.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:49

Gipsylover en die daarboven vind ik beide te groot.
Meisje 1 vind ik het beste passen ^^

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:50

Als arabierenrijder vind ik de issue "ben ik te groot voor mijn pony" altijd een wat relatieve discussie.
Voor de dressuurruiter met een 1.70-paard Knipoog is een pony vrij snel klein, maar voor een endurance-ruiter is vaak hoe kleiner (en smaller) hoe beter ivm een betere warmtehuishouding tijdens wedstrijden bijv.

miekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:37

Afbeelding
Afbeelding

Ben ik te groot voor mijn paard?
Ik ben ongeveer 1.80 en het paard is 1.60 met een normale bouw.
Ik weeg ongeveer 69 kilo, op de foto's zitten de beugels te kort

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:38

ik vind het nog kunnen hoor!

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:01

Miekuh -» kan het niet goed zien op de foto's, maar volgens mij pas je ern og makkelijk op hoor

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:02

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:04

AngelsDitch schreef:
Zo heel erg is het nou ook weer niet. Ik schaam me er niet dood voor. Schaam me er ook niet voor dat ik er af en toe wel eens op kruip voor een foto'tje. De pony heeft er totaal geen last van, dus zo'n ramp is het nou ook niet.
Trouwens zoveel te klein is het zadeltje ook niet.. en op de bovenste foto al helemaal niet. Dus je kan ook overdrijven.

Er moet een horizontale hand achter je kont passen....en jij zit dus op de lepel.
De reacties van andere maakt een hoop duidelijk. Rolleyes
Zij zijn dus zelf ook groot voor hun (verzorg)pony.
(ik zeg niet té groot, want dat kan ik niet zonder foto beoordelen)
Jij vind dat de pony er geen last van heeft, maar de verhouding van jou en de pony = niet goed. Je bent een zware last, die de pony snel uit balans brengt. uit balans brengen = overbelasting op de benen/spieren die het onbalans corrigeren (wat je blijkbaar niet voelt, dat kan)
Het is niet l*llig bedoeld, maar ik gebruik wel een onderbouwing voor mijn mening...
Laatst bijgewerkt door superwoman op 29-07-08 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:09

absque_dubio schreef:
blitsie schreef:
Ik weet ook dat het er bij mij niet bepaald deftig uitziet maar zolang de pony er geen last van heeft Lachen En dat beestje spring makkelijk 1meter met mij op zen rug dus zo hard zal ik wel niet in de weg zitten heb ik de indruk.

Het ziet er idd niet zo netjes uit als iemand van 1.70 op een paard van 1.70, maar het past idd prima. Lachen De mijne springt nog makkelijk 1.20 ohz. Heb ik zelf nog niet geprobeert, maar zal vast nog wel gebeuren. Knipoog

En wanneer hij niet meer springt ben je te groot?
Ik snap de redenering niet.

Een paard/pony kan niet denken dat overbelasting slecht is. Die doet in veel gevallen gewoon wat de ruiter vraagt, zéker als hij de ruiter graag mag.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:16

miekuh: kan nog goed Ja

kitty_gomez schreef:
Leentje_: Kan net aan. Grotere pony had ik mooier gevonden Knipoog

heb je gelijk in hij is gewoon wat te klein gebleven de dierenarts(en) hadden hem minstens 10cm groter verwacht Nagelbijten / Gniffelen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:29

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:07

absque_dubio schreef:
Moet ik me dan wel aangesproken voelen met mn 1.69 op een pony van 1.30/1.35? Scheve mond

Dat durf ik zonder foto (die ik zo snel niet kon vinden in dit topic) niet te zeggen. Ik heb sommige langere ruiters hier best mooie combi's zien maken met een Fjord of Haf. Maar 50 cm verschil tussen je paard en jouw lengte, dat vind ik toch een aardig verschil. Ik ben ook 1.70 en ik stap niet meer op een paard van 1.20. Ik zou me doodschamen, inderdaad. Ik vind mezelf al aan de grote kant voor mijn pony van rond de 1.40. Kleiner moeten ze absoluut niet worden hoor Tong uitsteken

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:09

superwoman schreef:
absque_dubio schreef:
Het ziet er idd niet zo netjes uit als iemand van 1.70 op een paard van 1.70, maar het past idd prima. Lachen De mijne springt nog makkelijk 1.20 ohz. Heb ik zelf nog niet geprobeert, maar zal vast nog wel gebeuren. Knipoog

En wanneer hij niet meer springt ben je te groot?
Ik snap de redenering niet.

Een paard/pony kan niet denken dat overbelasting slecht is. Die doet in veel gevallen gewoon wat de ruiter vraagt, zéker als hij de ruiter graag mag.

Het lijkt mij dat als iemand van mijn lengte de pony uit balans brengt, hij ook niet goed kan springen, want daar is balans toch voor nodig? Of heb ik het verkeerd?
Mijn pony doet toch echt niet wat ze niet wilt. Dressuur in de bak doet ze ook niet, vind ze niet leuk. Springen en buiten rijden vind ze geweldig, en dat doet ze ook met heel veel plezier.
Sinds ik de pony rijd is ze ook heel erg opgeknapt, dat zegt de andere eigenaar ook. Ze is gelijk een stuk vrolijker.

Narya, ik stap ook niet op een pony van 1.20. En ik weet ook dat het er niet meer mooi uit ziet op mn pony, maar zolang ze dr plezier in heeft gaan we door. Anders was ik wel met haar gaan mennen, want dat kan ze ook, maar daar heeft ze lang niet zoveel plezier in als rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:42

absque_dubio schreef:
Het lijkt mij dat als iemand van mijn lengte de pony uit balans brengt, hij ook niet goed kan springen, want daar is balans toch voor nodig? Of heb ik het verkeerd?
Mijn pony doet toch echt niet wat ze niet wilt. Dressuur in de bak doet ze ook niet, vind ze niet leuk. Springen en buiten rijden vind ze geweldig, en dat doet ze ook met heel veel plezier.
Sinds ik de pony rijd is ze ook heel erg opgeknapt, dat zegt de andere eigenaar ook. Ze is gelijk een stuk vrolijker.

Springen gaat op snelheid.
Denk aan fietsen, of iets zwaars dragen, dan neem je liever kleine stapjes en loop je snel.

Tuurlijk hebben paarden voorkeur.
Echter denkt een paard niet aan of iets goed of slecht is.
(paarden die hoefbevangen zijn, blijven ook gras eten en de meeste zouden teveel biks eten als dat kan en zo koliek krijgen etc)
Dus het plezier wat de pony heeft, is geen garantie dat het lichaam er geen moeite mee heeft.
Een paard zal pas een reactie kunnen gaan geven als deze pijn krijgt.
De slijtage gaat langzaam, tot het paard pijn krijgt.

Of het wel of niet kan, moet je nog altijd zelf beslissen, maar je moet wel de juiste info hebben om een keuze te kunnen maken. Knipoog

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:43

suuzepuus schreef:
dan vind ik je pony te klein.

zoals je misschien wel gelezen hebt is het een welshcob
daarnaast is het dier nog maar 3, dus nog heel iel.
Dit plaatje gaat alleen maar beter kloppen...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:49

superwoman schreef:
AngelsDitch schreef:
Zo heel erg is het nou ook weer niet. Ik schaam me er niet dood voor. Schaam me er ook niet voor dat ik er af en toe wel eens op kruip voor een foto'tje. De pony heeft er totaal geen last van, dus zo'n ramp is het nou ook niet.
Trouwens zoveel te klein is het zadeltje ook niet.. en op de bovenste foto al helemaal niet. Dus je kan ook overdrijven.

Er moet een horizontale hand achter je kont passen....en jij zit dus op de lepel.
De reacties van andere maakt een hoop duidelijk. Rolleyes
Zij zijn dus zelf ook groot voor hun (verzorg)pony.
(ik zeg niet té groot, want dat kan ik niet zonder foto beoordelen)
Jij vind dat de pony er geen last van heeft, maar de verhouding van jou en de pony = niet goed. Je bent een zware last, die de pony snel uit balans brengt. uit balans brengen = overbelasting op de benen/spieren die het onbalans corrigeren (wat je blijkbaar niet voelt, dat kan)
Het is niet l*llig bedoeld, maar ik gebruik wel een onderbouwing voor mijn mening...

Ik snap niet waar je zo'n probleem van maakt... ik zit nauwelijks op mijn pony... en als ik er dan op zit is het ook alleen zitten voor de foto. Daarbij breng ik de pony echt niet uit balans. Ik weet ook wel hoe het werkt hoor... ben niet penny. Dus als ik zeg dat ik de pony tijdens dat enkele foto momentje niet tot last ben, dan zal ik daar toch wel gelijk in hebben.
Maar goed, ik heb helemaal geen zin in deze discussie, want ten eerste was het me daar niet om te doen en ten tweede gaat het in dit topic er niet over of ik mijn pony in de weg zit tijdens een enkel fotomomentje.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:54

superwoman schreef:

Ook niet l*llig bedoeld, maar ik zie op je foto's in je hyves ook geen horizontale hand ruimte achter je kont...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:32

AngelsDitch schreef:
superwoman schreef:

Ook niet l*llig bedoeld, maar ik zie op je foto's in je hyves ook geen horizontale hand ruimte achter je kont...

In m'n profiel bedoel je zeker?
Het is wat onduidelijk te zien daar, maar er past wel degelijk een horizontale hand achter m'n kont.
De verschillende rijkleding geeft ook een vertekend beeld, soms lijk ik een dikkere kont te heben wat niet zo is. Ook is het een zadel met een diepe zit. Bloos Tis een ainsley maat 17.5 waar mijn kontje maat 36-38 prima in past Vork

AngelsDitch schreef:
Maar goed, ik heb helemaal geen zin in deze discussie, want ten eerste was het me daar niet om te doen en ten tweede gaat het in dit topic er niet over of ik mijn pony in de weg zit tijdens een enkel fotomomentje.

Dit topic gaat er wel degelijk over of je te groot bent of niet, dus óf je de pony in de weg zit.
Wat ik niet begrijp wat jij leuk vind aan een foto waar je duidelijk te groot bent voor de pony, maar dat is dan persoonlijk denk ik Nors opkijken

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:29

ben ik te groot of te zwaar voor mijn uber toffe pony Knipoog
Afbeelding
Afbeelding
voor mijn gevoel ben ik er best een beetje te groot voor..

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:44

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:08

ik vind je ook een beetje ver boven je pony uit komen, maar ik vind het wel kunnen.
Wel spreekt je rijtechniek me aan, in zo verre dat je de juiste spieren traint om je beter te kunnen dragen en je de pony niet in de weg zit.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:16

Je pony heeft er zo te zien geen last van hoor, ik vind dat het nog prima past.
Maar voor het plaatje is je bovenlichaam te lang, maar de pony heeft er geen last van.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:40

Miekuh: Kan nog makkelijk!
Robby: ik vind je aan de grote kant, maar ik vind het nog wel kunnen!

En dit?
http://i298.photobucket.com/albums/mm27 ... opnick.jpg

Beetje wazige foto, maar ik heb geen andere waar ik dr met zadel op zit. Knipoog
Ik ben 1.70 en weeg 50 kg, hoe groot de pony is, ik heb geen flauw idee Clown

edit: typfouten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:05

maak er maar erg wazige foto van Clown
je komt ook wat ver boven de pony uit, maar volgens kan het nog wel

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:09

Nieek14: Ik kan weinig uit je foto halen maar het ziet er naar uit dat je er niet te groot/zwaar voor bent.

Robby_: Te zwaar ben je zeker niet, je bovenlichaam is wat aan de lange kant maar ik vind het een ontspannen beeld geven. Pony loopt mooi nagefelijk, goed te zien op foto 2 Lachen

Miekuh: Volgens mij hoef jij hier helemaal geen foto's te plaatsen Knipoog Je past er prima op alleen je beugels een paar gaatjes langen Lachen !!

Gipsylover: Pony is vrij smal gebouwd en jijzelf bent ook niet al te groot. Past nog prima alleen niet groeien Knipoog

Margriet: "Meisje 1" past het best, geeft ook het fijnste beeld Lachen "Meisje 2" past ook nog wel maar "Meisje 3" vind ik aan de grote kant, vooral op foto 2 (heb ik dat goed? die springfoto) goed te zien Knipoog

@ Superwoman: het zal dan wel aan de foto's liggen maar ik kan er niet wijs uit maken dat daar een horizontale hand achter past

Edit: Typfoutje Bloos!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:12

Robby_: Kan nog vind ik