inrijd tips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:32

Vind de mensen hier eigenlijk nog heel redelijk reageren heel eerlijk gezegd want mijn maag draait hier best wel van om, ik ben 17 en rij vanaf m'n zesde maar heb nou eenmaal niet de ervaring een jong paard goed te kunnen begeleiden bij zo'n proces als dit want het is niet een een week gebeurd. En 2 meisjes van 12 en 13 die dan een paard gaan "inrijden" dat snap ik niet, geef dat paard uit handen aan iemand die hier ervaring mee heeft lijkt mij een beter idee...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:34

ayla31 schreef:
Vind de mensen hier eigenlijk nog heel redelijk reageren heel eerlijk gezegd want mijn maag draait hier best wel van om, ik ben 17 en rij vanaf m'n zesde maar heb nou eenmaal niet de ervaring een jong paard goed te kunnen begeleiden bij zo'n proces als dit want het is niet een een week gebeurd. En 2 meisjes van 12 en 13 die dan een paard gaan "inrijden" dat snap ik niet, geef dat paard uit handen aan iemand die hier ervaring mee heeft lijkt mij een beter idee...

maar dat kost (heel heel heel erg veel) geld en dat is niet stoer. :)*

TS: Wat ga je nu precies doen?

MelvinTabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:35

samenvatting van de tips:
hulp zoeken
stukje weiland afzetten
uitbesteden

dat zijn de dingen die we niet meer hoeven te horen nu lijkt mij..dat is inmiddels wel doorgekomen en wat ze daarmee doen is ook al besloten

wat mij nu van belang lijkt
1: de pony moet wennen aan halsters en touw en longeerlijn en longeren Iemand tips hoe dit het beste aan te pakken, stukje afzetten: met welk materiaal kan dit het best...prikkeldraad ijzerdraad en scherp lint lijken me niet geschikt, maar zomaar een hele constructie neerzetten valt niet mee

2: waar kun je het beste en makkelijkste tuig en spullen vandaan halen, iemand tips om goedkoop aan een goede set spullen (zadeldekjes zadels hoofdstel enz) te komen...hoeven in principe niet eens supergeschikt te zijn om gelijk al mee te rijden..als het paard maar kan wennen (neem aan ergens een wintecje op de kop tikken 2de hands wellicht gezien het aanpasbaar zijn van de boom?)

3:Wat zijn de tips betreffende het hangen en alles? stel dat de reactie van de pony niet is zoals verwacht is?

wellicht hebben ze hier iets meer aan?

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:39

Giolli schreef:
ayla31 schreef:

maar dat kost (heel heel heel erg veel) geld en dat is niet stoer. :)*

TS: Wat ga je nu precies doen?

Paarden kosten nou eenmaal geld, ik kan hier echt niet bij met mijn hoofd, maargoed zit hier dan ook achter de iPad zonder de situatie te kennen. Dan nog kan ik mijn niet voorstellen dat een 12 en 13 jarige een paard kunnen inrijden.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:39

Nee, dat zie ik ook :) maar in de tekst staat 26.

En wat boven mij ook wordt gezegd, ik heb ook 12 jaar rijervaring, maar no way dat ik een paard in ga rijden :n daarvoor vind ik mezelf echt niet goed genoeg, en wil niet verantwoordelijk zijn voor een verpest paard
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 15-12-13 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:40

ayla31 schreef:

ja maar ik denk dat iedereen op die leeftijd wel wilde paarden wilde temmen en dat soort dingen. dus ook een paard zadelmak maken.. ik wou dat ook, maar het scheelt dat ik niet zo'n held ben :')

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:40

Moderatoropmerking:
Hierbij nogmaals het verzoek om on topic te blijven. Berichten over relaties horen niet in dit topic thuis en zullen vanaf hier ook gewoon worden verwijderd.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:41

TS: Wat ga je nu precies doen?[/quote]
Paarden kosten nou eenmaal geld, ik kan hier echt niet bij met mijn hoofd, maargoed zit hier dan ook achter de iPad zonder de situatie te kennen. Dan nog kan ik mijn niet voorstellen dat een 12 en 13 jarige een paard kunnen inrijden.[/quote]

het is niet dr eigen paard volgens mij

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:47

MelvinTabor schreef:
hulp zoeken
stukje weiland afzetten
uitbesteden

dat zijn de dingen die we niet meer hoeven te horen nu lijkt mij..dat is inmiddels wel doorgekomen en wat ze daarmee doen is ook al besloten

1: de pony moet wennen aan halsters en touw en longeerlijn en longeren Iemand tips hoe dit het beste aan te pakken, stukje afzetten: met welk materiaal kan dit het best...prikkeldraad ijzerdraad en scherp lint lijken me niet geschikt, maar zomaar een hele constructie neerzetten valt niet mee

2: waar kun je het beste en makkelijkste tuig en spullen vandaan halen, iemand tips om goedkoop aan een goede set spullen (zadeldekjes zadels hoofdstel enz) te komen...hoeven in principe niet eens supergeschikt te zijn om gelijk al mee te rijden..als het paard maar kan wennen (neem aan ergens een wintecje op de kop tikken 2de hands wellicht gezien het aanpasbaar zijn van de boom?)

3:Wat zijn de tips betreffende het hangen en alles? stel dat de reactie van de pony niet is zoals verwacht is?

Als je hier geen antwoord op hebt moet je er niet aan beginnen, dat is simpel en een zadel moet gewoon goed liggen. Een niet passend zadel is al een eerste slechte ervaring zelfs als daar niemand op zit.
Waar is de eigenaar in dit verhaal? Hier begrijp ik uit dat er helemaal niets voorhanden is?

MelvinTabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:53

Percy schreef:
MelvinTabor schreef:
hulp zoeken
stukje weiland afzetten
uitbesteden

Als je hier geen antwoord op hebt moet je er niet aan beginnen, dat is simpel en een zadel moet gewoon goed liggen. Een niet passend zadel is al een eerste slechte ervaring zelfs als daar niemand op zit.
Waar is de eigenaar in dit verhaal? Hier begrijp ik uit dat er helemaal niets voorhanden is?

jah betreffende dat zadel. Stomme opmerking..sorry..niet bij nagedacht.
en idd zijn er weinig spullen en facaliteiten..er is een weiland en er zijn paarden..en wat spulletjes die ze zelf aangeschaft hebben

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: inrijd tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:57

MelvinTabor. Niet aan beginnen als je verstandig bent.
Waarom zou je hier aan mee willen werken?
Je weet dat je bij die meiden al niet zo'n goede naam hebt, ik zou me niet verder in problemen willen wikkelen als ik jou was. :n

Daarnaast, wat denk jij voor de meiden te kunnen betekenen?
Als je er 'niet over nagedacht' hebt dat je een goed passend zadel moet hebben...
En wil jij je ook wel mengen in dit avontuur?
Je zit met ouders, de eigenaar, ongelukken die kunnen gebeuren...
Ik snap het niet.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:59

Giolli schreef:
MelvinTabor. Niet aan beginnen als je verstandig bent.
Waarom zou je hier aan mee willen werken?
Je weet dat je bij die meiden al niet zo'n goede naam hebt, ik zou me niet verder in problemen willen wikkelen als ik jou was. :n

Daarnaast, wat denk jij voor de meiden te kunnen betekenen?
Als je er 'niet over nagedacht' hebt dat je een goed passend zadel moet hebben...
En wil jij je ook wel mengen in dit avontuur?
Je zit met ouders, de eigenaar, ongelukken die kunnen gebeuren...
Ik snap het niet.

Dit vind ik ook, het paard heeft dus een eigenaar die kan ze wel helpen. Maar mijn vraag waarom gaan jullie dit voor de eigenaar doen en niet diegene zelf of zelf hulp zoekt?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:00

Ik denk dat de eigenaar gewoon een paar paarden heeft en er verder niet veel (rijtechnisch) verstand van heeft?

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:04

Giolli schreef:
Ik denk dat de eigenaar gewoon een paar paarden heeft en er verder niet veel (rijtechnisch) verstand van heeft?

Ja zo staan er wel meer paarden op de wei, ik denk dat deze paarden het beter hebben als ze lekker zo blijven staan ipv dat er 2 meisjes zonder volgens mij enig verstand dat paard gaan inrijden of hoe je het ook wilt noemen. |o

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:07

Ik mis in dit hele verhaal een beetje de reden dat dit paard überhaupt ingereden moet worden. De eigenaar wil er zo te zien niet mee gaan rijden, en zelf als met begeleiding dit paard zadelmak wordt, dan is het niet alsof je er zo mee wegrijdt. Je zult lang moeten investeren in hulp en goede instructie en dat kan veel geld kosten.
Waarom zoeken jullie niet gewoon een leuk ouder paardje om te verzorgen en waar je ook op kunt rijden, als dat eigenlijk gewoon is wat jullie willen?

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:28

risje5lief schreef:
hallo... jij weet niet hoe wij met paarden zijn en omgaan dus... we hebben hier al iemand ingeschakelt om te helpen die ons NIET afkraakt. we hebben heeeel veel geduld en hebben al een pony ingereden met z'n tweetjes. eigenlijk zadelmak gemaakt maar je kan er ook gwn op rijden draven + galopperen. dus wilt u uw zeur discussie's bij je houwden. ik ben trouwens 12 en zei is 13 :j

als je een topic hier op bokt opent, kan je er op rekenen dat er discussie's volgen.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:31

eens met Ilse.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:51

MelvinTabor schreef:
en idd zijn er weinig spullen en facaliteiten..er is een weiland en er zijn paarden..en wat spulletjes die ze zelf aangeschaft hebben

Oke, jij wil deze meiden gaan helpen. Natuurlijk is dit erg lief en lopen er dan in ieder geval niet 2 jonge meisjes alleen. Alleen als je hier al niet over nagedacht hebt lijkt het me niet dat je er veel mee opschiet ze te helpen. Er zijn weinig faciliteiten, dat kan. Maar dat het er niet is, betekent niet dat je het 'er maar mee moet doen'. Een paard hoort niet ingereden te worden op zo'n lap grond.

Is er niet ergens in de buurt een bak waar jullie dan in ieder geval naartoe mogen om de kans op ongelukken weer wat kleiner te maken? Want hulp van een professional willen jullie niet dus probeer dan in ieder geval de risico's in te gaan perken. En in een bak kan een paard niet een heel aan de kletter. (langs een drukke weg afgescheiden met prikkeldraad) (!)

MelvinTabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:06

ilaan schreef:
MelvinTabor schreef:

Oke, jij wil deze meiden gaan helpen. Natuurlijk is dit erg lief en lopen er dan in ieder geval niet 2 jonge meisjes alleen. Alleen als je hier al niet over nagedacht hebt lijkt het me niet dat je er veel mee opschiet ze te helpen. Er zijn weinig faciliteiten, dat kan. Maar dat het er niet is, betekent niet dat je het 'er maar mee moet doen

'. Een paard hoort niet ingereden te worden op zo'n lap grond.

Is er niet ergens in de buurt een bak waar jullie dan in ieder geval naartoe mogen om de kans op ongelukken weer wat kleiner te maken? Want hulp van een professional willen jullie niet dus probeer dan in ieder geval de risico's in te gaan perken. En in een bak kan een paard niet een heel aan de kletter. (langs een drukke weg afgescheiden met prikkeldraad) (!)[/quote

Dat de locatie verschrikkelijk ik ben ik het mee eens...maar de optie om.de paarden te laden en naar onze manege (tevens de dichtstbijzijnde locatie) te brengen is zo goed als.onmogelijk..heeft iemand misschien tips hoe we met goed materiaal (dus idd geen prikkeldraad!) Een goed stuk zouden kunnen afzetten...wellicht dat de eigenaar daar ook positief tegenover staat er hier bij kan helpen...
Als.de faciliiten er niet zijn wil dat niet zeggen dat we.die.niet zo goed mogelijk kunnen creeeren...
En wat dat zsdel betreft..natuurkijk moet het oassend en fijn zijn vor het paard...stom om dat niet te vermelden..het hoeft alleen niet direct ook geschikt te zijn voor de ruiter...dat gedeelte mag best wat schadr hebben..als de liggingvoor het paard maar niet nadelig beinvloed wordt...

Maar.misschien kan de manege.ons wat ongebruikte spullen uitlenen/verhuren/over laten kopen/geven...mogelijk als.ik.dat vraag dat dat gaat lukken...er.liggen daar nog wel bruikbare spullen tussen...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:09

MelvinTabor, kun je misschien antwoord geven op de vragen die ik je stelde?

MelvinTabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:32

Giolli schreef:
MelvinTabor, kun je misschien antwoord geven op de vragen die ik je stelde?

Over de eigenaar. Dan moet je bij de topicstarter of risje5love zijn..ik vermoed idd dat de eigenaarer alleen mee fokt en verder weinig meedoet, maar heb hem nog nooit ontmoet of gezien...ik bied allee mijn hulp.aan omdat ik hun al jaten ken via de manege en alle hulp op dit moment bruikbaar lijkt...niet omdat 100% van alles op de hoogte ben...helaas.nog niet..

En waarom me er in wil.mengen was ook.nog een vraag? Simpel omdat al.onze.problemen uitgesproken zijn en we enorm goede vrienden zijn met zn 3en en als.ik ook maar.ies voor hun kan betekenen, heel graag

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:34

Ik ken je niet, maar als je alleen al je eigen berichten na leest, kun je merken dat je zelf net zo min (misschien wel meer dan de meiden) ervaring hebt. Waarom niet gewoon aan iemand overlaten die wél weet wat hij doet?
Wat doe je als paard toch niet volgens het boekje reageert? Als er ongelukken gebeuren? Dan ben jij net zo verantwoordelijk als de meiden zelf. Heel erg onverstandig dus.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:39

Ik zou me persoonlijk als 26 jarige man niet gaan bemoeien met 13 jarige meisjes. Mss gaat het allemaal goed, maar als het fout gaat zijn de poppen aan het dansen. Stel je eens voor wat er dan kan gebeuren.

Persoonlijk krijg ik door je posts niet het idee dat je zelf genoeg kennis en ervaring hebt om ze echt te kunnen helpen. Ik zou de ts en haar vriendin dan ook aanraden om even verder te zoeken. Al is het wel erg aardig van je dat je ze wil helpen.

Ts en vriendin: Mss kunnen jullie een advertentie op mp en bokt zetten voor hulp? Of vraag eens rond bij paardenmensen in de buurt of zij iemand weten. Zo ben ik ook aan degene gekomen die me geholpen heeft om mijn pony voor de kar te beleren. Als je ouders het eng vinden dat jullie daar met een vreemden zijn (wat ik goed snap) kunnen ze mss de eerste paar keer aanwezig zijn om te zien of die persoon te vertrouwen is.

Al snap ik ook niet waarom jullie nu perse deze pony willen gaan beleren. Er zijn ook verzorgpony's te vinden die wel al bereden kunnen worden en waar de omstandigheden veiliger zijn. Dan hoeven jullie ook niet te investeren in iemand die helpt en goede spullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:52

Is het nou niemand opgevallen dat dit een topic is van 6 maanden oud? :+

Vraag me af hoe het nou staat met het inrijden.. :')
Edit: Oh ik zie het al.. Ze hebben gehangen en knol heeft al gebokt. kan die inmiddels al wel longeren dan of lukt dat ook nog steeds niet TS?

Als enige tip die ik heb is, goed vallen.. Leer je het gelijk af als je wél een keer je nek breekt, want TS en vriendinnetje, die ga je echt een keer breken. Dat je van een shire bent gevallen en niks hebt gebroken zegt niks. Dat je het een 'veulen van 1.70' noemt betekent dat je uberhaupt geen idee hebt waar je mee bezig bent dus ik kan alleen maar hopen dat je er goed vanaf valt en je eventjes goed pijn doet, zodat jullie EN jullie moeders wel twee keer nadenken voordat ze jullie laten aanhobby'en met het mak maken van een paard.

Verder lekker verder dromen, dromen mag en kan en moet! je altijd hebben. Alleen sommige dingen moet je voorlopig nog even bij dromen laten. Dat je je nog niet bezeerd heeft, wil niet zeggen dat dat nooit gaat gebeuren. Denk er eens aan wat er gebeurd als je je nek of rug breekt terwijl je nog naar school moet; waarschijnlijk moet je je school overdoen. En om je rug te breken hoef je echt niet hard te vallen, ik heb 'm zelf ook gebroken van een hele lompe val, heeft niks met wel of niet rijden te maken want ik kan best een leuk rondje sturen, maar ik kijk nu wel 2x uit voordat ik op een paard stap, en stap dus eigenlijk alleen maar op die van mezelf.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:10

Nee, het valt me nu pas op dat dit topic al vrij oud is. Haha...
Ben het wel met je eens, goed vallen helpt meestal wel om je uit een droom te helpen.
Echter om de meiden nou een gebroken nek te wensen... :+