Nee, niet het slachthuis!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:54

en dan lees je mijn text ook nog een keer en dan lees je hoeveel

Nannes

Re: Nee, niet het slachthuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:58

ja weinig, dat snap ik ook wel.
Maar liever 1 oud manegepaardje dat ooit nog een groen weiland gezien heeft, dan 0 manegepaardjes.
ja toch?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:13

Absoluut, kan ik niet meer dan met je eens zijn

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:14

waarom is iedereen zo tegen de slacht?

Dan gaat het mij niet alleen om manege paarden, maar om alle paarden die afgemaakt moeten worden.
Bij een spuitje vechten ze er vaak nog tegen! dan liggen ze nog een minuut of 5 rond te trappen, en zie je de pijn en angst in hun ogen! dat is niet iets wat fijn is om te zien, en niet iets wat je een paard toewenst. Daarbij is de dierenartsen praktijk nou niet echt een locatie waar een paard zich prettig voelt (mijne is erg onrustig en druk bij de DA, omdat die man er alleen is als hij bv pijn heeft)

Bij de slager is het een nieuwe omgeving, waar de paarden echt op hun gemak worden gestelt (ik ben er 2 keer bij geweest)
Het afmaken gaat daar zo onwijs snel dat het paard geen pijn kan voelen, zo snel gaat het. Binnen een seconde ligt het dier dood op de grond. Geen angst in zn ogen, niet tegenstribbelen, NIKS

Mocht mijn paard zo ziek worden of pijn hebben dat het niet meer eerlijk is om hem in leven te laten, dan gaat hij 100% zeker naar de slacht, dat staat vast!

De slacht is zo slecht nog niet als het paard toch afgemaakt moet worden. Als het dier niks mankeerd is het natuurlijk wel erg fout!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:28

Ik ben ook helemaal niet tegen de slacht. Als ik een paard zou hebben dat niet meer normaal verder zou kunnen leven zou ik ook kiezen voor de slacht.
Maar als ik een paard zou hebben wat niet meer te rijden is door b.v. pijn of iets anders, maar nog wel van het gras kan genieten dan kies ik voor het gras.

Veel maneges hebben die keus helaas niet. Omdat een rusthuis te duur is. Dan heb je ook wel gratis rusthuizen, maar dan moet die maneges wel de moeite daarvoor nemen. Veel paarden komen op een wachtlijst te staan en daar is niet altijd de ruimte en het geld voor.
Gelukkig op de manege waar ik reed (en spritsie volgens mij ook aan haar profiel te zien ) staan er al 8 paarden en pony's in het rusthuis en er staat 1 pony nu weer op de wachtlijst

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 22:13

Wanneer is dit topic klaar

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:29

Nannes schreef:
Veel maneges hebben die keus helaas niet. Omdat een rusthuis te duur is. Dan heb je ook wel gratis rusthuizen, maar dan moet die maneges wel de moeite daarvoor nemen. Veel paarden komen op een wachtlijst te staan en daar is niet altijd de ruimte en het geld voor.
Gelukkig op de manege waar ik reed (en spritsie volgens mij ook aan haar profiel te zien ) staan er al 8 paarden en pony's in het rusthuis en er staat 1 pony nu weer op de wachtlijst

Even reageren ..
Het jammere is, waar het bij deze pony wel om ging.
Dat er 3 weilanden zijn waar nóóit een paard een dag lang in staat.
De weilanden zijn er voor klanten en zijn paarden, maar die staan er nooit in.
En dit zit bij de manege in, ik weet zeker dat er manegeklanten zijn die nog wél voor die pony zou willen zorgen terwijl die daar in de wei staat.
Zoals TS bijvoorbeeld.

Terwijl bij dit paard ze wisten dat het slechter en slechter ging.

Achja, ik ben ook maar de buur-pensioenklant. Heb niet veel goeds te zeggen over de manege waar het hier om gaat.

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:58

quote="IsSsatjuh"]
Wanneer is dit topic klaar
[/quote]

dit topic is klaar als iedereen die er op wilde reageren dat gedaan heeft, maar als je het zat ben kan je je uit schrijven bij dit topic.
heb je er geen last meer van.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:21

ma_rie_tje schreef:
waarom is iedereen zo tegen de slacht?

Dan gaat het mij niet alleen om manege paarden, maar om alle paarden die afgemaakt moeten worden.
Bij een spuitje vechten ze er vaak nog tegen! dan liggen ze nog een minuut of 5 rond te trappen, en zie je de pijn en angst in hun ogen! dat is niet iets wat fijn is om te zien, en niet iets wat je een paard toewenst. Daarbij is de dierenartsen praktijk nou niet echt een locatie waar een paard zich prettig voelt (mijne is erg onrustig en druk bij de DA, omdat die man er alleen is als hij bv pijn heeft)

Bij de slager is het een nieuwe omgeving, waar de paarden echt op hun gemak worden gestelt (ik ben er 2 keer bij geweest)
Het afmaken gaat daar zo onwijs snel dat het paard geen pijn kan voelen, zo snel gaat het. Binnen een seconde ligt het dier dood op de grond. Geen angst in zn ogen, niet tegenstribbelen, NIKS

Mocht mijn paard zo ziek worden of pijn hebben dat het niet meer eerlijk is om hem in leven te laten, dan gaat hij 100% zeker naar de slacht, dat staat vast!

De slacht is zo slecht nog niet als het paard toch afgemaakt moet worden. Als het dier niks mankeerd is het natuurlijk wel erg fout!

hier ben ik het helemaal mee eens!
mijn eigen paard is heel erg bang en panisch voor dierenartsen en spuiten.en zal ik haar dus zeker niet laten inslapen.dan is de slacht een betere keus.hoe hard het misschien ook klinkt.
mijn merrie is nu hoefbevangen,mocht dit niet goedkomen dan gaat ze niet haar verdere leven in een weiland staan,want ik weet dat ze dan pijn zal hebben.dan breng ik haar wel weg.

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:33

mijn merrie is nu hoefbevangen,mocht dit niet goedkomen dan gaat ze niet haar verdere leven in een weiland staan,want ik weet dat ze dan pijn zal hebben.dan breng ik haar wel weg.[/quote]

daar zeg je wat.
je weet dat ze pijn zal hebben.
dus dan is het voor het paard het beste om in te slapen.
de manier waarop dat moet iedereen zelf weten.
je moet doen waar je zelf het beste gevoel bij heb

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:43

OemmiejO schreef:
Hoezo allemaal zo tegen de slager? Sorry hoor, maar wat wil je dán van zo'n manege eigenaar? Dat ie alle paarden in een weitje zet, ergens op een rustige plek in het bos? Dan gaat ie failliet. Dus hij móet wel. Mensen, natúúrlijk doet een manegehouder zn paardje niet met plezier naar de slager, maar hij moet wel.
Jullie zeggen allemaal van: "Aaah.. de slager, zieligg!!" Maar als je echt aan je paardje denkt, kun je ook wel bedenken dat een paard op een manege niet zo'n prettig leventje heeft.
Enn.. Sommige paarden kunnen beter naar de slager. Als ze een spuitje krijgen, willen ze soms niet weg als het ware, dan blijven ze nog een beetje dood-leven omdat ze de moed niet opgeven. Uiteindelijk vallen ze dan om ofzo en zijn ze dood.
De slager is echt niet zo erg als je verwacht hoor. Vaak is het er heel schoon enzo en je paard is klap- boem dood.

Amen!

Heb zelf eens meegekeken in een slachthuis. De paardens stonden daar in een nette schone stal (de slager reed zelf ook in de sport, had drie eigen paarden), hadden vers water en lekker hooi. Als het zo ver was werden ze opgehaald en kwamen in een schone ruimte. BOEM en voordat het paard het besefte was eht gebeurd. het viel mij reuze mee... Ik heb ergere worstelingen met een spuitje gezien....

En wat ik me afvraag: waarom is het voor een paard erger om geslacht te worden dan voor een varken of een koe. meestal wordt een paard met beleid naar de slacht begeleid, terwijl koeien en varkens strommschokken krijgen om door te lopen etc..
Ik heb het nu over slachthuizen in Nederland, want daar zijn voorschriften m.b.t. het slachten van paarden (daarom zijn er in nederland ook weinig die het doen, slechts een enkel slachthuis).
In het buitenland is het soms wel eens drama voor wat betreft de manier van doen rondom de slacht...maar dat geldt dan ook voor koeien, varkens en paarden, allemaal....

Een paard heeft voordat hij geslacht wordt meestal veel aandacht gehad, is gepoetst, geknuffeld...kreeg lekkere hapjes.... heeft als het goed is gedurende zijn leven (zeker als veulen) veel in de wei gelopen etc..

Kunnen wij dat van de varkens zeggen die geslacht worden? NEE
En de koeien en de kalveren...Nee...meestal niet....

Dus nogmaals de vraag...wat is dan erger?

Nee, ik zou zelf mn paard nooit naar de slager kunnen doen, al is het maar om het idee dat als je in de AH loopt, je paard daar in stukjes zou kunnen liggen.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:07

Niezzz schreef:
Ik vindt dat manege paarden het niet verdienen om naar het slachthuis te gaan. ze hebben hun hele leven lang (meestal) heel braaf gedaan en wat krijgen ze stank voor dank

200% mee eens! Hele leven hard werken... en dan dit...

Lientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:58

Ik vind dat niet eerlijk tegenover de pony! Ze heeft zo hard haar best gedaan voor de manege en dan ineens geslacht worden...

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:02

vaak is een rusthuis wel te duur voor een manege,, maarjah, niet eerlijk tegenover de pony maar toch ben ik het wel een beetje met ma_rie_tje eens...

rammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:08

Geen één paard verdient het slachthuis !!!
Ze werken hard voor je en dan laten mensen hun paarden als biefstukken die in de magen van andere mensen en die uiteindelijk in het riool gaan !!!!!

IK HAAT DIE MENSEN

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:20

nee dan kan je het paard maar beter laten inslapen en hem in de kadaver bak laten leggen met als gevolg dat het in dierenvoer beland.

je kan tegenwoordig ook er voor kiezen om je paard te laten slachten zonder dat het dier voor consumptie gebruikt word hoor

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 08:31

rammeke schreef:
Ze werken hard voor je en dan laten mensen hun paarden als biefstukken die in de magen van andere mensen en die uiteindelijk in het riool gaan !!!!!

IK HAAT DIE MENSEN

En al die varkens en kippen (amper 6 weken oud), kalveren, schapen etc. ... die verdienen wel het slachthuis???
Als je niet vegetarisch bent vind ik het hypocriet als er onderscheid wordt gemaakt tussen welke dieren wel en niet geslacht "mogen" worden.
Het is eblangrijk dat je goed bent voor een dier als het leeft. En dan mogen paarden van geluk spreken. Die lopen over het algemeen lekker in de wei, worden vertroeteld....(soms té, maar goed). Dat kan het gemiddelde varken niet zeggen.....die ligt tussen hekken biggen te produceren en heeft weinig bewegingsvrijheid, anders wordt het varken niet snel genoeg slachtrijp....
Ik ben niet vegetarisch.... Eet echter niet zo heel veel vlees...maar vind vegetarisch zijn te veel gedoe...ben wat dat betreft nogal gemakzuchtig.
Maar dan heb ik liever een stukje vlees op mijn bord dat het goed heeft gehad....dan uit de bio-industrie (eet dus wel biologisch vlees)....

Verder vind ik dat een dier, als het "op" is (hond, paard) een snelle dood is gegund. En je moet het niet in leven willen houden, vanwege je eigen gevoel. Een kreupel paard heeft altijd pijn.....anders was het niet kreupel! En je kunt dan zeggen dat het verder zo vrolijk is....dat kan....een paard laat vanuit zijn overlevingsdrang zijn zwakte niet zo snel zien....wie zwak is wordt uit de kudde verstoten...maar kreupelheid duidt op een stil lijden van het paard....
Dat vergeten wij mensen maar al te graag, omdat we zo graag ons dier bij ons houden, heel begrijpelijk.
Nogmaals...als het zo ver is...dan ben je verplicht om je dier een snelle effectieve dood te gunnen. En dat kan net zo goed de slacht zijn als een spuitje....
En dat er dan vlees van je paard gemaakt wordt...tja....is dat eigenlijk geen mooi idee....dan wordt er nog wat nuttigs mee gedaan. Er wordt hygiënisch en zorgvuldig gewerkt in een slachthuis (ben er geweest met een paard, dus ik weet waar ik het over heb), dus er wordt zorgvuldig met het kadaver omgegaan zeg maar...
Als de rendac je paard ophaalt wordt hij met een grote grijper in de laadbak van de vrachtwagen gegooid, bovenop allerlei kadavers...lekker stinken....vervolgens ligt het bij de fabriek op een grote hoop en wordt de boel vermalen en uiteindelijk verbrand...
Ik denk dat het 't paard niets uitmakt welke van de twee manieren hem overkomt....want hij is immers dood en merkt er niks van....
Dus het is om het even en daarom hoeft er over de slacht niet zo spastisch gedaan te worden?
Als je echt principes hebt....ook maar geen kroketten, frikadellen etc. meer eten...daar zit slachtafval is....ook van paarden vlees...

Ik heb wel eens leerlingen die vol afschuw roepen dat ze nooooooit paardenvlees zullen eten....zie ik ze in de pauze een lekkere kroket verorberen.....tja....

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 08:36

lorelei schreef:
nee dan kan je het paard maar beter laten inslapen en hem in de kadaver bak laten leggen met als gevolg dat het in dierenvoer beland.

Dat wordt vaak gedacht....maar dat kan toch niet...?

De rendac (enige bedrijf in NL dat kadavers verwerkt) haalt ze op en vernietigt ze.
Veel kadavers zijn al in enige staat van ontbinding. Veel kadavers hebben medicijnen gehad waardoor ze niet meer geschikt zijn voor consumptie....dan kan er toch nooit diervoer van gemaakt worden!
Ik ken iemand die bij rendac werkt en ik weet dat dit dus een fabeltje is.

Slachtafval komt terecht bij de diervoederindustrie. En er wordt ook wel eens beweerd dat er bij de rendac lijm wordt gemaakt van botten. Dat klopt....maar dat zijn de botten van de slachtafval....die komen ook bij rendac terecht. En ze maken dus geen lijm van al dode kadavers....
Veel te veel werk ook. Ze krijgen de botten van de slacht al ze goed als kaal aangeleverd....bij die kadavers zit het hele dier er nog omheen....

Weer een fabeltje ontzenuwd.

rammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:28

polly2 schreef:
rammeke schreef:

IK HAAT DIE MENSEN

En al die varkens en kippen (amper 6 weken oud), kalveren, schapen etc. ... die verdienen wel het slachthuis???
Als je niet vegetarisch bent vind ik het hypocriet als er onderscheid wordt gemaakt tussen welke dieren wel en niet geslacht "mogen" worden.
Het is eblangrijk dat je goed bent voor een dier als het leeft. En dan mogen paarden van geluk spreken. Die lopen over het algemeen lekker in de wei, worden vertroeteld....(soms té, maar goed). Dat kan het gemiddelde varken niet zeggen.....die ligt tussen hekken biggen te produceren en heeft weinig bewegingsvrijheid, anders wordt het varken niet snel genoeg slachtrijp....
Ik ben niet vegetarisch.... Eet echter niet zo heel veel vlees...maar vind vegetarisch zijn te veel gedoe...ben wat dat betreft nogal gemakzuchtig.
Maar dan heb ik liever een stukje vlees op mijn bord dat het goed heeft gehad....dan uit de bio-industrie (eet dus wel biologisch vlees)....

Verder vind ik dat een dier, als het "op" is (hond, paard) een snelle dood is gegund. En je moet het niet in leven willen houden, vanwege je eigen gevoel. Een kreupel paard heeft altijd pijn.....anders was het niet kreupel! En je kunt dan zeggen dat het verder zo vrolijk is....dat kan....een paard laat vanuit zijn overlevingsdrang zijn zwakte niet zo snel zien....wie zwak is wordt uit de kudde verstoten...maar kreupelheid duidt op een stil lijden van het paard....
Dat vergeten wij mensen maar al te graag, omdat we zo graag ons dier bij ons houden, heel begrijpelijk.
Nogmaals...als het zo ver is...dan ben je verplicht om je dier een snelle effectieve dood te gunnen. En dat kan net zo goed de slacht zijn als een spuitje....
En dat er dan vlees van je paard gemaakt wordt...tja....is dat eigenlijk geen mooi idee....dan wordt er nog wat nuttigs mee gedaan. Er wordt hygiënisch en zorgvuldig gewerkt in een slachthuis (ben er geweest met een paard, dus ik weet waar ik het over heb), dus er wordt zorgvuldig met het kadaver omgegaan zeg maar...
Als de rendac je paard ophaalt wordt hij met een grote grijper in de laadbak van de vrachtwagen gegooid, bovenop allerlei kadavers...lekker stinken....vervolgens ligt het bij de fabriek op een grote hoop en wordt de boel vermalen en uiteindelijk verbrand...
Ik denk dat het 't paard niets uitmakt welke van de twee manieren hem overkomt....want hij is immers dood en merkt er niks van....
Dus het is om het even en daarom hoeft er over de slacht niet zo spastisch gedaan te worden?
Als je echt principes hebt....ook maar geen kroketten, frikadellen etc. meer eten...daar zit slachtafval is....ook van paarden vlees...

Ik heb wel eens leerlingen die vol afschuw roepen dat ze nooooooit paardenvlees zullen eten....zie ik ze in de pauze een lekkere kroket verorberen.....tja....

Hé ?!
Dat kan toch niet ?!
Ik zal het anders zeggen :

IK HAAT SLACHTHUIZEN !!!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:37

rammeke schreef:

IK HAAT DIE MENSEN

Veel mensen (ook bokkers, dus kijk voortaan een beetje uit met je "ik haat die mensen" ) brengen hun paard naar het slachthuis omdat het paard panisch is voor dierenartsen of er verwacht wordt dat hij tegen de spuiten gaat vechten (da's al helemaal geen pretje).

Wil je ajb uitkijken met wat je zegt want je kwetst hier écht mensen mee...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:30

ik vind ook niet dat ze het verdienen.
hebben ze hun hele leven hard gewerkt komen ze zo aan hun einde ik vind het nog al grof en respect loos eigenlijk zouden er weilanden vrij moeten worden gemaakt voor oude paarden die dan lekker met pensioen kunnen

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:32

pluklief schreef:
ik vind ook niet dat ze het verdienen.
hebben ze hun hele leven hard gewerkt komen ze zo aan hun einde ik vind het nog al grof en respect loos eigenlijk zouden er weilanden vrij moeten worden gemaakt voor oude paarden die dan lekker met pensioen kunnen

Oud topic ik tem even

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:38

Slotje dus