gesprek beginnen met ouders over eigen pony/paard, hoe?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jakizi

Re: gesprek beginnen met ouders over eigen pony/paard, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:41

Nee hoor Anouk je kan het gewoon vragen en vertel erbij waarom je het weer wilt en laat je enthousiasme klinken.

Komen ze met een argument waarom niet hoef je daar niet gelijk op te antwoorden je kan Er even over nadenken wat jij daar aan zou kunnen doen en dan weer een gesprek beginnen.

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 00:19

Dankje!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:23

XAnoukdb schreef:
fuego3 schreef:
wat is de reden dat jij het niet durft te vragen aan je ouders?

Dat is noet het probleem, maar hoe, als ik begin van mag ik weer een eigen paard, kom ik niet echt zo overtuigend over, wil juist zodra ik begin ze meteen snappen dat ik het écht wil en kan.

beging er gewoon over , vraag of het mag of niet.
zij zullen dan wel met argumenten komen waarom het wel of niet zou kunnen , en probeer hun te overtuigen van de punten waarop zij twijfelen dan.
en mocht geld het probleem zijn , dan heb je het maar te slikken , de tijden zijn veranderd dus wie weet welke redenen jou ouders hebben.[/quote]
Maar met wat voor soort argumenten komen ze dan?
Wat als ze met iets komen waarop ik niks te zeggen heb, dan is t wel meteen over lijkt mij :s
Wat kan je verwachten? Wss tijd, geld, of ik het echt wil...[/quote]

Oke, je ouders hebben eerder je pony betaald en ze weten dus wat erbij komt kijken en ook wat het aan tijd kost. Maar wat hebben je ouders met paarden?
Ik heb dus toen ik 19 was mijn pony verkocht met alle goede argumenten en had vreselijke spijt. Er is dus binnen een jaar een paardje gekomen. Wel zelf betaald, maar even voor het begrip. Toen ik ziek was heb ik ook een paar jaar geen paardjes gehad. 12 jaar geleden kwam de shet en 10 jaar geleden mijn pony. Ik ben 38 en mijn moeder weet hoeveel het voor me betekent, gaat vaak mee is betrokken etc. Toch ziet zij extra's anders dan ik. Ik wilde nieuwe spoorriemen en die zijn bij de western van euro of 50 t/m paar honderd. dat snapt ze dan niet. Maar ze vind wel mooi wat ik heb en legt zich daarbij neer. Vroeger had ze daar iets minder begrip voor en kregen we strijd, omdat ik puber was. Nu leg ik iets rustig uit of laat heet kwaliteits verschil zien etc.
Natuurlijk betaald ze het niet, maar krijg nog vaak genoeg wat.
Communiceren is echt je keyword.

En ik heb wel alle begrip dat je eens wat anders wilde. Je pony was te klein, word verkocht en dan ben je misschien wat zoekende geweest. Blijkbaar zi het toch in je bloed en wil je weer een eigen pony.

Houd er alleen rekening mee dat het wel lastiger wordt de komende jaren. Ik heb veel puber vriendinnen zien stoppen vanwege studie, vriendjes, stappen etc........Pubertijd doet meer met je dan je zelf soms door hebt en dat mag niet ten koste gaan van je pony. Wij gebruiken de shet zelf ook, dus de druk voor onze zoon is niet groot om te moeten. Hij wil wel, maar heeft te weinig tijd. We begrijpen het ook allemaal en hij wil graag mee als het even kan, dus dat is het niet. Maar andere dingen zoals school en vrienden zijn ook belangrijk. Een dier mag er niet onder lijden. Bij ons is dat geen probleem, maar als je ouders er niks mee hebben, misschien wel.............Dan zien ze het sneller als zonde van het geld, of niet gemotiveerd zijn etc.......

Begin eens te vragen hoe ze er tegenover staan. Doe alvast wat onderzoek naar stallen en prijzen in de buurt. Schrijf de info op. Zoals stal a) 5 km, kost x euro incl voer ex mesten. Bijvoorbeeld he?! Dan heb je een heel lijstje.

Dan kom je met wat pony's waar je ongeveer naar kijkt. Dus foto's, leeftijden, prijzen etc.

Laat wel merken dat je ze niet onder druk zet, dat jij dat al hebt bekeken en het direct moet gebeuren, maar het puur info is qua kosten en tijd hoe het zou zijn in jouw situatie. Als je ouders denken dat je alles al gepland hebt zonder te vragen en je ze onder druk zet gaat het waarschijnlijk mis, dus het blijven voorbeelden van wat je ehbt bekeken

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:45

'Pap en mam, ik wil graag weer een paard, hoe denken jullie hier over?' Klaaar, was dat nou zo moeilijk? :')

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:47

Schrijf op een briefje : Papa en mama , ik zou graag weer een pony willen , mag dat ?

Baldt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:58

Of, Lieve Snieklaas.....enzv. enzv.

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 11:25

Baldt schreef:
Of, Lieve Snieklaas.....enzv. enzv.

Hahaha

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 11:27

Oke, je ouders hebben eerder je pony betaald en ze weten dus wat erbij komt kijken en ook wat het aan tijd kost. Maar wat hebben je ouders met paarden?
Ik heb dus toen ik 19 was mijn pony verkocht met alle goede argumenten en had vreselijke spijt. Er is dus binnen een jaar een paardje gekomen. Wel zelf betaald, maar even voor het begrip. Toen ik ziek was heb ik ook een paar jaar geen paardjes gehad. 12 jaar geleden kwam de shet en 10 jaar geleden mijn pony. Ik ben 38 en mijn moeder weet hoeveel het voor me betekent, gaat vaak mee is betrokken etc. Toch ziet zij extra's anders dan ik. Ik wilde nieuwe spoorriemen en die zijn bij de western van euro of 50 t/m paar honderd. dat snapt ze dan niet. Maar ze vind wel mooi wat ik heb en legt zich daarbij neer. Vroeger had ze daar iets minder begrip voor en kregen we strijd, omdat ik puber was. Nu leg ik iets rustig uit of laat heet kwaliteits verschil zien etc.
Natuurlijk betaald ze het niet, maar krijg nog vaak genoeg wat.
Communiceren is echt je keyword.

En ik heb wel alle begrip dat je eens wat anders wilde. Je pony was te klein, word verkocht en dan ben je misschien wat zoekende geweest. Blijkbaar zi het toch in je bloed en wil je weer een eigen pony.

Houd er alleen rekening mee dat het wel lastiger wordt de komende jaren. Ik heb veel puber vriendinnen zien stoppen vanwege studie, vriendjes, stappen etc........Pubertijd doet meer met je dan je zelf soms door hebt en dat mag niet ten koste gaan van je pony. Wij gebruiken de shet zelf ook, dus de druk voor onze zoon is niet groot om te moeten. Hij wil wel, maar heeft te weinig tijd. We begrijpen het ook allemaal en hij wil graag mee als het even kan, dus dat is het niet. Maar andere dingen zoals school en vrienden zijn ook belangrijk. Een dier mag er niet onder lijden. Bij ons is dat geen probleem, maar als je ouders er niks mee hebben, misschien wel.............Dan zien ze het sneller als zonde van het geld, of niet gemotiveerd zijn etc.......

Begin eens te vragen hoe ze er tegenover staan. Doe alvast wat onderzoek naar stallen en prijzen in de buurt. Schrijf de info op. Zoals stal a) 5 km, kost x euro incl voer ex mesten. Bijvoorbeeld he?! Dan heb je een heel lijstje.

Dan kom je met wat pony's waar je ongeveer naar kijkt. Dus foto's, leeftijden, prijzen etc.

Laat wel merken dat je ze niet onder druk zet, dat jij dat al hebt bekeken en het direct moet gebeuren, maar het puur info is qua kosten en tijd hoe het zou zijn in jouw situatie. Als je ouders denken dat je alles al gepland hebt zonder te vragen en je ze onder druk zet gaat het waarschijnlijk mis, dus het blijven voorbeelden van wat je ehbt bekeken[/quote]
Dankje!! Hier heb ik echt wat aan!

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:32

Anouk wil proberen berichten goed te quoten? Dit is namelijk echt heel irritant lezen

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 18:32

Jakizi schreef:
Anouk wil proberen berichten goed te quoten? Dit is namelijk echt heel irritant lezen

Haha jaa dan zegt die dat je maar 2 quotes per ding mag....

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:44

1 quote van 2 maken

snowlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:27

over het nageven, beetje laat ik weet het, maar ik ben helemaal niet zo ingesteld, ik zeg niet dat het fout is als je dat wel bent, maar wil even wat zeggen. ik ben nogal klein van stuk en rijd op een pony waar verder kleinere kinderen op rijden (die dus vaak net rijden) die haar niet leuk vinden omdat ze eigenwijs en snel is. ik ben bijna te groot voor haar, maar ben ook dol op haar! ik rijd haar altijd zo ontspannen mogelijk, iedere les begint met het hoofd omhoog, en de nek strak vooruit als een plank :') zonder dat het mijn intentie is, ontspant ze uiteindelijk en laat ze haar hoofdje zakken. het is geen nageven, maar dat hoeft van mij ook niet;) knopjes heeft ze niet, en geen enkel paard dus... :+

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 23:03

okee goed nieuws!!
Heb het vandaag tegen me moeder gezegd, en verteld vd tijd, geld etc.
En ze zei mmm... daar kunnen we wel eens serieus over gaan nadenken,
jaa serieus dus!! Was zo blij :)

xCharmant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:08

Ik zou het gewoon direct vragen, niet een heel gesprek gaan voorbereiden gewoon doen. Ik heb vroeger ook 2 pony's gehad, de ene is overleden en de andere verkocht. Ik wilde dolgraag een nieuwe pony maar dat willen mijn ouders niet meer, dat kan ik jou geval ook zo zijn. Ook al weten jij en je ouders wat het meebrengt qua kosten en tijd. Ik zie nu ook zeker in dat ik het niet zou gaan redden in verband met school en de kosten. Ik zou dus even rustig gaan zitten met je ouders en even alle punten doornemen. Als het niet mag zul je dit moeten accepteren, maar vragen waarom niet mag natuurlijk altijd.

Voor jezelf zou ik ook even na gaan of je er genoeg tijd voor hebt, geld en welke kosten jij zou moeten dekken, hoe je aan dat geld komt en zo zijn er nog wat punten. Ik zelf zou het ook leuk vinden maar heb school waar ik druk mee ben, geen baantje en leef dus van mijn zakgeld. Dus ik zou nooit kosten kunnen dekken en ik ben ook 14. Ik zou dus even goed gaan nadenken en een goed gesprek met je ouders aan gaan.

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 21:26

xCharmant schreef:
Ik zou het gewoon direct vragen, niet een heel gesprek gaan voorbereiden gewoon doen. Ik heb vroeger ook 2 pony's gehad, de ene is overleden en de andere verkocht. Ik wilde dolgraag een nieuwe pony maar dat willen mijn ouders niet meer, dat kan ik jou geval ook zo zijn. Ook al weten jij en je ouders wat het meebrengt qua kosten en tijd. Ik zie nu ook zeker in dat ik het niet zou gaan redden in verband met school en de kosten. Ik zou dus even rustig gaan zitten met je ouders en even alle punten doornemen. Als het niet mag zul je dit moeten accepteren, maar vragen waarom niet mag natuurlijk altijd.

Voor jezelf zou ik ook even na gaan of je er genoeg tijd voor hebt, geld en welke kosten jij zou moeten dekken, hoe je aan dat geld komt en zo zijn er nog wat punten. Ik zelf zou het ook leuk vinden maar heb school waar ik druk mee ben, geen baantje en leef dus van mijn zakgeld. Dus ik zou nooit kosten kunnen dekken en ik ben ook 14. Ik zou dus even goed gaan nadenken en een goed gesprek met je ouders aan gaan.

Heb het al aan me moeder verteld en uitgelegd, het enige wat ze zei was, nou daar kunnen we wel eens over na gaan denken...
heb ik ook veel aan, haha

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:59

Geeft je ouders ook de tijd. Mssn moeten ze idd kijken of het financieel te doen is en of ze je de kans weer willen geven.

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 00:21

Dat is waar, zal ik voorlopig maar wachten met iets erover te zeggen??

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:34

XAnoukdb schreef:

Ja geef je ouders de tijd om na te denken. Ik las net een ander topic van je en daar stond in dat je een lease paard had (?) Waarom blijf je daar niet gewoon lekker bij, je bent nog jong en school gaat steeds meer tijd kosten. Ik heb vroeger ook pony's gehad tot m'n 12e. Maar wegens tijdgebrek kon het gewoon niet meer. Nu heb ik een bijrijdpaard waar ik heen kan wanneer ik zin/tijd heb, bij een eigen paard is dat echt niet zo. Ik zou dus even heel goed gaan nadenken of het wel zo verstandig is. Ik neem wanneer ik klaar ben met school/studie waarschijnlijk ook weer een eigen paard, maar nu ben ik ontzettend tevreden met een bijrijdpaard.

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 19:44

xPure schreef:
XAnoukdb schreef:

Ja geef je ouders de tijd om na te denken. Ik las net een ander topic van je en daar stond in dat je een lease paard had (?) Waarom blijf je daar niet gewoon lekker bij, je bent nog jong en school gaat steeds meer tijd kosten. Ik heb vroeger ook pony's gehad tot m'n 12e. Maar wegens tijdgebrek kon het gewoon niet meer. Nu heb ik een bijrijdpaard waar ik heen kan wanneer ik zin/tijd heb, bij een eigen paard is dat echt niet zo. Ik zou dus even heel goed gaan nadenken of het wel zo verstandig is. Ik neem wanneer ik klaar ben met school/studie waarschijnlijk ook weer een eigen paard, maar nu ben ik ontzettend tevreden met een bijrijdpaard.

Ik geef ze wel de tijd, maar ik ken me moeder een die vergeet het nogal gauw, en ik rijd nu een leasepaard op maandag, soms dinsdag, heb gitaarles, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag soms, heb dan ergens anders les, en zondag.
Dus ik kan makkelijk stoppen met die 2 en heb dan genoeg tijd.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:53

Sinds kort heb ik ook toestemming van mijn vader gekregen voor een eigen pony/paard. Ik heb er zelf ook 1 gehad, maar na een plotselinge koliek was het al snel afgelopen dit jaar. Hoe ik begon weet ik niet echt meer maar heb wel gezecht dat ik een leuke op het oog had, beetje tussendoor zeggen bijvoorbeeld als je zus wat wilt, dan wil ik een pony haha klinkt kinderachtig, maar zo wende hij er wel aan. Of dat familie het met mij eens was en mijn verjaardag kwam eraan, dus stond er maar één ding op het lijstje toestemming krijgen voor een eigen pony/paard. En zo op mijn verjaardag is het gelukt om een handtekening van mijn vader op het papier te krijgen waarop staat dat ik toestemming krijg. En nu ben ik bezig om te gaan kijken naar de pony die ik op het oog heb. En zo is het een beetje gegaan.

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:33

KirstenVosje schreef:
c_upcake schreef:
een paardenblad subtiel op tafel leggen

Sorry, hier moest ik toch wel even om lachen, alsof het zo moeilijk is om het aan je ouders te vragen. :')

ben niet zo'n held (heb om een eigen paard lang gezeurd maar achteraf had ik beter iets rustiger kunnen vragen.)

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:40

irisje2 schreef:
Sinds kort heb ik ook toestemming van mijn vader gekregen voor een eigen pony/paard. Ik heb er zelf ook 1 gehad, maar na een plotselinge koliek was het al snel afgelopen dit jaar. Hoe ik begon weet ik niet echt meer maar heb wel gezecht dat ik een leuke op het oog had, beetje tussendoor zeggen bijvoorbeeld als je zus wat wilt, dan wil ik een pony haha klinkt kinderachtig, maar zo wende hij er wel aan. Of dat familie het met mij eens was en mijn verjaardag kwam eraan, dus stond er maar één ding op het lijstje toestemming krijgen voor een eigen pony/paard. En zo op mijn verjaardag is het gelukt om een handtekening van mijn vader op het papier te krijgen waarop staat dat ik toestemming krijg. En nu ben ik bezig om te gaan kijken naar de pony die ik op het oog heb. En zo is het een beetje gegaan.

Zit ook te bedenken of ik niet gwn voorleg om voor me volgende verjaardag niks te krijgen, en misschien die volgende ook niks, en dat geld wordt dan uitgegeven aan de pony/het paard. En ik betaal zelf het tuig. We hebben thuis nog dekjes liggen, en dan zadel, hoofdstel, halster en touw zelf betalen, en geld over, mee betalen aan de pony/ het paard.