.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikki160287

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:55

Marigold schreef:
als ik bovenstaande lees betekend het dat volgens mij de helft van alle ruiters niet meer op zijn of haar paard kan rijden zonder (extra) schade aan te brengen!
hoeveel volwassenen die op paarden rijden zitten nou onder de 74 kilo?
en dan bedoel ik vooral de mannen?

Dat is helemaal waar. Ze mogen wel rijden (wie houd ze tegen), maar zullen voor extra schade zorgen. Paarden zijn nou eenmaal geen gewichtsdragers door hun horizontale wervelkolom. Dit schema geeft richtlijnen aan om de schade te minimaliseren.

Bovendien is het gewicht inclusief vergeet dat niet. Dus inclusief zadel, kleren etc. Dat is al gauw 5-10 kilo erbij, bij western zelfs meer!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:46

superwoman schreef:
Ecudes schreef:
Overigens vraag ik me af hoe veel cm extra bovenlijf dan hoeveel extra kracht zou moeten kosten.Zal vast natuurkundig te berekenen zijn, maar zo goed is mijn natuurkunde nou eenmaal niet. Daarbij is het verschil in bovenlijf tussen iemand van 1.70 en iemand van 1.80 geen 10 cm, maar minder (of je moet heel vreemd gebouwde personen vinden).Extra cm's lichaamslengte werken dan dus helemaal niet zo snel in als sommige mensen graag doen geloven.

Volgens mij spreek jij jezelf nogal tegen!

Ik kan je geen berekening geven of zelf een reden. Ik heb pony's heb zien reageren en dat is voor mij genoeg.
De pony's gaven een signaal dat ze er moeite mee kregen. Moeite = meer kans op over belasting en overbelasting is slecht!

Over de ijslanders kan ik niet oordelen. Ik heb daar geen ervaring mee.

Beter lezen. Extra cm's LICHAAMSLENGTE leveren minder extra centimeters BOVENLIJFLENGTE (die dus zo gezegd voor het uit balans halen zorgen). Als ik 10 cm groter ben, zal bij normale, gemiddelde personen denk ik zo'n 6 cm extra beenlengte zijn (tot aan je heup ben je langer dan tot aan je hoofd) en zo'n 4 cm bovenlijf. Of misschien zelfs 7 cm tegenover 3. Dan werkt lichaamslengte dus helemaal niet zo snel door. 10 cm extra lichaamslengte zorgt dan voor maar 4 cm extra bovenlijflengte.
Dit zie je ook wel terug in 'maar je moet echt niet meer groeien hoor!' Dan krijgt zo iemand er misschien 5 cm bij, waarvan 2 in het bovenlijf. Dat zou dan toch weinig uit moeten maken of in ieder geval minder.

Overigens wil het niet zeggen dat omdat JOUW pony's last krijgen van grotere mensen (dan vraag ik me af hoe groot die zijn geweest) dat iedere combinatie die er hetzelfde uitziet niet kan. Misschien is de pony er gewoon handiger in, of is de ruiter beter in balans enzovoorts.

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:59

Afbeelding
Afbeelding

En, ben ik te groot Nagelbijten / Gniffelen ??
Ik vind zelf van niet, past makkelijk tohg? Clown
Pony is ; Pinto x Falabella ofzo Tong uitsteken
En is van me zusje Clown

Wat vinden jullie?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 19:00

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:00

Whahaa Tong uitsteken oke, dankje Clown

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:01

Past nog perfect ROFL

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:03

nikki160287 schreef:
Klopt het gewicht is en blijft het belangrijkste naar mijn mening. Dat brengt schade toen. Door te rijden breng je altijd schade toe, maar het punt hoeveel schade je 'wil' aanbrengen.

Een ladder is inderdaad dood gewicht, maar dat is soms nog fijner dan een ruiter die zelf uit balans gaat. Een ladder breng je zelf uit balans. Hoeveel ruiters raken wel niet even hun balans kwijt. En hoeveel doet het met je paard? Ik weet bij mijn paard dat ik hem uit balans kan brengen. Ik ben zelf 180 en me paard 175, maar als hij rechtdoor blijft gaan en ik verplaatst mijn gewicht naar binnen, reken maar dat hij daarop reageerd! Ben je in verhouding tot je pony nog langer zal het het effect steeds groter zijn.

Wa betreft luchtweerstand heb ik ook wel een voorbeeld. Wij hebben een citroen C5 die 1500 kilo mag trekken. We hadden eerst een extra hoge 2 paardstrailer die zelf 850 kilo woog. En er heeft ook een keer een pony van 450 kilo ingestaan, maar ook daar had de auto veel moeite mee. Met mijn paard erin helemaal natuurlijk, maargoed. Met de pony kwam het gezamelijke gewicht op 1300 kilo. Nu hebben we een normale 1,5 paards. Trailer is bijna 650 kilo en mijn paard is ook 650 kilo ongeveer, dus gezamelijk tevens 1300 kilo.
Met de eerste auto had de auto veel moeite en met de tweede helemaal niet terwijl het gewicht gelijk was. Waarom? Omdat die 2 paards die ook nog eens extra hoog was veel meer last had van luchtweerstand.

Haha raar voorbeeld, maar zo zal het op een paard ook werken. Dus iemand van 180 van 60 kilo op een pony of iemand van 160 en 60 kilo op een pony maakt wel degelijk verschil!

Een ladder werkt inderdaad niet tegen, maar ook niet mee. Iemand die gewoon in balans blijft zitten (en ja die mensen bestaan) heeft niet tot nauwelijks extra uitwijking, dus dan zou dat in mijn ogen te verwaarlozen moeten zijn.

Het luchtweerstand effect ken ik ook wel, als ik wind tegen heb op mijn rengaloppad voel ik dat behoorlijk (niet ver uit de kust komt windkracht 5 toch wel enigzins regelmatig voor Knipoog) en inderdaad, dan moet mijn paard inderdaad extra kracht gebruiken.
Maar dan vraag ik mij af hoe ik een ruiter van 1.80 en 60 kilo moet zijn als extra belasting ten opzichte van 1.60 en 60 kilo. Praten we dan over 5 kilo extra belasting, over 10? Meer, minder?
Maar dat zou dan weer inhouden dat je als je maar heel licht bent ook absurd lang zou kunnen zijn (al vraag ik me dan weer af of er echt mensen bestaan die dan nog in balans kunnen zitten).

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:05

HouVanUtopia schreef:
Past nog perfect ROFL

Haha ROFL Dat dacht ik ook al Nagelbijten / Gniffelen

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:10

x__Ellis , dat je daar over twijfelt..? Bloos!
wat een supah mooii paardjuh Lovers Clown

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:11

wahahaha Clown bedaankt Haha!

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:18

Halo ben je gek of zo je past echt niet meer op die pony!! Boos! Dat is echt gewoon te Dom!! Boos!

Whaha nee joh past nog wel!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:23

nikki160287 schreef:
Marigold schreef:
als ik bovenstaande lees betekend het dat volgens mij de helft van alle ruiters niet meer op zijn of haar paard kan rijden zonder (extra) schade aan te brengen!
hoeveel volwassenen die op paarden rijden zitten nou onder de 74 kilo?
en dan bedoel ik vooral de mannen?

Dat is helemaal waar. Ze mogen wel rijden (wie houd ze tegen), maar zullen voor extra schade zorgen. Paarden zijn nou eenmaal geen gewichtsdragers door hun horizontale wervelkolom. Dit schema geeft richtlijnen aan om de schade te minimaliseren.

Bovendien is het gewicht inclusief vergeet dat niet. Dus inclusief zadel, kleren etc. Dat is al gauw 5-10 kilo erbij, bij western zelfs meer!

klopt, maar vergeet niet dat een westernzadel een flink groter draagvlak heeft dan een Engels zadel, dat moet je ook meenemen in de berekeningen. heeft iemand toen die discussie meegekregen over het rijden met een BBP met stijgbeugels? waarbij alle belasting bij lichtrijden op twee wervels komt? dat kan dus echt niet... dat vind ik dan ook weer goed bij IJslanders, die speciale zadels hebben een groter draagoppervlak van gewone Engelse zadels.

bedankt voor het plaatsen van het stukje trouwens, dat was het stuk dat ik bedoelde!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:29

Klopt naast deze belastingsschade moet je ook denken aan het zachte weefsel. Er is een maximum voor en hoe meer druk je zadel verdeeld hoe beter natuurlijk. Alleen het fijne weet ik hier niet van! Huertecilla hier op bokt weet daar alles van.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:40

nikki160287 schreef:
Klopt naast deze belastingsschade moet je ook denken aan het zachte weefsel. Er is een maximum voor en hoe meer druk je zadel verdeeld hoe beter natuurlijk. Alleen het fijne weet ik hier niet van! Huertecilla hier op bokt weet daar alles van.

in het stuk staat dat 300 gram per vierkante cm als uiterste grens getest is. boven deze waarde breng je schade toe aan de zachte weefsels omdat er vaatjes worden afgesloten. een zo groot mogelijk draagoppervlak lijkt mij dan ook altijd aan te raden, maar ook hier is een grens voor natuurlijk. als het oppervlak zo groot wordt dat het zadel op de nieren/ lendenen ligt, en/ of op de schouder, dan is dat natuurlijk niet goed. helaas is dat wél een verschijnsel wat zich maar al te vaak voordoet bij kleine ponies.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:42

Precies!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:45

het klinkt allemaal vrij logiesch ook in dat stukje maar dat gaat over het gewicht van de ruiter en niet over de grote.
dat gaat over hoe veel kilo een paard maximaal kan dragen en wat voor gevolgen het heeft als een pony/paard te veel draagt.
dat een te zware ruiter extra schade aanbrengt aan een paard/pony dat snap ik best.
maar waarom zou je bij een niet z'n brede pony niet met je benen onder de buik uit mogen komen.
(niet verder dan de knie want dan kun je net zo goed zelf mee gaan wandelen dat wordt te gek)
en wel bij een ijslander.
ijslanders zijn inderdaad sterker.
maar waarom zouden die dan niet extra schade krijgen.
en even over de zadel druk daarover ben ik het helemaal eens met merrieveulen een westernzadel heeft inderdaad een groter draag oppervlak en naar mijn mening lijkt een westernzadel aangenamer op een paardenrug te liggen dan bijv. een engels zadel inverband met die kussens die kussen drukken toch juist in de rug.. maargoed hier gaat het nu niet om ben benieuwd of er iemand dan toch nog met het antwoord opmijn vraag komt waarom ijsjes dan geen extra schade krijgen en een andere pony wel

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:47

x__Ellis schreef:
En, ben ik te groot Nagelbijten / Gniffelen ??
Ik vind zelf van niet, past makkelijk tohg? Clown
Pony is ; Pinto x Falabella ofzo Tong uitsteken
En is van me zusje Clown

Wat vinden jullie?

Ik vind je te groot!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:48

wat dat betreft vind ik het WOW zadel concept erg goed, het heeft een groter draagvlak dan een westernzadel 'van dezelfde maat', en bij paarden met korte ruggies kan je er ook voor kiezen om een 18 inch zit op een kleinere boom te laten bouwen, zonder dat het zadel daarmee uit zijn verband/ balans wordt getrokken. op die manier kan er ook voor de korte paardjes een goed zadel aangemeten worden. jammere eraan is dat er dan ook makkelijker te smokkelen valt, en iemand met een enorme kont toch nog op een kleinere pony past, maar goed die verantwoordelijkheid ligt natuurlijk niet bij de fabrikant.
overigens kan het verschil naar ik meen maximaal één maat zijn. ik ben er iig enthousiast over, en mijn volgende zadel wordt dan ook zéker een WOW.

@ bonita je zou die vraag eens bij een expert neer kunnen leggen, ik kan er geen goed onderbouwd antwoord op bedenken. natuurlijk is er een grens, maar voeten die iets onder de buik uitkomen kunnen imo echt geen kwaad. mijn zusje komt ook iets met haar voeten onder de buik uit maar past echt goed op haar paardje!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:57

merrieveulen schreef:
wat dat betreft vind ik het WOW zadel concept erg goed, het heeft een groter draagvlak dan een westernzadel 'van dezelfde maat', en bij paarden met korte ruggies kan je er ook voor kiezen om een 18 inch zit op een kleinere boom te laten bouwen, zonder dat het zadel daarmee uit zijn verband/ balans wordt getrokken. op die manier kan er ook voor de korte paardjes een goed zadel aangemeten worden. jammere eraan is dat er dan ook makkelijker te smokkelen valt, en iemand met een enorme kont toch nog op een kleinere pony past, maar goed die verantwoordelijkheid ligt natuurlijk niet bij de fabrikant.
overigens kan het verschil naar ik meen maximaal één maat zijn. ik ben er iig enthousiast over, en mijn volgende zadel wordt dan ook zéker een WOW.

@ bonita je zou die vraag eens bij een expert neer kunnen leggen, ik kan er geen goed onderbouwd antwoord op bedenken. natuurlijk is er een grens, maar voeten die iets onder de buik uitkomen kunnen imo echt geen kwaad. mijn zusje komt ook iets met haar voeten onder de buik uit maar past echt goed op haar paardje!

ik zal eens een keertje op gaan zoeken;)
natuurlijk is er een grens.
maar vind dat tegenwoordig die grens wel erg snel wordt gezien.
ik vind zolang je niet te zwaar wordt voor je pony en egt niet te gek met je benen deronder uit komt en daarmee bedoel ik egt onder de knie dan vind ik dat je nog redelijk lang door kunt blijven rijden op je pony zolang je maar niet te zwaar wordt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:00

nou ik heb er op Bokt ook wel langs zien komen die nog prima konden qua lengte, maar sommige mensen gaan plaatjeskijken en daar gaat het in dit topic nou net níét om... ik vind dat alles kan, zolang het dier er geen schade van ondervindt. bij mij persoonlijk laat ik het laatste woordt hierin over aan mijn DA en paardenosteopaat, beiden mensen die er kijk op hebben en eerlijk zijn, vind ik wel zo'n fijn idee.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:06

merrieveulen schreef:
nou ik heb er op Bokt ook wel langs zien komen die nog prima konden qua lengte, maar sommige mensen gaan plaatjeskijken en daar gaat het in dit topic nou net níét om... ik vind dat alles kan, zolang het dier er geen schade van ondervindt. bij mij persoonlijk laat ik het laatste woordt hierin over aan mijn DA en paardenosteopaat, beiden mensen die er kijk op hebben en eerlijk zijn, vind ik wel zo'n fijn idee.

ja ik geef je er volkomen gelijk in.
vind het gewoon maar raar dat er mensen zijn die zonder echt te weten maar zeggen ja je bent te groot want je voeten steken onder de buik uit :S
ja dus? als ze er verder geen last van heeft dan hindert dat niet.
kijk eerst eens naar al die mensen met een slecht passend zadel daar zou eens iets aan moeten worden gedaan.
maar het is ook niet gemakkelijk een goed passend zadel te vinden gelukkig zijn er steeds meer mogelijk heden. als je ziet wat sommige mensen op een paardenrug gooien dat helemaal in de nek ligt dan snap ik niet waar mensen mee bezich zijn

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:08

nope, inderdaad. maar goed zo denk ik ook over meiden van mijn formaat op ponies van Flicka-formaat. dat vind ik ook echt niet normaal, en dan die fabeltjes eromheen!

maar ja helaas zijn een hoop mensen nou eenmaal onverbeterlijk...

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:10

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:10

nee vind dat ook echt niet kunnen.
maar kijk dat wordt gewoon te gek maar er zijn mensen die vinden dat als je voet net onder de buik uit komt je te groot bent want dat is geen mooi plaatje meer :S
ja echt onzin is dat als je het toch leuk hebt met je pony en ze er verder geen problemen mee heeft en je gewoon een echte band hebt dan is dat toch leuk voor allebij ja nou wat maakt het dan uit als je voetje net iets onder der buik uit komt

HoplaPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:19

x__Ellis : Past echt Super je moet wedstrijden gaan rijden! Haha!