ik rijd niet met sporen, m'n pony was in het begin wat sloom maar door haar veel overgangen te laten maken werd ze steeds alerter. Nu kan ik lekker rijden zonder dat ik sporen nodig heb, ik vind het bovendien veel fijner om zonder sporen buiten te rijden en zonder zadel met sporen is ook niet echt handig, ben veel te bang dat ik haar per ongeluk prik
ik rijd nooit met sporen want alle 5 me verzorgpaardjes lopen lekker door! joop de shetlander liep vroeger heel sloom etc.... maar nu niet meer maar ik rijd er zelf niet meer op maar me vriendin met wie ik de paarden verzorg(zit hier niet op bokt) en bij haar loopt die super door! maar dat komt denk omdat zei een stuk lichter is als ik ik rijd nu een van me 5 verzorgpaardjes een tinker *exel* die loopt braaf door dus heb ik geen sporen nodig
Chatelaine
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!
Op me eigenpony is het niet nodig die is eerder te voorwaarts .Maar heb ook les op een manege paard en daarbij heb ik een heel kleinspoortje om,zodat ik me niet sufschop en we ook wat meer aan het werk kunnen
Met het springen altijd, met dressuur wisselend. Op wedstrijd heb ik ze tegenwoordig altijd om, moet als ik straks in de M1 rijd verplciht met sporen dus vandaar.
Heb tim laatst een keer met grof wiel gereden, dat beviel opzich heel goed, ze reageerde al voordat ik iets deed omdat het wielletje wat in de spoor rommelde, geluid maakte, zo los zat die.
Verder rijd ik met een kort spoortje, geen knopspoor overigens.
Ik rijd niet met sporen. Dat mag sowiezo niet op onze manege en bovendien heb ik een trauma aan sporen. Toen ik nog wat jonger was en net paard reed zag ik op de vorige manege iemand die met zo'n grof wiel ofzo een paard tot bloedens toe aan het schoppen was. Dat was zijn eigen paard maar ik stond erbij te janken! Dus daardoor heb ik iets tegen sporen maar ik vindt het wel kunnen om bv zoals Ilkkah zegt; om verfijnde beenhulpen te geven. Ik vind dan wel dat je er goed mee om moet kunnen gaan.
@jeaninee: Zulke gevallen zijn extreem, maar sporen met wielen zijn niet per defenitie zielig hoor, mits je ze goed gebruikt kijk maar eens bij het westernrijden. ze zijn eigenlijk vriendelijker dan normale sporen, het wieltje "prikkelt" zegmaar, meer kietelen, en als wij met onze sporen prikken dan is het een prik, dus eigenlijk gemener, maar het is gewoon net hoe je ermee rijd, sommige kunnen gewoon niet met sporen rijden, dat is wel zielig, maar zolang je ermee kan rijden is er echt neits mis mee hoor, ook met wielsporen niet
Ik rijd regelmatig met sporen maar niet altijd. Ik rijd namelijk een halve groninger die iets te lomp is uit gevallen. Ik kan haar dus niet makkelijk rijden omdat ze gewoon doordrukt met een blik in haar ogen die zegt: goh zit er ook nog iemand op mij? Dus dan kan ik beter met een spoortje rijden dan constant te schoppen.
Chatelaine
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!
Dat is op dat manegepaard ook anders schop ik de hele tijd om haar iets voor waarts te houden ,laat staan dat ik wat kan doen .Of tik er de hele tijd bij zodat ze is reageerd.En ik heb echt een kleinspoortje geen knopje maar wel echt klein en gebruik hem niet de hele tijd verfijn idd sommige hulpen wat en 1 keer als je net op stapt laat je haar even reageren en als ze weet dat je ze om hebt loopt ze meteen
Ik rijd sinds een tijdje western en heb wielsporen gekocht. Als het niet nodig is doe ik ze niet om, ik vind het een best raar rijden. Maar als een paard mij in de maling gaat nemen, zoals expres niet reageren op het been als ik ze niet omheb, dan gaan ze zeker om. Nog niet zo lang geleden was ik de grootste 'anti-(wiel)sporen activist' maar als je ze omhebt hoef je ze in feite nauwelijks te gebruiken alleen voor het verfijnen van de hulpen. Het is ook zo dat je moet rollen met je spoor, dus je moet ze niet aandrukken maar rollen over de buik van het paard. Daarbij komt ook nog dat bij teveel en fout spoorgebruik kale plekken ontstaan. Dit is echter de grootste nachtmerrie voor wedstrijdrijders aangezien dit strafpunten betekent...
Maar wat is nou zieliger? De 'manegekick' met 2 hakken keihard in de buik van het paard? Een flinke mep met de zweep? Of een rustige verfijnde aanduiding van een hulp? Ik zou het als ik een paard was wel weten...
ik rij eigenlijk altijd met een zweepje om een tikje erbij te geven als het nodig mocht zijn, sporen zijn niet nodig, op deze manier gaat het ook goed!
heeiij.. uhmz..ligt er maar net aan welk paard ik onder me heb...bij mijn pony is het niet nodig wnat die loopt tog wel ( ), maar ik rijd wel eens op een paard en die loopt gewoon niet als je geen sporen om heb dus dan wel...en een pony waar ik 3 x per week op rijd..rijd ik ook zonder sporen omdat ie vrij voorwaards is en zowiezo wel goed luisterd naar mijn beenhulpen xXx elisa
Ik rijdt western , dus rijd met westernsporen. Dit alleen op paarden waar het bij nodig is. Je tikt de paarden alleen aan wanneer dat nodig is, dus niet telkens weer achter elkaar door. Dit meer voor de zijwaardse bewegingen dan voorwaards te krijgen, hier hebben we andere hulpen voor. Je kan overigens beter met wielsporen rijden dan knopsporen, omdat met knopsporen kan je kneusingen veroorzaken (geen commentaar, krijgen we weer zo'n offtopic verhaal)
Ik rij momenteel met kleine knopsporen, op het vorrige paard dat ik reed reed ik met staafsporen van 3cm. Waarom? Omdat het niet goed naar de hulpen luisterde.
Ik rij met sporen. Ik rij met wel met sporen maar gebruik ze niet veel,ik heb ze aan om integrijpen als het moet. Mijn pony heeft soms de neiging om zo opeens tijdens het wijken,naar de andere kant te gaan of gewoon recht door lopen.Dan grijp ik even in ..
Ik heb een tijdje met sporen gereden, maar nu weer zonder. Het bleek dat ik ze helemaal niet nodig had.. Ze reageerde even goed op mijn beenhulpen.. En toen ik erachterkwam (dmv een filmpje) dat ik haar de hele tijd schopte, ben ik er acuut met gestopt..
Ik dacht dat mijn beenligging redelijk stil was, nou, dat viel ff tegen!! Stomme ik!
Op het moment rij is zonder sporen maar op mn vorige pony ben ik na een tijdje wel met sporen gaan rijden omdat ze soms niet goed op me been reageerde en ze heel bang was voor de zweep en ik dus zonder zweep reed. Buiten altijd zonder sporen .
Ik rijd altijd met sporen. Een stuk prettiger dan een zweep die je er constant bij moet hebben. Wel let ik erop dat ik niet continu zit te prikken. Ik raak de buik sowieso nauwelijks met mijn hakken, alleen als het paard de hulp niet goed aanneemt. Tijdens het uitrijden moet ik mijn sporen wel af doen omdat ik last heb van mijn achillespees. Tijdens het uitrijden heb ik eigenlijk ook weinig spoor nodig...
Wat voor soort spoor ik gebruik hangt erg af van het paard. Bij de ene rijd ik liever met een langere spoor, de andere liever met een korte scherpere spoor. Het springen doe ik altijd met stompe spoortjes.
op een fries rikus rijd ik altijd met sporen voor meer stelling en op mogli rijd ik ook met sporen voor de stelling maar op andere paarden rijd ik niet met sporen