Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:23

Ik heb nu een beetje spijt aangegeven te hebben dat ik niet altijd met cap rijd en het mijn eigen keuze is := Aangezien ik even niet door had dat TS pas 14 is en zich zo laat beïnvloeden door de 3 reacties van de 8 pagina's vol die aangeven zonder cap te rijden. Want nu is het praten tegen de muur. Nogmaals de vraag wat vinden je ouders hiervan?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:35

Aco schreef:
Isapaardje schreef:
Hier wordt ook vnl. gesproken over het vallen, maar ik heb ook eens een cap kapot gehad doordat ik een laaghangende boomtak over het hoofd zag in het bos op het paard.
Nu was de bekleding van de cap opengereten, had ik zonder gereden, was het mijn hoofdhuid geweest.

Dus ook gewoon op het paard in het bos, is het ding veiliger.

Maar ik denk wel dat 'ouderen' onder ons (de 20+ -ers zoals iemand zei), mogelijk meer verantwoordelijkheidsgevoel kennen. Je hebt werk - inkomen, of al een gezin en kinderen om voor te zorgen. Je wordt naarmate de jaren klimmen wel steeds voorzichtiger voor jezelf is mijn ervaring.

Om dat laatste gaat het mij ook voornamelijk om. Dat je het niet 'erg' vind voor jezelf (of hoe ik het ook moet verwoorden) kan ik nog inkomen. Maar je hebt toch ook steeds verantwoordelijkheid naar anderen toe? In dat opzicht vind ik het egoïstisch.

Ja maar Hey, dan kan je net zo goed helemaal stoppen met leven.. Bezig zijn rond de paarden is nou eenmaal een risicovolle bezigheid. Het is een dier van 600 kilo met eigen wil, dat brengt nou eenmaal risico's met zich mee. Of je nou ingepakt bent met bubbeltjesplastic of je er naakt bij staat :P Natuurlijk kan je de risico's verkleinen door jezelf beschermend in te pakken, of/en alleen rustige 'betrouwbare' paarden rijden maar het risico blijft hoe dan ook.
Ik vind het vooral grappig dat iedereen hier zo over zonder cap rijden valt maar heb nog geen enkel persoon iets zien zeggen over de leeftijd en 'moeilijkheidsgraad' van het paard... er zijn nog steeds genoeg mensen van 30+ met een gezin en eigen bedrijf die ook jonge dressuurpaarden inrijden. Denk jij dan echt dat een bijvoorbeeld jong heet paard (in)rijden minder 'gevaarlijk' is dan een ouder betrouwbaar paard rijden zonder cap? Keuzes keuzes keuzes..

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:37

ik rij nooit met cap.
en niet om de reden dat die te warm is, maar omdat die van mij niet meer safe genoeg is en een nieuwe kopen vind ik weg gegooid geld.
plus dat ik toch geen vreemde paarden meer ga rijden en alleen die van mij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:50

Eileen_ schreef:
Ja maar Hey, dan kan je net zo goed helemaal stoppen met leven.. Bezig zijn rond de paarden is nou eenmaal een risicovolle bezigheid. Het is een dier van 600 kilo met eigen wil, dat brengt nou eenmaal risico's met zich mee. Of je nou ingepakt bent met bubbeltjesplastic of je er naakt bij staat :P Natuurlijk kan je de risico's verkleinen door jezelf beschermend in te pakken, of/en alleen rustige 'betrouwbare' paarden rijden maar het risico blijft hoe dan ook.
Ik vind het vooral grappig dat iedereen hier zo over zonder cap rijden valt maar heb nog geen enkel persoon iets zien zeggen over de leeftijd en 'moeilijkheidsgraad' van het paard... er zijn nog steeds genoeg mensen van 30+ met een gezin en eigen bedrijf die ook jonge dressuurpaarden inrijden. Denk jij dan echt dat een bijvoorbeeld jong heet paard (in)rijden minder 'gevaarlijk' is dan een ouder betrouwbaar paard rijden zonder cap? Keuzes keuzes keuzes..

Ook daarin zijn er vele mensen die zichzelf overschatten. 30+ met gezin die jonge paarden inrijden, vind ik persoonlijk nogal een breed begrip. Als deze personen een zeer gedegen opleiding en 'CV' hebben, zie ik het probleem niet. En dat is in heel erg veel gevallen zo.

Wat ik in deze 'context' een relevanter probleem vind, is het aantal mensen dat zichzelf overschat. Die 'heus wel die 3 jarige aankunnen met hun 10 jaar manege-ervaring en al 7 jaar in de gevorderden groep'. Dat is natuurlijk veel schokkender...

Mensen overschatten zichzelf heel erg snel. En dat is dan ook op heel erg veel vlakken.
Geen cap op doen vind ik persoonlijk de veiligheid van jezelf én je hobby overschatten. Waarom zou je dat binnen de risico's van je hobby doen?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:55

bello2005 schreef:
ik rij nooit met cap.
en niet om de reden dat die te warm is, maar omdat die van mij niet meer safe genoeg is en een nieuwe kopen vind ik weg gegooid geld.

Wanneer je een cap kopen weggegooid geld vind heb je naar mijn mening geen reet in de paardensport te zoeken, een cap kan je al vanaf 50 euro kopen. Ga dan lekker dammen of zo, is nog goedkoper!

Ik vraag mij trouwens ook af waar de mensen zonder cap dan rijden (waarschijnlijk eigen terrein?). Bijna alle accommodaties bij mij in de buurt hebben een cap verplichting op het terrein. Buiten rijden zonder cap moet je dan lekker zelf weten, maar op het terrein heb je maar naar de regels te gedragen.

Qimm

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:26

25 euro bij de decathlon! Nog nooit zo'n fijne cap opgehad :D

Ik zie geen nadeel of beperking van het dragen van een cap. Soms vergeet ik hem zelfs af te zetten.
Zo gepiept, geen last van en met als voordeel dat mijn hoofd toch net een beetje veiliger is.
Mijn huidige paard rij ik al 10 jaar (inclusief het inrijden) en ben er nog nooit af gevallen. En in principe rij ik altijd met cap (behoudens tijdens een fotoshoot van laatst en dan voel ik me verschrikkelijk kaal := )

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:35

bello2005 schreef:
ik rij nooit met cap.

Ja en die van jou schrikt nooit, struikelt nooit en zal je altijd opvangen als je valt.

Succes met uitleggen aan je familie dat een cap weggegooid geld is als je met hersenletsel in het ziekenhuis ligt.
Als je dan tenminste nog kunt praten.

Quote uit het AD:

Duizenden sporters lopen jaarlijks hersenletsel op
Hersenschade door een sportongeval blijkt veel vaker voor te komen dan gedacht. Afgelopen jaar overkwam het 3200 mensen. Jaarlijks overlijden zes mensen aan hoofdletsel dat tijdens het sporten is opgelopen. De gevaarlijkste activiteiten zijn paardrijden, wielrennen en voetbal.

Nog een stukje over letsel bij paardrijden:

Meer dan twee derde van de blessures wordt
veroorzaakt doordat een ruiter van het paard valt. Eén
op de vijf blessures ontstond door contact met het
paard, bijvoorbeeld door een trap of doordat het paard
op een voet gaat staan.
De meest voorkomende paardensportblessures die op
een SEH-afdeling behandeld worden, zijn blessures
aan de armen. Daarbij gaat het vaak om fracturen.
Opvallend is het grote aandeel blessures aan de romp
(19%) en daarbij vooral een betrekkelijk hoog aantal
gevallen met ernstig letsel aan de wervelkolom. Bij
tien procent was er sprake van hoofdletsel, waaronder
een zeventigtal ruiters met als ernstig schedel-
/hersenletsel. Hersenletsel is ook de belangrijkste
doodsoorzaak bij paardensportongevallen.

Oftewel een cap is geen overbodige luxe en ik hoop dat het steeds normaler wordt om een bodyprotector te dragen.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:53

Ik zal hier wel reacties opkrijgen maargoed;

ik vind het redelijk 'egoistisch' om zonder cap te rijden. Zo zijn er natuurlijk genoeg voorbeelden maar ik heb het hier over dragen van een cap of niet.
Stel je valt van je paard en je beschadigd je hoofd zo erg dat er een kans is dat je nooit meer helemaal jezelf bent of misschien wel erger. Hoe zou dat zijn voor je nabestaande? En dat alleen maar omdat je het te warm vindt/een cap te duur vindt/ de cap niet lekker zit.

Daarnaast hoort een goede maat cap gewoon lekker te zitten en mocht het niet het geval zijn moet je gewoon op zoek naar een andere cap. Deze hoeft trouwens echt niet zo duur te zijn!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:58

Supervixen schreef:
Oftewel een cap is geen overbodige luxe en ik hoop dat het steeds normaler wordt om een bodyprotector te dragen.

Mee eens. En ik heb altijd mijn jodpurs aan. Die hebben stalen neuzen. Zitten perfect, met rijden merk je er niets van en rondom de paarden erg handig als er eentje op je tenen gaat staan. Voel je echt niets van.

jodovi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:03

Ik rijd altijd met cap,
Ik vind het niet verstandig als mensen zonder cap rijden.
een keer zag ik zelfs iemand die in best druk verkeer met haar paard reed zonder cap, :n
zou ik zelf nooit doen een paard kan altijd schrikken.
Bij een buitenrit zat ik een keer op een pony die kort geleden was ingereden (pony was net 4 jaar).
Heel lieve pony maar schrok nog wel eens, ze schrok van een vogeltje en schoot even weg.
Ik kwam met mijn hoofd tegen een laaghangende tak aan (gelukkig niet zo'n dikke tak).
Wat was ik blij dat ik een cap op had. :))

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:49

Oji schrijft:

"Ja hoor, ik rij regelmatig zonder cap en nee ik ben niet dom. Ik vind het ook zo typisch bokt bekrompen om iedereen die zonder rijdt maar dom te noemen."

En daar heb ik een ding op te zeggen. Ieder heeft een eigen mening en die mogen we ook uiten. Wij snappen niet dat je extra risico neemt en daarom vinden we het onverstandig (dom) dat je zonder cap zou gaan rondhobbel.
Typisch bokt bekrompen? Is het bekrompen omdat bijna iedereen er hetzelfde over denkt? Het is vrij duidelijk dat je meer risico op hoofdletsel hebt zonder cap. Hoezo is het dan 'typisch boktbekrompen'? :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:07

Tja, en daarom mag ik dus ook vinden en uiten wat ik vind. En ja als als er een discussietopic geopend wordt, waarin om meerdere meningen gevraagd wordt, dan vind ik het zeer bekrompen als je bij voorbaad dus alle mensen met een andere mening voor dom uitmaakt. Zo voer je geen discussie. Ik noem de mensen met een andere mening ook niet dom. Ik respecteer gewoon iedereen die wel altijd een cap draagt en die dat vol overtuiging doet. Ik doe geen pleidooi voor het niet dragen van een cap, ik kat de mensen die overtuigd altijd een cap dragen ook niet af. De enige die ik echt dom vind zijn degene die mensen die geen cap dragen maar een ernstig ongeluk toewensen zodat ze maar leren....dat vind ik schandalige gedachtes die in geen enkel discussietopic thuis zouden horen.

Verder wens ik iedereen hier een prettige voortzetting, ik heb wel gezegd wat ik over dit onderwerp wil zeggen. :evaw:

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:33

Dom! Tuurlijk... :roll:

Ik heb gisteren ook even de cap op gezet. Halstertraining voor een twenter met losse benen. Wel een tijdelijke tattoo op de arm nu.

Met rijden lag ie in de kast. De kans dat die twee zouden struikelen op een topbodem leek me nagenoeg nihil. Heerlijk gereden.

Risico's weer goed ingeschat en niks strafbaar aan ongeacht wat bokt er van vindt.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:46

Ik rij altijd met cap, ben zelfs de enige op stal die het doet. Ik heb 1 keer mijn cap afgedaan voor een fotoshoot, maar ik voelde me niet fijn. Je ziet ook duidelijk op de foto's dat ik me niet prettig voel. :))

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:49

Iedereen die hier pleit voor de keuzevrijheid van een 14-jarige: wisselen jullie even gegevens uit met TS zodat jullie het kunnen verantwoorden aan haar ouders als zij de gevolgen mogen dragen na een ongeval. Die mensen zullen dan ongetwijfeld heel blij zijn dat jullie hun puber op haar "keuzevrijheid" gewezen hebben!!!!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:54

@Oji, als jij het zo wilt lezen moet je het zelf weten. En het zou ook vreemd zijn als de mensen die zonder cap rijden zouden zeggen dat met cap dom is. Aangezien je dan minder risico loopt. Ik zou het wel logisch vinden dat deze mensen het er dom uit vinden zien.

Ik heb nergens gezegd dat jij je mening niet mag uiten! :D

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:11

Toen ik nog reed, reed ik regelmatig zonder cap. Gewoon omdat het kon, en dan hoefde ik dat ding niet telkens mee te sjouwen.

Maar na dat ik ziek geworden ben heb ik nog enkele keren gereden, maar toen durfde ik niet meer zonder cap. Veelste bang dat er iets gebeuren zou.

Met die haflinger kon ik lezen en schrijven, maar het bleef een ondeugende haflinger. En het blijft een paard. Die onvoorspelbaar is, en nog al wel is van roze olifantjes schrikken kan.

En daarbij zijn de gevolgen niet te overzien mocht jij er goed vanaf vallen, en je hebt ernstig letsel waardoor je misschien nooit meer op een paard zou kunnen klimmen!
Natuurlijk kan dit ook gebeuren wanneer je met cap rijd, maar dat maakt de kans wel kleiner natuurlijk.

Maar daar buiten, vind ik het wel ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. Mocht jij die uitdaging willen nemen zoals ik dat ook deed, dan is het natuurlijk je eigen keus.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:49

Supervixen schreef:

Over een bodyprotector zijn ook de meningen verdeeld, ik heb vallen gezien van mensen met een bodyprotector, die afgevoerd werden met de ambu, omdat ze zichzelf niet dusdanig goed konden opvangen. Zelf ook nog nooit met zo'n ding gereden, lijkt me verschrikkelijk. Dat een cap niet overbodig is ben ik het wel mee eens, maar ik blijf vinden dat mensen die geen cap op hebben niet per definitie dom zijn, maar een keuze maken, ongeacht wat anderen daarvan vinden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:16

Ik heb er nu een met van die blokjes en als die eenmaal 'warm' is dan beweegt die fijn mee met mijn lijf. Zit best comfortabel dan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:26

Ik heb eens een CT-scan gezien van iemand die haar cap erin had gelegd. Ze was ermee gevallen, had een nieuwe gekocht en was benieuwd hoe haar oude er nu eigenlijk aan toe was. En ze werkte op de radiologie afdeling van een ziekenhuis, dus dan nee je hem een keer mee naar werk.

Die cap was dus niks te zien aan de buitenkant, maar aan de binnenkant :wow: gigantische kuil erin waar ze terecht was gekomen. Dat had dan ook je hoofd kunnen zijn, die deuk :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:32

Magrathea schreef:
Ik heb eens een CT-scan gezien van iemand die haar cap erin had gelegd. Ze was ermee gevallen, had een nieuwe gekocht en was benieuwd hoe haar oude er nu eigenlijk aan toe was. En ze werkte op de radiologie afdeling van een ziekenhuis, dus dan nee je hem een keer mee naar werk.

Die cap was dus niks te zien aan de buitenkant, maar aan de binnenkant :wow: gigantische kuil erin waar ze terecht was gekomen. Dat had dan ook je hoofd kunnen zijn, die deuk :D

Dat is cool! Kan je daar aan komen? Misschien wel leuk om een verzameltopic te maken met caps waar wat mee is gebeurd!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:58

Ik ben net al aan het googelen geweest :+ Niks gevonden helaas. Ook echt geen idee meer waar ik hem zag

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:59

Qimm schreef:
Ik heb er nu een met van die blokjes en als die eenmaal 'warm' is dan beweegt die fijn mee met mijn lijf. Zit best comfortabel dan.

Ooit wil ik gaan SGWen en dan zal ik er 1 aan moeten, maar zolang het niet hoeft, blijft ie lekker uit. Ben nu toevallig afgelopen half jaar 2 keer van mn jonge paard gevallen, heel stom, want hij deed weinig geks, beide keren op mn onderrug, dus precies daar waar ook geen bodyprotector komt. En daar heb ik dan een paar dagen last van, en is t weer over.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:01

Anne_GTI schreef:
Dom! Tuurlijk... :roll:

Ik heb gisteren ook even de cap op gezet. Halstertraining voor een twenter met losse benen. Wel een tijdelijke tattoo op de arm nu.

Met rijden lag ie in de kast. De kans dat die twee zouden struikelen op een topbodem leek me nagenoeg nihil. Heerlijk gereden.

Risico's weer goed ingeschat en niks strafbaar aan ongeacht wat bokt er van vindt.

Risico's goed ingeschat? Omdat je niet op je hoofd gevallen bent?
Je hebt een risico genomen en er is niets gebeurt, dat is heel wat anders.
Ik had de afgelopen jaren zonder enig probleem zonder autogordels kunnen auto kunnen rijden, als ik dat had gedaan had ik dan "de risico's goed ingeschat" ? Dacht het niet.
Survivor bias wordt dit ook wel genoemd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:13

Irkoontje:

Ik draag mijn bp ook alleen met cross(lessen). Maar hij beschermt de onderrug ook. Tenzij je je billen bij de onderrug telt natuurlijk :+

Afbeelding

Voor 'gewoon' vallen vraag ik me af of het heel veel meerwaarde heeft. Ik draag hem dan ook met het oog op de mogelijk om ín een (cross)hindernis te belanden