Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mika11 schreef:ponylove1 schreef:ik rij altijd met lange sporen met wieltjes, ik schop hem er ook dikwijls mee, maar als ik dat niet doe vind hij het springen nog moeilijk, overigens spring ik in de b en b dressuur
Dit begrijp ik niet.
Vindt je pony springen moeilijk als jij hem niet schopt?
Citaat:als ik niet met lange sporen rij, vind hij het moeilijk om op de juiste plek af te zetten, maar ik schop hem vaak omdat hij bij de vorige eigenaar straal verwend is en nu denk hij altijd dat hij mag stoppen wanneer hij wil
Magrathea schreef:Je moet ook niet prikken met sporen, je moet rollenof wrijven, zoiets.
mlheddema schreef:ik ben ook wel nieuwschierig. Ik ben 19 en rij al ongeveer 9 jaar. Nu rijdt ik sinds 2 jaar op United, maar zij heeft zelf, netzoals ik nooit met sporen gereden.
ik moet United té veel been geven en naast dat dit er niet uit ziet, is het vermoeiend, het gaat echt om de 2 seconden, doe ik dit niet stopt ze gewoon met draven o.i.d.
sporen misschien een ideetje? of weet iemand iets anders?
PuurxNatuur schreef:Sporen zijn niet om voorwaarts te rijden he
Browniee schreef:Ga nou niet in op ponylover1, dat is alles wat ze wil, een reltopic maken.
mlheddema schreef:ik ben ook wel nieuwschierig. Ik ben 19 en rij al ongeveer 9 jaar. Nu rijdt ik sinds 2 jaar op United, maar zij heeft zelf, netzoals ik nooit met sporen gereden.
ik moet United té veel been geven en naast dat dit er niet uit ziet, is het vermoeiend, het gaat echt om de 2 seconden, doe ik dit niet stopt ze gewoon met draven o.i.d.
RusselNuwell schreef:mlheddema schreef:ik ben ook wel nieuwschierig. Ik ben 19 en rij al ongeveer 9 jaar. Nu rijdt ik sinds 2 jaar op United, maar zij heeft zelf, netzoals ik nooit met sporen gereden.
Sporen zijn om hulpen te vergroten in wezen, je bent minder hulp nodig voor hetzelfde doel. Gebruik jij dit bij voorwaarts rijden, dan zet je constant een vrij grote druk op het paard. Je paard koppelt nu al de kleine beendruk niet meer aan het voorwaartse, dan moet je je voorstellen hoe dat gaat worden als hij constant nog grotere beendruk gaat geven.
.
RusselNuwell schreef:mlheddema schreef:ik ben ook wel nieuwschierig. Ik ben 19 en rij al ongeveer 9 jaar. Nu rijdt ik sinds 2 jaar op United, maar zij heeft zelf, netzoals ik nooit met sporen gereden.
Sporen zijn om hulpen te vergroten in wezen, je bent minder hulp nodig voor hetzelfde doel. Gebruik jij dit bij voorwaarts rijden, dan zet je constant een vrij grote druk op het paard. Je paard koppelt nu al de kleine beendruk niet meer aan het voorwaartse, dan moet je je voorstellen hoe dat gaat worden als hij constant nog grotere beendruk gaat geven.
Je moet zorgen dat je paard in zijn hoofd kleine beendruk weer aan actie gaat koppelen. Mijn oplossing hiervoor is om beendruk te geven, geen respons is een tik, dan weer lichte beendruk. Zo gaat een paard die beendruk koppelen aan de zweep, uiteindelijk zal hij dus al bij de beendruk reageren. Belangrijk is dus wel dat je je paard goed aanvoelt, want de zweep mag niet een minuut later komen, het paard moet ze wel aan elkaar kunnen koppelen.
Bedenk daarbij wel dat je zweep niet is bedoeld om hem voorwaarts te rijden, maar om hem te corrigeren op het feit dat hij niet voorwaarts was.
RusselNuwell schreef:Als je zegt verfijnen, dan zeg je dat de hulpen dus minder impact hebben. Vertel mij, wat heeft meer impact, een beenhulp, of een spoorhulp met dezelfde hoeveelheid druk. Juist ja, de spoorhulp, dus wat doe je dan, juist ja, hulpen vergroten.
Natuurlijk kan ik ook wel achter de redenering komen van verfijnen, want je hoeft een minder grove hulp te geven voor hetzelfde resultaat. Maar besef je wel dat tegelijkertijd die kleinere hulp meer druk met zich meedraagt.
jensvl schreef:Aangezien een paard altijd zoekt naar het moment van wegvallen van druk, en altijd met zo weinig mogelijk druk door het leven wil, vind ik het onnodig om te corrigeren met een tikje met de zweep. Corrigeren moet zo weinig mogelijk gebeuren. Door het paard (zeker in het begin) meer tijd te geven, geef je leiding in plaats van correctie. Het feit dat je moet corrigeren is eigenlijk omdat je geen goede leiding hebt gegeven. Probeer altijd zo weinig mogelijk correctie te gebruiken.
ponylove1 schreef:Batlow schreef:@ponylove, omdat hij zo verwend is geweest moet hij sporen? Je moet op de grond én onder de man gewoon consequent zijn. Niet door middel van hulpmiddeltjes want dan kan je het zelf gewoon niet. Smijt die dingen weg en weest consequent voor je paard
ik ben consequent maar hij is gewoon heel eigenwijs, ik kan ook wel goed een pony rijden want met m'n andere pony heb ik z1 gereden en dat zonder sporen, maar deze is het gewoon nodig