.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hvelreki

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:26

Ik vind je te groot Ja

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:27

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:13

Balko, ik vind je te lang, te zwaar zal je inderdaad niet snel zijn. dat het dier geen last van je heeft kan je imo niet zomaar stellen, immers, je hebt geen röntgenogen, daarom is het ook zaak imo om op safe te spelen bij dit soort dingen.

wat ik wel storend vind, behalve je lengte, is het te ver naar voren liggende zadel en je dwingende hand.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 21:52

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:07

Balko: Te groot

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:35

merrieveulen schreef:
Balko, ik vind je te lang, te zwaar zal je inderdaad niet snel zijn. dat het dier geen last van je heeft kan je imo niet zomaar stellen, immers, je hebt geen röntgenogen, daarom is het ook zaak imo om op safe te spelen bij dit soort dingen.

wat ik wel storend vind, behalve je lengte, is het te ver naar voren liggende zadel en je dwingende hand.

Helemaal mee eens. Gewicht zal niet zozeer het probleem zijn, en als ik alleen je lengte in verhouding met de stokmaat zie denk ik dat het nog wel meevalt, maar als totaalbeeld vind ik je toch te groot. Hoop dat je het een beetje snapt.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:47

Sorry hoor maar de foto van balko
daar is ze voor het plaatje wat te lang ja.

Maar ik geloof niet dat dit schadelijk is.
Dan zou dit namelijk ook schadelijk zijn.

Afbeelding

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:00

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:02

kitty_gomez schreef:
Inwezen wel.

Heeft het ook niet te maken met de bouw van pony/paard?

denk het wel Ja
ik heb een welsh cobje van 1,40 en ben zelf 1,66 en iedereen zegt dat het niet uitmaakt dat ik er stukje onderuit zal komen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:16

Chocotof schreef:

http://i108.photobucket.com/albums/n39/ ... border.jpg

De ruiter is idd dusdanig groot dat hij het paard makkelijk uit balans kan halen, wat tot overbelasting kan leiden. Ja

Wat wel een groot verschil is, is de mate van rij-ervaring.
Zoals iedereen weet geeft "tegenwerken" een veel grotere belasting. Ook zal de ervaren ruiter de spieren van het paard beter ontwikkelen, zodat het paard beter kan dragen. In het geval van een minder ervaren ruiter is de kans veel groter dat het paard verkeerd belast wordt.

Daarbij zal idd het ras ook meespelen. Een breder gebouwd paard heeft een breder draagoppervlak.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:24

superwoman schreef:
Chocotof schreef:

http://i108.photobucket.com/albums/n39/ ... border.jpg

De ruiter is idd dusdanig groot dat hij het paard makkelijk uit balans kan halen, wat tot overbelasting kan leiden. Ja

Wat wel een groot verschil is, is de mate van rij-ervaring. Zoals iedereen weet geeft "tegenwerken" een veel grotere belasting. Ook zal de ervaren ruiter de spieren van het paard beter ontwikkelen, zodat het paard beter kan dragen. In het geval van een minder ervaren ruiter is de kans veel groter dat het paard verkeerd belast wordt.

Daarbij zal idd het ras ook meespelen. Een breder gebouwd paard heeft een breder draagoppervlak.

Van een foto is de rijervaring niet te achterhalen Knipoog dus dit kan je in dit topic niet mee laten spelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:34

smurffie schreef:
Van een foto is de rijervaring niet te achterhalen Knipoog dus dit kan je in dit topic niet mee laten spelen.

niet? whaha, sorry, maar tussen die 2 foto's kan ik heel veel verschillen halen en zegt mij genoeg over de rij-ervaring.

Ook in de bespiering is een groot verschil zichtbaar en iedereen kan snappen dat meer goede bespiering zorgt dat het makkelijker maakt voor een paard om een persoon te dragen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:36

.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:40

superwoman schreef:
smurffie schreef:

niet? whaha, sorry, maar tussen die 2 foto's kan ik heel veel verschillen halen en zegt mij genoeg over de rij-ervaring.

Ook in de bespiering is een groot verschil zichtbaar en iedereen kan snappen dat meer goede bespiering zorgt dat het makkelijker maakt voor een paard om een persoon te dragen.

Bespiering van het dier hoeft niet met de ruiter temaken te hebben Knipoog!
Waarneer je 2 verschillende paarden rijd hoeft de ene niet hetzelfde als de ander te lopen!
Ik heb manegewedstrijd gereden, ging nooit goed, pas geleden voor de grap meegedaan aan de F20 mooi wel gehaalt Knipoog
Zo reed ik een tijdje het paard van mijn instructiese, Daarmee ook onderling een wedstrijdje op M2 niveau gereden, mooi wel winst Knipoog daarna Z1 gereden, heerlijke punten (op 2 punten na geen winst maar toch.)
Terwijl ik nu met een ander paard niet eens een waardige B proef kan rijden, puur en alleen omdat we samen er nog niet klaar voor zijn.

Waarneer ik dan een foto plaats van mij op de laatste pony, betekent dat niet dat ik het neit kan. Betekend enkel dat ik in die combinatie er nog niet klaar voor ben!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:44

Ik zeg nergens dat de bespiering komt door dié ruiter. Wel dat er veel verschil in is en het paard met meer bespiering de ruiter makkelijker kan dragen.

Het verschil in rijervaring is duidelijk te zien aan de houding van de ruiter en zeker ook in combinatie met de houding van het paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:07

superwoman schreef:
Ik zeg nergens dat de bespiering komt door dié ruiter. Wel dat er veel verschil in is en het paard met meer bespiering de ruiter makkelijker kan dragen.

Het verschil in rijervaring is duidelijk te zien aan de houding van de ruiter en zeker ook in combinatie met de houding van het paard.

Toen ik voor het eerst op de 3 jarige zat die ik inrijd was mijn houding ver te zoeken hoor Lachen Dus wil alsnog niks zeggen Knipoog dier was voor het eerst onder het zadel, dan let ik erniet op dat ik netjes voor me uit kijk ect Knipoog!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:52

Deze foto is al zeer oud (let dus niet op mij Clown ), en ik rijd ook al héél lang niet meer op deze pony (nu zou ik er zeker niet meer op passen). Was gewoon even benieuwd om het te weten Ja (omdat je daar zelf toch niet zo'n objectieve kijk op hebt).
Reken ook wel dat ik vrij lang zit.

http://i184.photobucket.com/albums/x226 ... loos-2.jpg

*edit* even mijn kop onherkenbaar gemaakt, was toch wat te erg, vreselijk om jezelf terug te zien enkele jaren later Nagelbijten / Gniffelen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:08

.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:11

Pastte nog hoor Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:11

Ok, bedankt Lachen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:12

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:32

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:50

Balko; Ik vind je te groot
Fiehke; Het past nog wel, maar jij/de ruiter moet niet langer worden. Dan is het niet meer mooi voor het plaatje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:54

smurffie schreef:
Toen ik voor het eerst op de 3 jarige zat die ik inrijd was mijn houding ver te zoeken hoor Lachen Dus wil alsnog niks zeggen Knipoog dier was voor het eerst onder het zadel, dan let ik erniet op dat ik netjes voor me uit kijk ect Knipoog!

Nou een goede ruiter op een 3 jarige of een minder goede ruiter op een 3 jarige, dat is zeker te zien.
Dat heeft niks te maken met "netjes" zitten, maar aan de houding van de ruiter.
Als dat bij jouw niet te zien is, of je ziet het niet, dan ligt dat aan jou (zucht)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:36

Oke, volgende discussie punt.

Een te lange maar goede ruiter op een goed bespierd paard
is niet erg?
Een te lange ruiter op een 'normaal' gespierd paard is wel
erg?