[centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? deel 13

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:34

Juist koudbloeden hebben vaak een wat wekere rug, deze kunnen in verhouding minder goed gewicht dragen dan een paard met een wat rechtere rug.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:34

@willie 10 ah oke, de forest leek erg op mijn oude pony kwa bouw en kleur enzo :D

Anoniem

Re: [centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:36

oke, dan heb ik het mis :j

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:41

Brainless schreef:
Tesssaaa schreef:
Ik ben het helemaal meeeens! als jij een hobbelen kindje van 7opzet is het ook niet voordelige voor het paard zijn rug en een pony kan 1/3e van zijn lichaam gewicht dragen deze pony is waarschijnlijk 300 kilo dan mag iemand van 100 kilo nog op zijn rug zitten...

Een pony kan absoluut geen 1/3 van zijn gewicht dragen!
Natuurlijk zak je niet gelijk door zijn rug, maar dit klopt echt niet.

Dan zou mijn paardje van 600 kilo iemand van 200 kilo op zijn rug kunnen hebben...... :n

ik heb het over die shetlanders en pony's..

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:44

Een shet gaat het niet goed doen met 100 kilo op zijn rug. Alsjeblieft niet.
Het gaat niet alleen om hoeveel je weegt. Al ben je 25 kilo maar steken je benen uit, dan ben je gewoon te lang. Geen excuus. Ook niet 'ik heb een sterke pony'

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:46

ook vind ik dat als je het er niet meeens bent geen fotos in z'n topic moet zetten :+

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:46

maar iedereen onderschat echt wat die pony's kunnen dragen hoor!

zoExpres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:48

er werd aan mij gevraagd of ik een foto wou plaatsen van mij op die pony ;)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:55

Als je hier een foto plaats weetje dat je reacties krijgt. Je kan het ook over de pb doen ipv nu hier allemaal excusen op te hangen over dat het nog wel kan...

En tja, die beestjes kunnen wel wat dragen maar daarom kunnen er nog niet te lange mensen op. De meeste kinderen passen al amper nog op shetjes en dat kan kwa gewicht prima. Maar lengte is ook iets waar je op moet letten en net zo belangrijk. Het welzijn van het paard moet voor gaan niet de lol van de ruiter.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:56

Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

je moet ook rekening houden met bouw en ect
ik was in de waar met 1/5e en 1/3e sorry
dit heb ik gevonden

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:05

Oke stel je dit even voor:

Ik ben 1.90 en weeg 85 kilo.
Ik heb een hele leuke en lieve ijslander van 1.40.
Dit zou dus kunnen omdat ik wel kwa gewicht kan? Nou nee.
Nu ligt het ook aan je bouw maar als ik giga lange steltes heb en op zo'n pony ga zitten dan trappen mijn tenen de hele tijd tegen de benen van het paard en dat is heel storend voor zo'n pony en imo ook gewoon heel erg sneu.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:11

Jessicajoann schreef:
Oke stel je dit even voor:

Ik ben 1.90 en weeg 85 kilo.
Ik heb een hele leuke en lieve ijslander van 1.40.
Dit zou dus kunnen omdat ik wel kwa gewicht kan? Nou nee.
Nu ligt het ook aan je bouw maar als ik giga lange steltes heb en op zo'n pony ga zitten dan trappen mijn tenen de hele tijd tegen de benen van het paard en dat is heel storend voor zo'n pony en imo ook gewoon heel erg sneu.

het gaat toch op dit moment alleen om het gewicht?

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:19

Nee op een paard passen gaat niet alleen om gewicht.
En dit topic ook niet.

Edit: Door dit soort richtlijnen gaan mensen denken dat ze nog op hun pony passen want ze zijn toch niet te zwaar? :(:)
Lengte én gewicht doet er allebei even veel toe. Het een is niet belangrijker als het ander imo.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:25

wat voor topic zit je dan gewicht speelt ook een rol dat is meestal het doorslag gevent blijven rijden o niet

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:29

Tesssaaa schreef:

wat voor topic zit je dan gewicht speelt ook een rol dat is meestal het doorslag gevent blijven rijden o niet

Ik quote mezelf:
Jessicajoann schreef:
Lengte én gewicht doet er allebei even veel toe. Het een is niet belangrijker als het ander imo.

En gewicht is niet doorslaggevend als je te lang bent doet je gewicht er niks aan. Te lang is te lang.
Dan kan je nog een spriet zijn, dan ben je gewoon te lang, klaar. Geen smoesjes of excuusjes.

Ik zeg geloof ik wel duidelijk dat gewicht OOK belangrijk is maar lengte OOK en dat het een niet belangrijker is dan het ander.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:32

Tesssaaa schreef:

Maar tussen kunnen dragen en wat gezond is (op langere termijn), zijn 2 verschillende dingen.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:35

Jessicajoann schreef:
Tesssaaa schreef:

Ik quote mezelf:
Jessicajoann schreef:

En gewicht is niet doorslaggevend als je te lang bent doet je gewicht er niks aan. Te lang is te lang.
Dan kan je nog een spriet zijn, dan ben je gewoon te lang, klaar. Geen smoesjes of excuusjes.

Ik zeg geloof ik wel duidelijk dat gewicht OOK belangrijk is maar lengte OOK en dat het een niet belangrijker is dan het ander.

neee, kijk het is voor het oog niet mooi als jij er 20cm onder uitsteek maar als jij ligt bent kan jou pony het nog prima aan, en over het in de weg zitten dat is niet altijd het geval stel jij kan rijden enz je voldoet aan het goede gewicht allleen je bent 20cm telang wil ik liever zo iemand op een pony dan iemand die loopt te stuiteren en doen en die de perfecte lengte heeft(ook daar valt over te discuseren)

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:35

Brainless schreef:
Tesssaaa schreef:

Maar tussen kunnen dragen en wat gezond is (op langere termijn), zijn 2 verschillende dingen.

ik heb me zelf l verbetert btw ;)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:40

Tesssaaa schreef:
neee, kijk het is voor het oog niet mooi als jij er 20cm onder uitsteek maar als jij ligt bent kan jou pony het nog prima aan, en over het in de weg zitten dat is niet altijd het geval stel jij kan rijden enz je voldoet aan het goede gewicht allleen je bent 20cm telang wil ik liever zo iemand op een pony dan iemand die loopt te stuiteren en doen en die de perfecte lengte heeft(ook daar valt over te discuseren)

Laatste poging dan he;
Als jij twintig centimeter uit steekt gaan je voeten de benen van de pony raken. Je haalt je pony waarschijnlijk uit balans.
Er zijn niet zoveel mensen die kunnen rijden. Er zijn maar weinig jonge meiden die echt goed rijden en die rond rijden op een te kleine pony en dan roepen dat het kan want ze zijn licht genoeg. Ze hobbelen misschien niet maar rijden ook niet goed genoeg.

Iemand die stuitert is nooit fijn voor een pony.

Te lang zijn is ook niet fijn voor ene pony ook niet als je een goed gewicht hebt. Dat is gewoon zo.

Trouwens, 'niet mooi' is bij ongeveer 5 tot 10 cm uit steken. Daarna word je gewoon te lang. Als je 20 kilo weegt ben je dan gewoon nog steeds te lang.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:45

Jessicajoann schreef:
Tesssaaa schreef:

Laatste poging dan he;
Als jij twintig centimeter uit steekt gaan je voeten de benen van de pony raken. Je haalt je pony waarschijnlijk uit balans.
Er zijn niet zoveel mensen die kunnen rijden. Er zijn maar weinig jonge meiden die echt goed rijden en die rond rijden op een te kleine pony en dan roepen dat het kan want ze zijn licht genoeg. Ze hobbelen misschien niet maar rijden ook niet goed genoeg.

Iemand die stuitert is nooit fijn voor een pony.

Te lang zijn is ook niet fijn voor ene pony ook niet als je een goed gewicht hebt. Dat is gewoon zo.

Trouwens, 'niet mooi' is bij ongeveer 5 tot 10 cm uit steken. Daarna word je gewoon te lang. Als je 20 kilo weegt ben je dan gewoon nog steeds te lang.

stel die gene heeft stille pootjes zit jij je paard niet in de weg toch? ik zie niet hoe jij je paard in de weg kan zitten als je netjes je benen volgens het 'boekje' houd

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:49

Nou dat doet bijna niemand hoor als ze 20 cm uit steken.
Maar geloof wat je geloven wilt ik ben het een beetje zat.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:50

oke 20cm is mischieen eeen beetje overdreven maar dat was het voorbeeld van een ijslander ook

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:54

Nou eigenlijk paste ik gewoon toe wat volgens die tabel van jou kon.
Maar ik hou er mee op. Wacht wel tot er weer iemand een foto laat zien :D

_Denisee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:20

Afbeelding
Afbeelding

welsh van 1.17 en ik ben 1.60 en 55 kg
volgends mij ben ik wel te groot. rijd er ook bijna niet meer, nog zo afentoe. maar wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door _Denisee op 17-05-11 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:22

Ik weet het niet zo goed. Want je steekt ook niet heel erg uit ofzo.
Ik denk dat het nog net gaat.