Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:10

Iedereen moet zelf weten wat ze wel en niet eten, iedereen heeft er zn eigen reden voor waarom wel of niet.
Ik ben echt een vleesliefhebber en zal het altijd blijven eten! Als iemand anders dat voor zijn of haar reden niet eet ook goed toch!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:13

nou dan moet je goed lezen, Het gaat niet over 1 varken. Want dit varken staat in dit gedicht gelijk aan "alle" varkens.
Want het gaat over verschillende hok-types en er staat in dat boerEN het fijn vinden om de varken te slaan. anders zou het wel over DIE boer gaan.

Vind het knap dat 1 varken verteld over dat het in een klein hok vastgebonden ligt en vervolgens dat het in de biggen opfok zit, dan wordt het weer gedekt, en het zelfde varken ligt dan ook geruime tijd in een kraamafdeling?
Tja dat doet mij eruit opmaken dat het over HET varken in het algemeen gaat, en niet om 1 varken die dit verhaal verteld wat hij meegemaakt heeft (wanneer het praten kon dan he ;-) )

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:14

ik was pas ergens bij een boerderij staat er een gezellig bordje ---> kom naar onze biggetjes kijken

terf je een mega varken aan achter glas,vastgeperst tussen de hekken met wat biggetjes om haar heen...stinken..een hitte en een stank en een eet/drink bak met alleen een laagje vies bruin water.
Zo triest ik dacht dat je een stal zou zien met lekker een laag stro en spelende biggetjes.

Mijn zoontje van 3 zegt aaah zielig he mama

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:25

En de boer heeft het weer gedaan.

Zolang wij goedkoop vlees blijven kopen, zal hier ook niks aan gedaan worden. Vind het altijd zo flauw om het direct maar op de boer af te schuiven. Er zullen best wat rotte appels bij zitten, maar er het grootste ros is trots op haar dieren en behandeld ze ook met respect. Het is immers zijn inkomstenbron.

Als je het echt zo zielig vindt stap dan over op biologisch en betaal wat meer voor je vlees, maar schuif het niet op de boer af.

Een betere wereld begint bij jezelf..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:26

Tja dan ben je in een traditionele varkensschuur gekomen. varken ligt zeker de eerste dagen "strakker" tussen die stangen, om de biggetjes niet dood te drukken. Stank? tja varkens stinken nu eenmaal! of ze nu binnen of buiten zitten! Vliegen ja helaas in schuren horen die er bij (of heb je bij de paarden geen vliegen?)

En dat bruinige water? het kan zijn dat ze brijvoer krijgen, dan is het restwater van het voer, Of ze krijgen automatisch brokken 2 tot 4 keer daags. dan liggen er wat brokjes in de bak, en de water toevoer is in die zelfde bak, wat dus dat bruinige kleur afgeeft.
En heet? ja in de kraamstal moet het zeker minimaal 24 graden zijn, en met warm weer buiten zal het altijd warmer zijn omdat er geen tocht mag zijn kun je dus alleen ventileren met de ventilator.

Als je biggetjes in het stro wilt zien, dan moet je naar de kinderboerderij gaan deze hebben maar 1 varken en genoeg ruimte en hoeven er niet aan te verdienen.

Oja en dat MEGA varken? varkens worden steeds groter dus hoe groter het varken hoe ouder het is, dus als het een echt mega varken is? zal ze goed verzorgt worden. en dat mega varken is dus de zeug de moeder van de biggetjes welke zeker minimaal 4 tot 6 weken bij elkaar blijven voor ze van elkaar gescheiden worden. Dus als je liever kleine biggetjes ziet zonder megavarken? dan wil je ze dus lekker vroeg scheiden?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:32

wendyenbram schreef:
Tja dan ben je in een traditionele varkensschuur gekomen. varken ligt zeker de eerste dagen "strakker" tussen die stangen, om de biggetjes niet dood te drukken. Stank? tja varkens stinken nu eenmaal! of ze nu binnen of buiten zitten! Vliegen ja helaas in schuren horen die er bij (of heb je bij de paarden geen vliegen?)

En dat bruinige water? het kan zijn dat ze brijvoer krijgen, dan is het restwater van het voer, Of ze krijgen automatisch brokken 2 tot 4 keer daags. dan liggen er wat brokjes in de bak, en de water toevoer is in die zelfde bak, wat dus dat bruinige kleur afgeeft.
En heet? ja in de kraamstal moet het zeker minimaal 24 graden zijn, en met warm weer buiten zal het altijd warmer zijn omdat er geen tocht mag zijn kun je dus alleen ventileren met de ventilator.

Als je biggetjes in het stro wilt zien, dan moet je naar de kinderboerderij gaan deze hebben maar 1 varken en genoeg ruimte en hoeven er niet aan te verdienen.

Oja en dat MEGA varken? varkens worden steeds groter dus hoe groter het varken hoe ouder het is, dus als het een echt mega varken is? zal ze goed verzorgt worden. en dat mega varken is dus de zeug de moeder van de biggetjes welke zeker minimaal 4 tot 6 weken bij elkaar blijven voor ze van elkaar gescheiden worden. Dus als je liever kleine biggetjes ziet zonder megavarken? dan wil je ze dus lekker vroeg scheiden?

varkens horen niet te stinken, dat is een misvatting van veel mensen. het zijn juist erg hygiënische dieren, die helemaal niet de behoefte hebben om smerig te zijn. Ik kan het trouwens weten, aangezien wij zelf een varken hebben gehad. Die stonk echt nooit, senoot juist van water op zich en die rolde ook niet in de modder. Hooguit was zn snuit vies door wroeten in de aarde, maar dat maakte ie ook zelf weer schoon. :)

varkens worden inderdaad heel groot, maar in de varkensindustrie moeten varkens natuurlijk zo snel mogelijk zo groot worden en dan hoeven ze dus helemaal niet oud te worden. vaak worden ze veel te snel groot, wat weer erg slecht is voor hun gewrichten.

wendyenbram

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:37

Tja je bedoeling is goed. Maar ik heb het over de zeug in de kraam stal, deze wil men juist wel lang hebben, omdat deze zeug als ze het goed doet, vaker biggetjes kan krijgen dan 1 keer. en een oudere zeug krijgt meestal meer biggetjes dan de jongere zeug (gelt) wat jij bedoeld is de biggetjes die opgefokt worden tot vlees. die worden idd niet zo groot. vaak maximaal 120 kilo.

Een varken heeft van zich zelf een hele aparte geur. deze vind men lekker of vies ruiken. En gaat echt stinken in combinatie met urine en ontlasting.
Een varken zelf is een schoon dier, en vaak erg zindelijk op zijn hok. Wanneer ze vies zijn ligt dat aan de verkeerde ventilatie in de stal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:41

amoj schreef:
Ik ben een boer, ik zorg goed voor mijn varkens.
Ik zorg dat mijn varkens het zo fijn mogelijk hebben.
Als ik niet goed voor mijn varkens zorg, merk ik dat in mijn portomonee.
Daarom zorg ik goed voor mijn varkens.
Ze krijgen voedsel wat op hun behoeften is afgestemd.

Als boer zou ik graag willen dat consumenten wat meer voor hun stukje vlees wouden betalen.
Dan kon ik mijn varkens een nog beter leven geven!
Maar veel mensen willen dat niet. Daarom moet het maar zo.
Helaas kan ik er niet veel aan veranderen, hoe graag ik dat ook zou willen.
Ik zou graag mijn stal uitbreiden zodat de hokken groter worden. Maar daar heb ik niet genoeg geld voor, omdat ik per varken bijna geen winst maak. Omdat de CONSUMENT niet meer wil betalen.

Zo, als jullie zielige verhalen kunnen gaan ophangen die NIET WAAR zijn, kan ik ook zielige verhalen ophangen!
Ga alsjeblieft met eigen ogen kijken, neem niets zo over van zielige sites zoals wakker dier. Die dikken alles 10 keer aan.
Ga zelf naar een veehouderij en zie wat daar gebeurd.

_O_!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:00

amoj schreef:

Als boer zou ik graag willen dat consumenten wat meer voor hun stukje vlees wouden betalen.
Ik zou graag mijn stal uitbreiden zodat de hokken groter worden. Maar daar heb ik niet genoeg geld voor, omdat ik per varken bijna geen winst maak. Omdat de CONSUMENT niet meer wil betalen.

Zo, als jullie zielige verhalen kunnen gaan ophangen die NIET WAAR zijn, kan ik ook zielige verhalen ophangen!
Ga alsjeblieft met eigen ogen kijken, neem niets zo over van zielige sites zoals wakker dier. Die dikken alles 10 keer aan.

gewelid , en helemaal waar !

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:03

romyloverrr schreef:
amoj schreef:

En dit verhaal is zeker waar!!..

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:06

Ik vind het weer heerlijk overdreven opgezet. :+

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:18

http://www.vair.nl/
Misschien willen jullie de site van mijn oom en tante eens bekijken. Ik ben daar vaak in de stallen en vind het echt heel mooi om te zien, maar ze moeten van niks rondkomen omdat hun manier meer geld kost maar meer betalen doen de mensen niet voor een stukje 'eerlijk' vlees...

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:48

vreselijk dat het toch zo veel gebeurt, en dat mensen het toch vaak 'wegstoppen', en het negeren..
Ik ben zelf niet vegetarier, maar eet alleen bio vlees. :)
Vind het een heel mooi gedicht/verhaaltje!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:51

BalouArera schreef:
http://www.vair.nl/
Misschien willen jullie de site van mijn oom en tante eens bekijken. Ik ben daar vaak in de stallen en vind het echt heel mooi om te zien, maar ze moeten van niks rondkomen omdat hun manier meer geld kost maar meer betalen doen de mensen niet voor een stukje 'eerlijk' vlees...

Is het geen optie om (een deel) te laten slachten en dan het vlees los te verkopen zodat ze er meer winst op maken...? Ik denk dat vlees waarbij mensen 'zeker' zijn dat het vlees komt van de varkens die 'erachter' lekker staan te bewegen etc. wel wat duurder mag en kan zijn. Weet verder niet of dat mogelijk is.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:56

Wow wat eem prachtig gedicht

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:07

Ik zal het zien.
Ik ga op een bedrijf stage lopen.

Nou, ik heb mijn ingeving al gezien, en dat lijkt he-le-maal niet op de OP.

Het is een 1 ster beter leven varken.
De dieren krijgen idd voedsel op zichzelf afgestemd. Schone vloer met een "behoefte" rooster. De dieren zijn hardstikke schoon. Ze slaan de dieren niet! Ook niet als ze naar de trailer gaan.
Ze hebben een gezonde knorrende "blaf" en zijn alert en nieuwschierug. Geen agressie te zien.
Mankeert er wat? Dan gaat het dier in een ziekenboeg met 1 of meerdere varkens die zich niet zo lekker voelen.
Daar krijgen ze medicatie aan behoefte te voldoen.

Vliegen? welke? Die in de gang? Bij de varkens zelf niet...
Warm? Euhm...nee, want er hangt speciale ventilatie om de varkens op ideale temperaturen te houden.
De lucht valt ook best wel mee. Maar kan me goed voorstellen dat mensen geen 100 varkens op het land wil hebben....
Mensen lopen al te zaniken over melkkoeien.....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:20

Maralyn, dat zeg ik toch ook, het is de mens die niet wilt dat de dieren vrij rond lopen, hebben toch altijd wat te zeiken. Nee ik snap ook dat je die varkens, koeien, paarden(mest) niet in de buurt van je huis wilt hebben, maar kom op, wie heeft er last van als varkens ergens buiten de stad buiten staan, behalve de mensen die van stad naar dorp verhuizen 'voor de rust en frisse lucht' (die niet beseffen dat het het platteland is, niet alleen 'leuke' dorpies).

De mens is gewoon vreselijk egoïstisch, ik weet bijna zeker dat als de boer keuze heeft tussen zijn varkens (of koeien) binnen te houden en ze ook buiten te laten scharrelen, de meeste boeren ze best buiten laat lopen (al is het zodat ze zich beter voelen en dus beter vlees zijn) een deel van de dag/nacht.

De boeren hebben qua ruimte geen andere keuze, het is of het vee weinig(er) ruimte geven, of failliet gaan, dus de boeren neem ik het zeker niet kwalijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:26

Tja... Andere mensen weer wel blijkt wel weer...
Laatst bijgewerkt door maralyn op 19-08-13 18:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:26

_San87_ schreef:
amoj schreef:

_O_!

Mee eens !!!! Mijn vader is 20 jaar varkensboer geweest en deed dit met alle liefde voor zijn dieren !!!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:28

maralyn schreef:
Tja...

Dacht even dat jij degene was die zei dat het onzin was dat wij de schuld zijn dat het vee opgesloten zit, foutje van mij uit ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:29

xSlvna schreef:
maralyn schreef:
Tja...

Dacht even dat jij degene was die zei dat het onzin was dat wij de schuld zijn dat het vee opgesloten zit, foutje van mij uit ;)

Maakt niet uit....Ik dacht al: Euhmmm dat heb ik er staan geloof ik....Grinnikt een keer....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:34

Ik vind de logica van de mens wel grappig, de ene helft zeikt over dat de dieren buiten lopen, de andere helft omdat ze niet meer buiten komen... 8)7
Kun je vlees kopen zo duur als je wilt, vele malen beter krijgen ze niet als die andere helft blijft zeiken, denk ik zo.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:39

Ik ken een boer, een veehouderij die moest verhuizen omdat de gemeente daar huizen gingen bouwen en hij 150 meter van de bewoonde wereld moest blijven.
Nu zijn ze verhuist. En warempel, nu moeten ze daar ook weer bouwen. Het eerste huis van hun vandaan is 80 meter ongeveer.
Ergste is nog: Van de eerste rij mensen van 80 meter heb je geen last. Die van de 2e rij van 100 meter heb je ook geen last, maar alles na de 3e rij na 120 meter zeurt over stank overlast.

Ze gaan er zelf wonen??
En willen ze zo graag de dieren buiten zien? Moeten ook niet zeuren over de geur! En als je er echt niet tegen kan? En je woont er net en wist dat het daar was? Moet je nokken.
Hier in de buurt heb je ook veehouders met vee buiten. Ik geniet van de geur van koeienpoep terwijl de ander het walgelijk vind. De geur van het pasvoer en mais. Het gebulk over het land heen!

Kippen vind ik dan weer niet lekker, daarom woon ik daar ook niet in de buurt.

Als mensen stopten met de kilo knallers kopen, en mensen zouden massaal over gaan op bio vlees? Dan gaat de staat daar ook in investeren lijkt mij?

Vergeet ook niet dat 80% van het vlees van het binnenland verdwijnt naar het buitenland en dat wij in holland goedkoper vlees inkopen en daarop winst maken. Daar hebben wij alleen invloed in, als wij zouden stoppen met de kilo knallers! En niet alleen varkens, maar ook kippen!

Maar biggen met een 1 ster beter leven, hebben het niet zo slecht als hier beschreven wordt in de OP.
Lijkt allemaal heel mooi die OP (nouja dat opzicht verschrikkelijk) maar zo is het vaak in de realiteit niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:43

Nee uiteraard, iedereen hier snapt ook wel dat het zo niet in (lang niet) elke boerderij er aan toe gaat, maar dat er toch boerderijen (zullen) zijn die het wel zo doen.

Is het trouwens geen optie voor die boer om de mensen met klachten eens op zijn bedrijf te nemen, hoe het nu gaat en hoe het zal gaan als ze blijven zeuren (eventueel wat aandikken).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:44

Ik ga je pben ;) anders gaat t offtopic