nikki160287 schreef:Klopt het gewicht is en blijft het belangrijkste naar mijn mening. Dat brengt schade toen. Door te rijden breng je altijd schade toe, maar het punt hoeveel schade je 'wil' aanbrengen.
Een ladder is inderdaad dood gewicht, maar dat is soms nog fijner dan een ruiter die zelf uit balans gaat. Een ladder breng je zelf uit balans. Hoeveel ruiters raken wel niet even hun balans kwijt. En hoeveel doet het met je paard? Ik weet bij mijn paard dat ik hem uit balans kan brengen. Ik ben zelf 180 en me paard 175, maar als hij rechtdoor blijft gaan en ik verplaatst mijn gewicht naar binnen, reken maar dat hij daarop reageerd! Ben je in verhouding tot je pony nog langer zal het het effect steeds groter zijn.
Wa betreft luchtweerstand heb ik ook wel een voorbeeld. Wij hebben een citroen C5 die 1500 kilo mag trekken. We hadden eerst een extra hoge 2 paardstrailer die zelf 850 kilo woog. En er heeft ook een keer een pony van 450 kilo ingestaan, maar ook daar had de auto veel moeite mee. Met mijn paard erin helemaal natuurlijk, maargoed. Met de pony kwam het gezamelijke gewicht op 1300 kilo. Nu hebben we een normale 1,5 paards. Trailer is bijna 650 kilo en mijn paard is ook 650 kilo ongeveer, dus gezamelijk tevens 1300 kilo.
Met de eerste auto had de auto veel moeite en met de tweede helemaal niet terwijl het gewicht gelijk was. Waarom? Omdat die 2 paards die ook nog eens extra hoog was veel meer last had van luchtweerstand.
Haha raar voorbeeld, maar zo zal het op een paard ook werken. Dus iemand van 180 van 60 kilo op een pony of iemand van 160 en 60 kilo op een pony maakt wel degelijk verschil!
Een ladder werkt inderdaad niet tegen, maar ook niet mee. Iemand die gewoon in balans blijft zitten (en ja die mensen bestaan) heeft niet tot nauwelijks extra uitwijking, dus dan zou dat in mijn ogen te verwaarlozen moeten zijn.
Het luchtweerstand effect ken ik ook wel, als ik wind tegen heb op mijn rengaloppad voel ik dat behoorlijk (niet ver uit de kust komt windkracht 5 toch wel enigzins regelmatig voor
) en inderdaad, dan moet mijn paard inderdaad extra kracht gebruiken.
Maar dan vraag ik mij af hoe ik een ruiter van 1.80 en 60 kilo moet zijn als extra belasting ten opzichte van 1.60 en 60 kilo. Praten we dan over 5 kilo extra belasting, over 10? Meer, minder?
Maar dat zou dan weer inhouden dat je als je maar heel licht bent ook absurd lang zou kunnen zijn (al vraag ik me dan weer af of er echt mensen bestaan die dan nog in balans kunnen zitten).