Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:57

KPet schreef:
Het is zeker geen 'vroeger was alles beter' argument. Het is een 'we moeten niet doorschieten' argument

Maar een cap dragen is toch geen doorschieten? Die indruk krijg ik af en toe wel...

Met 'vroeger was alles beter' bedoel ik overigens voornamelijk dat volgens mij niet alles beter is, maar dat men dit zegt omdat men uit zijn/haar comfortzone wordt gehaald. Wat je had is vertrouwd... Verandering kan niet iedereen goed mee overweg.

Poekkie

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:13

Ik ben ooit eens gevallen tijdens een schoolvakantie, drie weken ziekenhuis en mooie foto's met lijntjes in :+ Nu meer dan 10 jaar later, heb gelukkig geen (of weinig?) schade qua verstand, maar nog altijd minder zicht en gehoor dan vroeger en nog steeds zeer regelmatig een pieptoon in mijn oren. Meid, echt waar, dan besef je pas hoe belangrijk je hoofd is!

Natuurlijk zijn er veel mensen die zonder cap rijden en waarbij het niet mis ging. Er waren vroeger ook veel mensen die zonder gordel reden en dat vlekkeloos overleefden... Maar echt, neem aub het risico niet!
Ik rijd een hafje, doodbraaf en liever lui dan moe. Vertrouw hem 100%. Maar rij nooit zonder cap. Tijdens uitstappen aan een los teugeltje ooit eens verschoten van een onhandige vogel in de haag en lag er net niet af. En hoe braaf dat paard toch was en hoeveel mensen er dan ook bij zijn, botweg gezegd: hoofd kapot = hoofd kapot. Ik wens het niemand toe om forever fluittonen te horen of erger...
Fietshelm doe ik trouwens ook op, maar goed dat is een ander verhaal. In mijn opinie is de reden 'in het verkeer doe ik niet veilig, dus dan heeft dat op mijn paard ook geen zin' toch wel een foutieve redenatie.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:21

De reden die mensen aangeven geen cap altijd te willen dragen roept een hoop weerstand op merk ik.. iedereen heeft zo zn eigen redenen..ik vind het ontzettend rot zitten..krijg altijd druk op mn hoofd erdoor ..ook eens mm neus gebroken met een ouderwetse cap! Niemand hoeft mijn redenen toe te juichen maar sommige reageren wel heel bot..inclusief verwensingen! Niet nodig lijkt me!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:25

pol1 schreef:
De reden die mensen aangeven geen cap altijd te willen dragen roept een hoop weerstand op merk ik.. iedereen heeft zo zn eigen redenen..ik vind het ontzettend rot zitten..krijg altijd druk op mn hoofd erdoor ..ook eens mm neus gebroken met een ouderwetse cap! Niemand hoeft mijn redenen toe te juichen maar sommige reageren wel heel not!

Het staat er in sommige gevallen wel heel erg lelijk, maar ik denk dat je het in 98% van de reacties kan lezen als pure bezorgdheid. Omdat mensen de verdrietige gevolgen van (te) dichtbij kennen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:28

Ik verwens niemand iets en hoop dat niemand ooit een hoofdletsel hoeft op te lopen, ongeacht of je nu met cap rijdt of niet (ook al is mijn mening over cap / geen cap vrij duidelijk). Maar inderdaad lees ik net als mijn voorganger bij alle verwensingen ook voornamelijk pure bezorgdheid, die misschien een beetje 'lomp' ten uiting komt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:34

ja het is waar, ik ben de 20 ruim gepasseerd, bijna 60, dus ik kan wel over vroegah spreken. Ja inderdaad reed ik bij de boer zadelloos, caploos, alles loos op zijn ponies, en deden we gek en vielen we eraf. Ik kan me daarvan geen erge schades herinneren.

Maar kijk ik naar manégefoto's van toen (na de pony bij de boer periode) Dan heeft iedereen een cap. Nog zo'n fluwelen ding. Standaard uitrusting van kids toen was, laarsjes, zweepje en cap. En dan deed je die onder je snelbinders van je fiets om erachter te komen dat het fluweel dan verkl... was. Maar op de manége had toch echt iedereen een cap op. Zonder cap kwam je niet in de les. Er hingen ook allemaal leencaps aan de kapstok. Bodyprotectors kende men toen nog niet.

Op de maneges waar ik gereden heb, waren er niet echt van die drakerige ponys. Ik weet daarom ook niet of dat toen nou zo veel verschilde van nu. Manege-eigenaren hebben toch de taak een kind rijden te leren en dat gaat het beste denk ik op makke ponys.

En ik heb best wat keren heel spannende dingen met een/mijn (privé)paard meegemaakt, ook met aanspanningen. Allemaal met sissers afgelopen. Nu, dus helaas na middelbare leeftijd, ben ik niet zo soepeltjes meer en rol ik niet meer zo makkelijk van een paard af. Als ik nu val, maakt niet uit of het van een fiets of van een paard is, dan loop ik veel meer het risico wat te breken, wat ik dan ook een jaar geleden gedaan heb, bij een val van mijn paard.

Wat ik ook denk is dat naarmate je ouder wordt, je meer de risico's inziet. Met die beenbreuk van mij vorig jaar door die val, ben ik 4 maanden uit de running geweest. Dat zijn in mijn geval 4 maanden geen inkomen (Ik werk voor mezelf), 4 maanden hele gezin/huishouding in de war, 4 maanden manlief voor paarden zorgen etc. Kids en jonge mensen hebben al deze bijgedachten niet.

Ik kan moeilijk met een ridderharnas aan gaan rijden, om te voorkomen dat ik mijn benen breek of zo, maar alles wat ik eraan kan doen om schade te voorkomen, dat doe ik. Dus cap, ja.

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:45

pol1 schreef:
Oji/ mousmous: helemaal eens met jullie!!
Jonge onervaren paarden, paarden die ik niet ken..tuurlijk altijd cap op!
Ik denk altijd als ik er niet op durf zonder cap dan is er iets niet goed in het vertrouwen. Ik wil mijn paard kunnen vertrouwen! Werk daar hard voor en geef het paard ook alle reden mij te vertrouwen! Ik bewijs hun continu dat ik te vertrouwen ben en krijg dat terug! En natuurlijk kan ie struikelen of schrikken..ik kan ook aangereden worden door de auto! Risico's kunnen afwegen, je paard door en door kennen maakt het voor mij zeer vertrouwd om zonder cap te durven op stappen. Cap is voor mij een kwelling..ooit neus gebroken door zo'n ding! En vroeghhaa reed niemand met cap t werd ons zo geleerd..t was een andere tijd! En zo heb ik heel wat km afgelegd als jong meisje in de bossen van Den-haag, strand, openbare weg.. keek iemand raar op omdat je geen cap ophad? Nee..niemand droeg die..t was veel meer geaccepteerd. Was het goed? Nee misschien niet maar wil mezelf deze vrijheid kunnen permitteren. Heb ik heel veel ervaring opgedaan: absoluut, en beperk elk risico met een minimum. En uiteraard ook zeer afhankelijk van t paard.

Ik vind het verschrikkelijk om met een cap te rijden. Als klein meisje reed ik in Canada op een groot paard zonder cap. Je moet vertrouwen hebben in je paard. Als ik een paard niet zou kennen, of ik weet dat het schrikkerig is, dan zet ik een cap op. Ik heb er tenslotte eentje liggen. Maar op mijn eigen paard...echt niet! Ik weet wat ze aankan, ze mag altijd kijken. Ze vangt mij op als ik dreig te vallen. Gewoon met haar achterhand. Ik vind caps fantastisch, begrijp me niet verkeerd, maar ik geniet van de wind in mijn haar en het vertrouwen dat ik in mijn paard heb en zij in mij. Als ik haar niet in gevaar breng, dan helpt zij mij ook. Maar ik ben een cowgirl. Als ik alle verhalen zo lees, maakt dat wel een beetje veel verschil. Ik heb enorm veel vertrouwen in mijn paard en zij in mij. Iedereen moet het gewoon zelf weten, maar voor mij werkt het niet. Ik rijd paard voor het gevoel van vrijheid en vriendschap, een cap voegt niets toe, maar houdt dat tegen omdat ik de wind in mijn haren niet meer voel en het lied van de kracht van het paard niet meer hoor.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:59

aveline schreef:
Ik vind het verschrikkelijk om met een cap te rijden. Als klein meisje reed ik in Canada op een groot paard zonder cap. Je moet vertrouwen hebben in je paard. Als ik een paard niet zou kennen, of ik weet dat het schrikkerig is, dan zet ik een cap op. Ik heb er tenslotte eentje liggen. Maar op mijn eigen paard...echt niet! Ik weet wat ze aankan, ze mag altijd kijken. Ze vangt mij op als ik dreig te vallen. Gewoon met haar achterhand. Ik vind caps fantastisch, begrijp me niet verkeerd, maar ik geniet van de wind in mijn haar en het vertrouwen dat ik in mijn paard heb en zij in mij. Als ik haar niet in gevaar breng, dan helpt zij mij ook. Maar ik ben een cowgirl. Als ik alle verhalen zo lees, maakt dat wel een beetje veel verschil. Ik heb enorm veel vertrouwen in mijn paard en zij in mij. Iedereen moet het gewoon zelf weten, maar voor mij werkt het niet. Ik rijd paard voor het gevoel van vrijheid en vriendschap, een cap voegt niets toe, maar houdt dat tegen omdat ik de wind in mijn haren niet meer voel en het lied van de kracht van het paard niet meer hoor.

Mooi poetisch.

Ik geloof niet dat ik minder geniet van mijn paard doordat ik een cap op heb.

Ik lees in je verhaal een beetje hetzelfde als ik vroegah, daar heb je hem weer, met motorrijden had. We waren zó tegen die helm. En wat was het lekker rebels om met een grote groep motorrijders allemaal zonder helm te rijden (MAG protestritten waren dat) lekker de wind in je haar. (En wat een gek... dan om die klitten er weer uit te krijgen, maar met een motor ga je wel wat sneller dan een paard, navenant de klitten in je haar LOL) Ja dat waren goede tijden, maar toch doe ik het niet meer. Ik ervaar motorrijden met een helm niet als onvrij. Ik voel me nog net zo vrij als ooit op mijn motor.

Zelfde als op mijn paard. Als ik door de bossen rijd en ik steek hier beken over, zie een reetje voorbijschieten, geniet van de wind etc, voel ik me nog net zo vrij. Met cap.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 00:12

_AnnelotD schreef:
*\o/* super bedankt iedereen voor zijn / haar meningen :)

Bij mij op stal rijden veel mensen zonder (wat overigens ABSOLUUT geen reden is om zonder te rijden)
maar wat door anderen ookal is gezegd, ik vind het fijner zonder te rijden. Heb de afgelopen dagen zonder gedaan en het verschil is voor mij echt groot. Voordat ik dit heb besloten heb ik wel even een cap van een vriendin geleend, die dus wel goed ventileerde en mij ook paste, maartoch... het verschil tussen mijn eigen cap en haar cap was voor mij te klein om een nieuwe cap aan te schaffen...

Ben dan benieuwd of je ouders hier van op de hoogte zijn en zo ja waarom keuren ze dit goed?
Mijn mening is dat je tot de 18e je aan de regels van je ouders hebt te houden, punt!
En doe je dit niet zou je bij mij echt niet meer op je paard komen.

Vindt hier trouwens ook bij minderjarige een verantwoordelijkheid bij de stalhouder liggen. Die moet je verplichten een helm op te doen. Wil je dit niet? prima zonder ouders kom je niet meer op je paard en je ouders mogen tekenen dat ze ermee akkoord gaan dat je zonder helm rijdt. Ook stalhouder kan daar gedoe mee krijgen.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 00:19

Ik rijd altijd met cap, maar ik ga niet in discussie met mensen die geen cap dragen. Dat is hun eigen keuze en ze weten heel goed wat de gevolgen van een val kunnen zijn, ze gaan hun gedrag echt niet veranderen omdat ik er toevallig wat van zeg. :+

Een jaar of twee geleden ben ik goed hard van mijn bijrijdpaard gevallen, zo met mijn cap tegen de houten omheining van de bak. De cap was doormidden, maar mijn hoofd was nog heel. Paard was doodbraaf, er vloog alleen vlak voor de hoek net een vogel voor hem langs, hij maakte vanuit galop een noodstop en ik vloog er als een soort raket af. Pech dus, iets wat altijd en op elk paard kan gebeuren. Maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ik geen cap droeg, dat ding was letterlijk door midden en ik kon de helften los langs elkaar bewegen. Stel dat dat mijn schedel was geweest. :\

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 00:42

Littera schreef:
Ik rijd altijd met cap, maar ik ga niet in discussie met mensen die geen cap dragen. Dat is hun eigen keuze en ze weten heel goed wat de gevolgen van een val kunnen zijn, ze gaan hun gedrag echt niet veranderen omdat ik er toevallig wat van zeg. :+

Een jaar of twee geleden ben ik goed hard van mijn bijrijdpaard gevallen, zo met mijn cap tegen de houten omheining van de bak. De cap was doormidden, maar mijn hoofd was nog heel. Paard was doodbraaf, er vloog alleen vlak voor de hoek net een vogel voor hem langs, hij maakte vanuit galop een noodstop en ik vloog er als een soort raket af. Pech dus, iets wat altijd en op elk paard kan gebeuren. Maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ik geen cap droeg, dat ding was letterlijk door midden en ik kon de helften los langs elkaar bewegen. Stel dat dat mijn schedel was geweest. :\

Allereerst, wat vervelend zo'n val! Een paard kan op een onbewaakt moment inderdaad altijd schrikken. Hopelijk ben je er verder wel heel vanaf gekomen.
Je moet je wel bedenken dat een schedel een stuk harder is dan een cap. Hoewel je zonder cap waarschijnlijk een flinke klap op je hoofd had gemaakt en het alleen daarom al goed was dat je 'm op had, is er voor een schedelbreuk vaak toch nog wat meer nodig. Het feit dat een cap breekt, betekent niet dat een schedel ook was gebroken. Bij de eierdopjes van vroeger was dat anders. Die waren bedoeld om te breken ipv je hoofd. Je had ook nog steeds een hersenschudding. Tegenwoordig doen caps veel meer dan dat. Ze dempen ook een voorkomen dus ook meer schade. Ze breken echter ook eerder. Daarom moet je de huidige caps ook vervangen na een val. Zelfs al lijkt ie nog heel, er kan altijd een scheurtje /zwakte plek in zitten die later doorschemeren. Bij de dopjes van vroeger was het makkelijker, de harde schaal was heel of niet.

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 01:23

Oyi heeft helemaal gelijk. Kinderen moeten beschermd worden. Slaat helemaal nergens op. Kinderen moeten vaardigheden leren en volwassenen ook. Er gebeuren heel veel ongelukken. Niet alleen met paarden, maar ook met fietsen en honden. Waarom....misschien wel omdat niemand de risico's meer ziet. Als de hond gromt, ga maar gewoon door, de hond moet zich aanpassen! Als het paard niet wil lopen, omdat hij even iets wil uitzoeken, geef hem maar een tik. Dan loopt hij wel.(of hij bokt je eraf, maar daar heb je dan de cap voor). OH die auto neemt voorrang..........Ik vind het zo jammer dat de tegenwoordige generatie zijn voelsprieten niet gebruikt, maar beschermingsmiddelen. Leren lezen en het karakter beoordelen. Het leven leer je door te ondervinden en dat geldt ook voor paardrijden. Het blijft moeilijk...

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 07:47

Vroeger reden mensen inderdaad vaak zonder cap.
De paarden van die tijd zijn ook niet te vergelijken met die van nu.

Vroeger zaten er geen gordels in de auto.
Het verkeer was ook veel rustiger en overzichtelijker dan nu.

Op de fiets worden er bijna geen helmen gedragen in nl.
Verschil tussen een stalen ros en het paard is nogal groot, ooit een fiets zien schrikken, struikelen ect?
Nee ik ook niet :')

Zo zijn er vast nog een heleboel appels en peren vergelijkingen te bedenken.
Zijn nog steeds slechte argumenten om er geen te dragen.
En voor degene die een goede en lekker zittende cap te duur vind, heeft de verkeerde sport/hobby gekozen!

Bij het mennen is het op wedstrijden zelfs verplicht een cap te dragen.
Op sommige internationale wedstrijden moet er bij de vet-check een cap gedragen worden.
Twee voorbeelden waar, door teveel ongelukken of dodelijke afloop, regels voor ingesteld zijn.
En bij beide zit je niet op het paard.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:14

Mijn vriend heeft als sport wielrennen en mountainbiken. Standaard met helm!
Als hij fietsers tegenkomt zonder helm dan hoor ik altijd "waar geen hersens zitten, hoeft niet beschermd te worden!"

Met paardensport denk ik er het zelfde over. En gelukkig rijdt merendeel met cap.
Net als in de auto zonder gordel zitten niet prettig voelt, voelt zonder cap voor mij ook niet prettig.
Ik heb een verantwoordelijkheid naar mijn gezin toe, dus des te meer een rede om een cap te dragen.

En Kpet, gelukkig breekt de schaal van een cap eerder dan een schedel! Dat moet ook want dat absorbeert de klap ;) daar zijn caps op gemaakt net als fietshelmen. Daar zijn veel testen voor gedaan om ze zo goedmogijk hun werk te laten doen. Dat breken is er dus een van.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:07

Ik rij altijd met cap. Vroeger wel nog zonder gereden maar nu nooit meer. Ik zou me niet veilig voelen zonder cap.

Het argument te warm vind ik echt belachelijk. Ga eens motorrijden in de zomer, dan heb je pas een warm hoofd. Caps zijn tegenwoordig zo licht dat dat zweten echt wel moet meevallen. En dan nog, liever een zweethoofd dan een kapot hoofd.

Neen, ik begrijp mensen die zonder cap rijden echt niet. :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:16

KPet schreef:
Allereerst, wat vervelend zo'n val! Een paard kan op een onbewaakt moment inderdaad altijd schrikken. Hopelijk ben je er verder wel heel vanaf gekomen.
Je moet je wel bedenken dat een schedel een stuk harder is dan een cap. Hoewel je zonder cap waarschijnlijk een flinke klap op je hoofd had gemaakt en het alleen daarom al goed was dat je 'm op had, is er voor een schedelbreuk vaak toch nog wat meer nodig. Het feit dat een cap breekt, betekent niet dat een schedel ook was gebroken. Bij de eierdopjes van vroeger was dat anders. Die waren bedoeld om te breken ipv je hoofd. Je had ook nog steeds een hersenschudding. Tegenwoordig doen caps veel meer dan dat. Ze dempen ook een voorkomen dus ook meer schade. Ze breken echter ook eerder. Daarom moet je de huidige caps ook vervangen na een val. Zelfs al lijkt ie nog heel, er kan altijd een scheurtje /zwakte plek in zitten die later doorschemeren. Bij de dopjes van vroeger was het makkelijker, de harde schaal was heel of niet.

Hier lees ik een paar misvattingen over een cap.

Een cap is namelijk juist gemaakt om te breken. Het doel van een cap is namelijk om de impact van de val te absorberen. Dus op te nemen. Wanneer je valt en je cap is niet stuk, is het óók goed om je cap te vervangen (in veel gevallen ook echt nodig!), want die harde schalen van de eierdopjes deden precies hetzelfde. Die schalen scheurden ook gewoon, dat kunnen haarscheurtjes zijn. En ook een haarscheurtje kan er voor zorgen dat het absorberen niet meer goed wil. Voor absorptie dient het een geheel te zijn. Een haarscheurtje kan de absorptie verstoren.

Wanneer de impact erg groot is, breekt je cap, zodat je hoofd weer 'vrij' is. Een andere optie is indeuken, en dat is juist wat je NIET wilt van een cap. Ik neem aan dat ik niet uit hoef te leggen waarom dat niet gewenst is :+

Ik weet overigens niet of een haarscheurtje/meerdere haarscheurtjes (gecentreerd) bij een volgende val op dezelfde plek kan zorgen voor het indeuken van een cap. Maar ik zou dat in ieder geval graag willen voorkomen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:38

Janine1990 schreef:
KPet schreef:

Hier lees ik een paar misvattingen over een cap.

Een cap is namelijk juist gemaakt om te breken. Het doel van een cap is namelijk om de impact van de val te absorberen. Dus op te nemen. Wanneer je valt en je cap is niet stuk, is het óók goed om je cap te vervangen (in veel gevallen ook echt nodig!), want die harde schalen van de eierdopjes deden precies hetzelfde. Die schalen scheurden ook gewoon, dat kunnen haarscheurtjes zijn. En ook een haarscheurtje kan er voor zorgen dat het absorberen niet meer goed wil. Voor absorptie dient het een geheel te zijn. Een haarscheurtje kan de absorptie verstoren.

Wanneer de impact erg groot is, breekt je cap, zodat je hoofd weer 'vrij' is. Een andere optie is indeuken, en dat is juist wat je NIET wilt van een cap. Ik neem aan dat ik niet uit hoef te leggen waarom dat niet gewenst is :+

Ik weet overigens niet of een haarscheurtje/meerdere haarscheurtjes (gecentreerd) bij een volgende val op dezelfde plek kan zorgen voor het indeuken van een cap. Maar ik zou dat in ieder geval graag willen voorkomen.

Misschien heb ik iets raar verwoord, maar dat is toch exact wat ik zei? Geen misvatting over lijkt me. Ik zei het alleen in reactie op de suggestie dat als je cap breekt, je schedel ook was gebroken, wat dus niet zo is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:30

Hier wordt ook vnl. gesproken over het vallen, maar ik heb ook eens een cap kapot gehad doordat ik een laaghangende boomtak over het hoofd zag in het bos op het paard.
Nu was de bekleding van de cap opengereten, had ik zonder gereden, was het mijn hoofdhuid geweest.

Dus ook gewoon op het paard in het bos, is het ding veiliger.

Maar ik denk wel dat 'ouderen' onder ons (de 20+ -ers zoals iemand zei), mogelijk meer verantwoordelijkheidsgevoel kennen. Je hebt werk - inkomen, of al een gezin en kinderen om voor te zorgen. Je wordt naarmate de jaren klimmen wel steeds voorzichtiger voor jezelf is mijn ervaring.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:41

_AnnelotD schreef:
Kijk met dit antwoord ben ik blij! <3 Boktbekrompen hahah ja, hoevaak je dat wel niet tegenkomt.... :D :+ Ik rijd nu ong 7 jaar, en heb nu 2 jaar mn eigen paardje van net 9. Zou je het verantwoordelijk vinden om thuis in de dressuurtraining af en toe zonder te rijden? *\o/* Ik weet dat het mn eigen keuze is, maar adviezen vragen mag vast wel :P

Tweehonderd mensen vertellen je hier hoe dom het is om zonder cap te rijden, wat we allemaal gezien hebben, en jij trekt je op aan dat ene antwoord wat je aanstaat... Puber much?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:48

Blue_Eyes schreef:
_AnnelotD schreef:
Kijk met dit antwoord ben ik blij! <3 Boktbekrompen hahah ja, hoevaak je dat wel niet tegenkomt.... :D :+ Ik rijd nu ong 7 jaar, en heb nu 2 jaar mn eigen paardje van net 9. Zou je het verantwoordelijk vinden om thuis in de dressuurtraining af en toe zonder te rijden? *\o/* Ik weet dat het mn eigen keuze is, maar adviezen vragen mag vast wel :P

Tweehonderd mensen vertellen je hier hoe dom het is om zonder cap te rijden, wat we allemaal gezien hebben, en jij trekt je op aan dat ene antwoord wat je aanstaat... Puber much?

:+ Denk het ook ja.
En wat zeggen je ouders ervan??? (bij mij zou het zijn, zonder cap te paard, paard in de verkoop)

Hier dus cap op en ja, heel soms zonder gereden op Sjollie of met hoedje (mocht toen nog op dressuurwedstrijden in het Z) wel altijd cap bij me, voor geval haar blije hoofd me voor opstijgen al waarschuwde toch maar cap op te doen. 2 paarden die ik nu heb, cappie op.. Mennen cappie op..
Ben zuinig op die paar hersencellen die ik heb.

En een ieder die vertrouwt op de goedheid van zijn paard, ook een paard kan struikelen, of in een gat trappen en om gaan... en tja, dan ga je mee...

Nynkefleur

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:01

Ik rijd altijd met cap. Hoe warm het ook is en hoe braaf het paard ook mag zijn.
Ik voel me naakt en onveilig zonder :')

voor een foto doe ik hem soms wel af. Dit alleen in stilstand en daarna stap ik ook weer af. Een paard , hoe braaf ook, kan alfijd struikelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:34

KPet schreef:
Misschien heb ik iets raar verwoord, maar dat is toch exact wat ik zei? Geen misvatting over lijkt me. Ik zei het alleen in reactie op de suggestie dat als je cap breekt, je schedel ook was gebroken, wat dus niet zo is.

Door die laatste zin, trok ik de (verkeerde) conclusie dat je vond dat die oude caps in dat opzicht beter waren, o.a. voor de portemonnee. My bad! :o

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:24

Isapaardje schreef:
Hier wordt ook vnl. gesproken over het vallen, maar ik heb ook eens een cap kapot gehad doordat ik een laaghangende boomtak over het hoofd zag in het bos op het paard.
Nu was de bekleding van de cap opengereten, had ik zonder gereden, was het mijn hoofdhuid geweest.

Dus ook gewoon op het paard in het bos, is het ding veiliger.

Maar ik denk wel dat 'ouderen' onder ons (de 20+ -ers zoals iemand zei), mogelijk meer verantwoordelijkheidsgevoel kennen. Je hebt werk - inkomen, of al een gezin en kinderen om voor te zorgen. Je wordt naarmate de jaren klimmen wel steeds voorzichtiger voor jezelf is mijn ervaring.

Om dat laatste gaat het mij ook voornamelijk om. Dat je het niet 'erg' vind voor jezelf (of hoe ik het ook moet verwoorden) kan ik nog inkomen. Maar je hebt toch ook steeds verantwoordelijkheid naar anderen toe? In dat opzicht vind ik het egoïstisch.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:29

Aco schreef:
Om dat laatste gaat het mij ook voornamelijk om. Dat je het niet 'erg' vind voor jezelf (of hoe ik het ook moet verwoorden) kan ik nog inkomen. Maar je hebt toch ook steeds verantwoordelijkheid naar anderen toe? In dat opzicht vind ik het egoïstisch.

Tjee, wat een ontzettend goed punt Aco! _/-\o_

Dan maakt de leeftijd niet eens zo veel meer uit... Maar als je iets gebeurt, zadel je daar in veel gevallen wel je naasten mee op. En zeker bij permanente schade... De gevolgen van 'slechts' geheugenverlies zijn al gigantisch voor naasten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 00:16

Citaat:
boktbekrompen hahah ja, hoevaak je dat wel niet tegenkomt.

Fijn...

Neem je de moeite om een antwoord te formuleren op een vraag die iemand stelt..
Ben je ineens "boktbekrompen" omdat je iets anders zegt dan TS wil horen. Erg respectvol... :n

Maar goed. Uiteindelijk ging het jou duidelijk niet om de antwoorden op je vragen TS, maar gaat het je er om medestanders te verzamelen om te gaan doen wat je toch al wilde doen: zonder cap rijden...

Dan denk ik: Gá dan zonder cap rijden, néém die beslissing.... Maar wees dan ook zo stoer om daar dan níet medestanders voor te gaan werven, om jezelf het gevoel te geven dat het niet stom is wat je doet..

Wánt het ís stom wat je doet, ook al verzamel je een horde mensen die hetzelfde doen..
Dat maakt het imo echt niet minder stom..

Maar goed: je hebt je keuze al lang gemaakt... Dus compleet zinloos, dit hele topic...