Ecudes schreef:Beter lezen. Extra cm's LICHAAMSLENGTE leveren minder extra centimeters BOVENLIJFLENGTE (die dus zo gezegd voor het uit balans halen zorgen). Als ik 10 cm groter ben, zal bij normale, gemiddelde personen denk ik zo'n 6 cm extra beenlengte zijn (tot aan je heup ben je langer dan tot aan je hoofd) en zo'n 4 cm bovenlijf. Of misschien zelfs 7 cm tegenover 3. Dan werkt lichaamslengte dus helemaal niet zo snel door. 10 cm extra lichaamslengte zorgt dan voor maar 4 cm extra bovenlijflengte.
Dit zie je ook wel terug in 'maar je moet echt niet meer groeien hoor!' Dan krijgt zo iemand er misschien 5 cm bij, waarvan 2 in het bovenlijf. Dat zou dan toch weinig uit moeten maken of in ieder geval minder.
Overigens wil het niet zeggen dat omdat JOUW pony's last krijgen van grotere mensen (dan vraag ik me af hoe groot die zijn geweest) dat iedere combinatie die er hetzelfde uitziet niet kan. Misschien is de pony er gewoon handiger in, of is de ruiter beter in balans enzovoorts.
Toch kunnen die paar cm (al zijn het er maar 2 ofzo ) een grote impact hebben.....
Ik had het niet over mijn pony's, maar pony die ik heb gekend.
en handigere pony's? kom op zeg

Over het plaatje;
Ik kijk zeker naar het plaatje, wanneer de ruiter te groot is, wéét je dat de pony extra hard moet werken.
Ze zijn niet in balans. Ik heb het niet over benen die er een stukje onderuit komen, maar over het totale plaatje.
Enkele x dat er iemand extreem licht is voor z'n lengte, kan hij/zij imo door blijven rijden. Maar ook het plaatje ziet er dan niet onvriendelijk uit.