wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:43

xxanoukxx1 schreef:
Sorry dat ik zeg maar volgens mij kon de pony beter bij de vorige eigenaar blijven dan ik heb nog lieverbeetje verwend dan dat iemand zo met een dier omgaat, en het gaat hier niet om inrijden van een pony of je dat nou wel of niet zelf hebt gedaan. Heb jij überhaupt wel les met je pony dan, het lijkt me niet dat de instructrice zegt ja hang der maar een lekker lang stel sporen om, want zon verwende pony moeten we lekker aftrappen... ;(

ik heb wel les en daar zeggen ze het ook, het maakt niet uit wie er op gaat zitten, op een gegeven moment krijgt niemand hem meer vooruit, dus daarom rij ik met sporen, maar hij was niet een beetje verwend hoor hij was straalverwend en echt veel te dik, en dat is ook zielig[/quote]

Nadat dit misschien al wel een miljoen keer op bokt staat.. sporen :-) in ter verveijning van de huloen NIET om je paard mee vooruit te trappen ookal was hij ooit verwend en te dik dat is nog steeds geen excuus of reden om ze te gebrujen, los het op met veel figuren rijden en een tik met de zweel achter je kuit geen sporen je maakt je paard alleen maar doof voor je been zo[/quote]

zweep gaat bij hem niet lukken, daar is hij altijd al doodsbang voor geweest, zogauw hij een zweep voelt steigert hij tot je eraf ligtof tot hij op z'n rug ligt

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:43

Ik vind echt juist gebruikvan sporen absoluut niet zielig.
Is het niet verstandig om het hier verder over te hebben? En niet meer over een pony die al dan niet verwend is, en een ruiter die de sporen dus absoluut niet goed gebruikt?
Ga verder met het praten over de voor en nadelen van het spoorgebruik! ;)

ponylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:44

xxanoukxx1 schreef:
Ik zou graag wel eens even de naam was ponylove1 der instructeur willen ff horen of meer mensen met een s
"Sloom en verwent" paard maar ff ijzeren prikkers aan hun voeten krijgen

ik ga hier niet zomaar namen lopen noemen

ponylove1

san4nie schreef:
Ik vind echt juist gebruikvan sporen absoluut niet zielig.
Is het niet verstandig om het hier verder over te hebben? En niet meer over een pony die al dan niet verwend is, en een ruiter die de sporen dus absoluut niet goed gebruikt?
Ga verder met het praten over de voor en nadelen van het spoorgebruik! ;)

eindelijk iemand die niet tegen sporen is

xxanoukxx1

er hebben echt al heel veel mensen op gereden, en hij doet dat bij iedereen, het licht niet aan mijn manier van rijden, maar aan hoe hij ingereden is[/quo
Datbetekend nog steeds geen sporen maar opnieuw grondwerk en de basis dingen aan je paard leren met een goede instructeur

ponylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:46

xxanoukxx1 schreef:
er hebben echt al heel veel mensen op gereden, en hij doet dat bij iedereen, het licht niet aan mijn manier van rijden, maar aan hoe hij ingereden is[/quo
Datbetekend nog steeds geen sporen maar opnieuw grondwerk en de basis dingen aan je paard leren met een goede instructeur

ik heb goede instructeurs

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:46

ponylove1 schreef:
xxanoukxx1 schreef:
Ik zou graag wel eens even de naam was ponylove1 der instructeur willen ff horen of meer mensen met een s
"Sloom en verwent" paard maar ff ijzeren prikkers aan hun voeten krijgen

ik ga hier niet zomaar namen lopen noemen

Hahah nee zie je dat is precies wat ik al dacht, wat erg toch joh dat je zon sneu kind kan zijn dat je gewoon cool vind om met sporen je paatd aftestompen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:47

xxanoukxx1 schreef:

:j precies. Je zal de basis er nog eens even goed in moeten stouwen bij je paard. Volledig opnieuw beginnen, want zo ga je steeds verder af van huis en dan heb je straks een paard dat ookal niet meer luistert naar sporen. Ik zou oppassen ponylove :n

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:47

Ik ben niet tegen sporen maar wel tgn de manier van gebruiken van sommige hiero

Lous

Re: wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:49

Net als hetzelfde verhaal wat betreft het rijden met bit, het is de ruiter die bepaald hoe scherp de inwerking is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:52

Een paard moet wel voor je willen werken.
Met sporen of zonder sporen.
Als je een paard moet schoppen met lange sporen omdat hij anders staakt, betekent het dat er ergens iets goed fout zit.
Je kunt hem wel met dwang iets laten doen, door flink te schoppen, maar je kan er vanuit gaan dat een paard dit niet altijd zal pikken.
Je krijgt terug van je paard, wat je er zelf 'instopt'.

ponylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:00

ik ga hier niet zomaar namen lopen noemen[/quote]
Hahah nee zie je dat is precies wat ik al dacht, wat erg toch joh dat je zon sneu kind kan zijn dat je gewoon cool vind om met sporen je paatd aftestompen[/quote]

Er bestaat zoiets van privacy, ik ga gun namen niet noemen zonder het er met hun over te hebben

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:02

PuurxNatuur schreef:
Ook al worden ze goed gebruikt, geen enkel paard vind een stuk ijzer in de buik fijn.

Stuk ijzer in de mond wel? En nee bitloos is ook niet altijd vriendelijker.

Als mensen alles zielig vinden,paard in de wei en er naar kijken.. Erop met of zonder bit,dwingen om te lopen en op stal enzo is dan ook zielugg..

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:02

ponylove1 schreef:
RusselNuwell schreef:
...
Heb je misschien ooit gedacht dat het aan jouw rijden licht, en niet aan of je pony bij zijn vorige eigenaar verwend is... Als een paard sloom is, dan maak je hem weer consequent voor het been door consequent te rijden, niet door hem af te stompen en vol te schoppen met je sporen. Word je pony nou niet bepaald beter op.

Ik rijd mijn paard met sporen tijdens mijn lessen, of als ik zelf dressuurmatig bezig ga. Op buitenrit of een plezierritje, laat ik mijn spoortjes ook mooi af overigens. Mijn paard is niet optimaal gebouwd voor dressuurmatige oefeningen, of voor galop. Hierdoor moet ik best grove hulpen geven voor deze oefeningen, waardoor ik mij erg ga aanspannen, voor mij niet fijn, voor mijn paard ook niet fijn. Om deze reden heb ik besloten met een spoortje te rijden, zodat ik de hulp kan verkleinen, zodat ik zelf ontspannen blijf, met als resultaat dat mijn paard ook ontspannen blijft.

er hebben echt al heel veel mensen op gereden, en hij doet dat bij iedereen, het licht niet aan mijn manier van rijden, maar aan hoe hij ingereden is

Ja, want natuurlijk kun jij hélemaal geen verbeteringen meer brengen in hoe hij is ingereden. Ik moet je uit je droom breken, je zult geen enkel paard vinden waarbij je het volledig eens bent met het inrijden, tenzij je het zelf doet. Een paard vorm je naar jezelf, dat betekent ook dat je de hulpen naar jezelf vormt. Mijn paard was ook stomp toen ik hem begon met rijden, nou, de normale gangen gaan nu met hele kleine hulpen. Ik heb op een manege gereden, dus ik heb genoeg afgestompte paarden onder mijn kont gehad. Nou, ik heb ze zonder sporen echt wel aan de hulpen gekregen, en dat maakt mij echt geen topruiter, alleen een consequente.

ponylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:04

mika11 schreef:
Als je een paard moet schoppen met lange sporen omdat hij anders staakt, betekent het dat er ergens iets goed fout zit.
Je kunt hem wel met dwang iets laten doen, door flink te schoppen, maar je kan er vanuit gaan dat een paard dit niet altijd zal pikken.

Tja hij doet het zelf, op het begin reed ik nooit met sporen maar toen bleef hij alleen maar stil staan, daarom hebben de vorige eigenaren gen ook weg gedaan omdat ze er niks meer mee konden

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:05

ponylove1 schreef:
mika11 schreef:

Tja hij doet het zelf, op het begin reed ik nooit met sporen maar toen bleef hij alleen maar stil staan, daarom hebben de vorige eigenaren gen ook weg gedaan omdat ze er niks meer mee konden

Dat is wel erg kort door de bocht zeg.... Alsof het een gebruiksvoorwerp is jeetje :x

ponylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:12

[/quote]

Tja hij doet het zelf, op het begin reed ik nooit met sporen maar toen bleef hij alleen maar stil staan, daarom hebben de vorige eigenaren gen ook weg gedaan [
b]omdat ze er niks meer mee konden[/b][/quote]
Dat is wel erg kort door de bocht zeg.... Alsof het een gebruiksvoorwerp is jeetje :x[/
quote]

Ze londen hem niet eens meer normaal uit de wei halen

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:12

ponylove1 schreef:
mika11 schreef:

Oké, ik dacht dat jij een grote grappenmaker was met je stoerdoenerij over je foutief gebruik van sporen, toen ging ik even je berichten doorkijken, maar meid, een wijze raad, koop een hobbelbaard. :n

ponylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:16

[/quote]

Tja hij doet het zelf, op het begin reed ik nooit met sporen maar toen bleef hij alleen maar stil staan, daarom hebben de vorige eigenaren gen ook weg gedaan omdat ze er niks meer mee konden[/quote]
Oké, ik dacht dat jij een grote grappenmaker was met je stoerdoenerij over je foutief gebruik van sporen, toen ging ik even je berichten doorkijken , maar meid, een wijze raad, koop een hobbelbaard. :n[/quote]

Nee, ik krijg volgende week één nieuwe pony erbij die ik werk weer zelfs ga ik inrijden

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:17

Eentje van hout mag ik toch hopen?

ponylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:19

Nee, een levende e pony

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:25

ponylove1 schreef:
als ik niet met lange sporen rij, vind hij het moeilijk om op de juiste plek af te zetten, maar ik schop hem vaak omdat hij bij de vorige eigenaar straal verwend is en nu denk hij altijd dat hij mag stoppen wanneer hij wil

:=
Ligt misschien aan mij, maar is dit niet gewoon een SA'tje/rel-account?

Zelf vind ik het gebruik van sporen (mits correct) geen enkel probleem. Het is gewoon een middel om een hulp vele malen kleiner en preciezer aan te geven. :)

ponylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:31

Donkerblauw schreef:
ponylove1 schreef:
als ik niet met lange sporen rij, vind hij het moeilijk om op de juiste plek af te zetten, maar ik schop hem vaak omdat hij bij de vorige eigenaar straal verwend is en nu denk hij altijd dat hij mag stoppen wanneer hij wil

:=
Ligt misschien aan mij, maar is dit niet gewoon een SA'tje/rel-account?

Zelf vind ik het gebruik van sporen (mits correct) geen enkel probleem. Het is gewoon een middel om een hulp vele malen kleiner en preciezer aan te geven. :)

Ja, zonder lange sporen maakt hij in het parcour bij eke hindernis een galop sprong teveel

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 06:51

Ik denk dat ponylove1 zich verveeld en even wil rellen, ik denk niet dat het een SA is want het account is al in 2010 aangemaakt.

Mandolinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:56

ponylove1 schreef:
ik rij altijd met lange sporen met wieltjes, ik schop hem er ook dikwijls mee, maar als ik dat niet doe vind hij het springen nog moeilijk, overigens spring ik in de b en b dressuur

dat is zielig weet je wel niet wat sporen doen dat doet pijn bij een paard en vooral als je schopt .
hoe zou jij het vinden als iemand met scherpe sporen de hele tijd in jou buik prikt?
dat zou je denk ik niet leuk vinden dus waarom doe je het dan wel bij je paard?