.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:30

plezier van het paard zegt hierin weinig, imo. aangezien veel blessures pas later optreden, en dan vaak ook permanent zijn (slijtage). als je op de grens zit kan je het beter gewoon laten dan het risico nemen.

overigens vind ik 50 kilo op een shet niet meer kunnen, tenzij het gaat om een uitschieter van over de 1,10, ouderwets type. en dan wel 50 kilo incl zadel en kleding. zo'n 40 kilo aan ruiter dus. zo'n shet weegt hooguit 250 kilo, een flink grote en gespierde, en met 50 kilo totaal zit je dan gewoon aan 20%. meer is dus niet verstandig.

@ jasmijn, heb je een foto van het dier waarbij je erop zit? het lijkt mij vergelijkbaar met mijn paard qua type, en in dat geval zou ik het zéker niet meer doen. het gewicht zal niet het grootste probleem zijn, de combinatie gewicht/ lengte wel. je kunt het meisje waarschijnlijk wel begeleiden met het dier, zo heeft een medebokker haar dekhengsten ook laten inrijden door een kindje van 7 of 8 jaar geloof ik. zij heeft de dieren opgevoed en later het ruitertje met paardje begeleid, en dat is een groot succes geworden.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:31

een paard weet wel wat hij wel of niet leuk vind en zal dit echt wel laten merken het weet niet wat goed voor hem is ben ik ook niet helemaal mee eens want paarden weten welke kruiden ze wel kunnen eten en welke giftig zijn en ze dus niet kunnen eten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:31

NiN_ME schreef:
Kom hier het topic even binnenvallen, want ik ben benieuwd welke schofthoogte ik met mijn gewicht en lenge MINIMAAL moet hebben?
Dan zullen we het over de wat smaller gebouwde paarden/ pony's hebben om een duidelijk antwoord te kunnen krijgen. Ik ben 1.78m lang en weeg ongeveer 53 kg, heb dus een slanke bouw.

ik zou voor minimaal 1,55 gaan, maar eerder kiezen voor een groter paard. als je ook het plaatje meerekent minimaal 1,65.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:33

Even tussendoor. Als wij een discussie voeren, is het wel fijn als je een zin niet 3x hoeft te lezen omdat je er niets van begrijpt. Aan het eind van een zin komt een punt, tussendoor eventueel komma's.

Afgezien daarvan denk ik dat het een discussie zonder eind is. Ik kan niet in het hoofd van het paard kijken en jij kan dit ook niet. Ik heb geen idee of een paard weet wat er slecht voor hem is, maar ik heb zo'n vermoeden van niet. Zoiets valt alleen niet te bewijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:34

hoi, ik had de vraag of mijn vader nog goed op mijn paard kan kwa gewicht. ik heb nl een paard van 1.60 M een 3,5 jarige draver (net 1 week) ruin. iets breeder gebouwd. en mijn vader weegt 90 kilo gaat dit nog voor korte stap ritjes ?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:34

33Bonita33 schreef:
een paard weet wel wat hij wel of niet leuk vind en zal dit echt wel laten merken het weet niet wat goed voor hem is ben ik ook niet helemaal mee eens want paarden weten welke kruiden ze wel kunnen eten en welke giftig zijn en ze dus niet kunnen eten

maar een hoefbevangen paard laat het gras en de biks ook niet staan. wat natuur betreft weet een paard het allemaal zelf wel. als de mens er zich mee gaat bemoeien wordt het gewoon een ander verhaal. ik weet zéker dat ik zo met Flicka wegrijd, en ik weet ook zéker dat mijn osteopaat dan volgende maand klachten aan de rug zal vinden. Flicka zou een buitenrit met mij erop in het bos echt wel leuk vinden. de pijn komt later pas, en dat kan, als je pecht hebt, járen duren.

je kunt dit echt niet aan het paard overlaten, hoewel de meeste paarden wel eea aangeven, je kunt er niet vanuit gaan. een shet is een ras dat graag werkt, en bovendien laat een paard zijn zwaktes niet graag zien, dat zit in zijn aard. zwakte laten zien betekent immers dat de roofdieren je snel op zullen merken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:35

voor korte stapritjes zal dat geen probleem zijn Knipoog
maar dan moet je er wel aan denken dat je beter even kan wachten tot de bespiering echt goed is (of dat meot het nu al zijn.)

edit : en ook even wachten tot het evenwicht van je paardje goed is Lachen
Laatst bijgewerkt door smurffie op 19-01-08 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:36

Anoniem schreef:
hoi, ik had de vraag of mijn vader nog goed op mijn paard kan kwa gewicht. ik heb nl een paard van 1.60 M een 3,5 jarige draver (net 1 week) ruin. iets breeder gebouwd. en mijn vader weegt 90 kilo gaat dit nog voor korte stap ritjes ?

Dit gaat waarschijnlijk over een paard dat nog maar net onder het zadel is, gezien zijn leeftijd. In dat geval zou je denken dat hij z'n evenwicht met ruiter nog moet vinden en zou ik nog even wachten met je vader. Maar goed, ik ben geen expert, anderen hebben daar waarschijnlijk wel meer verstand van.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:36

ik vind rond de 50 kilo totaal nog wel gaan maar dan ook gewoon op een grote shet dus echt boven de 1.00 dus gewoon een grote stevige shet waar het ook over ging vind ik daar niks mis mee zolang er goed passend tuig op ligt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:37

Narya schreef:
Even tussendoor. Als wij een discussie voeren, is het wel fijn als je een zin niet 3x hoeft te lezen omdat je er niets van begrijpt. Aan het eind van een zin komt een punt, tussendoor eventueel komma's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:38

smurffie schreef:
maar dan moet je er wel aan denken dat je beter even kan wachten tot de bespiering echt goed is (of dat meot het nu al zijn.)

bespiering heeft hij al redelijk wat want hij is met 2.5 op de drafbaan geweest (in training) dus daar door heeft hij redelijk wat bespiering. maar we doen het zoiezo nog rustig aan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:38

enne, shetten staan niet voor niets bekend als ondeugend, en hoevaak hoor je niet over shetten die bokken en klieren? wellicht proberen ze iets aan te geven, maar nee, 'als ie nog kan bokken kan ie me dus ook wel houden' zeggen ze dan.

signalen die er wél zijn worden vaak genegeerd, ook al zijn ze voor een ander overduidelijk. maar goed, soms worden er gewoon géén signalen gegeven. een paard is geen mens, dat onmiddelijk aangeeft wanneer iets niet (meer) lukt. simpelweg omdat een paard niet menselijk ís.

@ nini, nee je vader kan er écht nog niet op. je paard is nog sterk in de groei, en zo'n gewicht heeft dan gewoon teveel invloed. wacht tot hij sterker is, en verder is uitgegroeid.
mijn osteopaat geeft aan dat het maximaal veilig te dragen gewicht er pas op kan als het dier goed in de training staat, en daarnaast minimaal een jaar of 5,5 á 6 is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:39

Anoniem schreef:
smurffie schreef:

bespiering heeft hij al redelijk wat want hij is met 2.5 op de drafbaan geweest (in training) dus daar door heeft hij redelijk wat bespiering. maar we doen het zoiezo nog rustig aan

Ok, zo'n dier zou bij mij nog twee jaar de wei opgaan, om te herstellen, en evt groei in te halen. die trainingen zijn weliswaar aangepast, het paard is en blijft op dat moment een kleuter.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:39

jaa heb je gelijk in maar als een paard pijn heeft zal die het toch echt wel aan geven t zal vast maar minimaal zijn omdat inderdaad wat jij zegt een zwak paard wordt opgemerkt door roofdieren maar toch ik blijf bij mijn conclusie een paard geeft echt wel aan als het echt niet gaat maar nee je kunt dat niet aan een paard over laten zoiets moet je zelf beslissen maar als het toch niet gaat wat je hebt beslist dan zal het paard het wel laten zien maar vaak wordt dit gewoon niet opgemerkt door ons mensen

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:40

merrieveulen schreef:
plezier van het paard zegt hierin weinig, imo. aangezien veel blessures pas later optreden, en dan vaak ook permanent zijn (slijtage). als je op de grens zit kan je het beter gewoon laten dan het risico nemen.

overigens vind ik 50 kilo op een shet niet meer kunnen, tenzij het gaat om een uitschieter van over de 1,10, ouderwets type. en dan wel 50 kilo incl zadel en kleding. zo'n 40 kilo aan ruiter dus. zo'n shet weegt hooguit 250 kilo, een flink grote en gespierde, en met 50 kilo totaal zit je dan gewoon aan 20%. meer is dus niet verstandig.

@ jasmijn, heb je een foto van het dier waarbij je erop zit? het lijkt mij vergelijkbaar met mijn paard qua type, en in dat geval zou ik het zéker niet meer doen. het gewicht zal niet het grootste probleem zijn, de combinatie gewicht/ lengte wel. je kunt het meisje waarschijnlijk wel begeleiden met het dier, zo heeft een medebokker haar dekhengsten ook laten inrijden door een kindje van 7 of 8 jaar geloof ik. zij heeft de dieren opgevoed en later het ruitertje met paardje begeleid, en dat is een groot succes geworden.

Nee, ik heb nog nooit op haar gereden omdat ik niet weet of het schadelijk voor haar is.
Het meisje krijgt les van iemand anders maar is gewoon nog bang en kan niet zoveel..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:41

merrieveulen schreef:
enne, shetten staan niet voor niets bekend als ondeugend, en hoevaak hoor je niet over shetten die bokken en klieren? wellicht proberen ze iets aan te geven, maar nee, 'als ie nog kan bokken kan ie me dus ook wel houden' zeggen ze dan.

Oei, dat klinkt herkenbaar. Hoevaak heb ik niet geroepen dat ik echt niet te groot ben, omdat ze op hol kan slaan met mij erop Duivel

Nou ja, de osteopaat-afspraak is gemaakt, dus dan zullen we het weten Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:42

merrieveulen schreef:
Anoniem schreef:

Ok, zo'n dier zou bij mij nog twee jaar de wei opgaan, om te herstellen, en evt groei in te halen. die trainingen zijn weliswaar aangepast, het paard is en blijft op dat moment een kleuter.

hij is tot 3 in training geweest (nooit gekoerst) toen is hij weer 2 a3 maanden in de wei geweest en toen is hij ohz beleerd en nu woord hij ong 3a 4 keer perweek gereden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:43

33Bonita33 schreef:
jaa heb je gelijk in maar als een paard pijn heeft zal die het toch echt wel aan geven t zal vast maar minimaal zijn omdat inderdaad wat jij zegt een zwak paard wordt opgemerkt door roofdieren maar toch ik blijf bij mijn conclusie een paard geeft echt wel aan als het echt niet gaat maar nee je kunt dat niet aan een paard over laten zoiets moet je zelf beslissen maar als het toch niet gaat wat je hebt beslist dan zal het paard het wel laten zien maar vaak wordt dit gewoon niet opgemerkt door ons mensen

precies, maar bijv. botslijtage gaat pas pijn doen als het echt ernstig is. botslijtage komt ALTIJD voor, bij ieder gewerveld dier, het hele leven lang. voor het pijn gaat doen spreek je al echt over een kwaal of blessure, en dat kan heel lang duren voor het zo ernstig is. tegen de tijd dat het dusdanig pijn doet dat het niet meer gaat ben je al te laat. dus waarom het risico nemen?

ik heb zelf paarden meegemaakt, kapotgereden door te zware ruiters (merrie van 1,65 met een vrouw van 90 á 100 kilo), slechte zadels, noem maar op. dat wens ik geen enkel paard toe. hierdoor weet ik ook hoe goed een paard kan zijn in het verbergen van pijn en ongemakken, en hoe makkelijk de mens het paard (onbewust evt.) kan dwingen dit te doen.

geloof me, als je zo'n dier eens hebt meegemaakt denk je er wel anders over. afschuwelijk!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:45

Narya schreef:
merrieveulen schreef:

Oei, dat klinkt herkenbaar. Hoevaak heb ik niet geroepen dat ik echt niet te groot ben, omdat ze op hol kan slaan met mij erop Duivel

Nou ja, de osteopaat-afspraak is gemaakt, dus dan zullen we het weten Clown

shetten zijn echte doorzetters als ze iets in hun koppie hebben dan gaan ze daar voor.
bovendien zijn ze erg sterk.
als jou shet er met jou vandoor gaat zonder reden wat jij misschien dan denkt.
dan zal er best eens iets niet goed zitten.
paarden zijn vlucht dieren en ook dit is een uiting van iets dat niet klopt anders rent een paard er echt niet zomaar vandoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:46

Anoniem schreef:
hij is tot 3 in training geweest (nooit gekoerst) toen is hij weer 2 a3 maanden in de wei geweest en toen is hij ohz beleerd en nu woord hij ong 3a 4 keer perweek gereden

dat lijkt me niet zo verkeerd... echter je vader van 90 kilo erop zou ik zéker niet doen, zeker niet nu hij nog zo jong is.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:47

Huilen van het lachen Ik rij niet op een Shet hoor. Het gaat in dit geval om een Welsh K, die vroeger altijd heeft gecrossed buiten en het dan moeilijk vond om een rondje te stappen. Er was best een reden dat ze dat deed ja: aangeleerd gedrag.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:51

ach, Faram is er ooit één keer met me vandoor gegaan zonder goede reden. we hadden een enorm galoppad gevonden en gingen voor een rustig handgalopje. meneertje vond het wel zó mooi, dat hij steeds iets harder ging. ik kon niks, gewoon maar afwachten. hij vond het geweldig, ik ergerde me dood, maar had ook de slappe lach omdat het zo dom was. toen we een krappe bocht in het zicht kregen was het toch écht tijd om te remmen...

ach ja, ieder zijn meug, hihi! knol had geen idee hoe link het is om in volle galop een scherpe bocht te nemen met daarachter een bruggetje... maar goed.

33Bonita33

jaa die mensen zijn er inderdaad ook bij.
en vooral die slechte zadels en dan dat gewicht echt afschuwelijk.
ik zou zelf dat risico ook niet nemen met een shet maar ik denk dat als er 1 keer in de week iemand op een grote shet rijd van 1.00 of groter en die persoon zelf niet bove de 50 kilo weegt dat dat nog wel kan mits het tuig goed passend is en je niet te veel van je shet vraagt.
en inderdaad botslijtage dat zal een paard echt niet aangeven omdat hij dat nu nog niet voelt.
en het kan inderdaad ook goed zijn dat hij gewoon door loopt ondanks zijn pijn.
maar dan nog denk ik dat een paard echt wel iets zal laten zien al is het maar een klein ding.
niet meer willen worden gevangen.
lastig met poetsen optuigen of iets dergelijks.
of korter gaan lopen als het echt erg wordt.
allemaal tekenen die een paard kan geven maar ja het moet wel opgemerkt worden

Jasmijn_Goos

merrieveulen schreef:

Ze heeft wel ongeveer de bouw van Snatje.. Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:53

precies, dat is probleem nr2. gebrek aan kennis om het op te merken, en dan nog hordes pennymeiden die het niet WILLEN zien omdat ze dan moeten stoppen met rijden.
niet passende zadels erger ik me ook groen en geel aan, maar 'het is een VZ pony dus ik ga echt geen duur zadel kopen' ja hallooooo!!! JIJ wil toch rijden?
en altijd staartriemen en zadels op de schouders (ja maar het is een shet dus hij heeft geen schoft... ja alsof bij andere rassen het zadel achter de schoft blijft steken... )...

ach er wordt nou eenmaal veel te vaak geen rekening gehouden met het paard, alles gaat om het plezier van de eigenaar en het mag geen geld kosten. ik erger me dood.