Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Amieey schreef:ik begrijp je
als je zelf maar weet dat je niet te groot bent, Pony's kunnen veel meer hebben dan het lijkt hoor!
ik reed laatst ook nog op een Fjordje van 1,40 en ik ben 1.70 en ben best wel stevig.

Fredlover10 schreef:pff ik wist het dat bokt meteen zo zou reageren, zo is 't altijd.
maar in ieder geval, bedankt.
Bonita_Bon schreef:Amieey schreef:ik begrijp je
als je zelf maar weet dat je niet te groot bent, Pony's kunnen veel meer hebben dan het lijkt hoor!
ik reed laatst ook nog op een Fjordje van 1,40 en ik ben 1.70 en ben best wel stevig.
Die tekst slaat echt helemaal nergens op. Pony mag ongeveer 15 procent van zijn eigen lichaamsgewicht dragen (komt neer op maximaal 45 a 50 kilo op een gemiddelde pony a 320 kilo (C/D-pony). Dat veranderd niet opeens. En dat ze het kunnen 'hebben' wil niet zeggen dat het goed voor ze is. je wilt niet weten wat voor (inwendige) klachten heel veel pony's hebben die met een te lange/te zware ruiter rond torsen. Ik vind het egoistisch en hypocriet om te zeggen "pony's kunnen veel meer hebben dan dat het lijkt hoor". Achterhaalt ook trouwens. dat werd vroeger gezegd over die arme shatlandpony's die de mijnen in moesten (karretjes trekken van 100 kilo, man op de rug van 60 kilo. Toen is de fabel de wereld in geholpen dat pony's suuuuuupersterk zijn. Desalniettemin hebben ze een gewone skelet-structuur die dus niet afwijkt van die van een paard. Met bijbehorende pezen, spieren en weefsels.
Een keer erop zitten, of een kinderpony die zijn ruitertje er steeds afkickt een keer stevig rijden is niet schadelijk en is imo zo nu en dan noodzakelijik maar dagelijks/wekelijks rijden als je te zwaar bent.....
Moet zeggen dat de meeste die hier posten nog wel passen maar ik zie het een en ander voorbij komen......... En dan heb ik het niet over overgewicht want wat dat ook voor oorzaak heeft dat is vaak niet iets waar iemand onmiddelijk iets aan kan doen. Maar je moet je er op aanpassen. Mijn beste vriendinnetje is ook vrij stevig, rijd niet meer op haar paard tot ze 10 kilo is afgevallen, dat vind ze eerlijker. Ze longeerd hem wel, loopt ermee hard, speelt ermee.. Dan zeg ik: chapeau!

Dus hou het even gezellig 

)
KirstenBEL schreef:Dat ga je toch niet menen hè.. je bent 1.65m en 55 kilo.. je hoeft echt niet af te vallen.maar ik had dus ergens gelezen dat het niet zo heel veel uitmaakt hoelang je bent als je maar niet met je benen op de grond komt..
en ik ben sowieso bezig om mijn gewicht naat 50 kilo te krijgen of is dat nog steeds tezwaar