Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
merrieveulen schreef:Balko, ik vind je te lang, te zwaar zal je inderdaad niet snel zijn. dat het dier geen last van je heeft kan je imo niet zomaar stellen, immers, je hebt geen röntgenogen, daarom is het ook zaak imo om op safe te spelen bij dit soort dingen.
wat ik wel storend vind, behalve je lengte, is het te ver naar voren liggende zadel en je dwingende hand.
kitty_gomez schreef:Inwezen wel.
Heeft het ook niet te maken met de bouw van pony/paard?
Chocotof schreef:Sorry hoor maar de foto van balko
daar is ze voor het plaatje wat te lang ja.
Maar ik geloof niet dat dit schadelijk is.
Dan zou dit namelijk ook schadelijk zijn.
http://i108.photobucket.com/albums/n39/ ... border.jpg
superwoman schreef:Chocotof schreef:Sorry hoor maar de foto van balko
daar is ze voor het plaatje wat te lang ja.
Maar ik geloof niet dat dit schadelijk is.
Dan zou dit namelijk ook schadelijk zijn.
http://i108.photobucket.com/albums/n39/ ... border.jpg
De ruiter is idd dusdanig groot dat hij het paard makkelijk uit balans kan halen, wat tot overbelasting kan leiden.![]()
Wat wel een groot verschil is, is de mate van rij-ervaring. Zoals iedereen weet geeft "tegenwerken" een veel grotere belasting. Ook zal de ervaren ruiter de spieren van het paard beter ontwikkelen, zodat het paard beter kan dragen. In het geval van een minder ervaren ruiter is de kans veel groter dat het paard verkeerd belast wordt.
Daarbij zal idd het ras ook meespelen. Een breder gebouwd paard heeft een breder draagoppervlak.
smurffie schreef:Van een foto is de rijervaring niet te achterhalendus dit kan je in dit topic niet mee laten spelen.
superwoman schreef:smurffie schreef:Van een foto is de rijervaring niet te achterhalendus dit kan je in dit topic niet mee laten spelen.
niet? whaha, sorry, maar tussen die 2 foto's kan ik heel veel verschillen halen en zegt mij genoeg over de rij-ervaring.
Ook in de bespiering is een groot verschil zichtbaar en iedereen kan snappen dat meer goede bespiering zorgt dat het makkelijker maakt voor een paard om een persoon te dragen.
superwoman schreef:Ik zeg nergens dat de bespiering komt door dié ruiter. Wel dat er veel verschil in is en het paard met meer bespiering de ruiter makkelijker kan dragen.
Het verschil in rijervaring is duidelijk te zien aan de houding van de ruiter en zeker ook in combinatie met de houding van het paard.
smurffie schreef:Toen ik voor het eerst op de 3 jarige zat die ik inrijd was mijn houding ver te zoeken hoorDus wil alsnog niks zeggen
dier was voor het eerst onder het zadel, dan let ik erniet op dat ik netjes voor me uit kijk ect
!