.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:26

Ecudes schreef:
Beter lezen. Extra cm's LICHAAMSLENGTE leveren minder extra centimeters BOVENLIJFLENGTE (die dus zo gezegd voor het uit balans halen zorgen). Als ik 10 cm groter ben, zal bij normale, gemiddelde personen denk ik zo'n 6 cm extra beenlengte zijn (tot aan je heup ben je langer dan tot aan je hoofd) en zo'n 4 cm bovenlijf. Of misschien zelfs 7 cm tegenover 3. Dan werkt lichaamslengte dus helemaal niet zo snel door. 10 cm extra lichaamslengte zorgt dan voor maar 4 cm extra bovenlijflengte.
Dit zie je ook wel terug in 'maar je moet echt niet meer groeien hoor!' Dan krijgt zo iemand er misschien 5 cm bij, waarvan 2 in het bovenlijf. Dat zou dan toch weinig uit moeten maken of in ieder geval minder.

Overigens wil het niet zeggen dat omdat JOUW pony's last krijgen van grotere mensen (dan vraag ik me af hoe groot die zijn geweest) dat iedere combinatie die er hetzelfde uitziet niet kan. Misschien is de pony er gewoon handiger in, of is de ruiter beter in balans enzovoorts.

Toch kunnen die paar cm (al zijn het er maar 2 ofzo ) een grote impact hebben.....
Ik had het niet over mijn pony's, maar pony die ik heb gekend.
en handigere pony's? kom op zeg Verward

Over het plaatje;
Ik kijk zeker naar het plaatje, wanneer de ruiter te groot is, wéét je dat de pony extra hard moet werken.
Ze zijn niet in balans. Ik heb het niet over benen die er een stukje onderuit komen, maar over het totale plaatje.
Enkele x dat er iemand extreem licht is voor z'n lengte, kan hij/zij imo door blijven rijden. Maar ook het plaatje ziet er dan niet onvriendelijk uit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:40

natuurlijk, maar er is ook dat tussenstuk, waar het plaatje niet zo mooi meer is, maar waar het voor het paard nog prima kan. mijn zusje is lang en dun, ze heeft lange benen en steekt een heel klein stukje uit. een plaatjeskijker zal dat niet goed meer vinden, maar voor het paard en mijn zusje zijn er geen problemen. het is een erg goede en leuke combinatie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:42

merrieveulen schreef:
natuurlijk, maar er is ook dat tussenstuk, waar het plaatje niet zo mooi meer is, maar waar het voor het paard nog prima kan. mijn zusje is lang en dun, ze heeft lange benen en steekt een heel klein stukje uit. een plaatjeskijker zal dat niet goed meer vinden, maar voor het paard en mijn zusje zijn er geen problemen. het is een erg goede en leuke combinatie.

Maar dan overheerst de ruiter niet in het geval van je zusje en dat bedoel ik dus. Misschien was ik niet duidelijk genoeg Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:45

superwoman schreef:
merrieveulen schreef:

Maar dan overheerst de ruiter niet in het geval van je zusje en dat bedoel ik dus. Misschien was ik niet duidelijk genoeg Bloos

ah nee ik snap wat je bedoelt ja... natuurlijk, er is 'plaatjeskijken' en 'plaatjeskijken'. de ene ben ik het mee eens, de andere vind ik zwaar irritant.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:58

ja als jou zusje toch een leuke band heeft met haar pony en die pony er ook plezier in heeft wat maakt het dan uit dat het voor het plaatje niet mooi is :S

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:00

33Bonita33 schreef:
ja als jou zusje toch een leuke band heeft met haar pony en die pony er ook plezier in heeft wat maakt het dan uit dat het voor het plaatje niet mooi is :S

nou 'niet mooi' is een erg groot woord, het is gewoon een lange dunne meid op een gedrongen haflinger. maar ik snap wat je bedoelt, en een hoop mensen vinden het niet mooi. maar te lang is ze zéker niet, verre van zelfs.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:33

merrieveulen schreef:
33Bonita33 schreef:

nou 'niet mooi' is een erg groot woord, het is gewoon een lange dunne meid op een gedrongen haflinger. maar ik snap wat je bedoelt, en een hoop mensen vinden het niet mooi. maar te lang is ze zéker niet, verre van zelfs.

ach zolang ze plezier samen hebben vind ik dat er niks aan de hand is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:35

yup zeker, zolang het niet ten koste gaat van het paard vind ik ook alles goed... en ze hebben veel plezier samen, in het afgelopen jaar is het paardje ook erg opgeknapt, zeker naar mensen toe. het was niet de makkelijkste, had ook een zere rug en noem maar op, maar ze hecht nu echt aan mijn zusje. zusje zal er ook niet uitgroeien (is 19), dus ze gaan nog een hoop beleven samen!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:41

ja das toch hardstikke fijn Knipoog en nee natuurlijk moet het niet tenkoste gaan van de pony ze moeten er alle 2 plezier in hebben Knipoog maarja je hebt van die mensen die vinden dat het er niet mooi uit ziet en het extra schade toebrengt aan je pony nou dat wil ik eerst horen van iemand die het heeft onder zocht voor ik dat allemaal geloof en misschien levert het wel extra schaden op maar dan niet door de "lange benen" maar dan eerder door het gewoon niet in balans zijn van de ruiter maar denk dat het allemaal wel mee valt als je ziet dat er gewoon mensen van 1.80 op ijslanders rijden en die ook lange afstanden moeten afleggen en die arabiertjes in de endurance even goed t paard wordt daar gewoon op getraint en als mens en dier samen 1 zijn wat maakt het dan uit als die voet een stukje onder de buik uit komt :S maarja zo denk ik

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:31

Maar bij kleine pony's zit een lange ruiter ook al vaak aan het maximale gewicht. Iemand van 1.60 weegt al gauw 45 tot 50 kg, dus voor een grote shet is dat al het maximale excl tuig en kleding.Neem daar ook nog een beetje onbalans bij, dan is dat extra hard werken voor de pony. onbalans = voor de pony ook onbalans op het verdelen van het gewicht. dát is slecht en zeker met een maximaal gewicht. De combinatie van lengte en gewicht is vaak het probleem.
logisch toch?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:50

45 tot 50 kilo kan een grote shet echt wel dragen hoor oke het moet niet 4 keer in de week worden maar 1 keer in de week kan een meisje van 1.50 makelijk op een grote shet rijden mits het tuig goed passend is want dat is echt vaak het probleem bij shetjes als je ziet met wat voor zadels die beesjes lopen Dat is een probleem

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:59

33Bonita33 schreef:
45 tot 50 kilo kan een grote shet echt wel dragen hoor oke het moet niet 4 keer in de week worden maar 1 keer in de week kan een meisje van 1.50 makelijk op een grote shet rijden mits het tuig goed passend is want dat is echt vaak het probleem bij shetjes als je ziet met wat voor zadels die beesjes lopen Dat is een probleem

Voor een shetlander staat 20 % en dan zit je op 45 a 50 kg totaal
Uit de vorige quote kan een sportpaard met bepaalde voorwaarden die erbij staan 13 % dragen.
Ik denk dat 20% dus al veel is. Hoe minder gewicht, hoe minder kans op ernstige slijtage of blessures door het rijden.

IK zou niet graag op de grens willen zitten, want je neemt meer risico en dat is het rijden IMO niet waard.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:03

shetlanders zijn stevig gebouwde compakte paardjes een shet kan echt wel z'n 45 a 50 kilo dragen hoor tis geen arabier of zo ze zijn gewoon stevig gebouwd en willen graag werken als z'n diertje er plezier in heeft om lekker een keer in de week met zijn baasje de bossen in te gaan voor een uurtje das toch beter dan dat je hem maar laat stil staan en er verder niks mee doet want de meeste mensen dumpen een shet gewoon op een weiland en kijken er verder niet of nauwelijks naar om dus ja wat is nou beter

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:07

Het gaat toch niet om het een of het ander? Dat je niet kunt rijden, wil toch niet zeggen dat de Shet maar op het veldje gedumpt hoeft te worden? Er is een groot grijs gebied tussen wit en zwart.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:12

nee klopt maar er zijn genoeg mensen die dat wel doen.
het gaat erom Hoe veel het eigelijk precies kwaad kan als er een te groot iemand op rijd. terwijl die gene niet te zwaar is.
want als je sommige foto's ziet hier in deze topic dan zijn er echt gewoon combinaties tussen die echt gewoon makkelijk kunnen maar dan wordt er gezegt nee te groot want je voet komt eronder uit ja dus? t gaat toch om het gewicht dat een dier moet dragen natuurlijk is er een grens maar t sja ik vind dat die grens tegewoordig wel heel snel wordt gemaakt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:15

33Bonita33 schreef:
shetlanders zijn stevig gebouwde compakte paardjes een shet kan echt wel z'n 45 a 50 kilo dragen hoor tis geen arabier of zo ze zijn gewoon stevig gebouwd en willen graag werken als z'n diertje er plezier in heeft om lekker een keer in de week met zijn baasje de bossen in te gaan voor een uurtje das toch beter dan dat je hem maar laat stil staan en er verder niks mee doet want de meeste mensen dumpen een shet gewoon op een weiland en kijken er verder niet of nauwelijks naar om dus ja wat is nou beter

ik ben het met Narya eens. ik rijd niet op mijn shet, maar ze wordt wel vier keer per week getraind. voor de wagen, aan de longe, aan de lijnen, wandelen in het bos, noem maar op.
bovendien weet een paard zelf niet wat goed voor hem is wat dat betreft, natuurlijk vindt zo'n dier het leuk om het bos in te gaan. botslijtage en andere blessures enzo kent een paard niet, tot hij het voelt. en dan ben je te laat.

denk eens aan hoefbevangen paarden, die eten hun biks ook nog met plezier. weten zij veel dat dat hun dood kan betekenen?

@ superwoman, inderdaad. maar goed, mijn zusje weegt 51 kilo en is 1,70 lang ongeveer... ik weeg net zoveel en ben 1,63. maar ik heb meer spieren, hihi! maar je hebt wél gelijk, dat de verhouding meestal wel opgaat.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:18

Hallo,

Ik heb een vraagje..
Op de stal waar mijn pony staat ben ik gevraagd een ander paardje te rijden.
Dit paardje is van een meisje van 8, maar zij is nog een beetje bang en kan het paardje geen echte beweging geven. (stap met af en toe een heel klein stukje draf..) Meer durft ze nog niet..
En daarom vroegen ze dus of ik het beestje af en toe zou willen rijden.
Maar ben ik niet te groot?
Het paardje zelf is 1.30m en ik ben 1.70. En weeg 55 kg..
Wat vinden jullie?
Het is natuurlijk maar voor tijdelijk, tot het meisje zelf meer durft en kan..

Alvast bedankt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:22

met 1,70 meter lijk je me aardig lang, maar goed als het een fjord is is het alweer anders, ook met gewicht enzo. wat voor soort paardje is het en hoe oud?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:22

met narya ben ik het ook niet oneens maar het ging over een shet waar een meisje van 45 50 kilo niet meer op zou kunnen rijden.
mijn mening is dat dat echt nog wel gaat hoor zolang ze maar echt er op kan rijden en niet net zo goed erlangs kan gaan lopen. omdat ze onderhand mee kan lopen als ze er op zit. en natuurlijk kun je keii veel leuke dingen doen met je shet doe ik ook met mijn miniverzorgshetlander dies ook veelste klein om op te rijden zou ik ook nooit doen dat arme dier krakt door met mij 57 kilo maar ik vind wel dat de grens nu wel erg vroeg wordt gelegt ik zie niet in waarom een klein meisje niet lekker op der shetje kan rond hobbelen 1 keer in de week zolang het leuk blijft voor bijden en het echt rijden blijft en niet zoals ik hierboven vernoemt heb dat je" mee kunt steppen" zie ik het probleem niet in. shetlanders zijn echt stevig gebouwd een shet is ongeveer een kleine ijslander in verhouding
enn superwoman ik zou graag willen horen van een profecional die het heeft onderzocht hoeveel schaden het kan als er iemand op een pony rijd die met z'n voeten onder de buik uit komt.. eerder geloof ik niet dat het echt daadwerkelijk meer schade zal brengen

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:23

merrieveulen schreef:
met 1,70 meter lijk je me aardig lang, maar goed als het een fjord is is het alweer anders, ook met gewicht enzo. wat voor soort paardje is het en hoe oud?

Een vuilnisbakje Nagelbijten / Gniffelen
Zit iets van Welsh in en New Forest geloof ik.. Maar iig een sporttype, daarom vraag ik het ook.. Ja
Het paardje is 9 of 10..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:25

Maar hoe weet je of beiden het leuk vinden?

merrieveulen schreef:
bovendien weet een paard zelf niet wat goed voor hem is wat dat betreft, natuurlijk vindt zo'n dier het leuk om het bos in te gaan. botslijtage en andere blessures enzo kent een paard niet, tot hij het voelt. en dan ben je te laat.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:25

hmm.. ik vind het een beetje moeilijk 55 kilo is toch al snel met zadel derbij 58 kilo duss afgerond 60 kilo voor een sportype ponytje van 1.30.. ik weet niet ik zou het denk ik niet doen..

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:27

Kom hier het topic even binnenvallen, want ik ben benieuwd welke schofthoogte ik met mijn gewicht en lenge MINIMAAL moet hebben?
Dan zullen we het over de wat smaller gebouwde paarden/ pony's hebben om een duidelijk antwoord te kunnen krijgen. Ik ben 1.78m lang en weeg ongeveer 53 kg, heb dus een slanke bouw.
Laatst bijgewerkt door NiN_ME op 19-01-08 23:30, in het totaal 2 keer bewerkt

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:27

Narya schreef:
Maar hoe weet je of beiden het leuk vinden?

merrieveulen schreef:
[/quote
als je je paard echt goed leert kennen dan leer je vanzelf wanneer hij iets leuk of prettig vind en wanneer niet paarden hebben lichaamstaal.. ze laten echt wel zien wat ze wel en niet leuk vinden je moet alleen proberen er achter te komen wat ze je proberen te vertellen. en als je je paardje goed leert kennen dan lukt dat in de meeste gevallen wel

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:29

Heb je de quote van Merrieveulen niet gelezen? Een paard weet niet wat goed voor hem is en zal het niet aangeven, totdat hij het voelt.