[centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:00

Valentijn schreef:
Wat ik niet snap: waarom zou je een pony overbelasten als je alleen te lang bent?
Dat is toch alleen als je te zwaar bent?

Nee, ivm het hefboom-effect.
Wanneer je te lang bent haal je steeds de pony uit balans ondanks je stil zit en het zelf niet merkt.

Vaak als je te lang bent zit je ook dicht bij of aan het max te dragen gewicht (20 % van een zwaar gebouwde pony), dus is het dubbel zo zwaar.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:39

Malenka schreef:
Citaat:
En wat als jij dat kindje nou eens les geeft?

Zoals ik hiervoor al beschreef is dat dus erg lastig omdat de reactie op een fout dan meestal te laat komt. Daardoor zal de pony niet begrijpen wat hij nou fout doet en extra opstandig worden.

Citaat:
Daarnaast een pony van 1.30m, daar paste ik nog op toen ik 14/15 was, dus daar kan makkelijk iemand op die 13/14 is en een beetje klein voor haar/zijn leeftijd.

Hoe groot en zwaar was jij dan? De meesten van die lijftijd zijn toch al vrij groot...
Bovendien rijden die vaak niet erg zacht met de hand en ook hier weer; het ontbreekt vaak aan de ervaring.

Citaat:
Als jij degene dan in het begin begeleidt, dan komt het vanzelf wel goed.

Ik zou heel graag willen dat het zo ging. dat zou de perfecte oplossing zijn.

Citaat:
Dus eerlijk gezegd vind ik het een beetje een rotsmoesje Ik kan ook zeggen: Mijn fjord kan zich zo sterk maken en irritant zijn, maar als dat kind hem een tikje geeft wanneer nodig o.i.d. en ik zeg gewoon wanneer hij een tik moet geven, dan gaat het nog best goed.

dan is de reactie dus alleen te laat zoals ik al eerder omschreef. een reactie komt heel nouw.. een paar seconden, en je bent te laat.

Nou ten eerst ik was zelf toen rond de 1.65m en dus wel vrij groot voor de pony en ik woog 45 kilo, maar het ging prima. We hadden ook een bijrijdster toen en zij was ouders (16) en een stuk kleiner, zij paste er netjes op. En ik ben altijd al zacht met mijn handen geweest, en ik geloof niet dat ik de enige ben, dus dat vind ik niet echt een excuus.
Mijn ervaring is dat het dan echt nog wel een keer op dezelfde manier fout gaat en het kind de tweede keer dus wél weet wat ie moet doen en dan dus juist reageert, en voila het probleem is opgelost.

En bij mij is het tot nu toe altijd goedgegaan. Ik heb ook mensen begeleid. Voorbeeld: Het paard was een ontzettende rotbok, die dus al bij veel mensen gewonnen had op bepaalde manieren, en dit was erger: paard was er al jaren mee weggekomen ook nog, met dat rotgedrag. Meisje kwam rechtstreeks van de manege, wist dus ook niet wat ze moest doen. Ik heb haar enkel tips gegeven, gezegd hoe ze het in het vervolg aan moest pakken, en het resultaat was dus dat zij de enige was die alles, maar dan werkelijk alles met hem kon doen. Terwijl iedereen in de buurt hem kent en er dus niet op durft te rijden, hij heeft een ontzettend negatieve reputatie.
Kindje moest pony leren galopperen, en met pony springen en het bleek toch dat de pony na het springen ging bokken. Nou dat gaat dus fout en dan roep je al wat hij moet doen, als ze hem dan rustig heeft gekregen, dan leg je rustig uit wat het kind in het vervolg moet doen, en ook dat kwam goed.
En zelf heb ik ook samen met mijn zus een pony verder ingereden, terwijl ik zelf ook rechtstreeks van de manege kwam. Ik heb ook hulp van mijn zus gekregen en de pony is uiteindelijk ook een hele leuke pony geworden, waar je alles mee kon.
En zelfs met professioneel les, heb ik al helemaal veel bereikt en dat was dus ook enkel begeleiding en zowel ik als pony konden er niet zoveel van.

Dus eerlijk gezegd, vind ik ook dat een smoesje Bloos

Het is gewoon het probleem dat jij hem uit balans haalt, sowieso al omdat hij niemand op zijn rug gewend is, en daarnaast ben je ook nog eens te groot en haal je hem nóg meer uit balans. Die pony moet dus ontzettend hard werken. En ik zou dat zelf nooit een pony aandoen, persoonlijk. Plus dat je dan dus iemand anders ook een geweldige ervaring laat opdoen. Dan is de pony blij en dat kind blij.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:42

ik ga binnenkort op een pony wedstrijd rijden .. en ook pas de deux .. ik weet dat ik groot ben maar op die pony kunnen geen kinderen proefjes rijden omdat ze dat nog niet is gewend en ik vind haar supper lief en daarom rij ik op haar .. en dan bedoel ik een pony van 1.38 met mij .. 1.72 ik kom onder haar buik uit maar het kan nog precies zegt de eigenaar .. het is een manege pony dus ze heeft wel een goede conditie Haha! vorge x dacht ze dat een meisje dr wel aankon dus ze is met haar F2 er 5 x afgevallen .. in 10 minuten dus .. dat is ook zielig !!! verder zal ik binnenkort even een foto maken van mij op haar Knipoog
edit : ze is trouwens een welsh cob en dus ook nog fijn gebouwd

jolijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:50

smurffie schreef:
ik ga binnenkort op een pony wedstrijd rijden .. en ook pas de deux .. ik weet dat ik groot ben maar op die pony kunnen geen kinderen proefjes rijden omdat ze dat nog niet is gewend en ik vind haar supper lief en daarom rij ik op haar .. en dan bedoel ik een pony van 1.38 met mij .. 1.72 ik kom onder haar buik uit maar het kan nog precies zegt de eigenaar .. het is een manege pony dus ze heeft wel een goede conditie Haha! vorge x dacht ze dat een meisje dr wel aankon dus ze is met haar F2 er 5 x afgevallen .. in 10 minuten dus .. dat is ook zielig !!! verder zal ik binnenkort even een foto maken van mij op haar Knipoog
edit : ze is trouwens een welsh cob en dus ook nog fijn gebouwd

Ik ben even lang als jij, en de pony is ook even lang. Ik kom ook onder de buik uit, maar ik ben zelf best dun gebouwd. Maar ik krijg wel steeds meer opmerkingen, daar baal ik best wel van Nagelbijten / Gniffelen De pony is best wel stevig Ja Ik vind dat het nog makkelijk kan, en mijn instructrice ook, maar ik wil gewoon bijna niet meer buitenrijden omdat ik zie dat mensen me nakijken ofzo Nagelbijten / Gniffelen Best wel behoorlijk eritant Nagelbijten / Gniffelen Heb jij dat ook ?

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:10

vinden jullie mij te groot voor deze pony?
Afbeelding

Afbeelding

Op de fotos lijkt het wel dat ik heel erg onder zijn buik uit kom.
Had hier mijn beugels ook wat te lang zitten doe ze nu iets korter dan ziet het er wat mooier uit.
Wil misschien binnenkort ook met hem gaan starten tussen de paarden!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:17

ja vooral in de lessen krijg ik vaak te horen : Katja ga eens een paard voor je eigen lengte zoeken Boos!
maar luna heeft er totaal geen problemen mee Haha!
ze staat op mn manege dus naar buiten ga ik niet met haar maar ik breng haar niet uit evenwicht door mijn lengte
verder zou ik me er niet al te veel van aantrekken maar even om duidelijk te maken.. ja ik ben te lang .. ja ik weet het .. ja ik rij gewoon door .. zolang mijn pony er geen last van heeft rij ik door !! als ik ook nog te zwaar voor haar was was het a different story .. dan had ik er echt niet op gaan zitten hoor Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:20

IloveJaimy nee niet te groot !! misschien is het plaatje niet perfect maar het kan super goed !! ik vind het plaatje ook mooi zo!!

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:24

dank je!!
wil misschien gaan starten maar vind het toch wel spannend tussen de paarden op een pony!

desperad0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:30

ik ben 177 (58kg)en rijd wel eens op een c pony van ons 133, het lijkt niet maar het wil best wel, merk niet dat ze er last van heeft, ze springt zelfs nog super met me.....

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:34

@ IloveJaimy
Dat gaat goed hoor Knipoog Leuke pony/ setje!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:43

desperad0 schreef:
ik ben 177 (58kg)en rijd wel eens op een c pony van ons 133, het lijkt niet maar het wil best wel, merk niet dat ze er last van heeft, ze springt zelfs nog super met me.....

Sorry, ik vind het eerlijk gezegd te veel. Ik was veel kleiner dan jij toen ik op een c-pony reed, en ik was toen al behoorlijk te groot. En jij bent ook vrij zwaar voor een c-pony. Ik zou het eerlijk gezegd te veel vinden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:49

desperad0 schreef:

ik vind dit ook echt niet kunnen hoor.....
je benen moeten er toch eenstuk onderuit komen, of niet soms?

IloveJaimy: ziet er niet storend uit OK dan!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:54

desperad0 schreef:

Ik denk dat het nog wel gaat, tenzij je pony heel iel is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:03

spoekie schreef:
desperad0 schreef:

Sorry, ik vind het eerlijk gezegd te veel. Ik was veel kleiner dan jij toen ik op een c-pony reed, en ik was toen al behoorlijk te groot. En jij bent ook vrij zwaar voor een c-pony. Ik zou het eerlijk gezegd te veel vinden.

als de pony plezier heeft .. nergens last van heeft .. goed op conditie is .. en goede spieren heeft dan is mijn vraag waaarom niet ?? is zeker niet te zwaar .. en te lang .. als je je pony niet uit evenwicht haalt is het naar mijn idee goed .. dit topic gaat naar mijn idee meer over het "plaatje" want alleen een da kan kijken of de pony lijd onder de groote van de ruiter .. als een pony (spreekt uit ervaring) minimaal 2 uur voor een zware kar loopt per dag .. en toevallig een C pony is dan houd die meer dan een alleen maar 3x per week bereden D pony .. of heb ik nou een fout idee??
ik bedoel .. als jij iemand die heel lang is maar graat mager op je rug neemt is dat ook makkelijker dan een heel klein maar zwaar iemand .. dat licht naar mijn idee toch ook wel aan het gewicht .. natuurlijk is er een grens, want iemand van 1.77 die op een A welsh gaat zitten is natuurlijk niet echt normaal maar ik dat het toch echt aan de DA is om te bepalen of er iets mis gaat met een pony Tong uitsteken
(ik weet zeker dat dit een heeeeeel fout voorbeeld is Knipoog)
dit is niet aanvallend bedoelt en ook niet gemeen ... maar ik overdrijf even om dingen duidelijk te maken!! Vork

desperad0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:17

ik rijd alleen recreatief met haar op buitenrit......ze kan super hard met mij er op....en is nog superbehendig......ze heeft echt geen last van mij...en IK rijd er niet dagelijks op........2x/week of zow... ze blijft ook netjes staan met opstappen.....dus ze heeft er geen bezwaar tegen.......

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:23

dan denk ik toch echt niet dat er wat mis is .. anders zou die pony echt wel protesteren als je erop stapt !! paarden zijn slim:P

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:29

Ik denk dat je ook heel erg naar het ras en de breedte moet kijken van de pony.
Onze tinker is maar 1.45 hoogstens en ik ben 1.78 maar dat zie je er niet aan hoor. Omdat hij zo breed is.
Zelf heb ik een fell van nu 1.34 ze word 2.5 volgende week en moet dus nog groeien zowel in breedte als in de lengte.
Ik mocht haar moeder uitproberen die maar 1.36 is, ik erop Tong uitsteken maar ik kwam amper onder haar buik uit, had mijn beugels op gewone maat, maar vanwege haar bouw misstond het helemaal niet.

Ik weet nu al dat het niet vreselijk mooi zal staan maar dat ik ook niet vreselijk te lang zal zijn. En dat hoop ik ook niet Bloos Vanwege haar bouw.
Te zwaar zal ik niet zo gauw zijn. fellen zijn net fjorden, haflingers enz Sterk dus.

En mocht het toch niet zo geweldig staan dan ga ik alleen wat recreatief rijden, mennen was ik zoiezo al van plan. Ik rijd op Kwpn-ers van iemand anders dus om het rijden hoef ik het niet perse te doen. Maar ik heb haar al vanaf dat ze een veulentje is dus ik kan haar niet meer weg doen.
Tegen de tijd dat ik op haar rijd plaats ik wel een foto. Dan hoor ik het oordeel van de jury wel. Tong uitsteken

Wat ik hier verder mee wilde zeggen is dat er dus ook verder gekeken moet worden naar het ras enz.
Als ik had gezegt ik ben 1.78 en ik rij op een pony van 1.45 kan dat nog?
Had iedereen gezegd dat is te groot.
Vraag verder Knipoog
Heb in deze pc helaas geen duidelijke foto maar dit is die tinker

Afbeelding
Ik ben de achterste
En ja hij is echt hoogstens 1.45 we hebben het duidelijk gemeten. Knipoog

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:35

spoekie schreef:
desperad0 schreef:

mijn pony was een c van 1.38 (ietsjes groter dus) ik ben 54 kg en ik reed er ook op... natuurlijk wel 5cm groter.... Ik zou het niet doen omdat je ook nog 1.77 bent, trouwens als ze super springt wil niet zeggen dat ze er geen last van kan hebben Knipoog

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:39

findira schreef:
Ik denk dat je ook heel erg naar het ras en de breedte moet kijken van de pony.
Onze tinker is maar 1.45 hoogstens en ik ben 1.78 maar dat zie je er niet aan hoor. Omdat hij zo breed is.
Zelf heb ik een fell van nu 1.34 ze word 2.5 volgende week en moet dus nog groeien zowel in breedte als in de lengte.
Ik mocht haar moeder uitproberen die maar 1.36 is, ik erop Tong uitsteken maar ik kwam amper onder haar buik uit, had mijn beugels op gewone maat, maar vanwege haar bouw misstond het helemaal niet.

Ik weet nu al dat het niet vreselijk mooi zal staan maar dat ik ook niet vreselijk te lang zal zijn. En dat hoop ik ook niet Bloos Vanwege haar bouw.
Te zwaar zal ik niet zo gauw zijn. fellen zijn net fjorden, haflingers enz Sterk dus.

En mocht het toch niet zo geweldig staan dan ga ik alleen wat recreatief rijden, mennen was ik zoiezo al van plan. Ik rijd op Kwpn-ers van iemand anders dus om het rijden hoef ik het niet perse te doen. Maar ik heb haar al vanaf dat ze een veulentje is dus ik kan haar niet meer weg doen.
Tegen de tijd dat ik op haar rijd plaats ik wel een foto. Dan hoor ik het oordeel van de jury wel. Tong uitsteken

Wat ik hier verder mee wilde zeggen is dat er dus ook verder gekeken moet worden naar het ras enz.
Als ik had gezegt ik ben 1.78 en ik rij op een pony van 1.45 kan dat nog?
Had iedereen gezegd dat is te groot.
Vraag verder Knipoog
Heb in deze pc helaas geen duidelijke foto maar dit is die tinker

Afbeelding
Ik ben de achterste
En ja hij is echt hoogstens 1.45 we hebben het duidelijk gemeten. Knipoog

wees maar niet bang die kan dat wel houden Knipoog , schriel tinkertje dat wel Scheve mond

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:56

Kirsten01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:34

Vinden jullie mij te groot voor mijn shet ?
ze is een reuzen shet en ze vind het geweldig om met mij te rijden!
zelf vind ik af en toe wel dat ik moet gaan afbouwen want ik word langzamerhand toch wel te groot Boos!
maar wat vinden jullie ervan?
Afbeelding

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:22

ik vind je niet te groot.

Kirsten01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:25

Oke Haha!
ik rijd ook niet zo heel lang meer..
toen ik haar net had (ongeveer een jaar geleden) reed ik meestal 2 uur buiten (met veel stappen!)
maar ik vind dat nu veel te lang voor haar

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:26

Ik vind het er niet storend uit zien! Lachen

Kirsten01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:28

Fijn om dit te horen Haha! Bloos
Het is namelijk heel stom als je altijd te horen krijgt dat je te groot bent Tong uitsteken