[centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? deel 13

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Re: [centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:06

Ik weet het ook niet echt goed, je bovenlichaam is niet super lang, je benen steken er niet onderuit terwijl je beugels op normale lengte zijn. Maar past nog wel :)

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:21

je bent te groot en je pony is echt aan de dikke kant.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:33

voor af en toe kan het nog wel maar als je langer word zou ik er wel mee stoppen

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:04

@ Haflinger 93.. Imo te groot..

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:05

Ik vind de laatste ook te groot :j

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:20

Ik vind de laatste nog wel gaan, als je niet meer groeit en niet te vaak en intensief rijd ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:22

laatste te groot

Myssteria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:26

Als je een shetlander van een meter hebt en je bent zelf 1.45 ben je dan te groot. ik ben 30 kg.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:27

ik denk dat het wel gaat lukken maar je lengte is wel de grens 5 cm groeien kan nog wel denk ik :)

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:28

Myssteria schreef:
Als je een shetlander van een meter hebt en je bent zelf 1.45 ben je dan te groot. ik ben 30 kg.

Ik wil eerst een foto zien.
Want voor hetzelfde geld heb je een heel smalle shet en past het niet, of hij is heel breed en het past wel.
Ik beoordeel alleen vanaf foto's :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:42

Jessicajoann schreef:
Sorry hoor maar wat doe je in dit topic als je alles wel beter weet?
Als je het al weet hoef je hier geen foto te zetten.
Je moet ook niet allemaal excusen gaan verzinnen want te groot is te groet.
En cennamitch was het toch? Ik vind je toch wel te groot op die pony.

Het argument van rijtechnisch goed ofzo gaat ook niet op als ik zie hoe je je handen houd op die foto.
Dat je er maar twee keer per week op rijd maakt niet uit. Als je de pony hindert is het gewoon niet goed.
Dat hij je kan dragen is ook geen argument. Er is zat wat mij kan dragen maar of het ook góed en prettig is voor t beest. Een pony zal niet snel door zn knieen zakken omdat je te lang bent. Dus er maar op zitten want hij kan je dragen? Zouden heel wat kapotte ponys opleveren.

Het is mijn pony, dus ik heb alle rechten om hier te mogen reageren.

Dat het rijtechnische gedeelte niet opgaat moet ik toch wel heel hard om lachen, zijn jullie allemaal ruiters die nooit foutjes maken te paard? Knap hoor, ik wou dat ik dat kon. Rijden zonder nog te hoeven leren en oefenen, dat zou ideaal zijn.

Je haalt het belangrijkste punt al aan in je post, zolang een pony niet gehinderd wordt, kan het prima. Immers het gewicht is het probleem niet, maar de lengte. En lengte zit alleen in de weg als je geen of slechte rompbalans hebt. Waar een ruiter aan kan werken.

Jammer dat je dat niet snapt.

Het erop gaan zitten omdat hij het kan dragen en dan beginnen over kapotte ponys. Alsjeblieft denk even na voor je wat zegt, ik heb het niet over mijn vader die mijn pony gaat rijden.

Ik vindt het jammer dat jullie allemaal oordelen vellen over elkaar, maar de meeste de ballen verstand hebben van wat ze verkondigen. :)

En ik moest het hardst lachen om JessicaJoan, mijn god wat een opmerkingen.
Ik maak geen excuses, ik leg de situatie uit. Waarom mag jij nav 1 foto dergelijke oordelen vellen, en zou ik mijn pony niet mogen verdedigen, rare wereld toch?? En als jij met je benen je pony pootje haakt, ga dan gewoon niet op het paard zitten. Dit hoeft namelijk lang niet altijd het geval te zijn, dit is volledig ruiterafhankelijk. Beetje onzin dergelijke dingen uit te kramen.

En dan de grootste onzin: jij schrijft: te lang is slecht voor het welzijn van je pony. Geniaal gevonden, maar waarom dan? :)
Waarom is iemand die te lang is niet beter voor een pony dan iemand die goed past en geen ervaring heeft?

Mitch is een pony met een verleden, Cenna geeft hem de rust en het vertrouwen wat hij nodig heeft. Dat ze er op een jaar niet meer mee kan rijden, tja, dat beseft ze zelf waarschijnlijk ook wel. Maar zolang de pony zo dik is mag Cenna zo vaak rijden als ze wilt. Hij wordt er alleen maar beter van. :)
Laatst bijgewerkt door Chaos op 18-05-11 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:45

@Chaos
Maar de pony moet zijn overgewicht ook al meedragen, en als deze wel op goed gewicht zou zijn, dan is de verhouding ruiter/pony nog verder uit balans.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:49

Als de pony helemaal op gewicht is is Cenna denk ik niet meer geschikt hem te rijden.
Maar we hebben besloten dat we het belangrijker vinden dat hij zo snel mogelijk afvalt, en dan heeft hij ons te dragen. Voor zijn eigen bestwil. Bovendien vind ik het nogal een verschil als mensen ponyhobbelen, of trainen.

Dat overgewicht wordt schadelijk en misschien wel dodelijk als het zo ernstig blijft, juist daarom rijden wij hem zo veel mogelijk. :) Dit in overleg met DA, voordat we dat gezeur krijgen. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:01

Dan heb je een andere DA dan ik.
Mijn paard heeft overgewicht (ik ook) en hij vond het juist not-done om dan ook nog te rijden.
Eerst paardje trainen, longeren/lange lijnen en ik afvallen zodat het totale gewicht op zijn rug (ik + kleding+ zadel) niet meer is dan 85 kilo.
Dan pas weer verder onder het zadel trainen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:05

Ik denk dat de belasting van de pony met Cenna zo'n 55kg? totaal is, misschien minder. Ik vindt dat qua gewicht nogal meevallen. Longeren en zeker lange lijnen zouden heel goed zijn. Longeren doen we, maar niet de hele week omdat het dan te belastend is voor de gewrichten en pezen, door zijn overwicht. Zo verklaarde onze DA. Rijden kan daarom voor hem juist goed zijn omdat hij dan goed aan het werk gezet wordt. Hij wordt dus 2x per week gelongeerd, 2-3x per week gereden, en dan gebruik ik hem met staplesjes, voor de extra beweging. Ik ben het helemaal met je eens hoor, Brainless, maar je moet wel goed per paard/pony kijken. Lange lijnen zou super zijn, maar gewoonweg niet haalbaar met Mitch omdat ik er niet ervaren genoeg mee ben, en omdat Mitch een verleden met mishandeling heeft en gaat zitten op het moment dat ik zo achter hem loop. Onder het zadel is hij echter heel vertrouwd, dus dan bouw ik dat liever uit. :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:06

Cenna hoeft overigens ook niks af te vallen, ik zou niet weten wat ze weegt, maar veel kan het niet zijn. Ze schiet nu alleen de lengte in...

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:32

Chaos schreef:
Jessicajoann schreef:
Sorry hoor maar wat doe je in dit topic als je alles wel beter weet?
Als je het al weet hoef je hier geen foto te zetten.
Je moet ook niet allemaal excusen gaan verzinnen want te groot is te groet.
En cennamitch was het toch? Ik vind je toch wel te groot op die pony.

Het argument van rijtechnisch goed ofzo gaat ook niet op als ik zie hoe je je handen houd op die foto.
Dat je er maar twee keer per week op rijd maakt niet uit. Als je de pony hindert is het gewoon niet goed.
Dat hij je kan dragen is ook geen argument. Er is zat wat mij kan dragen maar of het ook góed en prettig is voor t beest. Een pony zal niet snel door zn knieen zakken omdat je te lang bent. Dus er maar op zitten want hij kan je dragen? Zouden heel wat kapotte ponys opleveren.

Het is mijn pony, dus ik heb alle rechten om hier te mogen reageren.

Dat het rijtechnische gedeelte niet opgaat moet ik toch wel heel hard om lachen, zijn jullie allemaal ruiters die nooit foutjes maken te paard? Knap hoor, ik wou dat ik dat kon. Rijden zonder nog te hoeven leren en oefenen, dat zou ideaal zijn.

Je haalt het belangrijkste punt al aan in je post, zolang een pony niet gehinderd wordt, kan het prima. Immers het gewicht is het probleem niet, maar de lengte. En lengte zit alleen in de weg als je geen of slechte rompbalans hebt. Waar een ruiter aan kan werken.

Jammer dat je dat niet snapt.

Het erop gaan zitten omdat hij het kan dragen en dan beginnen over kapotte ponys. Alsjeblieft denk even na voor je wat zegt, ik heb het niet over mijn vader die mijn pony gaat rijden.

Ik vindt het jammer dat jullie allemaal oordelen vellen over elkaar, maar de meeste de ballen verstand hebben van wat ze verkondigen. :)

En ik moest het hardst lachen om JessicaJoan, mijn god wat een opmerkingen.
Ik maak geen excuses, ik leg de situatie uit. Waarom mag jij nav 1 foto dergelijke oordelen vellen, en zou ik mijn pony niet mogen verdedigen, rare wereld toch?? En als jij met je benen je pony pootje haakt, ga dan gewoon niet op het paard zitten. Dit hoeft namelijk lang niet altijd het geval te zijn, dit is volledig ruiterafhankelijk. Beetje onzin dergelijke dingen uit te kramen.

En dan de grootste onzin: jij schrijft: te lang is slecht voor het welzijn van je pony. Geniaal gevonden, maar waarom dan? :)
Waarom is iemand die te lang is niet beter voor een pony dan iemand die goed past en geen ervaring heeft?

Mitch is een pony met een verleden, Cenna geeft hem de rust en het vertrouwen wat hij nodig heeft. Dat ze er op een jaar niet meer mee kan rijden, tja, dat beseft ze zelf waarschijnlijk ook wel. Maar zolang de pony zo dik is mag Cenna zo vaak rijden als ze wilt. Hij wordt er alleen maar beter van. :)

Wow waar komt dit opeens vandaan?

Te lang is slecht voor het welzijn van je pony. Overal waar TE voor staat is niet goed.
Zo simpel is het. Als je het niet wilt geloven, moet je dat zelf weten.

Sorry maar waar staat er dat wij ruiters zijn die nooit fouten maken? Ik zeg dat er maar weinig ruiters zijn die echt goed
rijden. Dat is nou eenmaal zo. Meestal zijn het jonge meiden die op kleine pony's rijden en die hebben vaak nog niet veel
ervaring. Ik ga heus geen onzin dingen op hangen waar ik niet over na heb gedacht. En ik scheer ook niet iedereen over een kam dus ik snap niet waar deze aanvallende reactie nu op moet slaan?

Schrijf ik zoveel mogelijk in het algemeen krijg ik het persoonlijk terug. Heel apart.

Edit; Je haalt echt dingen aan die ik niet gezegt hebt of je verdraaid mijn woorden totaal. Lijkt me niet de bedoeling van discussieren.

En tja, dit topis is bedoeld om vanaf foto's een oordeel te vellen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:39

Je hoeft je helemaal niet aangevallen te voelen, dat doe jezelf.
Ik reageer op jou, jij was niet algemeen, jij reageerde op mij. Zo gaat dat als je via internet contact hebt.

Maar je kunt het dus niet uitleggen? Dan heb ik mijn antwoord, thanx. :)

Over het rijden, ik bedoel dus aan te geven dat je niet naar aanleiding van een foto kunt zeggen of een pony wel of niet rijtechnisch correct gereden wordt. Dat handhouding op de foto niet in orde is haalde jij aan, en daar baseerde je je mening op in de zin van dat het ws. niet goed gereden zal worden want lange meisjes, kleine pony's, weinig ervaring etc. Dat is nogal een vooroordeel. Cenna krijgt alle keren in de week die ze rijdt begeleiding, ook als ze met mijn andere paarden of pony's rijdt. Daarom schreef ik: Cenna en ik rijden hem om hem te verbeteren, als hij er slechter van wordt (wat kan met pootje haken ed) zouden we het niet doen.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:43

Ik heb het nergens over pootje haken, dat maak je er zelf van.
En wat kan ik niet uitleggen?

Ik zeg niet of dat cenna rijtechnisch goed is. Ik probeer gewoon algemeen te blijven.
Te lang is te lang vind ik. Ook als je goed rijd. Je vult dingen voor me in die niet kloppen.

Dat ik de handhouding aanhaal wil niet zeggen dat ik er vanuit ga dat cenna slecht rijd en dat alle lange meisjes slecht rijden. Waar haal je dat idee vandaan?

EDIT; je moet zelf weten wat je doet met je pony maar als je hier foto's post krijg je reacties daar is het topic voor.
Ik ben een beetje klaar met niet normaal kunnen discussieren dus stop er mee, het is vermoeiend. Dit topic draait niet om jou pony en zijn ruiter maar om iedereen die zich af vraagt of ze nog passen dus laten we maar weer ontopic komen in plaats van dit topic verpesten door een nutteloze discussie :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:50

Pootje haken heb ik het ook over, ook in eerdere post. Je begrijpt me helemaal niet. :+

Je kon mijn vraag blijkbaar niet beantwoorden, alleen met te is nooit goed.

Lees je eigen posts is na. ;) Ik reageer gewoon op wat jij schrijft hoor, niks raars aan.

Ik heb geen foto's gepost, het betrefd mijn pony dus mag ik reageren als ik dat wil. De discussie is nog altijd ontopic hoor. We praten over lengte/gewicht icm. pony, nav een foto, precies zoals het topic bedoelt is.

Ik vraag jou om jezelf toe te lichten, daar een aantal dingen die je aanhaalt niet op waarheid berusten. Dat jij dat ziet als nutteloos of niet kunnen discussieren ligt de fout niet bij mij hoor.

:)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:07

kunnen jullie deze discussie misschien verder voeren via pb. Dit topic is daar niet voor bedoeld en degene die willen weten of ze te groot zijn of niet komen nu helemaal niet meer aan bod.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:24

okee zo kan het wel weer. zullen we afspreken dat jullie dit via pb gaan uitvechten? dan kan dit ontopic blijven en komt er geen slotje.
ontopic:
ik denk dat de laatste nog net gaat passen. maar dan wel voor af en toe

EDIT: sorry jij was me voor

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:26

Oke even verder waar het topic voor is ;)

ik vind de laatste eigenlijk net iets te lang, en het lijkt alsof de pony iets te zwaar is. Ik denk als de pony op goed gewicht zit je eronder komt, en dan zou je dus te lang zijn :)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:50

Te groot, het oogt alleen anders omdat die pony volgens mij te dik is waardoor je benen minder ver onder de buik uitkomen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:20

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie vragen om on topic te blijven en met respect naar elkaar toe te reageren. Anderen kunnen zich persoonlijk aangevallen voelen door sommige reacties. Als jullie een (off topic) discussie met elkaar aan willen gaan kunnen jullie dit via pb doen.

Laten we de sfeer in dit topic gezellig houden!