wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Re: wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:05

Mij is opgevallen dat veel mensen de opmerking maakt ' zo lang je ze goed gebruikt'
Maar k ben bij veel maneges en pension stallen geweest en zie eigenlijk dat ik nog vrijwel niemand heb gezien die ze goed gebruikt.
continu aansporen, en toch gaan de spoortjes wel tegen de buik aan of het perongeluk is of express weet k niet maar.k vind dat veel mensen er niet mee om kan gaan en ze beter thuis kan laten liggen.

ik gebruik ze dus niet. Ben er ook niet tegen maar zie veel te veel dat het niet goed gaat dan dat ze wel gped gebruikt worden.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:08

Als het niet nodig is zou ik het niet doen.

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:11

Oke, ik ga dus echt niet op die ponylove1 ofzo reageren. Als zij haar paard wil verpesten, en ijzer in die pony zijn buik wil hebben moet zedat helemaal zelf weten.. Het is waarschijnlijk gewoon een relaccount of een SA..
Ik ben het verder helemaal met xEline eens.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:20

mika11 schreef:
ponylove1 schreef:
ik rij altijd met lange sporen met wieltjes, ik schop hem er ook dikwijls mee, maar als ik dat niet doe vind hij het springen nog moeilijk, overigens spring ik in de b en b dressuur

Dit begrijp ik niet.
Vindt je pony springen moeilijk als jij hem niet schopt?

je pony moet het ook willen, het is niet alleen dat jij het wil.. :o

Jadeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:43

ik heb er een keer mee gereden, maar ik kon er niet mee omgaan, dus heb ik ze weer afgedaan. Ze wouden die pony niet meer met zweep rijden, en toen vroegen ze of ik er een keer op moest rijden, en kreeg ik sporen mee ahahahh. maarjah, ik vind gewoon ieder zn eigen mening..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:44

Je moet ook niet prikken met sporen, je moet rollen :j of wrijven, zoiets.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:59

Citaat:
als ik niet met lange sporen rij, vind hij het moeilijk om op de juiste plek af te zetten, maar ik schop hem vaak omdat hij bij de vorige eigenaar straal verwend is en nu denk hij altijd dat hij mag stoppen wanneer hij wil

Als ik mij dus niet vergis spoor jij je paard dus letterlijk aan?
Ik kan je vertellen dat hij het springen met een stamp van sporen voor het paard even moeilijk en wss zelfs moeilijker zal zijn dan zonder sporen. Als hij zonder sporen niet wil springen, is er iets mis met jullie communicatie en jou technieken.

Mag ik je eens vragen om eerlijk het volgende te beantwoorden ponylove1.
Wat voor soort relatie zoek je met je paard?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:00

Magrathea schreef:
Je moet ook niet prikken met sporen, je moet rollen :j of wrijven, zoiets.

Inderdaad. Bovendien is het de bedoeling om te verfijnen op een specifieke plaats. Verfijnen wil dus zeggen dat je ook zeker niet meer druk nodig hebt dan voorheen. Een spoor is klein, en mag dus de flank echt bijna niet raken.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:12

Schoppen met sporen? Dat is totaal gek, diegene spoort gewoon niet 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 |o |o :x :x

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:19

inderdaad ook mijn gedachte. Blij dat je het durft zeggen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:25

Ga nou niet in op ponylover1, dat is alles wat ze wil, een reltopic maken.

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:35

ik ben ook wel nieuwschierig. Ik ben 19 en rij al ongeveer 9 jaar. Nu rijdt ik sinds 2 jaar op United, maar zij heeft zelf, netzoals ik nooit met sporen gereden.
ik moet United té veel been geven en naast dat dit er niet uit ziet, is het vermoeiend, het gaat echt om de 2 seconden, doe ik dit niet stopt ze gewoon met draven o.i.d.

sporen misschien een ideetje? of weet iemand iets anders?

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:42

Sporen zijn niet om voorwaarts te rijden he ;)

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:44

ik zou het niet weten omdat mijn pony altijd heel erg goed reageerd op het been.
over het algemeen vind ik het wel kunnen als je ze goed gebruikt, maar mijn pony zou echt helemaal gek worden.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:50

mlheddema schreef:
ik ben ook wel nieuwschierig. Ik ben 19 en rij al ongeveer 9 jaar. Nu rijdt ik sinds 2 jaar op United, maar zij heeft zelf, netzoals ik nooit met sporen gereden.
ik moet United té veel been geven en naast dat dit er niet uit ziet, is het vermoeiend, het gaat echt om de 2 seconden, doe ik dit niet stopt ze gewoon met draven o.i.d.

Dit is een kwestie van HEEL veel oefenen. Ik zal je even een pb sturen

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:58

PuurxNatuur schreef:
Sporen zijn niet om voorwaarts te rijden he ;)

Waarheid als een koe.

Browniee schreef:
Ga nou niet in op ponylover1, dat is alles wat ze wil, een reltopic maken.

Bedankt voor de waarschuwing. :)

@mlheddema:
Als je benen moet geven, begin dan als volgt.
Werk in fases van druk:
fase 1= focus waar je naartoe wilt, licht verplaatsing van gewicht in die richting.
fase 2= benen dichterbij het paard brengen, maar de buik nog niet raken (paard voelt je spieren spannen).
fase 3= flank van het paard aanraken met je hiel, maar nog geen druk zetten.
fase 4= lichte druk beginnen zetten.
fase 5= druk opbouwen.

Laat tussen elke fase van druk enkele seconden denktijd voor het paard.
Bouw de druk op tot maximum 1,5 kilo, en houd de druk zo.
Als het paard ergens in dit procedé goed reageert, laat je onmiddelijk alle beendruk en gewichtsverplaatsingsdruk los.
Dat goed reageren betekent in het begin de achterhandspieren die je voelt spannen. Daarop moet je al je druk lossen.
De volgende keer dat je probeert gaat er wss een gewichtverplaatsing naar voren komen. Ook weer alle druk laten vallen.
De volgende keer een klein stapje, enzovoorts. Probeer elke keer op minder druk hetzelfde of een beter resultaat te bekomen.

Het kan even duren voordat hij reageert.
Het is de bedoeling dat je niet je paard tikt, maar een constante druk uitvoert, want ritmische bewegingen (tikken) dienen om het paard ongevoelig te maken.
Het belangrijkste van heel de oefening is het moment waarop je de druk laat vallen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:14

ik vind dat je alleen sporen mag gebruiken als je je been stil kunt houden anders heeft het geen zin....sporen zijn er om de beenhulp te verfijnen, ieder paard wat sporen nodig heeft om sneller of harder te gaan lopen is niet goed aangereden/doorgereden/opgeleid helaas in de praktijk denken we dat het erbij hoort net als hulp teugels.....triest maar waar! helaas doe je er niks tegen! ik heb in mijn hele leven maar 1 keer met sporen gereden ging prima maar ook dat was een paard wat kompleet kapot gereden was als het om het been ging....zo gaat ie goed zegt de eigenaar.....maar met gaat ie veel beter let maar op....ik kreeg sporen om paard ging gelijk in de krul lopen (ik deed niks) maar leuk vond ik het niet.......

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:16

mlheddema schreef:

Sporen zijn om hulpen te vergroten in wezen, je bent minder hulp nodig voor hetzelfde doel. Gebruik jij dit bij voorwaarts rijden, dan zet je constant een vrij grote druk op het paard. Je paard koppelt nu al de kleine beendruk niet meer aan het voorwaartse, dan moet je je voorstellen hoe dat gaat worden als hij constant nog grotere beendruk gaat geven.

Je moet zorgen dat je paard in zijn hoofd kleine beendruk weer aan actie gaat koppelen. Mijn oplossing hiervoor is om beendruk te geven, geen respons is een tik, dan weer lichte beendruk. Zo gaat een paard die beendruk koppelen aan de zweep, uiteindelijk zal hij dus al bij de beendruk reageren. Belangrijk is dus wel dat je je paard goed aanvoelt, want de zweep mag niet een minuut later komen, het paard moet ze wel aan elkaar kunnen koppelen.
Bedenk daarbij wel dat je zweep niet is bedoeld om hem voorwaarts te rijden, maar om hem te corrigeren op het feit dat hij niet voorwaarts was.

Daarbuiten is het wellicht een goed idee om jezelf eens te filmen, en daarbij te kijken 'wat doe jij buiten het drijven met je benen'. Er zijn genoeg ruiters die zonder dat ze het door hebben heel veel druk toevoeren in het paard. Als jij constant druk hebt op je onderbeen, kun je je voorstellen dat jouw paard dus eigenlijk een constante beenhulp krijgt. Of wanneer jij erg beweeglijk bent met je onderbeen, krijgt je paard onregelmatige beenhulpen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:25

RusselNuwell schreef:
mlheddema schreef:

Sporen zijn om hulpen te vergroten in wezen, je bent minder hulp nodig voor hetzelfde doel. Gebruik jij dit bij voorwaarts rijden, dan zet je constant een vrij grote druk op het paard. Je paard koppelt nu al de kleine beendruk niet meer aan het voorwaartse, dan moet je je voorstellen hoe dat gaat worden als hij constant nog grotere beendruk gaat geven.

.

Sporen zijn om je hulpen te verfijnen, hadden we gisteren ofzo al discussie over dat er verschil is tussen vergroten en verfijnen. :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:30

Als je zegt verfijnen, dan zeg je dat de hulpen dus minder impact hebben. Vertel mij, wat heeft meer impact, een beenhulp, of een spoorhulp met dezelfde hoeveelheid druk. Juist ja, de spoorhulp, dus wat doe je dan, juist ja, hulpen vergroten.

Natuurlijk kan ik ook wel achter de redenering komen van verfijnen, want je hoeft een minder grove hulp te geven voor hetzelfde resultaat. Maar besef je wel dat tegelijkertijd die kleinere hulp meer druk met zich meedraagt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:45

RusselNuwell schreef:
mlheddema schreef:

Je moet zorgen dat je paard in zijn hoofd kleine beendruk weer aan actie gaat koppelen. Mijn oplossing hiervoor is om beendruk te geven, geen respons is een tik, dan weer lichte beendruk. Zo gaat een paard die beendruk koppelen aan de zweep, uiteindelijk zal hij dus al bij de beendruk reageren. Belangrijk is dus wel dat je je paard goed aanvoelt, want de zweep mag niet een minuut later komen, het paard moet ze wel aan elkaar kunnen koppelen.
Bedenk daarbij wel dat je zweep niet is bedoeld om hem voorwaarts te rijden, maar om hem te corrigeren op het feit dat hij niet voorwaarts was.

Aangezien een paard altijd zoekt naar het moment van wegvallen van druk, en altijd met zo weinig mogelijk druk door het leven wil, vind ik het onnodig om te corrigeren met een tikje met de zweep. Corrigeren moet zo weinig mogelijk gebeuren. Door het paard (zeker in het begin) meer tijd te geven, geef je leiding in plaats van correctie. Het feit dat je moet corrigeren is eigenlijk omdat je geen goede leiding hebt gegeven. Probeer altijd zo weinig mogelijk correctie te gebruiken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:47

RusselNuwell schreef:
Als je zegt verfijnen, dan zeg je dat de hulpen dus minder impact hebben. Vertel mij, wat heeft meer impact, een beenhulp, of een spoorhulp met dezelfde hoeveelheid druk. Juist ja, de spoorhulp, dus wat doe je dan, juist ja, hulpen vergroten.

Natuurlijk kan ik ook wel achter de redenering komen van verfijnen, want je hoeft een minder grove hulp te geven voor hetzelfde resultaat. Maar besef je wel dat tegelijkertijd die kleinere hulp meer druk met zich meedraagt.

verfijnen wordt vooral bedoelt dat je op een preciezere plaats inwerkt. Met verfijning bedoelen we niet direct drukvermindering. Dus hoewel de druk met eenzelfde kracht vergroot, is het toch een verfijning, want je werkt in op een preciezere plaats, en je hebt minder (eigenlijk geen) beendruk nodig.

Danielle2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:53

Als het niet nodig zou ik het niet doen hoor. Als hij gewoon lekker goed door loop,dan is het prima :j .

Maar als je ze gebruikt dan zou ik kleine doen. Doet het niet zo pijn, als je ze goed gebruikt :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:58

jensvl schreef:
Aangezien een paard altijd zoekt naar het moment van wegvallen van druk, en altijd met zo weinig mogelijk druk door het leven wil, vind ik het onnodig om te corrigeren met een tikje met de zweep. Corrigeren moet zo weinig mogelijk gebeuren. Door het paard (zeker in het begin) meer tijd te geven, geef je leiding in plaats van correctie. Het feit dat je moet corrigeren is eigenlijk omdat je geen goede leiding hebt gegeven. Probeer altijd zo weinig mogelijk correctie te gebruiken.

Paard in kwestie reageert niet consequent meer op druk. Dat betekent dat er gewenning van de druk moet zijn geweest in het verleden. Als er gewenning is opgetreden, moet je zorgen dat het paard toch weer attent word voor die kleine druk. Het paard maak je niet attent door hem de tijd te geven, maar door hem te corrigeren omdat hij niet attent is op de hulpen.
De reden dat ik dan ook praat met vergroten van de hulp, is omdat je bij het voorwaarts rijden alleen maar een neergaande spiraal bereikt met sporen. Paard reageert niet consequent op druk, dus meer druk toevoeren, paard gaat wennen aan de grotere hoeveelheid druk, dus reageert hier ook niet meer op als gewenst, dus langere of scherper inwerkende sporen.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:12

ponylove1 schreef:
Batlow schreef:
@ponylove, omdat hij zo verwend is geweest moet hij sporen? Je moet op de grond én onder de man gewoon consequent zijn. Niet door middel van hulpmiddeltjes want dan kan je het zelf gewoon niet. Smijt die dingen weg en weest consequent voor je paard

ik ben consequent maar hij is gewoon heel eigenwijs, ik kan ook wel goed een pony rijden want met m'n andere pony heb ik z1 gereden en dat zonder sporen, maar deze is het gewoon nodig

Je bent 15 jaar en hebt Z1 gereden en dat zonder sporen.
Filmpje graag?