dag als hij uit zijn werk kwam
we woonde 25 km verderop dan waar ze stonden.
hij stauwde de ruiven vol met hooi, ze kregen witlof wortels,brood,afvalgroente en fruit en voederbieten en daar deden ze het op tot de volgende avond Sigaar

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:53

@Mirgino: Ik heb het nooit over mishandeling gehad (dat woord is volgens mij sowieso nog erg weinig gevallen) zei alleen dat het RISICO TOE KAN NEMEN. Wanneer je die 15% aanhoudt speel je voor mijn gevoel op SAFE.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:57

LaDar schreef:
@Mirgino: Ik heb het nooit over mishandeling gehad (dat woord is volgens mij sowieso nog erg weinig gevallen) zei alleen dat het RISICO TOE KAN NEMEN. Wanneer je die 15% aanhoudt speel je voor mijn gevoel op SAFE.

dan ben jij vast een heel licht persoon... als je die 15% aan houd... kunnen de mensen met een normaal gewicht nog niet eens op een paard zitten...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:03

LaDar schreef:

Clown jij hebt het ook niet over mishandeling gehad Koe

ik heb toch al gezegd dat IK dat vind Cool
als er echt op dat paard maar 60 kg zou mogen en wij hebben er jaren met 30 a 40 kg meer op gezeten zou dat voelen dat WIJ ons paard mishandelt hebben.
gelukkig weet ik dat hij ons wel kon dragen,daarom lijkt mij die berekening niet kloppen.

maar NIEMAND ANDERS heeft mishandeling genoemd,ik hoop dat nu duidelijk is Haha!

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:20

@mirgino: glashelder! (begrijp alleen niet zo goed hoe je aan die 60 kg komt, jij gaat dan uit van een paard/pony van 400kg?)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:27

LaDar schreef:
@mirgino: glashelder! (begrijp alleen niet zo goed hoe je aan die 60 kg komt, jij gaat dan uit van een paard/pony van 400kg?)

dan moet ik het even precies uitrekenen

575 kg x 12%= 69 kg precies
er vanuit gaande dat een draver 12% van zijn gewicht kan dragen,dus mijn vriendin was met haar zadel enz met 100 kg te zwaar en ik met mijn toen 80kg en 17kg zadel,dus ook rond die 100kg, ook te zwaar Knipoog

en mijn pony nu is 150cm en weegt zo`n 425 kg
ik weeg nu 84kg en mijn zadel 13 kg Clown

zou volgens de tabel 64kg mogen dragen Sigaar
en toch heb ik niet het idee dat ik voor haar te zwaar ben.

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:46

Bedankt voor je berekening nu ben je helemaal glashelder Knipoog
Ik zeg niet of je (te) zwaar bent voor je pony zodra je boven die 15% zit maar Ik denk wel dat het risico groter wordt (op lange termijn) als je (te ver) boven de grens gaat zitten. Zoals we al eerder zeiden spelen zaken als conditie, leeftijd, bespiering enz ook een belangrijke rol maar omdat ik zelf liever geen risicos neem, houd ik bij mijn paard die 15% wel aan.