Silly_Woman schreef:wat ik alleen even tegen alle onzekere mensen wil zeggen, let gewoon een beetje op het gewicht en hoe stevig de pony/het paard is, als jij 1.70 bent en 60 kg weegt kan je best nog op een pony rijden, het ziet er alleen wat raar uit...
Maar als je de pony netjes rijd (ook in de dressuur) moet de jury ongeacht of het plaatje van jou en pony niet helemaal okj is normale/goede punten voor de oefeningen geven... Ze moeten het rijden beoordelen en niet het plaatje (maar dat heb ik zo geleerd...
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Als je te lang bent (let op het woordje 'te') dan hinder je je paard/pony ook. Dit ten eerste zit je met je tenen in de pols van je paard te schoppen, niet bewust dat snap ik, maar je komt er wel regelmatig tegen aan. Plus heb je te maken met het wel bekende hefboom effect. Je brengt je paard heel makkelijk uit evenwicht omdat je er zo'n stuk boven uit steekt. Een paard zal altijd proberen onder het gewicht te lopen, als jij heel erg naar voren zit zal hij proberen daar onder te gaan lopen, dit om zijn evenwicht te bewaren. Op het moment dat jij er een flink stuk boven uit steekt en jij kantelt je boven lichaam een klein stukje naar links of rechts zal je pony dus weer daaronder proberen te lopen omdat je jouw massamiddelpunt verplaatst hebt. En dus het paard uit evenwicht brengt.
Ik hoop dat je het een beetje snapt, het is vooral een natuurkundig proces met krachten enzo. Ik ben zelf niet zo'n ster in natuurkunde en kan het dus moeilijk uitleggen

Ik ben het er zeker wel mee eens dat men het rijden moet beoordelen en niet het plaatje, MITS het niet schadelijk is voor het paard.