[YRT][centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? Deel 7

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMarloes

Re: [YRT][centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:31

Nou als je de waarheid niet wilt weten moet je ook vooral geen foto plaatsen! ;)

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:32

past allemaal prima, een paard pony wat dan ook kan het makkelijk aan, wij mensen zijn hier de zeikerds en vinden het niet staan!... dat is mijn mening..

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:33

Nou soms kan het ook gwn niet en is het zielig...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:41

Amieey schreef:
ik begrijp je ;)
als je zelf maar weet dat je niet te groot bent, Pony's kunnen veel meer hebben dan het lijkt hoor!
ik reed laatst ook nog op een Fjordje van 1,40 en ik ben 1.70 en ben best wel stevig.

Die tekst slaat echt helemaal nergens op. Pony mag ongeveer 15 procent van zijn eigen lichaamsgewicht dragen (komt neer op maximaal 45 a 50 kilo op een gemiddelde pony a 320 kilo (C/D-pony). Dat veranderd niet opeens. En dat ze het kunnen 'hebben' wil niet zeggen dat het goed voor ze is. je wilt niet weten wat voor (inwendige) klachten heel veel pony's hebben die met een te lange/te zware ruiter rond torsen. Ik vind het egoistisch en hypocriet om te zeggen "pony's kunnen veel meer hebben dan dat het lijkt hoor". Achterhaalt ook trouwens. dat werd vroeger gezegd over die arme shatlandpony's die de mijnen in moesten (karretjes trekken van 100 kilo, man op de rug van 60 kilo. Toen is de fabel de wereld in geholpen dat pony's suuuuuupersterk zijn. Desalniettemin hebben ze een gewone skelet-structuur die dus niet afwijkt van die van een paard. Met bijbehorende pezen, spieren en weefsels.
Een keer erop zitten, of een kinderpony die zijn ruitertje er steeds afkickt een keer stevig rijden is niet schadelijk en is imo zo nu en dan noodzakelijik maar dagelijks/wekelijks rijden als je te zwaar bent..... :x

Moet zeggen dat de meeste die hier posten nog wel passen maar ik zie het een en ander voorbij komen......... En dan heb ik het niet over overgewicht want wat dat ook voor oorzaak heeft dat is vaak niet iets waar iemand onmiddelijk iets aan kan doen. Maar je moet je er op aanpassen. Mijn beste vriendinnetje is ook vrij stevig, rijd niet meer op haar paard tot ze 10 kilo is afgevallen, dat vind ze eerlijker. Ze longeerd hem wel, loopt ermee hard, speelt ermee.. Dan zeg ik: chapeau!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:43

Fredlover10 schreef:
pff ik wist het dat bokt meteen zo zou reageren, zo is 't altijd.
maar in ieder geval, bedankt.

"bokt" reageerd niet zo. De mensen die de foto zien wel. Als je de waarheid niet aankan moet je er niet naar vragen.
Als ik je in het echt zou zien zou ik je er ook op aanspreken. Als je toch maar 5 minuten per keer erop gaat zitten wat voegt het dan toe? waarom zou je? Als het voor de pony niet fijn is, en je bent zo dol op hem... Waarom??

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:52

Bonita_Bon schreef:
Amieey schreef:
ik begrijp je ;)
als je zelf maar weet dat je niet te groot bent, Pony's kunnen veel meer hebben dan het lijkt hoor!
ik reed laatst ook nog op een Fjordje van 1,40 en ik ben 1.70 en ben best wel stevig.

Die tekst slaat echt helemaal nergens op. Pony mag ongeveer 15 procent van zijn eigen lichaamsgewicht dragen (komt neer op maximaal 45 a 50 kilo op een gemiddelde pony a 320 kilo (C/D-pony). Dat veranderd niet opeens. En dat ze het kunnen 'hebben' wil niet zeggen dat het goed voor ze is. je wilt niet weten wat voor (inwendige) klachten heel veel pony's hebben die met een te lange/te zware ruiter rond torsen. Ik vind het egoistisch en hypocriet om te zeggen "pony's kunnen veel meer hebben dan dat het lijkt hoor". Achterhaalt ook trouwens. dat werd vroeger gezegd over die arme shatlandpony's die de mijnen in moesten (karretjes trekken van 100 kilo, man op de rug van 60 kilo. Toen is de fabel de wereld in geholpen dat pony's suuuuuupersterk zijn. Desalniettemin hebben ze een gewone skelet-structuur die dus niet afwijkt van die van een paard. Met bijbehorende pezen, spieren en weefsels.
Een keer erop zitten, of een kinderpony die zijn ruitertje er steeds afkickt een keer stevig rijden is niet schadelijk en is imo zo nu en dan noodzakelijik maar dagelijks/wekelijks rijden als je te zwaar bent..... :x

Moet zeggen dat de meeste die hier posten nog wel passen maar ik zie het een en ander voorbij komen......... En dan heb ik het niet over overgewicht want wat dat ook voor oorzaak heeft dat is vaak niet iets waar iemand onmiddelijk iets aan kan doen. Maar je moet je er op aanpassen. Mijn beste vriendinnetje is ook vrij stevig, rijd niet meer op haar paard tot ze 10 kilo is afgevallen, dat vind ze eerlijker. Ze longeerd hem wel, loopt ermee hard, speelt ermee.. Dan zeg ik: chapeau!

ben het helemaal met je eens ;)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:58

Een vriendin van mij vind zichzelf te groot voor dr pony,
maaar, ik vind dat het nog best past! Maar ze blijft bij dr standpunt..

Ze heeft een Tinker x Merens, en is 1.51 en zij is 1.79
Wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:01

vind dat het nog kan hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:02

Ja, vind ik ook. :j

Mariekeboei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:04

ik krijg binnenkort een verzorg shetlander..
ik ben 1,65 en weeg 55 kilo..
mijn (toekomstige) verzorgshetlander is 1,07 schofhoogte..
ik denk dat ik te groot / te zwaar ben wat denken jullie? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:05

Zonder foto is dat moeilijk te beoordelen. :)

Mariekeboei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:07

als ik een foto heb zal ik hem er opzetten!
maar wat denk je als je het zo inschat? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:08

Ik denk het wel, maar ligt ook aan de bouw dus wil nog geen oordeel geven. :)

Mariekeboei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:09

hihi oke, als ik een foto heb zet ik hem er gelijk op :9

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:10

ik vin dhet nog wel passen hoor, ik vind 10 munyten echt makkelijk kunnen.
je brengt de pony niet uit balans, en trouwens bokkers: lees even het dik/groot getypte deel onder de foto ;)
ze rijd nu dus niet meer op die pony.. ;) Dus hou het even gezellig :D

Waarom wil je eigenlijk weten of je te groot bent als je niet meer rijd :?
(niet kwaat bedoelt hoor, maar vroeg ik me eventjes af ? :o )

Fries vind ik trouwens erg leuk passen bij elkaar :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:11

omdat ze wilt weten of ze er voor 10minuutjes op kan zitteen...
en dat vind ik niet kunnen..

kristel ik denk dat je te groot bent om erop te rijden. 165 is namelijk best groot en 55 kilo is al wel te zwaar voor een shetlander...

Mariekeboei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:13

maar ik had dus ergens gelezen dat het niet zo heel veel uitmaakt hoelang je bent als je maar niet met je benen op de grond komt..
en ik ben sowieso bezig om mijn gewicht naat 50 kilo te krijgen of is dat nog steeds tezwaar :o

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:14

Omdat ik wil weten of ik er 10 minuutjes op kan stappen (10 minuutjes verdeelt over de hele dag, dus 2x 5 minuten) zonder dat ik hem erg belast.

Edit: Of je tot de grond komt maakt niks uit, als je te ver boven te pony uit steekt brengt hem dat uit evenwicht.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:16

Ik vind t nog best kunnen, 5/10 minuutjes is niet zo erg..
ligt trouwens ook best aan de leeftijd van t paardje he, als ie nog jong is kan t best,, maar als ie al op leeftijd is, zou ik t niet doen..

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:19

als die jong is kan je ook makkelijk heel ze rug verpesten!

kirsten, we wachten wel even je foto af, goed? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:20

KirstenBEL schreef:
maar ik had dus ergens gelezen dat het niet zo heel veel uitmaakt hoelang je bent als je maar niet met je benen op de grond komt..
en ik ben sowieso bezig om mijn gewicht naat 50 kilo te krijgen of is dat nog steeds tezwaar :o
Dat ga je toch niet menen hè.. je bent 1.65m en 55 kilo.. je hoeft echt niet af te vallen. :n
Wacht nou maar even tot je er een foto van hebt, dan kunnen wij het beter beoordelen en kun jij iets doen (of niet) met het advies. :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:20

oke deze discussie kan eeuwig doorblijven gaan, maar ik denk dat niemand van mening veranderd, dus t is een beetje nutteloos..

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:22

of mensen kunnen mekaars mening niet respecteren? dat kan ook nog :')

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:24

daar heb ik t helemaal niet over..
ik respecteer ieder zijn mening, en ik geef m'n eige mening,

ik denk dat jij iemand zijn mening niet respecteerd, jy gaat op elke reactie in van mensen die vinden dat het wel nog kan

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:25

Fredlover10: Dat past echt niet meer.

Just_Sanne: Mooie combi. :j

Discussie: Ga ik me niet in mengen. Lengte en gewicht zijn beide belangrijk (en dit topic heet niet voor niks 'Ben ik te GROOT/ZWAAR voor mijn pony''), en als je de waarheid niet wilt weten moet je geen foto plaatsen. ;)