Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NiN_ME schreef:Kom hier het topic even binnenvallen, want ik ben benieuwd welke schofthoogte ik met mijn gewicht en lenge MINIMAAL moet hebben?
Dan zullen we het over de wat smaller gebouwde paarden/ pony's hebben om een duidelijk antwoord te kunnen krijgen. Ik ben 1.78m lang en weeg ongeveer 53 kg, heb dus een slanke bouw.
33Bonita33 schreef:een paard weet wel wat hij wel of niet leuk vind en zal dit echt wel laten merken het weet niet wat goed voor hem is ben ik ook niet helemaal mee eens want paarden weten welke kruiden ze wel kunnen eten en welke giftig zijn en ze dus niet kunnen eten
Anoniem schreef:hoi, ik had de vraag of mijn vader nog goed op mijn paard kan kwa gewicht. ik heb nl een paard van 1.60 M een 3,5 jarige draver (net 1 week) ruin. iets breeder gebouwd. en mijn vader weegt 90 kilo gaat dit nog voor korte stap ritjes ?
Narya schreef:Even tussendoor. Als wij een discussie voeren, is het wel fijn als je een zin niet 3x hoeft te lezen omdat je er niets van begrijpt. Aan het eind van een zin komt een punt, tussendoor eventueel komma's.
smurffie schreef:voor korte stapritjes zal dat geen probleem zijn![]()
maar dan moet je er wel aan denken dat je beter even kan wachten tot de bespiering echt goed is (of dat meot het nu al zijn.)
edit : en ook even wachten tot het evenwicht van je paardje goed is
Anoniem schreef:smurffie schreef:voor korte stapritjes zal dat geen probleem zijn![]()
maar dan moet je er wel aan denken dat je beter even kan wachten tot de bespiering echt goed is (of dat meot het nu al zijn.)
edit : en ook even wachten tot het evenwicht van je paardje goed is
bespiering heeft hij al redelijk wat want hij is met 2.5 op de drafbaan geweest (in training) dus daar door heeft hij redelijk wat bespiering. maar we doen het zoiezo nog rustig aan
merrieveulen schreef:plezier van het paard zegt hierin weinig, imo. aangezien veel blessures pas later optreden, en dan vaak ook permanent zijn (slijtage). als je op de grens zit kan je het beter gewoon laten dan het risico nemen.
overigens vind ik 50 kilo op een shet niet meer kunnen, tenzij het gaat om een uitschieter van over de 1,10, ouderwets type. en dan wel 50 kilo incl zadel en kleding. zo'n 40 kilo aan ruiter dus. zo'n shet weegt hooguit 250 kilo, een flink grote en gespierde, en met 50 kilo totaal zit je dan gewoon aan 20%. meer is dus niet verstandig.
@ jasmijn, heb je een foto van het dier waarbij je erop zit? het lijkt mij vergelijkbaar met mijn paard qua type, en in dat geval zou ik het zéker niet meer doen. het gewicht zal niet het grootste probleem zijn, de combinatie gewicht/ lengte wel. je kunt het meisje waarschijnlijk wel begeleiden met het dier, zo heeft een medebokker haar dekhengsten ook laten inrijden door een kindje van 7 of 8 jaar geloof ik. zij heeft de dieren opgevoed en later het ruitertje met paardje begeleid, en dat is een groot succes geworden.
merrieveulen schreef:enne, shetten staan niet voor niets bekend als ondeugend, en hoevaak hoor je niet over shetten die bokken en klieren? wellicht proberen ze iets aan te geven, maar nee, 'als ie nog kan bokken kan ie me dus ook wel houden' zeggen ze dan.
merrieveulen schreef:Anoniem schreef:
bespiering heeft hij al redelijk wat want hij is met 2.5 op de drafbaan geweest (in training) dus daar door heeft hij redelijk wat bespiering. maar we doen het zoiezo nog rustig aan
Ok, zo'n dier zou bij mij nog twee jaar de wei opgaan, om te herstellen, en evt groei in te halen. die trainingen zijn weliswaar aangepast, het paard is en blijft op dat moment een kleuter.
33Bonita33 schreef:jaa heb je gelijk in maar als een paard pijn heeft zal die het toch echt wel aan geven t zal vast maar minimaal zijn omdat inderdaad wat jij zegt een zwak paard wordt opgemerkt door roofdieren maar toch ik blijf bij mijn conclusie een paard geeft echt wel aan als het echt niet gaat maar nee je kunt dat niet aan een paard over laten zoiets moet je zelf beslissen maar als het toch niet gaat wat je hebt beslist dan zal het paard het wel laten zien maar vaak wordt dit gewoon niet opgemerkt door ons mensen
Narya schreef:merrieveulen schreef:enne, shetten staan niet voor niets bekend als ondeugend, en hoevaak hoor je niet over shetten die bokken en klieren? wellicht proberen ze iets aan te geven, maar nee, 'als ie nog kan bokken kan ie me dus ook wel houden' zeggen ze dan.
Oei, dat klinkt herkenbaar. Hoevaak heb ik niet geroepen dat ik echt niet te groot ben, omdat ze op hol kan slaan met mij erop![]()
Nou ja, de osteopaat-afspraak is gemaakt, dus dan zullen we het weten
Anoniem schreef:hij is tot 3 in training geweest (nooit gekoerst) toen is hij weer 2 a3 maanden in de wei geweest en toen is hij ohz beleerd en nu woord hij ong 3a 4 keer perweek gereden
merrieveulen schreef:plezier van het paard zegt hierin weinig, imo. aangezien veel blessures pas later optreden, en dan vaak ook permanent zijn (slijtage). als je op de grens zit kan je het beter gewoon laten dan het risico nemen.
overigens vind ik 50 kilo op een shet niet meer kunnen, tenzij het gaat om een uitschieter van over de 1,10, ouderwets type. en dan wel 50 kilo incl zadel en kleding. zo'n 40 kilo aan ruiter dus. zo'n shet weegt hooguit 250 kilo, een flink grote en gespierde, en met 50 kilo totaal zit je dan gewoon aan 20%. meer is dus niet verstandig.
@ jasmijn, heb je een foto van het dier waarbij je erop zit? het lijkt mij vergelijkbaar met mijn paard qua type, en in dat geval zou ik het zéker niet meer doen. het gewicht zal niet het grootste probleem zijn, de combinatie gewicht/ lengte wel. je kunt het meisje waarschijnlijk wel begeleiden met het dier, zo heeft een medebokker haar dekhengsten ook laten inrijden door een kindje van 7 of 8 jaar geloof ik. zij heeft de dieren opgevoed en later het ruitertje met paardje begeleid, en dat is een groot succes geworden.