tjoppie schreef:ik vind het gros van de bitloospredikers hele slechte ruiters gewoonweg omdat ze zeggen dat hun paard beter loopt bitloos.
Lekker simpel zeg.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tjoppie schreef:keertwendingen, appuyementen, overgangen 2 gangen terug bijvoorbeeld
daNiielle_ schreef:Nou begin ik me toch heel sterk af te vragen waar jij je kennis vandaan haalt?
Heb jij wel enig verstand van dressuur?
Helemaal niet aanvallend bedoelt maar ik begrijp echt niet wat je nou allemaal zegt.
Van rengalop naar halt is net zo simpel met bit, en je hele zin gaat niet op want van rengalop naar halt is 'technisch correct' helemaal geen oefening, die je ook niet uitvoert als je technisch correct bezig bent met rijden.
Lijkt mij toch heel duidelijk dat een overgang terug op je zit gebeurt.
Dat werd hier als kind al geleerd.
daNiielle_ schreef:Bijv. een kaakgekruist met een uitstekende release heeft een perfect finetuning.
Het is maar net waar je paard aan gewend is.
Voor jou paard is dat op het bit, voor mijn paard dmv druk op het hoofd.
Zij reageert gewoon op dat spanninkje in je linkerpink, net zoals jou paard op het bit.
EllenB schreef:EricPrast schreef:Ik rijd met bit, maar dat betekent niet dat ik persé tegen bitloos rijden ben. Iedereen moet wat mij betreft lekker doen wat hem of haar het meest aanspreekt. Naar mijn mening is het uiteindelijk toch zo dat niet de optoming, maar de hand van de ruiter en de manier waarop deze inwerkt maakt of het paard dit al dan niet als pijnlijk ervaart.
Dat is echt niet waar. Een paard voelt het bit altijd (er ligt immers een stuk ijzer op z'n lagen en dat geeft hoe dan ook druk. Ook als je niks met je handen doet.) Een bitloos hoofdstel geeft geen hinderlijk gevoel als je niks met je handen doet en een bit dus wel....
tjoppie schreef:ik vraag mij eerder af waar jij je kennis vandaan haalt eerlijk gezegd. Ik vind het schrijnend dat jij niet begrijpt wat ik zeg. Als je enig kennis had mbt rijden en oefeningen en technisch correct dan had je me kunnen volgen. OF je had ook goed kunnen lezen, dat had ook gekund.
Daan_Ordeal schreef:Finetuning is ook bitloos mogelijk tjoppie. Een bit werkt over het algemeen scherper in dan een bitloos hoofdstel. De ruiter hoeft dus minder hulp te geven om scherper door te komen waardoor het lijkt alsof je kleinere hulpen geeft maar in feite zijn die hulpen dus alleen maar kleiner voor de ruiter. De kunst is in mijn ogen om bitloos met minimale hulpen goede dressuur te kunnen rijden
daNiielle_ schreef:Nou, ik begrijp best wat je wil zeggen, maar ik vraag me heel erg af waar die ervaringen vandaan komen.
Hoe kom jij erbij dat je een keerwending niet correct uit kan voeren zonder bit? Dat begrijp ik niet.
En je kunt niet eens antwoord geven op het hoe en waarom. Of in elk geval, dat doe je niet.
Mijn kennis komt voort uit het rijden zowel met als zonder bit, ik lees graag onderzoeken met betrekking tot het rijden, en 'experimenteer' graag met manieren van rijden zodat mijn antwoorden ook voortkomen uit eigen ervaringen, met daarbij een stukje feiten uit de onderzoeken.
Ik vind je nou typisch overkomen als iemand die een oordeel klaar heeft, anderen beledigt zoals dat stukje dat ik geen kennis heb over rijden...sorry???, maar ondertussen nooit iets van zichzelf durft te laten zien of wat bereikt.
En als ik dat verkeerd heb dan spijt me dat zeer, maar het zijn wel altijd dezelfde mensen met een grote mond maar ondertussen zo anoniem mogelijk blijven, omdat ze zelf geen commentaar kunnen verdragen op de rijkunsten.
En dan wel lopen verkondigen dat je zonder bit je paard niet op pinken kan besturen, en het niveau van bitloze ruiters slecht is.
Oja en die bewering dan nog blijven volhouden, zelfs na bewijs van de knhs zelf.
Pff sorry maar ik begrijp echt niet dat je een discussie komt voeren, als je niet openstaat voor andere meningen of je eigen mening bij te stellen.
En je eigen argumenten niet eens onderbouwt...
daNiielle_ schreef:tjoppie schreef:Heb jij ooit wel eens een keertwending gereden welke getoetst werd aan een KNHS jurylid qua technisch aspect?
Jazeker, ik rijd bitloze wedstrijden.
HorseTopShop schreef:Niet iedereen lust spruitjes, niet iedereen vindt achtbanen leuk en zo ook reageert elk paard weer anders op bitloos.
Mijn haflinger pakte vaak het bit beet en ging er als een idioot vandoor. Sturen en remmen zat er niet in.
Toen bitloos geprobeerd. Kingekruist werkte niet, kaakgekruist werkte ook niet, eigenlijk werkte er niks echt helemaal lekker. Totdat ik de hackamore ging uitproberen. Daar rij ik nu alweer zo'n 10 jaar mee en gaat super.
Maar voor het paard van de buren zou dat bijvoorbeeld weer helemaal niet werken.
Dus wat is goed? Goed is waar het paard het beste op reageert.
tjoppie schreef:Ik weet niet hoeveel ik het nog moet herhalen Joviban. Maar ik rij regelmatig bitloos, geef ook bitloos les. Ik weet van bitloos ik snap bitloos en ik vind het gros van de bitloospredikers hele slechte ruiters gewoonweg omdat ze zeggen dat hun paard beter loopt bitloos.
Air schreef:tjoppie schreef:Ik weet niet hoeveel ik het nog moet herhalen Joviban. Maar ik rij regelmatig bitloos, geef ook bitloos les. Ik weet van bitloos ik snap bitloos en ik vind het gros van de bitloospredikers hele slechte ruiters gewoonweg omdat ze zeggen dat hun paard beter loopt bitloos.
Ik zie hier geen mensen prediken dat hun paard beter lopt bitloos Tjoppie.... dus waar je dat vandaan haalt.
We vergeten altijd dat een paard zo gevoelig is dat het een vliegje op zn kont voelt.....
Whahaha Tjoppie.... als jij het niveau toetst door KNHS wedstrijden dan weet ik nu tegen wat voor persoon ik heb heb
Het heeft niks met kunnen te maken Tjoppie, het heeft met willen te maken. Ik zie en merk geen meerwaarde in een bit, dus ik gebruik geen bit.
Zo simpel kan het zijn, en dat heeft dan niks met rijkunst te maken. Waar je steeds op blijft hameren.
daNiielle_ schreef:Je kunt vanaf de L2 gewoon HC starten hoor.
Ik ben het ook eens met HorseTopShop: Zo ervaarde ik ook hoe onzeker mijn jonge paard werd van het bitloos rijden.
Niet elk paard reageert er fijn op.