Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:29

HoresesLover schreef:
ponysade schreef:
Ik wordt romd de 1.70 dus wordt ook klein

Zo klein is dat toch niet? :P

Jeetje, noem je dat klein? Ik ben 1.62 of iets in die richting. 1.70 is helemaal niet klein.

Ik zou je een paardje van 1.60 aanraden. Zo ben ik ook begonnen, en ik was toen nog een stuk kleiner. Zorg wel dat je een betrouwbaar paard hebt. :)

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:38

Ik zou me niet echt vastbinden aan een bepaald ras, er kunnen namelijk ook super mooie kruisingen zijn en ook nog eens allrounders!

Misschien zijn er op de manege paarden of pony's te koop?

Je kan bijv ook bij jezelf denken: 'ik denk dat ik een pony van (rond de) 1,40 nemen'
Dan kan je aan je instructrice vragen of er pony's van 1,40 zijn en of je er dan op mag rijden om het totaal plaatje te zien.

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:43

lotlot2 schreef:
Ik zou me niet echt vastbinden aan een bepaald ras, er kunnen namelijk ook super mooie kruisingen zijn en ook nog eens allrounders!

Je kan bijv ook bij jezelf denken: 'ik denk dat ik een pony van (rond de) 1,40 nemen'
Dan kan je aan je instructrice vragen of er pony's van 1,40 zijn en of je er dan op mag rijden om het totaal plaatje te zien.

Ik had al aan de eigenaresse gevraagd of ze mijn lievelingspony aan me wou verkopen maar dat wou ze niet anders zou hij op een pension staan alleen dat is toch achetraf geen goed idee geweest omdat ik niet altijd naar de manege kan en ik weet niet hoe groot hij is maar niet groot ofzo best wel klein denk romd de 1.30/1.40

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:48

ponysade schreef:
lotlot2 schreef:

Ik had al aan de eigenaresse gevraagd of ze mijn lievelingspony aan me wou verkopen maar dat wou ze niet anders zou hij op een pension staan alleen dat is toch achetraf geen goed idee geweest omdat ik niet altijd naar de manege kan en ik weet niet hoe groot hij is maar niet groot ofzo best wel klein denk romd de 1.30/1.40

Jammer.
Maar pas je nog goed op die pony?

ponysade

Re: Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 21:21

Ja maar mijn voeten steken al een beetje uit en ben nu 1.45 en wordt 1.70 en ze wou hem niet verkopen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:38

Lieve mensen nogmaals; ts is 11, houd nu eens op met grote pony's of zelfs paarden aan te raden?!
Zijn jullie zelf ook als 10 jarige begonnen meteen op een paard??
Geen ponytijd gehad? Die tijd is juist zo leuk, dat moet je helemaal niet willen overslaan.
Even los van het feit dat het gewoon onverantwoord is.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:40

idd, ts ik zou een pony zoeken tussen de 1,40 en 1,50 das een mooie maat en daar zul je nog wel een tijdje op kunnen rijden

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:44

Ook met 1.70 pas jij nog prima op een (redelijk stevige) pony van rond de 1.45.
Koop geen te grote pony of paard, het is nu juist fijn om vertrouwd te worden met een pony.
Het belangrijkste is nog wel om een brave, wat oudere pony te kopen. Word niet verliefd op een 4jarige.. ;)
(En ik kan er over meepraten.. -O- )

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:47

mijn eerste paard was 13 of 14 toen me moeder haar kocht (was eigenlijk niet de bedoeling dat we een paard zouden nemen maar omdat me moeder haar verzorgde en ze kwam te koop heeft me moeder haar gekocht) kon alles al, was en is nog steeds een goede leermeester en straft mij nog steeds als ik iets fout doe. dus ik zou op zoek gaan naar een wat ouder paardje dat al veel of alles kan en waar jij veel van kan leren

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:48

Nou, ik had op mijn 11e een tweejarige haflinger...ging prima en ze is nu asl vierjarige nog bij me

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:53

anneliesdj schreef:
Lieve mensen nogmaals; ts is 11, houd nu eens op met grote pony's of zelfs paarden aan te raden?!
Geen ponytijd gehad? Die tijd is juist zo leuk, dat moet je helemaal niet willen overslaan.

Ja, omdat ik toen ik 10 was al 1,64m. Was moest ik meteen op paarden. Dus onverantwoord? Dat vind ik wel meevallen hoor.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:54

LisanneElena schreef:
Nou, ik had op mijn 11e een tweejarige haflinger...ging prima en ze is nu asl vierjarige nog bij me

Wat super:) Maar het risico dat het niet goed gaat is groter bij een jonge pony dan bij een wat oudere.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:57

anneliesdj schreef:

Ik was 11 toen ik mijn eerste pony/paard kreeg. Dit was meteen een paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:59

LisanneElena schreef:

Maar je rijdt er ook nog niet op :)

Met goede begeleiding is alles mogelijk natuurlijk, maar als die niet aanwezig is op het terrein, is het wel zo fijn om dan een paard of pony te nemen die gewoon al alles kent :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:03

Beste TS, wat leuk dat je een pony krijgt!

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wat heb ik een respect voor het geduld van de TS. Ik vind dat ze erg volwassen reageert op de (misschien wel erg voorbarige) verontruste reacties van sommige bokkers. Er lopen in Nederland heeel veeel pony's rond die door een 11-12 jarige onderhouden worden. Die zijn daar ooit ook voor het eerst mee begonnen. Daar hoort toezicht bij van volwassenen en naar ik begrijp is dat er ook, bijvoorbeeld de ouder en de oom. Volgens mij is ze bepaald niet onverantwoord bezig, want ze probeert zich goed te informeren en vooruit te denken. Er zijn zat volwassenen die dat niveau nooit halen...

Terug naar het onderwerp:
Er is genoeg gezegd over zadels, hoofdstellen, poetsspullen en ander paardgerelateerd spul. Maar heb je ook al gedacht aan zaken die vooral met stal- en weideonderhoud te maken hebben?
Bijvoorbeeld:
-Mest- of zaagselvork
-bezem
-kruiwagen
-evt. mestboy
-voerbakken
-Opbergtonnen of -bakken voor krachtvoer/muesli, penen ed.
-hooinetten of hooibakken. In de stal kun je dat op de grond voeren, maar in het weiland kan het wegwaaien. Ze verspillen ook minder.
-Een beschutte, bestrate, liefst overdekte plek voor de opslag van hooi/kuil, zaagsel/stro. Anders afdekzeilen. Als je maar 20 m2 bebouwing hebt, kun je ook een zolder erboven maken voor de opslag.
-bestrating voor de stallen
-drinkbakken, emmers
-het is heel er handig als er stroom en water is
-een afsluitbare ruimte of kast voor het zadel, hoofdstel, poetsspullen, cap enz. Anders moet je er altijd mee sjouwen.

Veel succes met alles, jij komt er wel.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:32

Majabeestje schreef:
Ook met 1.70 pas jij nog prima op een (redelijk stevige) pony van rond de 1.45.
Koop geen te grote pony of paard, het is nu juist fijn om vertrouwd te worden met een pony.
Het belangrijkste is nog wel om een brave, wat oudere pony te kopen. Word niet verliefd op een 4jarige.. ;)
(En ik kan er over meepraten.. -O- )

Ik ben achteraf gezien als meisje van 12 ook op een te jonge pony verliefd geworden. Ze was toen 4 en net ingereden. Met een meer ervaren en wat rustigere pony was ik waarschijnlijk een stuk sneller vooruit gegaan en minder onzeker geweest. Uiteindelijk is het allemaal best goed gekomen, maar ik zou het niet aanraden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:09

fohadie schreef:
anneliesdj schreef:

Ja, omdat ik toen ik 10 was al 1,64m. Was moest ik meteen op paarden. Dus onverantwoord? Dat vind ik wel meevallen hoor.

Ook met 1,64 pas je nog wel op iets kleiners.
Enja, ik vind het onverantwoord omdat een paard vroeg of laat toch gaat uitproberen en dan is een kleinere pony nog te hanteren voor ts, een groot paard niet.
Daarbij is een paard meestal ook temperamentvoller.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:21

Ja, omdat ik toen ik 10 was al 1,64m. Was moest ik meteen op paarden. Dus onverantwoord? Dat vind ik wel meevallen hoor.[/quote]
Ook met 1,64 pas je nog wel op iets kleiners.
Enja, ik vind het onverantwoord omdat een paard vroeg of laat toch gaat uitproberen en dan is een kleinere pony nog te hanteren voor ts, een groot paard niet.
Daarbij is een paard meestal ook temperamentvoller.[/quote]

Dat ben ik absoluut niet met je eens dat parden temperamentvoller zijn. Dat idee heb ik juist meer met pony's. En ja je past op een matje kleiner met 1,64m maar wat als de manege geen grote pony'S heeft?

Maar laten we weer ontopic gaan: ts heeft al meerdere malen aangegeven wat voor stokmaat ze ongeveer wilt en daar viel een paard niet onder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:54

Ik was 8 toen ik mijn eerste pony kreeg, kruising tussen een shet en een welsh en hij kwam van de manege waar ik toen zo'n 4 jaar reed.

Ik woon(de) op een boerderij en wij hadden de wei aan huis. Aan de wei zat een grote inloopstal vast (vroeger van de koeien) dus helemaal geweldig. De inloopstal is trouwens een potstal en hoef ik alleen af en toe op te strooien.

Mijn ouders hadden zeer weinig verstand van paarden en ik was nog maar 8 en het is ook niet allemaal volgens het boekje gegaan. Betreffende pony heeft namelijk jaren alleen gestaan, na een paar jaar met schapen maar pas na ongeveer 7 jaar met een ander paard. Hij is toen helemaal opgebloeit toen hij met dat andere paard stond. En geen haar op mijn hoofd die ooit nog een paard alleen zal laten staan.

Dus ik druk je op het hart dat je tenminste 2 paarden bij elkaar hebt lopen, dit hebben ze echt nodig.

Voor jezelf (en je vader) is het denk ik het makkelijkste om je paard. 24/7 buiten te houden met een schuil/inloopstal. Geen gedoe met s ochtends en s avonds in en uit de stal zetten. Daarbij is dat natuurllijk het beste voor je pony.

De pony die ik op mijn 8e heb gehad heb ik nog steeds, zowel hij als ik zijn nu beide 24 jaar en loopt hij samen met mijn 2 jarige haflinger. Mijn paarden staan nog steeds bij mijn ouders en ik ben daar alleen in het weekend. Maar het is dan echt niet nodig dat er doordeweeks nog iemand komt om te vertroetelen, ze lopen 24/7 buiten dus dat is voor die paarden prima.

Mijn vader Zorgt doordeweeks voor het water en als het nodig is voert hij hooi bij. S zomers hebben mijn paarden voldoende aan het gras in de wei, s winters krijgen ze ruim hooi bijgevoerd.

Ook al heb ik geen speciefieke vragen beantwoord, hoop ik dat je toch wat nuttige info uit mijn post kunt halen. Veel plezier met je pony's! :)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:44

Jee TS, wat leuk dat je een pony mag! Heel goed van jou (en je vader) om er een tweede bij te nemen zodat de pony niet alleen staat.

Mag ik vragen hoe veel 'verstand' jouw vader van paarden en pony's heeft? Dit is niet negatief bedoelt. Ik vraag dit om al het gespeculeer in het topic te laten stoppen.

Zelf zou ik voor een schuilstal gaan met een droge uitloop die groot genoeg is om de twee pony's 's winters op te houden. De bodem in Noord-Holland is dusdanig drassig dat het vaak gebeurd dat ze in de winter niet meer het gras op kunnen. (Ik heb vaak genoeg verkleumd en door en door onder de blubber huilend aan het hek gestaan)
Als jouw vader dan in de zomer de paarden 'buiten' moet zetten (dus van de uitloop af het land in) is het voor hem een kwestie van poortje/ touwtje open maken.

Rij-spullen komen wel als de pony er is; wellicht dat je spullen kunt overkopen van de oude eigenaar. Let er wel op dat je, ook als je passend harnachement overneemt er iemand met verstand naar laat kijken. Je zal niet de eerste zijn die opgelicht wordt met een zadel.

Dekens zijn paard afhankelijk, ik ken zat paarden die met goede schuilmogelijkheden geen deken nodig hebben in de winter, dit is dus iets dat je met de tijd zult gaan ontdekken.

Misschien is het een idee om in jouw omgeving op verschillende kleinschalige stallingen rond te kijken? Dan kun je voor jezelf een beeld vormen van hoe jij en je vader het willen hebben.

Over de rijpiste; zit er niet een rijvereniging bij jou in de buurt waar je in elk geval eens per week in de bak aan het werk kan en misschien vaker? Misschien zit er een kleinschalige stal op loopafstand en mag je de rijbaan lenen? Ook voor dit soort dingen geld; rondvragen.
In het land rijden is niet wenselijk. Het kan glad zijn en de grond is niet gelijk waardoor je meer risico hebt op beenproblemen. Ook raakt op den duur de grond dichtgetrapt en zal er niks meer op groeien.

Nogmaals wil ik je feliciteren met het feit dat je eigen pony's mag. Neem je iemand mee om bij de pony's te kijken? Je instructrice misschien?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:48

Het feit dat vader al dieren heeft en dochter nu aan het onderzoeken is wat ze allemaal nodig heeft en moet weten, zegt mij dat de toekomstige pony het daar echt niet slecht gaat hebben.
En nee, dat weet je niet zeker. En ja, het is misschien 'beter' om pas een paard te kopen als je er zelf eerst keihard voor hebt moeten werken, je een hele studie hebt gevolgd over hoe je een paard moet verzorgen en 20 jaar een verzorgpony hebt gehad, maar we zijn nou eenmaal niet allemaal perfect.
Pony gaat vast wel gelukkig worden en meisje ook. Of willen we graag met zijn allen dat het niet goed gaat?
Wat een gezeur zeg.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:51

Helemaal met jou eens Majabeestje, het lijkt of sommige posters in dit topic vastbesloten zijn het er NIET mee eens te zijn en hun poot stijf houden.
Wees blij dat de TS zo jong aan een eigen pony mag beginnen, of ruik ik jaloezie? Alles leer je met vallen en opstaan. De TS zal echt niet heel veel beter voorbereid zijn op een eigen pony wanneer ze wat ouder is, hooguit heeft ze dan wat meer rijervaring. Poehpoeh! Je hoeft echt niet te rijden als Anky om aan een eigen paard te kunnen beginnen hoor..!
En overigens zegt een instructrice van een manege niet voor niks dat ze toe is aan een eigen pony.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:23

Helemaal mee eens.
Leuk Ts dat je 2 pony's krijgt.
Hoop dat je er heel lang van mag genieten.
En idd van een shetlander kan je net zoveel genieten als van een groot paard.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 23-04-14 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

lissssan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:43

Of je nou 11, 21 of 35 bent, je interesse in paarden kan altijd weg gaan. Dat vind ik dus geen rede om het niet te doen.
Studie, vriendinnen, werk & een eigen paard is ook goed te combineren.
En zo te horen komen de paardjes prima terecht, het is toch alleen maar goed dat zij zich hierin verdiept? ...

TS, leuk dat je je eigen paardjes mag! Veel plezier ermee

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:02

Ik zou voor een D pony gaan, super maat voor nu toch?