Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:30

tjoppie schreef:
Iedereen die daar bitloos startte rijd regulier ook met bit. Daarnaast is iedereen een klasse lager gestart dan ze rijden met uitzondering van het B (wat bedroefend was) en het Z (wat eveneens bedroevend was) maar inderdaad in het L en het M waren de proeven niet slecht gemiddeld genomen.

Het stukje van de KNHS gaat niet over de testdag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:36

EllenB schreef:
Morganya schreef:
[
Normaal gesproken bemoei ik me niet met deze discussie. Iedereen moet doen wat hij het beste vind, maar ik vind het een rare stelling dat een paard altijd last heeft van een bit en een bitlooshoofdstel nooit een hinderlijk gevoel geeft. Een paard zal een bit vast altijd opmerken, maar wie zegt dat hij daarvan altijd "last" ervaart? (zelfs als je niks doet met je handen zoals je zelf zegt) Een bitloos hoofdstel geeft geen hinderlijk gevoel als je niks met je handen doet (als je wel wat met je handen doet dus wel?), maar ik ben er echt niet van overtuigd dat een paard blij is met wat dan ook om zijn hoofd. Ik vind je opmerkingen echt kant nog wal raken. :n

Lees dan het boek maar waar ik het eerder over had. Alle onderzochte schedels vertoonden botwoekeringen op de plek waar het bit heeft gelegen...

Ik heb overigens niet gezegd dat een paard geen last heeft van een bitloos hoofdstel. Ik zeg alleen dat last/hinder iets anders is dan pijn. Itt tot wat je misschien denkt ben ik helemaal niet tegen een bit (zeker niet als je een licht rubberen bitje oid gebruikt). Ik zeg alleen dat IK geen bit gebruik omdat ik weet dat het pijn doet.

Ik heb meerdere schedels gezien... en bij geen 1 botwoekering door het gebruik van het bit.
Maar dat kan natuurlijk toeval geweest zijn.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:37

Air schreef:
Tjoppie, is het zo moeilijk om te lezen wat er staat? Waar staat bitrijders die overstappen op bitloos en dat het rijden opeens beter gaat :?

Dan mag je gaan verklaren waarom veel paarden juist moeiteloos bitloos aannemen en je er zo mee weg rijd?

Daarnaast scheer je nu iedereen over 1 kam, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er paarden zijn die het bit nooit kunnen accepteren, bijv. door een laag gehemelte of te weinig ruimte in de mond.
Dat heeft dan niks met het rijden te maken, dat is gewoon je paard pesten met een bit.

dat kan je overal hier lezen. Bitloos is hemels, alleen is mijn mening dat als je niet met bit kan rijden, dat je dan gewoon niet kan rijden.

Er is niks simpelers dan bitloos rijden, alhoewel ik dat liever hobbelen noem, maargoed dat is mijn probleem.

Een medische reden is een goede reden om bitloos te rijden, elke andere reden is gewoon verbloemen van rijkunst.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:38

Air schreef:
tjoppie schreef:
Iedereen die daar bitloos startte rijd regulier ook met bit. Daarnaast is iedereen een klasse lager gestart dan ze rijden met uitzondering van het B (wat bedroefend was) en het Z (wat eveneens bedroevend was) maar inderdaad in het L en het M waren de proeven niet slecht gemiddeld genomen.

Het stukje van de KNHS gaat niet over de testdag.

het is ook handiger om een verwijzing naar een link te geven.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:41

tjoppie schreef:
dat kan je overal hier lezen. Bitloos is hemels, alleen is mijn mening dat als je niet met bit kan rijden, dat je dan gewoon niet kan rijden.

Er is niks simpelers dan bitloos rijden, alhoewel ik dat liever hobbelen noem, maargoed dat is mijn probleem.

Een medische reden is een goede reden om bitloos te rijden, elke andere reden is gewoon verbloemen van rijkunst.

Nee, bitloos rondhobbelen is geen kunst.
Vraag maar eens een paar Z oefeningen -als je paard dat kan-, dan zie je pas in dat het echt een stukje moeilijker is.
Jou zin heb ik namelijk deze week van mijn stalgenoot gehoord, waar ik eerder ook over schreef. Die dacht het wel even bitloos te gaan doen...jammer dan.....Dat ging toch mooi niet.

Ik merk zelf trouwens dat mijn merrie het bit opeens weer accepteert.
Zij staakte eerst met bit, daarom rijdt ik haar bitloos. Ivm een optocht zijn we verplicht met bit te rijden, en wonder boven wonder had mijn merrie er geen problemen meer mee.
Ik verbaas me er echt iedere dag over wat voor positieve werking het heeft gehad voor mijn paard. Ben er heel blij mee. :)
Wij blijven ook lekker bitloos trainen hoor.

Tjoppie, beetje moeite doen en het nieuws volgen. Stond laatst nog hier op de voorpagina, en ook op de knhs site.
http://knhs.nl/news.asp?pCatID=272&CatI ... tyle=&men=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:47

@tjoppie, waar heb je het in vredesnaam over??? Over die ene proefwedstrijd destijds??
Mijn post ging over bitloos dressuur sinds het toegestaan is. Dus over de afgelopen anderhalf jaar dat bitloos dressuur mogelijk is t/m L2.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:49

Ik zie dat heel anders. Als een paard goed afgericht is dan kan je het op een stalhalster rijden, ALTHANS de oefeningen, geen probleem. De technische uitvoering kan wat minder zijn omdat je gewoonweg minder finetuning hebt. Maar op je zit rij je alle oefeningen ook met bit.

Een goed ruiter kan met en zonder bit diens paarden rijden. Als je paard voor het gevoel slechter loopt met bit, dan schort het aan de rijkunsten, veel anders kan ik er niet van maken.

In mijn lessen laat ik mijn leerlingen ook wel eens bitloos rijden, maar dan gewoon op een stalhalster. Geen ingewikkelde kruislingdingen gewoonweg omdat ik weet dat die paarden zullen gaan flikflakken van al die druk op het hoofd. En dan rijden we gewoon les zoals altijd alhoewel ik dan wel minder hamer op de "afwerking" en weer meer hamer op de voorbereiding.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:49

JoviBan schreef:
@tjoppie, waar heb je het in vredesnaam over??? Over die ene proefwedstrijd destijds??
Mijn post ging over bitloos dressuur sinds het toegestaan is. Dus over de afgelopen anderhalf jaar dat bitloos dressuur mogelijk is t/m L2.

Ik wou net aan jou vragen waar je het over had met je quote van de KNHS

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:50

@brainless: ik heb het zelf ook nog nooit gezien en toch meerdere schedels in handen gehad. En toch, die foto's in het boek laten het duidelijk zien. Zou Cook lang gezocht hebben? :o

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:50

Mijn bijrijdster rijd op onze verzorgshet met een bitloos hoofdstel.
Als pluk het hoofdstel met bit al ziet loopt ze al weg. Omdoen gaat ze achteruit lopen en zo.
Het ruitertje heeft wel eens geprobeerd met bit te rijden maar dat gaat niet zo goed.
Dus waarom zou ik met bit rijden als ze bitloos fijner vind?
Maar wat ik er wel even bij moet zeggen, ik heb geen profecioneel bitloos hoofdstel.
Ik heb wat oude riempjes opgepoets en bij elkaar geknoopt, ziet er wel heel mooi uit!
Het is een soort van halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:51

tjoppie schreef:
alleen is mijn mening dat als je niet met bit kan rijden, dat je dan gewoon niet kan rijden.

Het gaat er niet om of iemand wel of niet met bit kan rijden. Iedereen kan dat.
Het gaat er om dat een bit een pijnlijke inwerking heeft en schade aanricht.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:52

Ach met een beetje oefening heb je je paard binnen no-time net zo 'gefinetuned' als met bit.
Als dat niet lukt, ja dan schort het pas aan je rijkunst.

Erg grappig hoe jij beweert dat het aan de rijkunsten schort. Er zijn nou eenmaal paarden met gevoelige monden, en kleine mond, of zijn gewoon stront eigenwijs zoals die van mij.
Ik zie niet in wat dat met rijkunst te maken heeft.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:53

tjoppie schreef:
Air schreef:
Tjoppie, is het zo moeilijk om te lezen wat er staat? Waar staat bitrijders die overstappen op bitloos en dat het rijden opeens beter gaat :?

Dan mag je gaan verklaren waarom veel paarden juist moeiteloos bitloos aannemen en je er zo mee weg rijd?

Daarnaast scheer je nu iedereen over 1 kam, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er paarden zijn die het bit nooit kunnen accepteren, bijv. door een laag gehemelte of te weinig ruimte in de mond.
Dat heeft dan niks met het rijden te maken, dat is gewoon je paard pesten met een bit.

Wat raar....... net vond je het nog moeilijker om bitloos te rijden.

Waarom zie je het nou weer andersom? Sinds wanneer hang je meer aan je paard met bitloos :? Leg uit.
Bitloos is juist minder. Het is juist: waarom zou je een bit gebruiken?

Waarom kan je maar vanuit 1 oogpunt er naar kijken? Waarom zouden bitrijders alleen overstappen op bitloos omdat hun paard dan fijner gaat :?
Nooit over nagedacht dat er ook mensen zijn die open minded zijn en de meerwaarde van het bit niet inzien, en dat dat niks met rijkunst te maken heeft?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:53

Blijkbaar kan niet iedereen met bit rijden Joviban. Want als je van mening ben dat jij bitloos moet rijden omdat jouw rijden jouw paard schade aanricht en pijn doet als jij met bit rijd, dan kan jij gewoon niet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:55

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:56

Air schreef:
tjoppie schreef:

Wat raar....... net vond je het nog moeilijker om bitloos te rijden.

Waarom zie je het nou weer andersom? Sinds wanneer hang je meer aan je paard met bitloos :? Leg uit.
Bitloos is juist minder. Het is juist: waarom zou je een bit gebruiken?

Waarom kan je maar vanuit 1 oogpunt er naar kijken? Waarom zouden bitrijders alleen overstappen op bitloos omdat hun paard dan fijner gaat :?
Nooit over nagedacht dat er ook mensen zijn die open minded zijn en de meerwaarde van het bit niet inzien, en dat dat niks met rijkunst te maken heeft?

Moeilijker om bitloos te rijden? misschien wil je die even quoten voor mij? en waar zeg ik dat iemand hangt aan aan paard als die bitloos rijd?
En helaas, ik rij zelf ook bitloos soms (gewoon om te kijken of ik het met bit gewoon nog voor elkaar heb zoals ik het voor ogen heb) , ik geef bitloos les ik ben niet anti bitloos. Maar ik zie wel waar het aan schort.
Misschien moet je mijn posts iets beter lezen en ze niet voelen als aanval, maar als gezonde inbreng?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:57

tjoppie schreef:
Ik wou net aan jou vragen waar je het over had met je quote van de KNHS

Zie de link in de post van daNiielle_

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:59

daNiielle_ schreef:
Ach met een beetje oefening heb je je paard binnen no-time net zo 'gefinetuned' als met bit.
Als dat niet lukt, ja dan schort het pas aan je rijkunst.

Erg grappig hoe jij beweert dat het aan de rijkunsten schort. Er zijn nou eenmaal paarden met gevoelige monden, en kleine mond, of zijn gewoon stront eigenwijs zoals die van mij.
Ik zie niet in wat dat met rijkunst te maken heeft.

ik denk dat je het stukje wat ik schreef over medische noodzaak gemist hebt

En ik ben het met je eerste zin eens in die zin dat je niet de afwerking kan hebben in een technische moeilijkere oefening omdat je gewoon een kinkje in de kabel hebt. zo iets als het hele alfabet kennen maar dan de xyz niet kennen. Zijn details dan hoor, maar wel de complementering van een oefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:59

tjoppie schreef:
Blijkbaar kan niet iedereen met bit rijden Joviban. Want als je van mening ben dat jij bitloos moet rijden omdat jouw rijden jouw paard schade aanricht en pijn doet als jij met bit rijd, dan kan jij gewoon niet rijden.

Dan geldt dat voor 98% van alle ruiters.

Maar tjoppie, ik stel voor dat je je eerst eens inleest in bit en bitloos, alle artikelen en onderzoeken doorspit, en dat we dan verder praten.
Dit heeft geen zin zo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:00

tjoppie schreef:

oh dus je bent pas een goede ruiter als je mét bit kunt rijden

dan ben je een super ruiter als je met scheermesjes in de mond van je paard kunt rijden zónder 'm pijn te doen :j

tjoppie

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:02

Ja arabesk. Als jij met die scheermesjes jouw paard fijn aan het lopen kan hebben dan ben je een goed ruiter.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:02

tjoppie schreef:

En ik ben het met je eerste zin eens in die zin dat je niet de afwerking kan hebben in een technische moeilijkere oefening omdat je gewoon een kinkje in de kabel hebt. zo iets als het hele alfabet kennen maar dan de xyz niet kennen. Zijn details dan hoor, maar wel de complementering van een oefening.

Wat is in jou ogen een technisch moeilijkere oefening dan?
En waarom zou je die volgens jou niet correct kunnen uitvoeren?

Ik kan mij namelijk zo geen oefening bedenken waarbij het bit een belangrijke rol speelt.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:04

JoviBan schreef:
tjoppie schreef:

Dan geldt dat voor 98% van alle ruiters.

Maar tjoppie, ik stel voor dat je je eerst eens inleest in bit en bitloos, alle artikelen en onderzoeken doorspit, en dat we dan verder praten.
Dit heeft geen zin zo.

Ik weet niet hoeveel ik het nog moet herhalen Joviban. Maar ik rij regelmatig bitloos, geef ook bitloos les. Ik weet van bitloos ik snap bitloos en ik vind het gros van de bitloospredikers hele slechte ruiters gewoonweg omdat ze zeggen dat hun paard beter loopt bitloos.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:05

daNiielle_ schreef:
tjoppie schreef:

Wat is in jou ogen een technisch moeilijkere oefening dan?
En waarom zou je die volgens jou niet correct kunnen uitvoeren?

Ik kan mij namelijk zo geen oefening bedenken waarbij het bit een belangrijke rol speelt.

keertwendingen, appuyementen, overgangen 2 gangen terug bijvoorbeeld

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:06

Ik ben persoonlijk niet voor bitloos, in iedergeval met mijn paard niet :P wel eens geprobeerd natuurlijk maar had echt het gevoel dat ik veel minder controle over hem had. Ik weer niet hoe dat in de bak zal gaan, want rij eigenlijk alleen buitenritten ;)
Ik heb ook een heletijd gedacht dat mijn paard het bit niet kon verdragen. Ik ben toen met hem naar de paardentandarts geweest en die zij dat ik eens een knevelbitje moest proberen. Ik gebruik nu een dubbelgebroken kneveltrens en het gaat nu super met rijden doordat het bit rustiger in zijn mond ligt. hij schud niet meer met zijn hoofd en is veel rustiger met rijden :)

ik rij dus kortom liever met bit ;)
Laatst bijgewerkt door Kingeping op 23-08-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt