instagram (nep) maneges

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Re: instagram (nep) maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:50

Ik zie dat er ook foto's van Arnd Bronkhorst worden gebruikt. Daar moet je gewoon voor betalen. Zal ie niet blij mee zijn.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:50

Sorry, heb niet alles gelezen, maar moet wel even mijn vermaak uiten. :D

Waar kan een mens zich druk over maken, een paar foto's die door 10-14 (misschien zelfs wel jonger) jarigen in een fantasiewereld (instagram om precies te zijn) worden gebruikt om de boel vorm te geven. :+ Denk je dat die kinderen en/of hun ouders ooit gehoord hebben van portretrecht? Zij zien dat instagram als een groot moodboard!

Van de mensen die hier beginnen te stuiteren over rechten en wel of geen logo's op de foto's, wil ik wel eens weten welke er vroegâhhh een CU2/Partypeeps/Partyflock/hyves pagina heeft gehad die helemaal volgeplakt zat met "geleende" foto's of pennyplaatjes van hun droompaard :=
Laatst bijgewerkt door Tuigje op 03-10-17 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:53

_Reneee schreef:
Ik zie dat er ook foto's van Arnd Bronkhorst worden gebruikt. Daar moet je gewoon voor betalen. Zal ie niet blij mee zijn.

Alsof hij zich hiermee bezig houdt. Denk dat hij wel belangrijkere dingen te doen heeft.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:55

Zo'n fotograaf kan gewoon een schadevergoeding eisen hè? Niet dat er veel te halen valt bij die pennymeisjes, maar toch. In principe is dit gewoon diefstal en in mijn ogen zouden die kids moeten leren dat dit dus niet de bedoeling is. Ze schenden het auteursrecht en dat mag gewoon niet. Of het nu schattig of leuk is of weet ik het. Ze moeten maar gewoon foto's pakken die niet van een fotograaf zijn. Zo iemand als Arnd werkt er hard genoeg voor. Je blijft gewoon van elkaars spullen af, punt.

Als iemand mijn teksten waar ik hard aan heb gewerkt kopieert dan neem ik ook contact op. Dit is gewoon een principekwestie. Of ik nou iets "beters te doen heb" of niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:00

Daarom is het belangrijk dat die meisjes en hun ouders bewust worden van wat auteursrecht en portretrecht is en inhoud.

Leg ze uit waarom het niet mag en geef ze een link naar een stock site en leg ze uit waarom dat wel mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:01

Helemaal mee eens AlphaDaemon, had het niet beter kunnen omschrijven. Het zijn kinderen die een leuk spelletje doen, deed ik in mijn pennytijd ook :D Ik vind het toch wel sneu dat er nu een heksenjacht wordt geopend op die meiden. Ze spelen gewoon een leuk en onschuldig spelletje, het is nou niet dat ze je er echt kwaad mee doen. Kom je je paard/foto tegen en heb je er echt bezwaar tegen, stuur dan gewoon een vriendelijk berichtje met wat uitleg waarom je het niet wil hebben. Ik zou het alleen maar leuk vinden als ze mijn paard gebruiken en er een leuk stukje bijschrijven. Is toch leuk, dat ze jouw paard mooi vinden?

En Renee, ja in het geval van een fotograaf kan je dat doen. Maar wat doet een kind nu verder met die foto's? Ze verdienen er niks aan, is gewoon onschuldig vermaak. Denk je nu echt dat die jonge meisjes weten van het auteursrecht en wat wel en niet mag? Heb je er echt een probleem mee, dan stuur je ze als eigenaar van de foto's toch gewoon netjes een bericht met hoe het hoort, geef aan hoe ze op een legale manier aan foto's kunnen komen en ga verder met je leven. Maar een heksenjacht openen op dit soort accounts, nare reacties plaatsen en het spel van die kinderen verpesten omdat er een paar jaloerse volwassen penny's zijn? Dat is pas sneu en 'volwassen'.....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:02

Tuigje schreef:

Waar kan een mens zich druk over maken, een paar foto's die door 10-14 (misschien zelfs wel jonger) jarigen in een fantasiewereld (instagram om precies te zijn) worden gebruikt om de boel vorm te geven. :+ Denk je dat die kinderen en/of hun ouders ooit gehoord hebben van portretrecht? Zij zien dat instagram als een groot moodboard!

Van de mensen die hier beginnen te stuiteren over rechten en wel of geen logo's op de foto's, wil ik wel eens weten welke er vroegâhhh een CU2/Partypeeps/Partyflock/hyves pagina heeft gehad die helemaal volgeplakt zat met "geleende" foto's of pennyplaatjes van hun droompaard :=

Echt zo :')

En dan zijn er dus serieus mensen die als soort politieagent al die instagramaccounts afgaan om te zien of ze "illegale" foto's kunnen vinden. HAHAHA.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:04

Echt typisch bokt weer. Laten we als volwassenen weer lekker kinderen dwars zitten.

Bah wat laag is dit zeg.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:04

Marjoow schreef:
Daarom is het belangrijk dat die meisjes en hun ouders bewust worden van wat auteursrecht en portretrecht is en inhoud.

Leg ze uit waarom het niet mag en geef ze een link naar een stock site en leg ze uit waarom dat wel mag.

Precies. Ik had als fotograaf gewoon een informerend mailtje gestuurd. Al zou ik ze het liefst heel erg bang maken maar dat mag natuurlijk niet ~~}>

Ouders en scholen zouden hier eens een keer aandacht aan moeten besteden. Dan leren ze er gewoon van en is iedereen blij. Ik speelde vroeger ook paardenspellen maar ik jatte geen foto's van andere accounts ofzo.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:05

Daks schreef:
Echt typisch bokt weer. Laten we als volwassenen weer lekker kinderen dwars zitten.

Bah wat laag is dit zeg.

Nee kinderen vertellen dat wat zij doen niet mag en feitelijk diefstal is.

Of vind jij dat kinderen een vrijbrief mogen krijgen? Ze moeten toch leren wat wel en niet mag?
Als ze een snoepje in de snoepwinkel stelen moet ze toch ook verteld worden dat dat niet mag?

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:05

Nies_ schreef:
Tuigje schreef:

En dan zijn er dus serieus mensen die als soort politieagent al die instagramaccounts afgaan om te zien of ze "illegale" foto's kunnen vinden. HAHAHA.

:9k*gaat weer serieus aan het werk*

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:06

Nies_ schreef:
Tuigje schreef:

Dan ben ik benieuwd hoe grappig je het nog vind als een fotograaf wel een schadevergoeding gaat eisen omdat een foto onrechtmatig gebruikt is :j
Er hoeft maar 1 iemand te zijn die niet zo geduldig is als de rest om eerst te vragen om verwijdering, en dan is de lol er snel van af.

Nogmaals, het is een leerproces wat ze mee moeten maken. Als niemand ze daar op wijst, hoe kunnen ze het dan leren? Ook kinderen moeten leren dat niet alles op internet gewoon gepakt mag worden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:06

_Reneee schreef:
Marjoow schreef:

Precies. Ik had als fotograaf gewoon een informerend mailtje gestuurd. Al zou ik ze het liefst heel erg bang maken maar dat mag natuurlijk niet ~~}>

Ouders en scholen zouden hier eens een keer aandacht aan moeten besteden. Dan leren ze er gewoon van en is iedereen blij. Ik speelde vroeger ook paardenspellen maar ik jatte geen foto's van andere accounts ofzo.

Mocht ik mijn foto's tegenkomen wordt het idd een informerend mailtje. Bij HPS was dit ook een probleem. Inmiddels niet meer. Dat kunnen we hier ook bereiken :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:07

Marjoow schreef:
Daks schreef:

Bah wat laag is dit zeg.

Of vind jij dat kinderen een vrijbrief mogen krijgen? Ze moeten toch leren wat wel en niet mag?
Als ze een snoepje in de snoepwinkel stelen moet ze toch ook verteld worden dat dat niet mag?

En mogen ze ook de tijd krijgen on kind te zijn of moeten ze gelijk alles maar weten? Over een jaar is het niet meer leuk en zijn de accounts weg.

Serious get a life

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:07

Jullie kunnen je inderdaad afvragen waarom wij zo moeilijk doen, maar wat mij is geleerd dat het imo gewoon stafbaar is om een foto te jatten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:08

Echt een serieuze tip voor een aantal: neem het leven eens niet zo serieus.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:08

Alsof een kind daar mee bezig is.

Damn

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:09

Daks schreef:
Marjoow schreef:
Daks schreef:

Bah wat laag is dit zeg.

En mogen ze ook de tijd krijgen on kind te zijn of moeten ze gelijk alles maar weten? Over een jaar is het niet meer leuk en zijn de accounts weg.

Serious get a life

Ah dus dat snoepje is ook niet erg dan. Want waarom zou een kind van 11 moeten weten dat ze niet mogen stelen?

Even wat anders. 11 jaar mag je nog niet eens op social media volgens vele policies. Facebook is vanaf 14. Daarbij, ga je vanaf je 11e naar de middelbare school. Oud genoeg om te leren dat digitaal en real life stelen niet mag.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:10

Kabayo schreef:
Jullie kunnen je inderdaad afvragen waarom wij zo moeilijk doen, maar wat mij is geleerd dat het imo gewoon stafbaar is om een foto te jatten

Nee want jij hebt als kind nooit een plaatje van google gehaald en op je profiel gezet, of nog mooier: uitgeprint en in je Diddl of Penny agenda geplakt, helemaal niet te controleren :+

Moet je lekker je foto's afschermen voor de buitenwereld :o Of er een zodanig watermerk op plakken dat het niet meer interessant is ze te gebruiken.

Edit: Dat is het risico van online werken met je materiaal denk ik dan maar. En in dit geval zou ik het als compliment opvatten en me er lekker niet te druk over maken ;)
Laatst bijgewerkt door Tuigje op 03-10-17 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:11

Heb jij vroeger niet stiekem een snoepje gepakt? Vast wel nu ben jij vast een crimineel omdat niemand jou daarop gewezen had.

Ik keur het niet goed Dat ze foto's bewerken maar om er zo'n heksenjacht drama van te maken is beschamend

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:12

Tuigje schreef:
Kabayo schreef:

Nee want jij hebt als kind nooit een plaatje van google gehaald en op je profiel gezet, of nog mooier: uitgeprint en in je Diddl of Penny agenda geplakt, helemaal niet te controleren :+

Moet je lekker je foto's afschermen voor de buitenwereld :o Of er een zodanig watermerk op plakken dat het niet meer interessant is ze te gebruiken.

Klopt, ik had ook geen diddl en al helemaal geen penny agenda. Ik had alleen posters op mijn kamer uit de penny.

Tigress

Marjoow schreef:
Ah dus dat snoepje is ook niet erg dan. Want waarom zou een kind van 11 moeten weten dat ze niet mogen stelen?

Even wat anders. 11 jaar mag je nog niet eens op social media volgens vele policies. Facebook is vanaf 14. Daarbij, ga je vanaf je 11e naar de middelbare school. Oud genoeg om te leren dat digitaal en real life stelen niet mag.

Sterker nog, het staat zelfs bij instagram aangegeven:
''Deel alleen foto's en video's die jij hebt gemaakt of die je wettelijk mag delen.
Zoals altijd ben jij de eigenaar van de inhoud die je plaatst op Instagram. Vergeet niet om authentieke inhoud te plaatsen en plaats geen inhoud die je hebt gekopieerd of verzameld op het internet en die je wettelijk gezien dus niet mag delen. Meer informatie over intellectuele-eigendomsrechten.''

Marjo

Tuigje schreef:
Kabayo schreef:

Dat is de omgekeerde wereld.
Wat is er in hemelsnaam mis mee met mensen bewust maken van de fouten die ze begaan? Ook kinderen moeten leren dat ze niet mogen stelen.

Enne. 11 jaar ben je imo oud genoeg om erbij te leren dat dit gewoon niet mag.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:13

En het is dus jullie taak blijkbaar om ze dat met z'n alle tegelijk bij te brengen. Pfff wauw

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:14

Kabayo schreef:
Klopt, ik had ook geen diddl en al helemaal geen penny agenda. Ik had alleen posters op mijn kamer uit de penny.

Kind, je hebt wat gemist :+ *dikke knipoog * Neem het leven niet zo serieus :)