Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:08

tjoppie schreef:
ik vind het gros van de bitloospredikers hele slechte ruiters gewoonweg omdat ze zeggen dat hun paard beter loopt bitloos.

Lekker simpel zeg.
%)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:09

tjoppie schreef:
keertwendingen, appuyementen, overgangen 2 gangen terug bijvoorbeeld

Ja en dan mijn andere vraag: Waarom kan je die niet correct uitvoeren zonder bit?

Mijn paard maakt een keertwending vanuit de verzameling, en mijn beenhulpen.
De voorkant gebruik ik slechts voor begrenzing, dit gaat dus prima zonder bit.

De appuyementen komen voort uit stelling en wijken, wederom 2 dingen die prima met houding en zit te doen zijn.
Zowel de draf als galopappuyementen zet mijn paard perfect in, zolang mijn houding maar in de goede balans zit en de hulpen op het juiste moment gegeven worden.
Wederom: Teugel begrenst slechts.

2 gangen terug, ja dan ben je een waardeloze ruiter als je dit niet zonder bit kan. Dit is in mijn ogen een basisoefening, en ik vind het bijzonder slecht als je hiervoor een bit voor nodig hebt.
Dan heb jij je 'rem' dus in de mond zitten....?

Hm nee heb nog steeds geen oefening kunnen vinden waar mijn paard zonder bit meer moeite mee had hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:19

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:23

JoviBan schreef:
tjoppie schreef:
ik vind het gros van de bitloospredikers hele slechte ruiters gewoonweg omdat ze zeggen dat hun paard beter loopt bitloos.

Lekker simpel zeg.
%)

heerlijk simpel is het ook

tjoppie

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:26

Danielle. Die oefeningen zijn moeilijker omdat je dan een fractie meer of minder dit of dat wil om de oefeningn technisch correct uit te voeren.

Iedere jan boerenfluit kan van rengalop naar halt als die maar bitloos grof genoeg is. Met bit is dat veel moeilijker technisch correct te doen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:28

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:30

Ik kom even binnenvallen zonder het topic helemaal gelezen te hebben maar moet zo lachen om de reacties van tjoppie :=

Als je iets rijtechnisch correct wil doen rij je toch voornamelijk op zit en beenhulpen? Zijn we dat met elkaar eens?
Waarom is het dan ineens moeilijker om dit met bit rijtechnisch op correcte wijze te doen?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:31

Nou begin ik me toch heel sterk af te vragen waar jij je kennis vandaan haalt?
Heb jij wel enig verstand van dressuur?
Helemaal niet aanvallend bedoelt maar ik begrijp echt niet wat je nou allemaal zegt.

Van rengalop naar halt is net zo simpel met bit, en je hele zin gaat niet op want van rengalop naar halt is 'technisch correct' helemaal geen oefening, die je ook niet uitvoert als je technisch correct bezig bent met rijden.

Lijkt mij toch heel duidelijk dat een overgang terug op je zit gebeurt.
Dat werd hier als kind al geleerd.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:33

omdat je de finetunig mist, je mist een stukje communicatie met het paard wat heel direct is. Zie het als een telefoonverbinding met een vertraging. of als een film waarvan het geluid een halve seconde achterloopt. Dat loopt niet.

Soms moet je een hele directe communicatie hebben, en dat moet je natuurlijk niet verwarren met pijn of rukken en plukken, dat kan gewoon even een spanninkje in je linkerpink zijn bij wijze van.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:35

Bijv. een kaakgekruist met een uitstekende release heeft een perfect finetuning.
Het is maar net waar je paard aan gewend is.

Voor jou paard is dat op het bit, voor mijn paard dmv druk op het hoofd.
Zij reageert gewoon op dat spanninkje in je linkerpink, net zoals jou paard op het bit. :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:35

daNiielle_ schreef:
Nou begin ik me toch heel sterk af te vragen waar jij je kennis vandaan haalt?
Heb jij wel enig verstand van dressuur?
Helemaal niet aanvallend bedoelt maar ik begrijp echt niet wat je nou allemaal zegt.

Van rengalop naar halt is net zo simpel met bit, en je hele zin gaat niet op want van rengalop naar halt is 'technisch correct' helemaal geen oefening, die je ook niet uitvoert als je technisch correct bezig bent met rijden.

Lijkt mij toch heel duidelijk dat een overgang terug op je zit gebeurt.
Dat werd hier als kind al geleerd.

ik vraag mij eerder af waar jij je kennis vandaan haalt eerlijk gezegd. Ik vind het schrijnend dat jij niet begrijpt wat ik zeg. Als je enig kennis had mbt rijden en oefeningen en technisch correct dan had je me kunnen volgen. OF je had ook goed kunnen lezen, dat had ook gekund.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:36

daNiielle_ schreef:
Bijv. een kaakgekruist met een uitstekende release heeft een perfect finetuning.
Het is maar net waar je paard aan gewend is.

Voor jou paard is dat op het bit, voor mijn paard dmv druk op het hoofd.
Zij reageert gewoon op dat spanninkje in je linkerpink, net zoals jou paard op het bit. :)

Welk stukje heb je gemist, en wat begrijp je niet?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:42

Finetuning is ook bitloos mogelijk tjoppie. Een bit werkt over het algemeen scherper in dan een bitloos hoofdstel. De ruiter hoeft dus minder hulp te geven om scherper door te komen waardoor het lijkt alsof je kleinere hulpen geeft maar in feite zijn die hulpen dus alleen maar kleiner voor de ruiter. De kunst is in mijn ogen om bitloos met minimale hulpen goede dressuur te kunnen rijden :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:42

EllenB schreef:
EricPrast schreef:
Ik rijd met bit, maar dat betekent niet dat ik persé tegen bitloos rijden ben. Iedereen moet wat mij betreft lekker doen wat hem of haar het meest aanspreekt. Naar mijn mening is het uiteindelijk toch zo dat niet de optoming, maar de hand van de ruiter en de manier waarop deze inwerkt maakt of het paard dit al dan niet als pijnlijk ervaart.

Dat is echt niet waar. Een paard voelt het bit altijd (er ligt immers een stuk ijzer op z'n lagen en dat geeft hoe dan ook druk. Ook als je niks met je handen doet.) Een bitloos hoofdstel geeft geen hinderlijk gevoel als je niks met je handen doet en een bit dus wel....

Ik vind dit een rare redenering de neusriem ligt er toch ook of je nu wel of geen teugeldruk hebt?? Imo hoeft ijzer niet van nature meer druk te geven dan leer, een (gebroken) bit is nog best een flexibele constructie zolang er maar geen (excessieve) druk op staat.

EDIT: Bovendien glijd een bit in een slijmerige mond denk ik beter als een neusriem stoffen of leren neusriem over de droge neus.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:46

tjoppie schreef:
ik vraag mij eerder af waar jij je kennis vandaan haalt eerlijk gezegd. Ik vind het schrijnend dat jij niet begrijpt wat ik zeg. Als je enig kennis had mbt rijden en oefeningen en technisch correct dan had je me kunnen volgen. OF je had ook goed kunnen lezen, dat had ook gekund.

Nou, ik begrijp best wat je wil zeggen, maar ik vraag me heel erg af waar die ervaringen vandaan komen.
Hoe kom jij erbij dat je een keerwending niet correct uit kan voeren zonder bit? Dat begrijp ik niet.
En je kunt niet eens antwoord geven op het hoe en waarom. Of in elk geval, dat doe je niet.

Mijn kennis komt voort uit het rijden zowel met als zonder bit, ik lees graag onderzoeken met betrekking tot het rijden, en 'experimenteer' graag met manieren van rijden zodat mijn antwoorden ook voortkomen uit eigen ervaringen, met daarbij een stukje feiten uit de onderzoeken.

Ik vind je nou typisch overkomen als iemand die een oordeel klaar heeft, anderen beledigt zoals dat stukje dat ik geen kennis heb over rijden...sorry???, maar ondertussen nooit iets van zichzelf durft te laten zien of wat bereikt.
En als ik dat verkeerd heb dan spijt me dat zeer, maar het zijn wel altijd dezelfde mensen met een grote mond maar ondertussen zo anoniem mogelijk blijven, omdat ze zelf geen commentaar kunnen verdragen op de rijkunsten.
En dan wel lopen verkondigen dat je zonder bit je paard niet op pinken kan besturen, en het niveau van bitloze ruiters slecht is.
Oja en die bewering dan nog blijven volhouden, zelfs na bewijs van de knhs zelf. 8)7

Pff sorry maar ik begrijp echt niet dat je een discussie komt voeren, als je niet openstaat voor andere meningen of je eigen mening bij te stellen.
En je eigen argumenten niet eens onderbouwt...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:46

Daan_Ordeal schreef:
Finetuning is ook bitloos mogelijk tjoppie. Een bit werkt over het algemeen scherper in dan een bitloos hoofdstel. De ruiter hoeft dus minder hulp te geven om scherper door te komen waardoor het lijkt alsof je kleinere hulpen geeft maar in feite zijn die hulpen dus alleen maar kleiner voor de ruiter. De kunst is in mijn ogen om bitloos met minimale hulpen goede dressuur te kunnen rijden :)

en dat is een hele beste instelling.

Ik heb je zien rijden, ik weet wat je doet. En wat mij betreft ben jij een van de weinige bitloze ruiters die slechts diens kunnen met bit bevestigd door bitloos te rijden.

en dat is helemaal OK

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:47

daNiielle_ schreef:
Nou, ik begrijp best wat je wil zeggen, maar ik vraag me heel erg af waar die ervaringen vandaan komen.
Hoe kom jij erbij dat je een keerwending niet correct uit kan voeren zonder bit? Dat begrijp ik niet.
En je kunt niet eens antwoord geven op het hoe en waarom. Of in elk geval, dat doe je niet.

Mijn kennis komt voort uit het rijden zowel met als zonder bit, ik lees graag onderzoeken met betrekking tot het rijden, en 'experimenteer' graag met manieren van rijden zodat mijn antwoorden ook voortkomen uit eigen ervaringen, met daarbij een stukje feiten uit de onderzoeken.

Ik vind je nou typisch overkomen als iemand die een oordeel klaar heeft, anderen beledigt zoals dat stukje dat ik geen kennis heb over rijden...sorry???, maar ondertussen nooit iets van zichzelf durft te laten zien of wat bereikt.
En als ik dat verkeerd heb dan spijt me dat zeer, maar het zijn wel altijd dezelfde mensen met een grote mond maar ondertussen zo anoniem mogelijk blijven, omdat ze zelf geen commentaar kunnen verdragen op de rijkunsten.
En dan wel lopen verkondigen dat je zonder bit je paard niet op pinken kan besturen, en het niveau van bitloze ruiters slecht is.
Oja en die bewering dan nog blijven volhouden, zelfs na bewijs van de knhs zelf. 8)7

Pff sorry maar ik begrijp echt niet dat je een discussie komt voeren, als je niet openstaat voor andere meningen of je eigen mening bij te stellen.
En je eigen argumenten niet eens onderbouwt...

Heb jij ooit wel eens een keertwending gereden welke getoetst werd aan een KNHS jurylid qua technisch aspect?

en waarom zou ik bitloos beledigen, ik rij zelf ook wel eens bitloos, en ik geef bitloos les. maar mijn mening blijft toch nog steeds dat als je niet met bit kan rijden, je gewoon niet rijden kan.
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 23-08-11 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:48

tjoppie schreef:
Heb jij ooit wel eens een keertwending gereden welke getoetst werd aan een KNHS jurylid qua technisch aspect?

Jazeker, ik rijd bitloze wedstrijden. :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:49

daNiielle_ schreef:
tjoppie schreef:

Jazeker, ik rijd bitloze wedstrijden. :)

op welk niveau? want naar mijn weten komen er geen keertwendingen in de opgengestelde wedstrijden voor.

Nou wil ik je absoluut erkennen in je moed om jouw bitloze rijden te laten toetsen. Ik kan niet anders zeggen dan enorm respect!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:50

HorseTopShop schreef:
Niet iedereen lust spruitjes, niet iedereen vindt achtbanen leuk en zo ook reageert elk paard weer anders op bitloos.
Mijn haflinger pakte vaak het bit beet en ging er als een idioot vandoor. Sturen en remmen zat er niet in.
Toen bitloos geprobeerd. Kingekruist werkte niet, kaakgekruist werkte ook niet, eigenlijk werkte er niks echt helemaal lekker. Totdat ik de hackamore ging uitproberen. Daar rij ik nu alweer zo'n 10 jaar mee en gaat super.
Maar voor het paard van de buren zou dat bijvoorbeeld weer helemaal niet werken.

Dus wat is goed? Goed is waar het paard het beste op reageert.

Dit vind ik ook ja, helemaal mee eens :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:51

tjoppie schreef:
Ik weet niet hoeveel ik het nog moet herhalen Joviban. Maar ik rij regelmatig bitloos, geef ook bitloos les. Ik weet van bitloos ik snap bitloos en ik vind het gros van de bitloospredikers hele slechte ruiters gewoonweg omdat ze zeggen dat hun paard beter loopt bitloos.

Ik zie hier geen mensen prediken dat hun paard beter lopt bitloos Tjoppie.... dus waar je dat vandaan haalt.

We vergeten altijd dat een paard zo gevoelig is dat het een vliegje op zn kont voelt.....

Whahaha Tjoppie.... als jij het niveau toetst door KNHS wedstrijden dan weet ik nu tegen wat voor persoon ik heb heb :')

Het heeft niks met kunnen te maken Tjoppie, het heeft met willen te maken. Ik zie en merk geen meerwaarde in een bit, dus ik gebruik geen bit.
Zo simpel kan het zijn, en dat heeft dan niks met rijkunst te maken. Waar je steeds op blijft hameren.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:52

Je kunt vanaf de L2 gewoon HC starten hoor. :)

Ik ben het ook eens met HorseTopShop: Zo ervaarde ik ook hoe onzeker mijn jonge paard werd van het bitloos rijden.
Niet elk paard reageert er fijn op.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:56

Air schreef:
tjoppie schreef:
Ik weet niet hoeveel ik het nog moet herhalen Joviban. Maar ik rij regelmatig bitloos, geef ook bitloos les. Ik weet van bitloos ik snap bitloos en ik vind het gros van de bitloospredikers hele slechte ruiters gewoonweg omdat ze zeggen dat hun paard beter loopt bitloos.

Ik zie hier geen mensen prediken dat hun paard beter lopt bitloos Tjoppie.... dus waar je dat vandaan haalt.

We vergeten altijd dat een paard zo gevoelig is dat het een vliegje op zn kont voelt.....

Whahaha Tjoppie.... als jij het niveau toetst door KNHS wedstrijden dan weet ik nu tegen wat voor persoon ik heb heb :')

Het heeft niks met kunnen te maken Tjoppie, het heeft met willen te maken. Ik zie en merk geen meerwaarde in een bit, dus ik gebruik geen bit.
Zo simpel kan het zijn, en dat heeft dan niks met rijkunst te maken. Waar je steeds op blijft hameren.

Weet je wat nou zo leuk is. Het is heerlijk als de onderwerpen waar je het over hebt in je voorbeelden zich zo gruwelijk gaan verdedigen dat ze zichzelf voor joker zetten.

Wie de schoen past trekke hem aan. Iedereen die hier nu zo agressief reageert weet eigenlijk wel dat ik het over hun heb. En weet je wat het leuke is, de bitloze ruiters welke serieus bezig zijn met hun paard die reageren zo heerlijk, zo oprecht en zo uitnodigend voor de discussie. HULDE aan die mensen!

En als men boos word om wat ik nu schrijf, bedenk dan dat als jij mijn posts persoonlijk aantrekt dat dan niet alleen de hele wereld denkt dat het over jou gaat, maar jij zelf ook! en dat je dus eigenlijk zelf wel weet dat het niet goed zit :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:59

daNiielle_ schreef:
Je kunt vanaf de L2 gewoon HC starten hoor. :)

Ik ben het ook eens met HorseTopShop: Zo ervaarde ik ook hoe onzeker mijn jonge paard werd van het bitloos rijden.
Niet elk paard reageert er fijn op.

Ik weet dat je HC kan starten, maar of je dan optimaal gejureerd word dat durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat men bitloos ook gewoon een redelijk correcte z proef neer kan zetten. Ik zie dat in mijn lessen wel. Je zal dan geen hoogvlieger zijn maar in de middenmoot met misschien winst zou je wel kunnen eindigen.

Ik heb paarden gereden waar je niet bitloos op moet willen zitten, die pikken dat niet.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:01

ooooh, leuheuk, nu krijgen we een discussie over de discussie. Ik blijf nog even hangen. Zal me verder onthouden van commentaar, want mijn mening is wel duidelijk dacht ik. Maar de nar die zich hier heeft gemeld, die is te grappig. Nu maar hopen dat de lesklanten het niet lezen...