[Centraal]ben ik te groot/ zwaar voor mijn pony deel 12

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fuego3

Re: [Centraal]ben ik te groot/ zwaar voor mijn pony deel 12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:53

tjah ik pas ook NET op mijn kleine knolletje ,, het was kiele kiele toen ik hem inreed , alleen toen kwamen de spiertje nog , en ik vind het zelf net kunnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:48

boefliz2 schreef:
ik heb een vraag,
ik rij op een verzorgpony van ong 85 cm,
ik heb 12 en 44 kilo 1.60 lang.,
de pony vindt het nog super leuk, ook rij ik afentoe buiten, allemaal zonder zadel,
want met zadel gaat hij sloffen,sommige zeggen je bent echt tegroot,
en andere zeggen als de pony het nog maar leuk vindt, de eigenaar vindt dat het kan,
en de pony heeft er nog lol in, moet ik nou wel of niet stoppen om op de shetlander te rijden?
ik rij er niet elke dag/week op, ik stap er alleen op, en soms draven en galoperen.
ik ben dan 15minuten bezig, ik heb er zelf ook nog lol in en merk niet aan hem dat ik er tegroot/zwaar voor ben,
alleen met zadel gaat hij sloffen zonder zadel sloft hij niet.

Dat gaat nooit passen :n ik ben zelf 1.63 en een pony van 1.20 is voor mij al echt erg klein, laat staan eentje van 85 cm! Dan kan je gewoon meelopen vrees ik zo. :+

_Loes schreef:
Haha, ik waag ook een gokje.. Ik ben nu een welsh Nwr aan het inrijden en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ben 176 en de pony is ong. 146.

Mensen die mij echt veeeeel te groot vinden: maak je niet druk ik rijd deze pony alleen in. Normaal start ik wedstrijden met een paard van 176 :(:)

Bij deze:
http://www.mijnalbum.nl/Album=C6WZMROY&mct=upl_nw_ab

Gaat wel hoor, alhoewel een jong dier minder bespierd is natuurlijk, kan het zo van een foto niet zien maar misschien ben je wel wat aan de zware kant. Een iets korter persoon is vaak ook wat fijner voor die wankele jonge beestjes, maar echt veel te groot vind ik je niet. Las al dat je een groter zadel hebt nu, dat scheelt voor beiden.

manolito10 schreef:
boefliz2: te groot
_Loes: past nog

En ik?
- 1.64, 48 kilo

Manolito:
- 1.37 hoog

[img]http://i51.tinypic.com/2u8h1e1.jpg[/i mg]
[img]http://i56.tinypic.com/21osns5.jpg[/i mg] (afgelopen zomer)

Past nog wel, je bovenlichaam is vrij lang maar met een goede balans zul je je pony niet zo in de weg zitten. Vind het passen hoor. :)

Spy schreef:
Fiffill schreef:
Ah dan snap ik het stukje over de zit :j miss ligt het zadel ook niet helemaal lekker? Het lijkt wat naar voren te liggen, tegen haar nek aan. Jij zit dus eigenlijk wel op de goeie plek op de rug van je pony, maar het zadel niet :+ snap je? Dus zadel iets naar achter, jij netjes in het midden van je zadel, dan zul je denk ik je benen ook makkelijker onder je kunnen houden. En vooral je handen netjes dragen en dus niet laten steunen op je benen, dan kun je nooit goed soepel meegeven in je polsen/armen en zul je jezelf dus sneller vastzetten en te strak worden.

Vind het echt een leuk dier, vz pony hier is een halve Dartmoor, ben zelf erg fan van het ras :j zijn over het algemeen brede en stevige beestjes, dus een wat langere ruiter heeft wat dat betreft wat meer speling door die stevige ronde romp.

Het ligt waarschijnlijk ook deels aan haar bouw, haar oude zadel wat net wat groter was lag altijd meteen helemaal in haar nek. Het zadel op de foto is daarbij ook nog eens redelijk klein. Ik denk dat ze zeker een ander zadel nodig zou hebben wat beter op haar rug past, dan hoop ik dat ik inderdaad mijn benen ook wat beter bij me kan houden. :P
Dat is ook vooral de luiheid van het moment, losjes zitten en mijn armen er een beetje bij laten hangen. Ik kan me voorstellen dat dat de pony in de mond zou kunnen hinderen, dus ik zal daar ook wat beter op letten.

Ja, ze staat op een ponyclub waar er eerst nog 16 bij stonden. Maar de boer is al oud en kan het niet meer aan. Er zijn er dus veel verkocht en er zijn er helaas ook een paar naar de slacht gebracht. Ik ben smoorverliefd op het ras, maarja, mijn lengte zit niet echt mee.
Ik rijd al op haar sinds mijn tiende, dus echt nog als ukkie, en ik denk ook dat ze langzaam het verschil wel is gaan merken. Ik hoop dat ze bij mij oud kan worden want het is echt een dotje. Haar bouw is niet super, maar op haar koppie ben ik smoorverliefd. <3

Heeft ze weinig schoft? Zadeltje dat er op de foto op ligt is idd niet ideaal, zeker ook omdat ze vrij breed is. Met een goed zittend zadel zie je vaak al meteen verschil in je houding... zadel lijkt ook amper kniewrongen te hebben, als je wat moeite hebt met je benen naar beneden houden steken ze dan natuurlijk nog sneller naar voren. Hoe lang ben je trouwens (en hoe groot is de pony)?

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:57

Fiffill schreef:
Heeft ze weinig schoft? Zadeltje dat er op de foto op ligt is idd niet ideaal, zeker ook omdat ze vrij breed is. Met een goed zittend zadel zie je vaak al meteen verschil in je houding... zadel lijkt ook amper kniewrongen te hebben, als je wat moeite hebt met je benen naar beneden houden steken ze dan natuurlijk nog sneller naar voren. Hoe lang ben je trouwens (en hoe groot is de pony)?

Ja precies. Het is al een erg oud zadel, maar een beter kan ik niet krijgen zolang ze nog bij de boer is.
Ze is Ongeveer 1,30 en ik ben 1,74.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:59

Spy@ Kan nog wel!
Mooie pony!
Loes@ Past ook!
Manolito10@ Past!
Houding is een beetje raar op de eerste foto, maar is al besproken zie ik.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:00

PFF hoe vaak gaat die laatste nog komen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:05

Spy schreef:
Fiffill schreef:

Ja precies. Het is al een erg oud zadel, maar een beter kan ik niet krijgen zolang ze nog bij de boer is.
Ze is Ongeveer 1,30 en ik ben 1,74.

Dan is ze nog redelijk aan de maat voor 'n Dartmoor, vind jou helemaal niet zo groot ogen trouwens. Maar zal ook wel komen omdat ze lekker breed is.
Ik ben wel blij met m'n 1.63 haha. :P

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:06

Rhine_ schreef:

??

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:10

Fiffill schreef:
Dan is ze nog redelijk aan de maat voor 'n Dartmoor, vind jou helemaal niet zo groot ogen trouwens. Maar zal ook wel komen omdat ze lekker breed is.
Ik ben wel blij met m'n 1.63 haha. :P

Ik denk dat dat inderdaad vooral komt doordat ze zo rond als een tonnetje is. :')
Gelukkig wel! Als ze NOG kleiner was geweest zou ik er dus echt voor geen goud op kruipen.

Iedere dag wens ik dat ik weer 1.63 was, heel toevallig. Ik haat mijn lengte, ik voel me lang, slungelig en het zit ook nog eens tegen met het rijden. Als ik terug kon gaan in de tijd en mijn groei kon stoppen zou ik dat zeker doen.
Wat ben ik jaloers op kleine mensen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:12

Ach het heeft ook zijn nadelen moet je maar denken :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:12

fuego3 schreef:
Rhine_ schreef:

??

Die heeft het met die foto's al een keer of twee gevraagt.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:16

Fiffill schreef:
Ach het heeft ook zijn nadelen moet je maar denken :)

Dat blijf ik mezelf dan maar aanpraten tot ik het geloof. :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:17

Haha nou ik ondervind ze :')

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:17

manolito wordt bedoeld.

spy ik vind je toch nog steeds echt te groot voor de pony.
ik ben ook blij met mijn 1,64 :))

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:34

suikermeisje schreef:
manolito wordt bedoeld.

spy ik vind je toch nog steeds echt te groot voor de pony.
ik ben ook blij met mijn 1,64 :))

En denk je dat ik er dan maar gewoon helemaal niet meer op zou moeten rijden?

Niet eerlijk! :+

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:38

spy , klopt het dat ik ergens las , dat je merkte dat je lengte je in de weg zat met het rijden ?

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:40

fuego3 schreef:
spy , klopt het dat ik ergens las , dat je merkte dat je lengte je in de weg zat met het rijden ?

Niet in de weg nee. Het zit TEGEN, omdat ik weet dat ik gewoon niet mooi sta op de ponies waar ik het liefst nog op zou willen rijden.
In de weg zitten en tegen zitten zijn 2 verschillende principes.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:42

als langere ruiter zou ik eerder western als rijstijl aanbevelen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:50

spy , ik denk dat je heel eerlijk zelf moet kijken of je pony last van je heeft tijdens het rijden , ik zelf vond het beeld er nog wel redelijk uit zien , maar meningen verschillen er hier nou eenmaal over , je hebt een hele stevige pony dus te zwaar ben je niet.

zet je zelf tijden het rijden eens op een film en kijk er eens naar met eerlijke ogen of je hem ook hinderd.
laat hem eens na kijken door een terapeut ( of hij ergens vast zit ) doe ik zelf ook bij mijn pony vd zomer weer , puur omdat ik wil weten of ik hem ook te zwaar ben/word.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:43

fuego3 schreef:
spy , ik denk dat je heel eerlijk zelf moet kijken of je pony last van je heeft tijdens het rijden , ik zelf vond het beeld er nog wel redelijk uit zien , maar meningen verschillen er hier nou eenmaal over , je hebt een hele stevige pony dus te zwaar ben je niet.

zet je zelf tijden het rijden eens op een film en kijk er eens naar met eerlijke ogen of je hem ook hinderd.
laat hem eens na kijken door een terapeut ( of hij ergens vast zit ) doe ik zelf ook bij mijn pony vd zomer weer , puur omdat ik wil weten of ik hem ook te zwaar ben/word.

Hoe zou ik eventueel kunnen zien dat ik haar hinder, en waar moet ik precies op letten? :)
Naar de therapeut zou pas gaan als ik haar zou kopen, de boer waar ze nou staat moet daar niets van hebben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:29

Ken meerdere grotere mensen met kleine pony's, die laten 1x per jaar sowieso de rug nachecken. Nooit problemen gehad trouwens.
Qua rijden denk ik dat je het beste kan kijken of je 'm uit balans haalt of tegenzit in de beweging. Zijn ook genoeg oefeningetjes voor om je balans, zit en houding te verbeteren.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:30

Waaraan kan ik herkennen dat ze uit balans is?
En die oefeningen zal ik zeker opzoeken. :)

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:11

Wanneer ben je eigenlijk echt te groot voor je pony?
ik heb al een aantal delen gelezen en zie wel dat de meningen heel erg verdeeld zijn.
maar als je nou een C of d pony heb, vanaf welke lengte/gewicht kan je er dan echt niet meer op?

nu heb ik een pony van 1.37 en ben zelf 1.65 en ongeveer 60kilo,
ik rijd hem ongeveer 3x in de week, de andere dagen wordt ie gelongeerd of rijd een verzorger op hem.

ik denk zelf dat het nog wel kan, al moet ik hem niet 7 dagen in de week gaan rijden. en volop aan het werk zetten. maar wat vinden jullie ervan?

helaas heb ik niet echt duidelijke foto's, ik zal eens aan een vriendin vragen of zij een gemaakte foto's even kan sturen.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:17

Sjofaba; Ik denk dat het net aan past ligt eraan hoe de pony gebouwd is.
Bokt vond mij op mijn pony van 1.365m ook nog passen. Alleen de mensen op de manege niet.
Ligt ook maar net aan de bouw..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:19

Dat blijft lastig te zeggen, je moet het echt individueel bekijken, per paard en ruiter. De ene pony is slank gebouwd, smalletjes en de ander is erg breed en stevig. De ene ruiter heeft lange benen naar verhouding, de ander weer een lang bovenlijf...
Echt te groot vind ik zelf toch wel als de ruiter tot de voorknieën van het paard komt, maar misschien is een ruiter met een heel lang bovenlijf al wel eerder te groot of is de ruiter te zwaar. Je kunt imo niet makkelijk zeggen "past", alleen voor het plaatje kan dat wel maar er zijn teveel verschillende factoren die wij niet kunnen zien vanaf een foto (neem rijstijl van de ruiter bijv).

Ook is de ene pony beter bespierd dan de ander. Je kunt wel zeggen "ik ga er 3 keer in de maand even op zitten en verder wordt er niet op gereden" - die pony zal weinig bespierd zijn en kan een ruiter minder goed dragen. Eigenlijk zou hij het dus beter kunnen houden als er juist vaker op gereden werd, of gelongeerd op 'n manier dat de spieren goed ontwikkelen...
Verder zijn houding, zit en balans van de ruiter belangrijk. Als je wat langer bent breng je makkelijker je pony uit balans, dus moet je extra op jezelf letten daarmee. Kortom er is imo niet echt een vaste lengte of gewicht per ponymaat.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:48

Spy: kwa lengte is het misschien voor t plaatje iets te lang, gewicht zal het zeker niet aan liggen vind jullie twee wel leuke combi :)
loes: voor het inrijden past het nog wel hoor!
manolito10: Vind het nog net passen, hoop dat je niet meer groeit :)