met les een elastiekje in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:34

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me behoorlijk stoor aan het taalgebruik van sommigen in dit topic O:) Letten jullie daar alsjeblieft een beetje op?

Ik heb altijd mijn haren vast als ik ga rijden. Mijn haren komen net tot mijn schouders. Ik vind het verzorgder staan en mijn haren kunnen niet zomaar in mijn gezicht komen wapperen of ergens aan blijven hangen als ik eraf val.

Mijn leskinderen moeten ook altijd hun haren vast. Vooral bij die kleine en jonge kinderen zit na drie keer lichtrijden heel de ponnie voor de ogen, of gaat met het opzetten alles al bij de oren zitten en is het kind alleen nog maar aan de oren aan het frunniken de hele les. Mochten ze geen elastiekje meehebben, dan krijgen ze die even van mij. Het is gewoon veel praktischer én verzorgder.

Ik kan me ook voorstellen dat, als je bij een beetje deftige stal rijdt, het verplicht wordt gesteld. Het kan best beledigend overkomen als je als instructeur in je nette goed staat en je lesklanten binnen komen met wapperende haren onder de cap uit je les binnenlopen. Ik denk dat ik dat niet zou kunnen waarderen.

xTamara

Re: met les een elastiekje in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:38

Nou ik vind het een beetje belachelijk.. Maar dat is mijn mening.
Je moet toch rijden met wat je prettig vind?
Ik heb wel eens gehad dat het stiekje precies bij het randje van mijn cap zat, en dat zat de hele les tegen mijn hoofd aan te drukken.. Nou dan liever los.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:57

Als je voor jezelf rijdt kan je kiezen wat je wilt, maar bij de les is een instructeur verantwoordelijk (en ook aansprakelijk) voor wat er in de les gebeurt. Dus als die vindt dat het veiliger is om met vast haar te rijden kan die dat eisen. En met springen lijkt mij dat wat logischer dan bij dressuur, je zit dan in de sprong voorover en dan is de kans dat los haar voor je gezicht hangt iets groter.
Heel persoonlijk, maar toen mijn haar lang was had ik het tijdens het rijden altijd vast. Laat het weer groeien en het is nu nog te kort voor een staart, maar hangt wel bij b.v. hoeven krabben in mijn ogen. Ieder zijn/haar keuze maar dat vind ik best irritant.

Overigens las ik iets over mp3 spelers tijdens het rijden. Bij mij op stal deed een stalgenoot dat laatst toen ik reed en ik voelde mij daar best onveilig bij. Mijn paard was toen wat frisser door de kou en als die er vandoor was geschoten had de persoon in kwestie niets gehoord, maar zou zich wel rot kunnen schrikken als het paard daarop zou reageren.

loveslucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:11

Ik rij ook altijd met een elastiekje in. Niet alleen voor me veiligheid, maar ook voor omdat ik dat veel lekkerder vind rijden. :D Anders zwiept dat haar maar de hele tijd op een neer. :P

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:11

Mp3 vind ik dan ook weer iets anders.. Ik heb het ook een keer geprobeerd maar was toch zo geconcentreerd bezig dat ik de muziek niet meer hoorde :P

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:47

zoveel werk ishet toch ook niet omeen stiekje inte doenn??
maar dat je dan meteen niet mee mag doen is well een beetje raar:)
btw ik heb altijd een stiekje bij me:p
x

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:59

Het is inderdaad veel veiliger om met een stiekje om te rijden.Het staat leuk en het is echt geen grote moeite!Ik hou aleen mijn kleine vriendschapskettinkje aan maar voor de rest geen sieraden of wat dan ook,ook rijd ik altijd met chaps aan en toch ook altijd een stiekje in!

Maar het is wel een beetjeoverdreven dat je dan niet mee mag rijden!

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:41

maar wat is er nou gevaarlijk aan? Ik snap het nog steeds niet.. je kan met een stiekje in toch ook ergens aan blijven hangen?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:44

tja iedereen rijd anders he
als ik het zo ga bekijken ik heb zo lang haar dat ik met mijn staart ook kan blijven hangen!

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:11

Met wind kan je haar voor je gezicht komen en verlies je controle doordat je weinig ziet.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:13

Bij ons op de manege is dat ook zo, en als je er is een x een vergeet hebben ze er een aantal bij de bar liggen.
Dit is omdat als je zou vallen je paard bijvoorbeeld veel makkelijker op je haar zou kunnen gaan staan als het los is, zou jij proberen dan je hoofd omhoog te doen, is dat geloof me, geen pretje.
tevens kan haar voor je ogen gaan zitten e.d. Puur voor de veiligheid

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:14

Ik vind dit echt onzin! Nog nooit gehoord dat je haar vast moet (op wedtrijd na dan).

Kijk dat ze een bodyprotector verplichten... Dat tot dáár aan toe.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:18

Vjestagirl schreef:
Met paardrijden:
-Horen je haren vast te zitten,
-Hoort je jas of vest dichtgeritst of uit
-Hoort je cap hoort netjes vast te zitten
-Heb je geen los zittende kleding aan
-Als je jophurs draagt horen daar chaps overheen
-Sieraden doe je voor de les af, alles, ook kettinkjes en horloges

Je hoort er gewoon netjes bij te zitten. Haar wat los zit gaat alleen maar in de weg zitten.

Helemaal mee eens. Afgezien van dat horloge dan ;) Wel net zo makkelijk als je maar anderhalf uur hebt om twee paarden te rijden. Ik kan namelijk geen tijd inschatten. Ik hou mijn oorbellen ook altijd wel in. Ook tijdens wedstrijden. Ben een dressuurmuts en met dressuur vind ik een klein oorbelletje altijd mooi staan.

Het kan altijd gebeuren dat je elastiekje uitvalt tijdens de les, maar voordat je de les ingaat hoort het gewoon vast te zitten. Dit heb ik ook altijd meegekregen van mijn voormalig instructeur. Ben daarin dus keurig opgevoed :P
Of je nou het risico loopt om met je weelderige haardos aan een staander te blijven hangen of niet, het hoort gewoon vast. Bijkomend voordeel voor jezelf: je hebt niet zoveel klitten als je een staart inhebt, dan wanneer je met los haar rijdt.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:21

GEEN_ZIN schreef:
Met wind kan je haar voor je gezicht komen en verlies je controle doordat je weinig ziet.

ik rij meestal met los haar, maar over het algemeen zorgt je cap ervoor dat je haar niet zover naar voren kan waaien.
het is niet zo'n moeite om een elastiekje in te doen maar om het te verplichten.. tja.. niet zo'n ramp maar een beetje nutteloos vind ik het wel.. ;)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:36

dat je de les niet in mag vind ik overdreven ;)
ik rij zelf nooit met een staart :o
ik vind het niet mooi staan, en heb verder geen last er van met rijden!
met een wedstrijd heb ik wel een stikje in maar ik vind echt dat dat heel mijn foto's verpest :P( worden foto's gemaakt :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:45

Ik het haar tot op mn kont en dat wil je echt niet los hebben tijdens het rijden(ook niet buiten het rijden ;) ). Dus ik rijd of met een lage staart of een halve vlecht in(een hele vlecht gaan op den duur zo klapperen en daar erger ik me dan aan). Knot heb ik ook wel eens geprobeerd maar dat was geen succes, na 2 keer lichtrijden was die hele knot uitgezakt(heb super zwaar en veel haar, als ik 2 passen loop begint de knot al losser te zitten).

Ik vind het niet meer dan normaal dat je tijdens de les even een stiek in je haar doet als je (half)lang haar hebt. Ziet er een stuk verzorgder uit en het is veiliger. Buiten dat mocht je ergens achter blijven haken met je losse haar, wat je haar dr nog eens lelijk van ook.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:12

ijssnuiver schreef:
Ik het haar tot op mn kont en dat wil je echt niet los hebben tijdens het rijden(ook niet buiten het rijden ;) ). Dus ik rijd of met een lage staart of een halve vlecht in(een hele vlecht gaan op den duur zo klapperen en daar erger ik me dan aan). Knot heb ik ook wel eens geprobeerd maar dat was geen succes, na 2 keer lichtrijden was die hele knot uitgezakt(heb super zwaar en veel haar, als ik 2 passen loop begint de knot al losser te zitten).

Ik vind het niet meer dan normaal dat je tijdens de les even een stiek in je haar doet als je (half)lang haar hebt. Ziet er een stuk verzorgder uit en het is veiliger. Buiten dat mocht je ergens achter blijven haken met je losse haar, wat je haar dr nog eens lelijk van ook.

met heel lang haar vind ik het logisch..
veilig vind ik gezeur, er kan weinig gebeuren..
verzorgder, ben ik het ook niet mee eens..
ik vind los veel mooier staan en ik doe mijn haar liever los en dat het lekker zit dan vast en dat het er wel "verzorgd" uit ziet maar dat het ontzettend irriteert ;)
ergens achter blijven haken met je haar gebeurt ook niet zo snel hoor..
een beetje ver gezocht..

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:15

loveslucky schreef:
Ik rij ook altijd met een elastiekje in. Niet alleen voor me veiligheid, maar ook voor omdat ik dat veel lekkerder vind rijden. :D Anders zwiept dat haar maar de hele tijd op een neer. :P

Ja inderdaad en dan gaat het zo kriebelen in mijn nek (het komt tot iets over mijn schouders). Het zit gewoon veel fijner. De veiligheid ervan snap ik ook niet heel goed, tenzij je echt heel lang haar hebt. Dan zou je misschien nog ergens aan kunnen blijven hangen, al zou ik dat knap vinden zonder dat je je haar eruit trekt :+

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:35

ik heb meestal gewoon mijn haren los, en het zit niet echt vervelend,,
soms heb ik ze op staart ofzo

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:16

Vind het echt geen kijk om je haar los te dragen tijdens de les. Ik kan me voorstellen dat instructeurs zich mateloos ergeren aan de wapperende manen van de amazones. Het leidt ontzettend af en als instructeur moet je gewoon goed zicht hebben op de hele zit/houding van de ruiter. Allemaal wapperende en afleidende dingen bevorderen dat niet. En om je haar nou los te dragen uit ijdelheid vind ik zo'n vreemd argument. Je hoort tijdens het rijden met je paard bezig te zijn en niet met je uiterlijk.
Je hebt gewoon de instructies op te volgen en de wensen van je instructeur te respecteren. Hij is tenslotte degene die je beter moet maken. Daar wordt ie voor betaald. Zorg gewoon dat je standaard een elastiekje in je jaszak hebt zitten. Dan kun je het altijd vast doen wanneer het van je gevraagd wordt. Zodra je dan van het paard afstapt, kun je je haar weer los doen en verdergaan met mooi zijn.

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:03

Ik vind het een goede regel.
ikzelf heb altijd een elastiekje in mijn haar met rijden

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:09

Ik heb ook altijd mijn haar vast met paardrijden, ik vind het geen probleem ;)

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:28

Ik heb ook op stal mijn haar altijd vast, vind het maar wat vervelend dat los dwarrelend haar.

En ach dan rijdt je toch met elastiekje in je haar?

Lottuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:08

ik vind van wel het is gwoon voor je eigenveilighijd :D

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:11

Ik heb het al gevraagd maar ik vraag het nog een keer,
Waarom is het veilig met een stiekje in?
Ook met een stiekje in kan je ergens aan blijven hangen.

En ook met stiekje in kan je haar voor je ogen komen.
En zonder stiekje hoeft je haar ook niet voor je ogen te zitten.