Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:34

jilleroo schreef:
Heb ik net een speklapje op kom ik dit tegen... ik vind dat ts de boeren over 1 kam scheert, er zijn overal nare praktijken, dat voorkom je niet. Maar niet elke boer is slecht voor zijn dieren.
Wel heb ik op vakantie een jaar terug in de UK gezien hoe varkens daar gehouden worden, allemaal op het land met een overkapping voor te slapen of schuilen, dat vond ik heel mooi om te zien, en niet1 keer, maar overal in dat gebied, misschien zijn de regels anders daar, geen idee. Ik zou dat in nederland ook wel graag zien.

`
Voor de duidelijkheid (en de vierde keer :')) Ik heb dit NIET geschreven. Ik kwam het tegen, en weet dat niet alle boeren zo zijn. Dan kan ik het nog wel mooi vinden,e nik wou hem dus met jullie delen.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:35

vuurneon schreef:
LisanneElena schreef:
oke, is dat van het slachten echt waar? Worden ze echt zo afgemaakt? Want dan eet ik geen varken meer :n

Hoezo? Is toch super dat ze verdoofd worden? Paard krijgt een pin door het hoofd en voordat het geslacht wordt. Daarna moeten ze doodbloedden, pas dan gaan ze echt dood.

O ik zie je leeftijd :)
Door een flinke stroomstoot zijn ze volledig bewusteloos. Maar om een dier te doden moet je meer doen; die moet je laten doodbloeden. Klinkt heel naar, maar het dier voelt er echt niets van :)

oké, dan is het goed :) (eerlijk gezegd is varken ook te lekker)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:38

jilleroo schreef:
Heb ik net een speklapje op kom ik dit tegen... ik vind dat ts de boeren over 1 kam scheert, er zijn overal nare praktijken, dat voorkom je niet. Maar niet elke boer is slecht voor zijn dieren.
Wel heb ik op vakantie een jaar terug in de UK gezien hoe varkens daar gehouden worden, allemaal op het land met een overkapping voor te slapen of schuilen, dat vond ik heel mooi om te zien, en niet1 keer, maar overal in dat gebied, misschien zijn de regels anders daar, geen idee. Ik zou dat in nederland ook wel graag zien.

inderdaad !

rosaprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:38

romyloverrr schreef:
Paardengek0 schreef:
Ik ben een varken.
Ik ben van nature een gelukkig en aanhankelijk dier.
Ik speel graag in het gras en verzorg graag mijn jongen.
In het wild eet ik bladeren, wortels, gras, bloemen en fruit.
Ik heb een geweldig reukvermogen en ben zeer intelligent.

Ik ben een varken.
Ik kan net zo snel als chimpansees dingen leren en nog sneller dan honden.
Ik wentel me in modder om af te koelen, maar ik ben een schoon dier van nature.
Ik doe mijn behoefte niet waar ik dagelijks leef.

Ik spreek mijn eigen taal die jullie niet begrijpen.
Ik wordt vaak als huisdier gehouden.
Ik leef graag in groepen en leef een lang en natuurlijk leven in het wild of een veilig thuis.
Ik vind interactie met mensen leuk en ik ben zachtaardig.

Ik zou zo graag alle bovenstaande dingen doen en willen zijn.
Maar ik ben geboren op een fabriek boerderij, zoals biljoenen andere varkens en dus ervaar ik niet een van bovenstaande dingen.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat ik leef in een vol en smerig magazijn in een klein metalen krat. is niet waar gebeurd alleen bij varkens met biggen
De eigenaren noemen het een boerderij, zodat jullie het niet rot voor me vinden.
Het is geen boerderij.

Mijn leven is verschrikkelijk vanaf de dag dat ik geboren ben tot de dag dat ik dood ga. is niet waar
In veel gevallen, leef ik mijn gehele leven in een drachtkrat, waarin ik me niet eens kan omdraaien. bijna nooit het geval

Ik probeer te vluchten, maar dat kan niet.
Ik heb ernstige emotionele en lichamelijke kwalen als gevolg van mijn gevangenschap.
Ik heb blauwe plekken op mijn gehele hoofd en gezicht, door het proberen uit mijn kooi te komen.
Ik ram met mijn hoofd tegen de tralies.
is niet waar , en als het al zo is zo'n dier weet niet beter
Het is hetzelfde als leven in een kist.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat ik nooit de warmte van een ander varken zal voelen. is niet waar
Ik voel alleen de koude metalen tralies van mijn kooi en de uitwerpselen waarin ik gedwongen wordt te slapen.
Ik zie geen daglicht, totdat de vrachtwagenchauffeur me naar een slachthuis rijdt.

Ik ben een varken.
Ik wordt vaak geslagen door medogenloze boeren, die het leuk vinden me te horen gillen. wat een onzin _O- bah !
Ik wordt continu zwanger gemaakt en heb geen contact met mijn biggen. is niet waar.
Mijn voeten zijn samen gebonden, waardoor ik gedwongen word de hele dag te staan.
Toen ik geboren werd, werd ik gescheiden van mijn moeder. is niet waar
In het wild zou ik 5 maanden bij haar gebleven zijn.
Nu word ik gedwongen 25 biggen te werpen in een jaar door kunstmatige inseminatie, tegenover 6 per jaar in het wild.
Het in een constante staat van zwangerschap zijn is langzame marteling.

Overbevolking en de geur op ons lijf van rioolwater zorgt ervoor dat velen van ons krankzinnig worden en elkaar bijten door de tralies.
Soms doden we elkaar. dat gebeurt echt maar zelden
Dat is niet onze natuur.

Mijn thuis ruikt naar ammoniak.
Ik slaap op beton.
Ik ben vast gebonden, zodat ik niet kan omrollen. is niet waar
Mijn voedsel zit vol met kunstmatige vetten, waardoor ik ernstige gezondheidsproblemen krijg.
Mijn eigenaren kunnen hierdoor meer geld verdienen door mijn formaat. de consument wil goedkoop vlees , daar ga je de boeren de schuld toch niet van geven , die moeten hard werken voor hun boterham
Ik kan nooit mijn voedsel nuttigen, zoals ik dat instinctief in het wild zou doen.

Ik ben een varken.
Ik verveel me en heb niets te doen, dus bijt ik in mijn staart en in die van anderen.
Hierdoor halen de boeren onze staarten eraf, zonder pijnstillers. is niet waar
Het is ondraaglijk en veroorzaakt infecties.

Wanneer de tijd is aangekomen dat we dood moeten, raken we door een electrische schok op ons zenuwstelsel buiten bewustzijn, zodat we geen pijn voelen. is niet waar
We worden dan nog levend met ons hoofd naar beneden opgehangen en gestoken zodat we leeg bloeden.
Maar dit gaat wel eens mis.
al zou het zo zijn , nou en , zoals er eerder gezegd word zijn ze al buiten bewustzijn , wat maakt het dan nog uit !
Soms ondergaan we het slachtproces, het steken, villen en verscheuren - levend, bewust en schoppend. en 2 regels hiervoor zeg je nog dat ze een schok krijgen zodat ze geen pijn meer voelen , ja logisch. dit gebeurd ook nooit eigenlijk :')

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat we vreselijk lijden.
Onze dood is langzaam en een gewelddadige marteling. is niet waar
Het kan wel 20 minuten duren.
Als je het zou zien gebeuren, zou je waarschijnlijk nooit meer een dier eten. is niet waar , zelf gezien. en ken een aantal slagers
Daarom is het gebeuren binnen de fabriek boerderijen het best bewaarde geheim in de wereld.ik mag gewoon het slachthuis binnen en kijken hoor :P

Ik ben een varken.
Je kunt me een waardeloos dier vinden.
Je kunt me smerig vinden, ookal ben ik een schoon dier van nature.
Je kunt zeggen dat ik er niet toe doe, omdat ik zo lekker smaak.
Je kunt je hoofd omdraaien voor mijn lijden.
Maar nu weet je dat ik pijn, verdriet en angst voel.
Ik lijd.

Ik ben een varken.
Ik smeek je hetzelfde respect te hebben voor mij, als voor je hond of kat.

Ik ben een varken.
Ik had maar één leven op deze aarde.
Het is voor mij te laat.

Ik was een varken.

Oorspronkelijk door Andrew Kirschner

Ik las het ergens, en ik vond het zo mooi en zo waar, dat ik het met jullie wou delen.
k weet niet zeker of het hier goed staat.

ik vind het echt belachelijk , hier klopt helemaal niets van _O-

Leg jij dan wel eens uit wat er dan wel gebeurt?
Het gaat echt niet over bloemetjes en bijtjes hoor.

Edit:
Zelf ben ik 'pas' 5 jaar vegatarier en het bevalt me goed. Er is genoeg keus in het arsortiment. (onder de vega's, hebben jullie ook al de Mora vergatarische saté met balletjes geproef? Mmm :) )
Verschrikkelijke mensen die zo hun varkens onderhouden :n Net zoals de plofkip, bah. Ik geloof best dat er boeren zijn die met liefde hun varkens onderhouden, maar mensen zoals in het beginstuk beschreven worden, daar heb ik geen woorden voor gewoon vies. (Ja ik weet dat mensen hier op gaan reageren)
I know why I'm a vegetarian :)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:40

Paardengek0 schreef:
Ik ben een varken.

Ik ben een varken.

Ik leef graag in groepen en leef een lang en natuurlijk leven in het wild of een veilig thuis.

Maar ik ben geboren op een fabriek boerderij, zoals biljoenen andere varkens en dus ervaar ik niet een van bovenstaande dingen.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat ik leef in een vol en smerig magazijn in een klein metalen krat. is niet waar gebeurd alleen bij varkens met biggen
De eigenaren noemen het een boerderij, zodat jullie het niet rot voor me vinden.
Het is geen boerderij.

Mijn leven is verschrikkelijk vanaf de dag dat ik geboren ben tot de dag dat ik dood ga. is niet waar
In veel gevallen, leef ik mijn gehele leven in een drachtkrat, waarin ik me niet eens kan omdraaien. bijna nooit het geval

Ik heb ernstige emotionele en lichamelijke kwalen als gevolg van mijn gevangenschap.
Ik heb blauwe plekken op mijn gehele hoofd en gezicht, door het proberen uit mijn kooi te komen.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat ik nooit de warmte van een ander varken zal voelen. is niet waar
Ik voel alleen de koude metalen tralies van mijn kooi en de uitwerpselen waarin ik gedwongen wordt te slapen.
Ik zie geen daglicht, totdat de vrachtwagenchauffeur me naar een slachthuis rijdt.

Ik ben een varken.
Ik wordt vaak geslagen door medogenloze boeren, die het leuk vinden me te horen gillen. wat een onzin _O- bah !
Ik wordt continu zwanger gemaakt en heb geen contact met mijn biggen. is niet waar.
Mijn voeten zijn samen gebonden, waardoor ik gedwongen word de hele dag te staan.
Nu word ik gedwongen 25 biggen te werpen in een jaar door kunstmatige inseminatie, tegenover 6 per jaar in het wild.

Overbevolking en de geur op ons lijf van rioolwater zorgt ervoor dat velen van ons krankzinnig worden en elkaar bijten door de tralies.
Dat is niet onze natuur.

Ik slaap op beton.
Mijn voedsel zit vol met kunstmatige vetten, waardoor ik ernstige gezondheidsproblemen krijg.
Mijn eigenaren kunnen hierdoor meer geld verdienen door mijn formaat. de consument wil goedkoop vlees , daar ga je de boeren de schuld toch niet van geven , die moeten hard werken voor hun boterham
Ik kan nooit mijn voedsel nuttigen, zoals ik dat instinctief in het wild zou doen.

Ik ben een varken.
Ik verveel me en heb niets te doen, dus bijt ik in mijn staart en in die van anderen.

Wanneer de tijd is aangekomen dat we dood moeten, raken we door een electrische schok op ons zenuwstelsel buiten bewustzijn, zodat we geen pijn voelen. is niet waar
We worden dan nog levend met ons hoofd naar beneden opgehangen en gestoken zodat we leeg bloeden.
al zou het zo zijn , nou en , zoals er eerder gezegd word zijn ze al buiten bewustzijn , wat maakt het dan nog uit !
Soms ondergaan we het slachtproces, het steken, villen en verscheuren - levend, bewust en schoppend. en 2 regels hiervoor zeg je nog dat ze een schok krijgen zodat ze geen pijn meer voelen , ja logisch. dit gebeurd ook nooit eigenlijk :')

Ik ben een varken.
Als je het zou zien gebeuren, zou je waarschijnlijk nooit meer een dier eten. is niet waar , zelf gezien. en ken een aantal slagers
Daarom is het gebeuren binnen de fabriek boerderijen het best bewaarde geheim in de wereld.ik mag gewoon het slachthuis binnen en kijken hoor :P

Ik ben een varken.
Ik lijd.

Ik ben een varken.

Ik ben een varken.
Het is voor mij te laat.

Ik was een varken.

Ik las het ergens, en ik vond het zo mooi en zo waar, dat ik het met jullie wou delen.

ik vind het echt belachelijk , hier klopt helemaal niets van _O-[/quote]

Leg jij dan wel eens uit wat er dan wel gebeurt?
Het gaat echt niet over bloemetjes en bijtjes hoor.

Edit:
Zelf ben ik 'pas' 5 jaar vegatarier en het bevalt me goed. Er is genoeg keus in het arsortiment. (onder de vega's, hebben jullie ook al de Mora vergatarische saté met balletjes geproef? Mmm :) )
Verschrikkelijke mensen die zo hun varkens onderhouden :n Net zoals de plofkip, bah. Ik geloof best dat er boeren zijn die met liefde hun varkens onderhouden, maar mensen zoals in het beginstuk beschreven worden, daar heb ik geen woorden voor gewoon vies. (Ja ik weet dat mensen hier op gaan reageren)
I know why I'm a vegetarian :)[/quote]

Volgens mij is er al heel vaak verteld hoe het wél gaat.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:45

romyloverrr schreef:
Paardengek0 schreef:
Ik ben een varken.

Ik ben een varken.

Ik ben een varken.
Het is geen boerderij.

Ik ben een varken.

Ik ben een varken.

Dat is niet onze natuur.

Ik slaap op beton.

Ik ben een varken.

Ik ben een varken.

Ik ben een varken.
Ik lijd.

Ik ben een varken.

Ik ben een varken.
Het is voor mij te laat.

Ik was een varken.

ik vind het echt belachelijk , hier klopt helemaal niets van _O-

en daar ben ik het helemaal mee eens! maar ja laat ze lekker verder gaan

JustHorses

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:46

wij eten heel veel vlees zo'n 5 6 keer per week maar mijn vader is veel energie nodig voor het werk enzo!
het is niet makkelijk hoor een boederij

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:48

Zeggen we dat dan? Nee we zeggen dat er varkens zijn die varkens houden op een manier, waar je een varken niet in wilt houden.

Je hebt boeren en je hebt achterlijke beulen, en die bestaan in de varkensindustrie (zo heet dat toch hè?), die bestaan overal, en daar gaat het over.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:53

Mooi stukje, en de meerderheid is zeker waar. Natuurlijk niet op elk bedrijf, maar het komt zeker voor helaas.

Daarom ben ik flexitariër, en eet ik echt nauwelijks varkensvlees.
Ik vind dat varkens toch wel een van de slechts behandelde dieren zijn.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:09

@rosaprinces :
ik ga niet dat hele verhaal opschrijven , te veel
werk :D , maar als je vragen erover hebt PB je maar !

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:36

JustHorez schreef:
wij eten heel veel vlees zo'n 5 6 keer per week maar mijn vader is veel energie nodig voor het werk enzo!

Ook al eten jullie drie keer per dag vlees, niemand die dat erg vind. Het gaat erom dan mensen zich bewust worden dat niet alle vlees wat ze op hun bord krijgen garant staat voor een redelijk leven van het dier. Jullie fokken biggetjes, hoelang zogen die bij de moeder? Vast niet zo lang want de zeug is imo een productielijn waar zoveel mogelijk biggen uit moeten komen om rendabel te zijn. En waar gaan de biggetjes naar toe, houden jullie ook dan in de gaten of ze naar opfokkers gaan die alles netjes voor elkaar hebben? Vast niet, ik snap dat op jouw leeftijd je ouders altijd de waarheid spreken, zo hoort het ook maar daarnaast is het wel belangrijk dat ook jij open staat voor het feit dat er in onze maatschappij veel mensen zijn die er anders over denken. Zonder jullie te veroordelen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:39

JustHorez schreef:

Energie haal je niet alleen maar uit vlees, dan zouden alle vegetariers wel uitgeput rondlopen.
Er zijn heel veel dingen die je prima als vervanging kan eten.
Ik snap het alleen best dat kinderen met de pot mee eten thuis hoor, heb ik ook gedaan.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:43

JustHorez schreef:

Ahaha wat is dit nou weer voor onzin :') _O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:49

Sjors schreef:
JustHorez schreef:

Ahaha wat is dit nou weer voor onzin :') _O-

Houden jullie er wel even rekening mee dat JustHorez 12 is, afkraken is niet nodig.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:50

dan heb ik dus al 11 jaar geen energie meer :')
en mijn ouders accepteerden het gelukkig gewoon toen ik als 7-jarige besloot om geen vlees meer te eten. Ik eet dan dus niet wat de pot schaft, maar dat is hier niet erg.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:42

ik hou ook heel erg van vlees! haha

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:44

*verlaat het topic*

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:30

xSlvna schreef:
jilleroo schreef:

Weet je ook waarom ze hier in hokken zitten, waarom maar weinig land over is voor paarden (ik heb het over land waar niks mee gedaan wordt, geen akkers) etc.? Grotendeels stankoverlast, klachten van mensen in de omgeving (ook bijvoorbeeld horizonvervuiling, door de hekken om de landen). Veehouders zijn kortgezegd verplicht om die dieren op te hokken.

Onzin

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:32

bigone schreef:
Houden jullie er wel even rekening mee dat JustHorez 12 is, afkraken is niet nodig.

Mooie leeftijd om te beginnen met leren dat niet alles wat je thuis leert, de waarheid is. ;)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:38

xSlvna schreef:
Máár, zo ver ik weet mag je géén grote varkens (die voor consumptie gebruikt worden) niet houden, of heb ik het nu fout? Dus gewoon in de tuin.
Zo ook geen koeien, paarden (in de tuin), want dit veroorzaakt overlast. Ik krijg dus als consument niet de kans om het beter te doen, ik wordt verplicht tussen het kiezen om het fout te doen of het niet te doen.

Stel ik heb een aantal hectare land, mag ik hier géén dieren zetten als jong (kalf, big, veulen) om deze te laten opgroeien met hun natuurlijke behoeftes om ze erna naar het slachthuis te brengen en het vlees weer mee terug te nemen, of heb ik het nu helemaal mis?

Heb niet verder gelezen dan tot hier, maar ik wilde vast antwoorden. JA dat mag wel. Als jij genoeg grond hebt mag je een UBN nummer aanvragen en op dat UBN nummer mag jij wat vee kopen. Maar dan moet je wel volgens alle geldende regels en/of beter handelen.
Als jij dan een big hebt wat zwaar genoeg is mag jij hem laten slachten en door de slager laten uitbenen. het vlees komt dan in jou vriezer.

JH_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:08

44Myrthe44 schreef:
En daarom ben ik vegetarisch!

Whaha ik ook :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:53

sflj schreef:
Onzin

Onzin? Leg uit, waarom zitten de varkens (vaak) in gesloten stallen?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:55

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat niet iedere boerderij hetzelfde is.
Sommige boeren doen het wel goed, sommigen niet. Punt.
Apart dat hier nu een hele discussie over komt :=

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:04

Waarschijnlijk komt er zo`n discussie, omdat er in de OP heel stellig wordt beweert dat alle boeren mishandelaren zijn. En eigenlijk is dat heel de tendens wel zo`n beetje in dit soort topics.
En ja als jij dan net een boer bent die wel meer doet voor je beestjes dan wat de wet voor schrijft. dan voel je je aangesproken. Want hoeveel je ook voor je beestjes doet, Het blijft vee wat voor de kostwinning is.

Maar wil wel even weten dat er geen paard is wat zo vaak en veearts ziet als kostwinning vee.
Omdat ons vee elke maand de veearts ziet. deze controleert preventief. Nou als de boer dan echt slecht is voor zijn vee zoals er in de OP beweert wordt, dan ziet de veearts het echt wel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:08

De OP beweert niet stellig dat alle boeren mishandelaren zijn. Het 'verteld een verhaal vanuit één varken zijn opzicht', dat betekend dat dát varken (toevallig) een klote leven heeft en een rot boer als 'baas'.

Dat jullie dan denken dat ieder varken zo 'zou denken' is niemand zijn/haar schuld.