Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:09

*mist facepalm smiley voor de reacties hier*
TS, let er maar niet op hoor, dat is bokt :\
Citaat:
1. Ik mag maar 20 m2 meter bouwen en wil 2 stallen met een zadelkamer of een grote schuilstal met zadelkamer wat moet ik doen ? Als je een shet en een pony neemt zou ik voor een schuilstal gaan
2. Ik mag van me vader max. 3 pony's ik wil een pony en een shet of 2 pony's maar ik vind 2 pony's te veel want een shet is minder werk vind ik dan een grotere pony wat is net beste ? 20m2 is kleiner dan je denkt, dus ik zou voor een shet en een pony gaan, niet drie :)
4. Wat heb ik nodig voor dat ik een pony's neem ? in ieder geval moet het gras al gegroeid zijn en de stallen afgebouwd, je kan ook voor zand gaan maar dan moet je wel kuil of hooi bijvoeren
Voor de rest zorgen voor waterleidingen, of in ieder geval water binnen bereik
Zorg er voor dat er voer in voorraad is
Een halster en touw

5. Wat moet ik er daarna kopen ? Ligt er aan wat je doeleinden met de pony's zijn

veel plezier in ieder geval! :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:17

Moderatoropmerking:
Zojuist weer een aantal reacties verwijderd die compleet off topic waren. Graag vanaf hier echt on topic blijven en alleen reageren als je op een normale manier antwoord kan geven op de vragen van de topicstarter.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:18

rapunzelx schreef:
Ik zou voor een D pony gaan, super maat voor nu toch?

Of een E pony, D of E zijn perfect. En als je 1.70m wordt hoef je het paard niet te verkopen omdat je bijvoorbeeld te lang bent. :)

Bhriseis

Re: Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:04

Het klopt eigenlijk wel wat door sommige bokkers gezegd wordt. Ik maakte eerst de opmerking dat TS best afhankelijk is van anderen - maar welke elfjarige is dat niet. Feit is dat haar vader blijkbaar veel ervaring heeft met andere dieren en ook gewoon vraagt wat ze allemaal nodig zou hebben. Ik denk dat het er op veel plekken anders aan toe gaat :)

En van een leuke pony heb je echt nog jaren plezier. Stel nu dat je echt veel te groot zou worden, dan kan je er nog zat dingen mee doen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:21

Ik zal een voorbeeldje geven.
Mijn eerste haflinger was echt een moeilijk dier.
Ik heb verzorgmeisjes gehad van 11 en van 18.
Die van 11 gingen er beter mee om en was ze niet vervelend dan toen die van 18 erop zaten.
Dus leeftijd maakt niet zoveel uit vind ik.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:11

Leeftijd ligt het inderdaad niet altijd aan.
Meer aan je houding, uitstraling, omgang etc.
Zelfde als bij mijn pony, als ik het meisje van 10 les geef met haar, dan gaat dat best wel heel erg goed.
Met het meisje van 15 gewoon duidelijk minder. Er moet ook een klik zijn, de combinatie moet gewoon lekker kloppen. :D
En volwassenen kunnen ook best op een redelijke pony rijden, je groeit er niet altijd uit.
Ik ben nu 1,70 en heb zelf ook een wat grotere pony van 1,53 maar pas ook op de pony van mijn moeder die 1,45 is. :)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:56

TS het kan echt geen kwaad hoor om je paardje op die 2 dagen te laten staan. Die van mij heeft ooit door ziekte van mij gewoon een luilekkerleven gehad van bijna 6 maanden... Ze stond gewoon heerlijk in de wei te nietsen of werd 1 keer in de zoveel tijd eens gepakt om bereden te worden en nu wordt ze gewoon weer bereden.

En afhankelijk? Dat ben ik ook, ik moet mijn paarden toevertrouwen aan waar ze staan, bij een vreemde op een pensionstalling. Ik kan alleen maar hopen datdiegene goed met mijn paardjes om gaat.
Bij jou is het je vader die al dieren heeft, dus je bent niet afhankelijk, het is je vader die het doet. Ik denk dat er heel veel mensen meer zouden willen dat hun paardje zo kwam te staan.

En je wordt wel een mooie lengte hoor, ik ben maar 1,53m ;) Niet teveel over je lengte inzitten. Als je een beetje een fors paardje koopt (tinker, fjord, haflinger) dan pas je er je hele leven nog op :D

Gewoon kijken naar een paardje waar je een klik mee hebt, als het kan op proef nemen. Ik zou een goed bereden paardje nemen, niet te jong en bij een betrouwbare stal. Denk aan de keuring die je het beste kan doen en neem iemand mee die er een beetje verstand van heeft. Dan gewoon lekker op paarden"jacht" dat is het leukste wat er is ;)

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 13:02

AmyII schreef:
Jee TS, wat leuk dat je een pony mag! Heel goed van jou (en je vader) om er een tweede bij te nemen zodat de pony niet alleen staat.

Mag ik vragen hoe veel 'verstand' jouw vader van paarden en pony's heeft? Dit is niet negatief bedoelt. Ik vraag dit om al het gespeculeer in het topic te laten stoppen.

Zelf zou ik voor een schuilstal gaan met een droge uitloop die groot genoeg is om de twee pony's 's winters op te houden. De bodem in Noord-Holland is dusdanig drassig dat het vaak gebeurd dat ze in de winter niet meer het gras op kunnen. (Ik heb vaak genoeg verkleumd en door en door onder de blubber huilend aan het hek gestaan)
Als jouw vader dan in de zomer de paarden 'buiten' moet zetten (dus van de uitloop af het land in) is het voor hem een kwestie van poortje/ touwtje open maken.

Rij-spullen komen wel als de pony er is; wellicht dat je spullen kunt overkopen van de oude eigenaar. Let er wel op dat je, ook als je passend harnachement overneemt er iemand met verstand naar laat kijken. Je zal niet de eerste zijn die opgelicht wordt met een zadel.

Dekens zijn paard afhankelijk, ik ken zat paarden die met goede schuilmogelijkheden geen deken nodig hebben in de winter, dit is dus iets dat je met de tijd zult gaan ontdekken.

Misschien is het een idee om in jouw omgeving op verschillende kleinschalige stallingen rond te kijken? Dan kun je voor jezelf een beeld vormen van hoe jij en je vader het willen hebben.

Over de rijpiste; zit er niet een rijvereniging bij jou in de buurt waar je in elk geval eens per week in de bak aan het werk kan en misschien vaker? Misschien zit er een kleinschalige stal op loopafstand en mag je de rijbaan lenen? Ook voor dit soort dingen geld; rondvragen.
In het land rijden is niet wenselijk. Het kan glad zijn en de grond is niet gelijk waardoor je meer risico hebt op beenproblemen. Ook raakt op den duur de grond dichtgetrapt en zal er niks meer op groeien.

Nogmaals wil ik je feliciteren met het feit dat je eigen pony's mag. Neem je iemand mee om bij de pony's te kijken? Je instructrice misschien?

Ja, aan het einde van de weg staan er nog 3 paarden maar dat is wel denk ik een 15 min. Lopen daar hebben ze een rijbak

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:07

Bhriseis schreef:
Het klopt eigenlijk wel wat door sommige bokkers gezegd wordt. Ik maakte eerst de opmerking dat TS best afhankelijk is van anderen - maar welke elfjarige is dat niet. Feit is dat haar vader blijkbaar veel ervaring heeft met andere dieren en ook gewoon vraagt wat ze allemaal nodig zou hebben. Ik denk dat het er op veel plekken anders aan toe gaat :)

En van een leuke pony heb je echt nog jaren plezier. Stel nu dat je echt veel te groot zou worden, dan kan je er nog zat dingen mee doen.

Mee eens.

TS, ik had een paard genomen omdat ik geen plek heb voor twee paarden. Gelukkig heb jij dat wel. Dus stel je word te lang voor je pony, dan kan je nog een andere kopen en kan je andere dingen doen met je pony. Maar zo ver is het nog lang niet.

Super leuk dat je een pony, of zelfs twee krijgt.

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:21

Ik ben al aan het zoeken voor DA, hoefsmid, tandarts en die dingen
Moet je alle pony's scheren of gaat de wintervacht vanzelf weg ?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:26

De wintervacht gaat van zelf weg, en als je er niet te intensief mee rijdt (wedstrijden en intensieve trainingen) in de winter en de pony in goede gezondheid verkeert, is er geen reden om je pony te scheren.

Als je je pony zijn vacht laat houden, zal hij in de winter zelf zijn temperatuur kunnen regelen. Niet scheren bespaart je ook heel wat werk en gedoe met dekens, want de pony kan zichzelf dan warm houden :)

Waar ik nu aan denk: heb je een goede opslag voor hooi? Wij bestellen hooi ongeveer in juni, en in juli komen ze dan leveren. Je hebt ook mensen die om de x aantal weken kleine bestellingen gaan halen, en je hebt er die ruimte hebben om veel hooi te stapelen. Een goede hooileverancier vinden is dus ook een klusje om nog te regelen: goed paardenhooi is vb. niet hetzelfde als hooi voor andere dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:32

ponysade schreef:
Ik ben al aan het zoeken voor DA, hoefsmid, tandarts en die dingen
Moet je alle pony's scheren of gaat de wintervacht vanzelf weg ?

Kijk ook even naar een verzekering :o (is natuurljk niet verplicht, maar vergeet niet er even over na te denken)

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 21:06

Oke

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 18:02

Ik zoek eigenlijk wel een grote shet waar ik soms wat op kan rond hobbelen

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:07

Een shetlander? kan je niet beter voor wat groters gaan, niet onaardig bedoelt, maar als je echt wilt rijden, en je groeit nog is een shetlander te klein....

Natuurlijk wel leuk voor erbij te hebben staan, een shetje en een e/d pony :D

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:53

mignonne2403 schreef:
Een shetlander? kan je niet beter voor wat groters gaan, niet onaardig bedoelt, maar als je echt wilt rijden, en je groeit nog is een shetlander te klein....

Natuurlijk wel leuk voor erbij te hebben staan, een shetje en een e/d pony :D

Ik zit nu te twijfelen zal ik een d/e pony nemen en een welshje ofzo of een d/e pony en een shet

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:55

D/e pony en een shet :)
Met een shet kan je echt leuke dingen doen.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:29

eigenlijk hoef je helemaal geen verzorgers of bijrijders. paarden kunnen best dagje stilstaan vinden ze ook wel eens fijn :) als ik jou was zou ik voor een kleine e-pony gaan 1.50 kan je nog lang op, hoe groot ben je nu ongeveer ?

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 11:06

sterretju schreef:
eigenlijk hoef je helemaal geen verzorgers of bijrijders. paarden kunnen best dagje stilstaan vinden ze ook wel eens fijn :) als ik jou was zou ik voor een kleine e-pony gaan 1.50 kan je nog lang op, hoe groot ben je nu ongeveer ?

1.45

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:15

dan zou ik nu voor een e pony gaan rond de 12 jaar kun je nog lang op rijden. D pony gaat tot de 1.48 dan zou voor jou e pony ook goed geschikt zijn

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:48

Als je pony een wintervacht heeft in de winter moet je dan nog een winterdeken op doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:52

ponysade schreef:
Als je pony een wintervacht heeft in de winter moet je dan nog een winterdeken op doen

dat hangt heel erg af van wat je met de pony doet, maar vooral van of hij buiten of binnen staat! En natuurlijk het weer, want met een pony met dikke wintervacht en 15 graden hoeft ie geen deken op ;)

EDIT: en je hebt natuurlijk verschillende dekens, van 0 gram tot 550! Met een dikke vacht en een pony die altijd buiten staat, zou je eventueel een lichte deken kunnen overwegen! Maar dit alles hang te veel af van de situatie om zo 'ja' of 'nee' te antwoorden op je vraag :o

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:13

Anoniem schreef:
ponysade schreef:

dat hangt heel erg af van wat je met de pony doet, maar vooral van of hij buiten of binnen staat! En natuurlijk het weer, want met een pony met dikke wintervacht en 15 graden hoeft ie geen deken op ;)

EDIT: en je hebt natuurlijk verschillende dekens, van 0 gram tot 550! Met een dikke vacht en een pony die altijd buiten staat, zou je eventueel een lichte deken kunnen overwegen! Maar dit alles hang te veel af van de situatie om zo 'ja' of 'nee' te antwoorden op je vraag :o

Hij staat het hele jaar buiten met een schuilstal, dankje

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:22

Heb je al een pony gekregen?

elisejacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:26

ik woon in mijdrecht ;) ik wil wel bijrijden hoor haha ;D waar komen ze te staan?